Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotiäänitys?
1
Sehany
03.09.2007 11:53:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähintään tarvitaan laulun kotiäänitykseen? Teknisesti tumpelo kysyy :)
 
Tarkoitus olisi oppia oman laulun kuuntelemisen kautta lisää äänenkäytöstä.
 
Olen kuullut tietokoneen USB-liitäntään kiinnitettävästä mikistä. Miten se toimii? Äänittyykö laulu kovalevylle? Mutta äänentoisto.. jos se tulee kannettavastani, onko se tuon USB-mikin hinnan väärti? Voiko laulun polttaa tietsikasta CD:lle? Voiko mikin yhdistää jollain välipiuhalla bändikamoihin?
 
Kertokaa millaisia kokemuksia.
 
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
jogo3000
05.09.2007 07:06:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähintään tarvitaan laulun kotiäänitykseen? Teknisesti tumpelo kysyy :)
 
Tarkoitus olisi oppia oman laulun kuuntelemisen kautta lisää äänenkäytöstä.
 
Olen kuullut tietokoneen USB-liitäntään kiinnitettävästä mikistä. Miten se toimii?

 
Teknisestä puolesta en tiedä, mutta käytännössä mikki kytketään tietokoneen USB-porttiin ja sen jälkeen sitä voi käyttää nauhoittaessa äänilähteenä kuten äänikortin linjatuloa tai mikrofonituloa.
 
Äänittyykö laulu kovalevylle?
 
Kyllä vain, laulun voi tallentaa kovalevylle.
 
Mutta äänentoisto.. jos se tulee kannettavastani, onko se tuon USB-mikin hinnan väärti?
 
Kannettavan kaiuttimet eivät todella ole parhaat mahdolliset äänentoiston kannalta, mutta riittänevät ainakin harjoittelemiseen. Ei silti kannata säikähtää jos ääni kuulostaa hieman ohuelta :)
 
Voiko laulun polttaa tietsikasta CD:lle?
 
Kyllä voi. Ihan tavallisilla poltto-ohjelmilla tähän pystyy. Näitä tulee yleensä tietokoneenkin mukana ja esimerkiksi windowsin media playerkin tempun osaa.
 
Voiko mikin yhdistää jollain välipiuhalla bändikamoihin?
 
Tässä mennään minun tietojeni ulkopuolelle. Yleensä miksereissä ja päätevahvistimissa en ole USB-porttia merkille pannut. Veikkaisin että tässä kannattaa panostaa ihan aitoon livekäyttöön tarkoitettuun mikrofoniin.
 
Kertokaa millaisia kokemuksia.
 
Itse aloittelin lauluani äänittämään jollakin 10 euron karaokemikillä, mikä oli itselleni ihan riittävä harjoituskäyttöön ja saipa sillä jonkinlaista demoakin aikaiseksi. Kytkin mikrofonin tietokoneen sisäänrakennetun äänikortin mikrofonituloon, jolloin koko operaatio on todella helppo.
 
Nauhoittamiseen käytin kristal audio engine -moniraituriohjelmaa. Ongelmana moniraitanauhoituksissa tällaisella raudalla oli kuitenkin latenssi, jonka takia raidat eivät asetu samaan tahtiin toistensa kanssa ja niitä täytyi siirtää käsin. Jos tavoitteena on tehdä yksiraitaisia äänitteitä, uskoisin että tästä ei kuitenkaan tule ongelmaa ihan heti.
 
Pienenä varoituksen sanana, nauhoittamiseen voi jäädä koukkuun. Toivottavasti kirjoituksestani oli jotain apua! :)
 
Biisejä tarjolla myspace -sivuilla.
Sehany
06.09.2007 13:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä neuvoista. !!
 
Mulla on tapana tehdä asioista aina liian monimutkaisia ;)
 
Löysin mikrofoni ja kuulokepaikat tietsikastani. Nyt vissiin tartisi saada se langallinen mikki. Karaokemikistä puhuit, osaatko sanoa jotain ok:ta ja käytettynä vissiin kannattais ostaa - olisko jossain huutonetissä tai keltasessa pörssissä?
 
Sitten pitäis asentaa se nauhoitusojelma.
 
Mutta se CD:lle polttaminen. Tarvitsenko siihen erillisen polttavan aseman? Mulla on CD/DVD-asema vanhassa Compaqissa?
 
JoikumisTerveisin :)
 
ps. joku ehdotti mulla MD-nauhoitinta ja langallista mikkiä, mutta lisäsi, että MD-levyjä on vähän vaikea saada.
 
Olishan se kivaa, jos onnaisi näin tietsikan kautta.
 
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
jogo3000
06.09.2007 15:47:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin mikrofoni ja kuulokepaikat tietsikastani. Nyt vissiin tartisi saada se langallinen mikki. Karaokemikistä puhuit, osaatko sanoa jotain ok:ta ja käytettynä vissiin kannattais ostaa - olisko jossain huutonetissä tai keltasessa pörssissä?
 
No, tuo karaokemikkini ei ollut mikään paras mahdollinen :) Mutta jos sulla on joku laulumikki, niin voit aivan hyvin käyttää sitä.
 
Mutta se CD:lle polttaminen. Tarvitsenko siihen erillisen polttavan aseman? Mulla on CD/DVD-asema vanhassa Compaqissa?
 
Joo, polttava asema täytyy olla. Miten nykyisen koneen asema, siinäkö ei ole polttomahdollisuutta?
 
ps. joku ehdotti mulla MD-nauhoitinta ja langallista mikkiä, mutta lisäsi, että MD-levyjä on vähän vaikea saada.
 
Olishan se kivaa, jos onnaisi näin tietsikan kautta.

 
Joissakin mp3-soittimissakin on mahdollisuus nauhoittaa, jos näin vielä hieman sekoitetaan pakkaa :)
 
Biisejä tarjolla myspace -sivuilla.
Sehany
06.09.2007 18:28:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips taas :)
 
Joo, polttava asema täytyy olla. Miten nykyisen koneen asema, siinäkö ei ole polttomahdollisuutta?
 
Siis tumbbello kysyy, että mistä sen polttomahdollisuuden saa selville..? Mä oon aina ajatellut, ettei tää onnaa, ihan normaali CD/DV-asema. Oon ajatellut, että täytyy olla joku Erillinen Polttava - tosin keskustelen aika usein YLEllä työskentelevän ystäväni kanssa, ja se porukka on piiikkasen vanhaa ja väsynyttä, mutta tosi kanavauskollista :)
 
Joissakin mp3-soittimissakin on mahdollisuus nauhoittaa, jos näin vielä hieman sekoitetaan pakkaa :)
 
Joo, kysyin tänään yhdestä "kierrättävästä paikasta" ja se kundi sano, että mp3:ssa olis parempi äänentoisto kun MD-levyis, joka siis on "vanhentunut" moodi.
 
Kumpi sitten on fiksumpaa: äänittää mp3:lla - ja hankkia sellanen, vai polttaa omia CD:tä.. jotenkin kallistuisin jälkimmäiseen..
 
..eikä mul oo mikkki - oon ollut aina "lainakaluna". Mut katon jos löytyis jostain huutopaikasta joku vanha - laitan sit linkin tänne, jotta voit "tarkistaa"
 
Aurinkoa.. ainakin täällä Vaasassa :)
 
S
 
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
shovi
07.09.2007 07:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siinä sun asemassa lukee, että cd-rom tai dvd, se ei ole polttava. Jos lukee cd-r tai cd-rw niin se on polttava. Ehkäpä paras vaihtoehto olisi nyt sellainen halpa karaokemikki, missä on pieni plugi (siis sellainen mikä mahtuu sinne sun tietokoneen taakse). Tökkäät sen kiinni, avaat ääninauhurin ja alat nauhoittaa. Tän jälkeen voit polttaa jollain poltto-ohjelmalla (vaikkapa nero) sen levylle. Aika kehnoa jälkeä tulee, mutta alkuun pääsee ja pesee varmasti md tai mp3 -vehkeiden omat mikit ja muut systeemit.
 
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
Kalmo
08.09.2007 16:40:47 (muokattu 09.09.2007 07:58:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ostat USB-mikin, sen mukana todennäköisesti tulee joku ohjelma, jolla voit
äänitellä useampia raitoja ja instrumentteja eri raidoille (sekvensseriohjelma).
Homman sujuminen on sitten paljolti kiinni PC:si ominaisuuksista. Jos haluat äänittää laulua nimenomaan kehittyäksesi, täytyy mikin olla aika kunnollinen. Muuten sen ääni on esim. alataajuuksiltaan helposti niin vääristynyt, ettet saa siitä haluamaasi hyötyä.
Mikä sitten on kunnollinen :o/ ?? Itse pitäisin vaikkapa hintarajana noin 100 euroa,
vaikka se ei ole kylläkään tae mistään muusta, kuin että et ainakaan ihan roskaan lankea. Ihan kunnon vehkeen sillä saa. En vain ole tutustunut eri merkkeihin niin, että voisin neuvoa. Varmista myyjältä, että mikrofoni toimii ilman etuvahvistinta PC:n kanssa, ellet halua sellaista hankkia (ei-USB-malleissa se tarkoittanee käytännössä yleensä sitä, että siinä on patteri sisällä).
 
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Sehany
20.09.2007 20:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos teille kaikille - homma alkaa hahmottumaan.
 
Kävin paikallises Epesissä, jossa liikkuvainen nuori-vanhamies - paikallinen musastara - osas kertoa, että ostaisin mikrofonin, jossa on sellainen pieni plugi ja sit myös mahdollisuus siihen isompaan.. mitänenytsittenonkaan..
 
Mikki makso 50 equa, en nyt muista mikä malli..
 
Sitten löysin äänitysohjelman mun windowsista. Vaikutti ihan siltä, että sillä vois tallentaa kovalevylle.
 
Nyt sitten se äänentoisto. Joku kerto mulle, että voin yhdistää pc:ni stereoitten kaijuttimiin.. tarvitaan vaan sellanen joku RCA-piuha..
 
Mutta siitä kai ei ole paljon hyötyä, jos ääni tulee kajareista jos äänitallennusta ei oo mitenkään käsitelty.
 
Tää - miksaustako se on - tuntuu musta tosi vaikeelta.. Tietääkö joku tästä ilmaisohjelmasta: http://traverso-daw.org/
 
Osaatko kertoa, mitä sillä haluataan ja miten tehdään ja mitä saadaan?
 
ps. pitäis varmaan kysyä onko olemassa joku hyvä kirja... mutten mä jaksa koko kirjaa lukea :))
 
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
Sehany
15.10.2009 12:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahah! Päiviä 755 siitä kun viimeksi tähän ketjuu kirjoitin. Uskollinen nettiläinen aiheensa suhteen siis!
 
Laulun kotinauhoituksesta lähdettiin. Olen käyttänyt Audacityä, ja minulla on ollut vaan dynaaminen mikki plugilla läppikseen.
 
Nyt tarvitsisi saada ihan flyygeli ja laulu samaan syssyyn nauhalle ( nauhoituspaikkana on upea , iso , korkea huone kivitalossa, joten akustiikka on great)
 
Mietin, että miten? Konkkamikkikö? Onko läppiksellä edes mahdollista äänittää konkkamikin kanssa? Ja Audacity?
 
Ja tarvitaanko jotain muita vempeleitä siihen väliin?
 
Harrastajapohjalta - kannattaako? mielenkiintoa kyllä olisi..
 
Kaikki onnistuu kun fiilis on oikea!
Valtz0r
16.10.2009 09:02:11 (muokattu 16.10.2009 09:03:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse ainakin äänittelen täällä kotona laulua TSM MT87S -konkkamikillä (taisi olla F-Musiikin halvin konkkamikki), joka on M-AUDIO MobilePre:n kautta koneessa kiinni (konkkamikki tarttee sen 48V phantom-virran). Soittelen pianoa ja kiljun ja konkkamikki tallentaa molemmat. Pöytäkone tietsikkana, mutta kai läppäritkin huonommista äänikorteistaan huolimatta aika usein toimii äänittelylaitteina varsinkin jos vain yhtä raitaa haluaa äänittää.
 
JudeJude
16.10.2009 21:09:39 (muokattu 16.10.2009 21:12:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehany:Nyt tarvitsisi saada ihan flyygeli ja laulu samaan syssyyn nauhalle ( nauhoituspaikkana on upea , iso , korkea huone kivitalossa, joten akustiikka on great)
 
Hmm, en ehkä ihan greatiksi luonnehtisi tuollaista tilaa äänittämisen - kaiku kyllä voi olla aika great, jos sellaista halajat. Yleensähän kaiku nimenomaan pyritään äänittäessä minimoimaan, mutta jos se sopii sun tarpeisiin, niin sittenhän asia on mainiosti. Elton Johnilta mallia!
 
Mietin, että miten? Konkkamikkikö? Onko läppiksellä edes mahdollista äänittää konkkamikin kanssa? Ja Audacity?
 
Ja tarvitaanko jotain muita vempeleitä siihen väliin?
 
Harrastajapohjalta - kannattaako? mielenkiintoa kyllä olisi..

 
Mulla on kotistudiossa seuraavanlainen setuppi: konkkamikki GAP MKII (tai joskus dynkky, jos siltä kovasti tuntuu) -> M-Audio FastTrack USB- ulkoinen äänikortti -> Äänitysohjelma (Audacitykin toimii ihan kivasti, mutta itse en sitä käytä)
 
EDIT: Kuten yllä olevassa viestissä todettiin, konkkamikki tosiaan tarvitsee sitä mustanaamiovirtaa. Mulla se tulee tällä hetkellä erillisestä laatikosta (Behringerin MicroPower) mutta useissa äänikorteissa on phantomin syöttö sisään rakennettuna.
 
Ulkoinen äänikortti voi olla melkeinpä pakollinen, jos kannettava on kyseessä. Se on sitten semmoinen suo että mitä lähtee hankkimaan että en osaa siihen neuvoa. Itse olen tuohon ollut tyytyväinen kun sillä saa kaksi asiaa kerrallaan purkkiin, vaikkapa kitaran ja laulun. Jos haluaa useamman raidan kerralla äänittää, pitää siirtyä vähän kalliimpaan luokkaan.
 
t. jude
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Sehany
16.10.2009 21:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei Valtz0r,
 
ja kiitos viestistä jonka maallikkokin ymmyrkäisenä ymmärtää ;-) Sekä konkkamikki että etuaste, mikä h--ti se nyt on, joka tapauksessa se joka muuttaa sen virran siksi phantomiksi vaikuttivat ihan ihmisen hintaisilta ja jotenkin ymmärrettäviltä kokonaisuuksilta.
 
Miten asetat sen konkkamikin suhteessa pianoon ja itseesi?
 
S
 
Kaikki onnistuu kun fiilis on oikea!
Sehany
16.10.2009 22:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei JudeJude
 
Pieneksi meni taas tietämys näissä äänitysasioissa - mutta kaikesta siitä on apuva! Kaikuuuuuuuuuuuuuu. siis mikä on dynkky? elä edes vastaa.. jos nyt tästä lähtisi näin aluksi. ..Sinulla on aivan omat "arsenaalisi". Aloitetaan siitä, että mitkä ovat minun vaatimottamat tarpeeni?. Siis Piano - laulu. Miten pääsisin vähimmilläni? Hattua nostan ja ymmärrän n. 30% tekstistäsi. Joten... otetaanko selkosuomella. kaikella rakkaudella. Sehany :-))
 
Kaikki onnistuu kun fiilis on oikea!
JudeJude
21.10.2009 10:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynkky = dynaaminen mikrofoni, erilainen toimintameininki kuin kondensaattorissa eikä tarvitse sitä erillistä virtaa.
 
Siis piano ja laulu - haluatko ne äänittää eri aikaan vai yhtäaikaa? Periaatteessa joku Zoom H2 (katso samanniminen ketju Studiotyöskentely-alueelta) voisi olla ystäväsi joka tapauksessa. Siinä on ihan passeli mikki sekä sitten se äänikorttikin samassa.
 
t. jude
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «