Aihe: Käyttäjäkokemuksia Fender vahvistimista
1 2
LaMotta
19.10.2009 20:08:03

Midrange: 2000-luvun alussa jossain musakaupassa oli kolme fenderi trankkua, jotain 60-100 wattisia, kokeilin niistä jokaista vahvistimen omalla säröllä ja kaikissa oli niin kimeä soundi että ihan pahaa teki. Treblesäätimenkään käyttö ei tuohon ominaisuuteen oikein purrut.

Vastaavia kuulohavaintoja joistain Fenderin transistoricomboista täälläkin, tosin olivat superräikeitä ihan cleaninakin.
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
Lennu
19.10.2009 21:12:43

jarkkok: Vastaavia kuulohavaintoja joistain Fenderin transistoricomboista täälläkin, tosin olivat superräikeitä ihan cleaninakin.

Yhdyn tähän. Mulla oli jonkin aikaa Fenderin pro185 ja "hyvänkuuloinen" ei kyllä ole se adjektiivi, mitä sen särösoundista vois sanoa. Kuulas kasaripuhdas siinä kyllä oli.
Olen ymmärtänyt Black Metal -filosofian perimmäisen ytimen.
Mixu88
19.10.2009 22:13:09

No nuo transistorivahvistimet oon jättäny ihan kokonaa unholaan jo ajat sitten.
MuzaK
19.10.2009 22:15:19
Mulla on Super 60 eli punanuppicombo 90-luvun alusta. Mielestäni siitä saa erittäin hyvän särösoundin bluesiin ja classic rokkiin kun pitää Gainin maltillisella asetuksella eli about 4 ykskelaisella mikillä. Täysillä se soundaa kakilta.
LaMotta
19.10.2009 22:23:49

MuzaK: Mulla on Super 60 eli punanuppicombo 90-luvun alusta. Mielestäni siitä saa erittäin hyvän särösoundin bluesiin ja classic rokkiin kun pitää Gainin maltillisella asetuksella eli about 4 ykskelaisella mikillä. Täysillä se soundaa kakilta.

Käytitkö vahvistimen omia säröjä, vai pedaalia?
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
aristoteles666
19.10.2009 22:26:57 (muokattu 19.10.2009 22:28:35)

vahvistimen omia.
kyllä niistä ihan hyvän rokkisärön sai. niillä oli vain tapana laueta usein. edit.
Joees
19.10.2009 22:47:16
jarkkok: Jaaha. Tuolla kerrottiin että 65 Deluxe alkaa säröytyä nelosella, ja on erittäinkin säröinen (ja äänekäs) kympillä. Itse en ole noin lujaa omaa Deluxeani vielä soittanut (tuskinpa soitankaan, kuulo on arvokas asia), ja kylläkin haluan että clean soundi pysyy myös cleanina. Keikalla on tainnut kerran olla jossain kolmosen ja nelosen välissä....soundi oli helvetin hyvä ja puhdas.

Kuka mitenkin. Ihan sama mulle.

Et tiiä mitä oot missannut... Se hetki kun tsoundi rupee muroutumaan hitusen on just parasta. Mun DR:ssä siihenkin pääseminen tosin vaatii jo ihan tyylikästä huudattamista. Melkein pitäs hommata toinen DR joka sit säröytyis vähän aiemmin. Tai sitten ei.

Korvatulpat on kans tosi jees kyllä kun kovempaa paukuttaa menemään.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Vaseliinia!
LaMotta
19.10.2009 23:01:52

Methis: Et tiiä mitä oot missannut... Se hetki kun tsoundi rupee muroutumaan hitusen on just parasta. Korvatulpat on kans tosi jees kyllä kun kovempaa paukuttaa menemään.

Okei. Tuossa ehkä saattaisi olla hiukan tutkimisen paikkaa....hmmm...mm..m..mistähän saisi lainaksi keinokuorman?

Minä en pidä korvatulppien kanssa soittamisesta. Lavasoundin ei tarvitse mielestäni olla tolkuton kun on keksitty PA-laitteet joilla metelin voi siirtää yleisön suuntaan.

Tästäpä oiva ketunlenkki siihen että ymmärtääkseni nuo isot ja tehokkaat combot on enämpi jonkinlainen muinaisjäänne ajