Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpunauhoitusvehkeistä kämppäolosuhteissa
1 2
LaHo
31.07.2009 13:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Mitä vehkeitä suosittelisitte hankittavaksi tietokonepohjaiseen
moniraitanauhoitteluun minimi 4 raitaa kerralla.
 
Tarkoitus olisi siis mikitellä rummut ja ampua narulle rumpuja lähinnä
omaan biisien demotteluun. Avainkriteerinä on hinta.
 
Alla olevaa laitetta olen harkinnut, onko kokemuksia?
Lexicon Omega Desktop recording Studio
http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=6
palikan hinta on noin 200e.
 
Entäs muita huokeita toimivia ratkaisuja?
 
http://www.malvo.net
gunner
31.07.2009 15:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tosta kortista sen verran, että tostahan löytyy ainoastaan kaks mikkisisääntuloa. Se ei tosin tietenkään haittaa, jos vedätte kaksi muuta mikkiä mikserin kautta linjasisääntuloihin.
 
Jos kuitenkin meinaatte saada rankempaan musaan rumpuja nauhotettua, ei neljä mikkiä taida riittää hirveän pitkälle. Kevyempään musaan pelittää kyllä hyvin, mutta metallin lähimikitetty saundi jää vaan haaveeksi.
 
Jos itse olisin ostamassa nimenomaan rumpukäyttöön äänikorttia, hankkisin firepodin, jossa on 8 mikkietusta. Olettaen, että teillä on koneessa firewire-kortti. Mutta toisaalta, jos ette tule hirveästi nauhottelemaan, koittakaa kysellä kavereilta, jos niiltä irtoais juurikin esim. firepod lainaan päiväksi tai pariksi.
 
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
LaHo
03.08.2009 09:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees kiitti vinkistä, tarkistan tuon firepodin. joo ja hevimetalliahan tosiaan ollaan tekemässä. (niinkuin vissiin kaikki muutkin nykyään :D)
Huomasin itsekin jälkeenpäin ettei tuossa lexiconissa ole tarpeeksi sisäänmenoja.
Kyllä neljä mikkiä on ihan minimi.
 
Itseasiassa testailin huvikseni kämpillä jo todellista budjettiratkaisua, eli
neljä mikkiä mikserivahvistimeen ja siitä tapeoutista suoraan koneen line-inniin,
ja tulos oli 5min säätelyllä lähes siedettävä. basari jäi omituiseksi ja tomit ei juurikaan kuulu mutta omaan demotteluun saanee pikku ruuvaamisella vielä ihan kohtalaista jälkeä.
 
http://www.malvo.net
4lp1
03.08.2009 20:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnon tykkirumpujen täydellinen aikaansaanti on kieltämättä hieman haastavaa 4lle raidalle, mutta aika hyvin meillä on pelittänyt pelkkä 8 mikistä summattu stereo. Toki tuossakin tarvistee tehdä kompromissejä, esim tomeihin tartti teipata patterit alakalvoille ettei liikaa kumissu.
Lexiconin Lambda on alla, ja pelaa ihan kohtalaisesti, joskin jossakin päin on jotain häikkää, kun alkaa rätisemään ainakin miksauskäytössä olevalla wintoosalla joka toinen hetki.
 
BTW, ei to lexiconin palikka ole kuin 165 + pk Thomannilla, ja samaa luokkaa StPaulssilla, jos vaan on varastossa (ei ollu kun tavitsin - siksi siit lambda. hintaero olematon).
Kyllähän tuo otta sen 4 raitaa sisälle, 2 mikkietusilla, ja kaks sit mikseristä, joko mikkikohtasesti tai vaikka sadan mikin summana.
 
Paras keksintö on kyllä multicore piuha, jolla saa tarkkailun kuuseen, saa säädettyä rummut lennosta, eikä tarvii hakata 10 sec, säätää ja toivoa, että olisi parempi, hakata taas 10 sec, ja säätää.
 
Noh, jo KAHDELLA 35€:n mikillä sai aika hyvän saundin (joskaan ei tuolloin vielä mitään hevimetallia). Joten 4 on luksus.
 
Mutta jos ja kun demoja tehään, niin se saundi saa olla mun mielestä hiukkasen autotalli. Jos yritetään levariakin saada, ei ymmärtääkseni kuuntelijat lemppaa levyjä vain että *kappas, rummut ei ole studiotasoisia. Mäkeen vaan*. :'D
 
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
Halsu
05.08.2009 00:50:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs muita huokeita toimivia ratkaisuja?
 
Tässä olisi neljä mikkisisäänmenoa, lisäksi vielä pari linjasisäänmenoa stereona (niihin saa esmes toisesta mikseristä syötettyä kamaa, kahdeksaan mikkilinjaan asti pääsee periaatteessa niillä väännöillä).
 
http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_usb_20.htm
 
Mulla on tuon isoveli ja oon ollut oikeinkin tyytyväinen siihen.
 
CU -- Eki
LaHo
05.08.2009 08:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin eilen huvikseni nauhoitella niillä vehkeillä mitä jo löytyy, eli vedin mikseristä tapeoutista stereoraitaa äänikorttiin. Tuli niin mukavan kuuloista jälkeä (multikompuran jälkeen) että oikein ihmettelen. (siis laitteiston huomioonottaen)
 
Pistin kaks halpaa dynaamista mikkiä overeiksi, virppa konkalla alapuolelta
ja basariin konkka sisälle ja dynaamisella vielä edestä. Siitä sitten vaan vanhalla
(työläällä) metodilla pätkä soittoa, kuuntelu, ja nappien ruuvausta. Tarttee varmaan heittää tonne miksaushelppiin vielä joku pätkä kommentoitavaksi.
 
Eli nyt jäikin pankkitilille vielä juotavaa toistaiseksi.
 
http://www.malvo.net
LaHo
17.10.2009 11:31:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivittelen itseäni.
 
Päädyin ostamaan tuon m-audion fast track 8R-palikan ja sillä on nyt
kuusiraitaisia rumpuja nauhoiteltu. Tässä vaiheessa voisin kysellä
vähän miksaushelppiä jos jotain sattuu kiinnostamaan!
Tyylilaji on siis olemaan death metal, tyyliin obituary tai six feet under.
 
Tietty vähän tylsää kuunneltavaa kun kyseessä on pelkät rummut mutta
jos tähän jotain parannusehdotuksia saisi niin plussaa tippuu!
 
http://laho.avaruus.net/mnet/crimsonskies_rummut.mp3
 
Kerron myös lisää kun kysytään.
 
http://www.malvo.net
Antti1
17.10.2009 11:40:55 (muokattu 17.10.2009 11:42:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virppa on vähän ohut räksähdys, onko sulla ollut siinä pelkkä matto mikitettynä? Mä lähtisin overeiden mahdollisesta vuodosta huolimatta mikittämään yläkalvoa tämän tyyliseen touhuun, saa sitä iskevyyttä mukaan. Myös joskus voi kokeilla mikittää sitä virpan runkoa sopivaa balanssia hakiessa, aina ei vaan toimi hirveän legendaarisesti. Usein päätyy sellaiseen puisevaan kopsahdukseen ja mikistä/mikityksestä riippuen voi vuodot kiusata.
 
Basari on hiukan jotenkin "tehoton" - se ei kouraise alhaalta, eikä siinä oo oikein iskua yläpäässä. Noita kuminoita voi koittaa eq:lla vähentää jostain 200-600Hz tienoilta tarpeelliseksi näkemänsä määrän. Sen lisäksi sulla on vähän tommosta vessanpönttöääntä tuolla keskiäänissä, koita kaivaa sitä häiriköimästä pois. Yläpäähän saa lätinää vireestä, rummusta ja halutusta naksun tyylistä riippuen jostain 2-6kHz alueelta korostamalla. Mä tykkään myös tärvellä transient designerilla tms. bassorummun attackin melkolailla ylikorostuneeksi, sopii tuplabasarimeininkeihin. Sitten kakkuun perään vaan kompressointia ja limitointia, niin hyvä tulee.
 
Oliko sulla tomit mikitettynä erikseen? Kerros mikityksestä, niin osataan neuvoa vähän paremmin eteenpäin. Ihan hyvältä tämä kuitenkin kuulostaa, ei siinä mitään suurempaa hätää ole.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
17.10.2009 13:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista, miksailen uudestaan tässä viikonlopun aikana vielä.
Koitan kaivaa basariin lisää attackkia, mutta miten tosta virvelistä
sai "isomman" kuuloisen?
--
mikitys oli seuraavanlainen
2 t-kaupan konkkaa overeina
57-kopiolla haitsu (tossa miksauksessa aika pienellä, overeista tulee)
virppa halvalla rumpumikillä alapuolelta
virppa perus dynaamisella yläkalvolta (invert phase tässä)
basari thomanin basarimikillä
---
Tarkoititko just basarista noita 200-600Hz kuminoita pois? vai ihan masteroutista?
Mitä tarkoitat vessanpönttöäänil? liikaa reberbiä virpois/jokapaikas?
Vai tuleeko se tomeista (mitkä on tosiaan pelkkien overeitten varas)?
 
Täs on kompuraa jo basaris, virpas ja yleinen masteroutkompurointi vielä.
 
http://www.malvo.net
Antti1
17.10.2009 13:59:44 (muokattu 17.10.2009 14:00:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaHo: miten tosta virvelistä sai "isomman" kuuloisen?
 
No se mikä mikityksistä tulee mieleen, niin käännä alakalvon vaihe, älä yläkalvoa. Tietenkään tää ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta noinniinku lähtökohtaisesti sä oot tehny ton väärin: overit poimivat yläkalvon ääntä yläkautta ja sä oot laittanut niihin nähden virpan väärin.
 
Virppaan mä hakisin sellaista ihan reilua mäjäystä alamiddlestä/yläbassoista ja laittaisin tosiaan yläkalvon tosi ronskisti esille. Ylämiddlestä sitten sellainen napakka napsahdus vielä mukaan. Nämä säädöt siis ainoastaan yläkalvolle. Alakalvon saa eq:lla leikellä aika hurjastikin, se pelkkä räsähdys riittää usein sieltä.
 
Tarkoititko just basarista noita 200-600Hz kuminoita pois? vai ihan masteroutista?
 
Basarista nimenomaan. Toi 200-600Hz on sellainen alue, josta on hyvä lähteä hakemaan sitä pahvilaatikkoa ja humisevia alamiddlejä pois. Sen lisäksi alakerrasta voi koittaa korostaa vähän sitä basarin soivaa alinta taajuutta, jos tarvii lisää jytkyä. Varovasti kuitenkin.
 
Mitä tarkoitat vessanpönttöäänil?
 
Se on yksi sellainen taajuusrypäs bassorummulla, joka tuo sellaisen ihmeellisen komotuksen keskiääniin. Matalampaa komotusta mä kutsun omassa tuttavapiirissäni usein vessanpönttöääneksi, kun pöntöstä napattu impulssivaste kaiussa korostaa just samoja piirteitä. Hiukan korkeammalta vastaavaa mä kutsun koripalloääneksi. Se on sellainen muovinen, tynnyrimäinen helähdys, joka tulee kovaksi pumpattua koripalloa maahan lujaa pompauttaessa. Ei mitään sen mystisempää. :)
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
17.10.2009 16:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistin uuden version ylös, löytyy osoitteesta
http://laho.avaruus.net/mnet/crimsonskies_rummut-02.mp3
 
Siivosin basaria ja tehostin virppaa kompuralla, löysäsin myös vähän turhan tiukkoja gate-asetuksia. kyllähän siitä hieman parempi tuli. Jostain yystä mp3-käännös käänsi stereokuvan väärinpäin. jännää.
 
Tosiaan siinä oli kyllä alakalvossa vaihe käännettynä, jostain syystä
päätin vaan kirjoittaa väärin edelliseeen postaukseen :)
 
kai täs pitää lähtee kitarat naruttamaan seuraavaksi.
 
http://www.malvo.net
Antti1
17.10.2009 16:14:49 (muokattu 17.10.2009 16:17:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaHo: kai täs pitää lähtee kitarat naruttamaan seuraavaksi.
 
Ylipäätään ei kannata tehdä ihan liian pitkälle vietyjä ratkaisuja yksittäisten instrumenttien miksauksen suhteen ennenkuin kaikki on kasassa, ellei sulla ole todella vahvaa näkemystä haetusta soundista. Voi mennä tuntien ruuvailu hukkaan, jos joutuu kuitenkin rakentamaan miksauksen uudestaan tyhjältä pöydältä.
 
EDIT: Toi virppa on edelleen kyllä sellainen, mistä mä en tykkää juurikaan (mä haen metalliin usein korkealle viritettyä, tummaa ja kuivaa soundia melko syvällä pöntöllä, jos mahdollista) . Kuulostaa ongelmalta virityksessä ja virvelin valinnassa. Mut jos se on se teidän hakema soundi rummun puolesta, niin sillä sit mennään.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
18.10.2009 15:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, todennäköisesti aloitan alusta sitten kun saan kaikki instrumentit
nauhalle. Ihan oman huvin ja harjoituksen vuoksi säädän noita.
 
Tuo virveli on kyllä hiukan ongelmallinen, pitää ensi kerralla nauhoituksia
tehdes kuunnella sitä tarkemmin jo mikittäessä, ja koittaa ehkä saada jostain joku paremmin tarkoitukseen sopiva pönttö.
 
http://www.malvo.net
Elmer
18.10.2009 19:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ymppäisin Drumagogista jonkun paksumman virvelin sekaan, niin varmaan toimii.
Siis jos Drumagog on käytössä mahdollisesti.
http://www.drumagog.com/
On kyllä verraton apu, jota huippumiksaajatkin käyttää...
Juuri tällainen tilanne, että äänittäessä ei ole jostakin syystä onnistunut.
 
Antti1
18.10.2009 20:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elmer: Minä ymppäisin Drumagogista jonkun paksumman virvelin sekaan, niin varmaan toimii.
Siis jos Drumagog on käytössä mahdollisesti.

 
Riippuen vähän käytetystä softasta, niin eipä tuotakaan tarvitse välttämättä. Esimerkiksi Sonar Producerilla homma hoituu nykyään mukana tulevilla työkaluilla jo melko iisisti. Audiosnapilla vaan kaivaa iskut äänimateriaalin joukosta miditiedoksi (se uusi Audiosnap 2 tekee tän aika hienosti) ja sitten sillä käskyttää Session Drummer 3:sta. Saa ihan ite koostettua niitä sampleja onneksi tuohon mukaan, voi äänitellä omista rummuista, kurkkupurkeista ja ties mistä haluamansa metelit. Saman rummun äänittäminen ja sen samplen käyttö voi olla hyvä juttu luonnollisen kuuloista lopputulosta hakiessa. Ei tietenkään auta, jos tarkoituksena on nimenomaan korvata huonoa soundia paremmalla.
 
Ei tuo sampleilla pelaaminen aina kuitenkaan oo mikään maailman paras juttu. Riippuu niin kovasti vuodoista ja kaikenlaisesta.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
20.10.2009 14:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä,
audiosnappia taidan ainakin testata, vaikka overit ja haikkamikki vuotaa ihan kohtuullisesti tuota virveliä..
drumagogia olen joskus aikaisemmin kokeillut, mutta se oli mielestäni hirveän vaikeaselkoinen käyttää, pitänee ehkä demoa vielä kokeilla.
 
http://www.malvo.net
Antti1
20.10.2009 14:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Drumagog pitäisi olla melko helppo käyttää, jos vaan tajuaa perusidean ja sisääntuleva signaali on sopiva. Liian voimakas vuoto voi pilata koko homman, vaikka kuinka rimpuilisi. Mutta jos sulla tosiaan on Sonar, niin kokeile ihmeessä sen omia työkaluja.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
20.10.2009 14:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kyllä minulla sonaria itseasiassa ,mutta yhdellä tutulla muistaakseni on :)
cubase:lla olen työstänyt. raportoin lisää kun saan jotain aikaseksi.
 
http://www.malvo.net
Antti1
20.10.2009 16:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaHo: Ei ole kyllä minulla sonaria itseasiassa ,mutta yhdellä tutulla muistaakseni on :)
 
Ahaa, ok. Käsitin väärin edellisestä viestistäsi. Siinä kuitenkin yksi hyvä syy vaihtaa softaa. ;)
 
Onko Cubasessa jotain vastaavaa toimintoa? Jotain beat detective tms. juttua siis. En oo niin paljoa käyttänyt, että olisin osannut vielä kaivata.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
LaHo
21.10.2009 09:37:56 (muokattu 21.10.2009 09:41:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>Onko Cubasessa jotain vastaavaa toimintoa? Jotain beat detective tms. juttua siis. En oo niin paljoa käyttänyt, että olisin osannut vielä kaivata.
 
en ole itse ainakaan vielä löytänyt (cubase3 käytössä), en ole itsekään sen kanssa montaa projektia taistellut loppuun asti.
 
kokeilin drumagoggia uudestaan (eihän se monimutkainen ollutkaan, viimeksi sitä kokeillessani loppui vaan ilmeisesti tehot koneesta) ja sehän pelasti koko homman. Virvelin sai soimaan juuri oikealla tavalla ja suuri kiusaus on korvata basarikin samplella. voin nakata vielä jonkun pätkän nettiin malliksi kunhan pääsen taas töistä kotiin.
 
http://www.malvo.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «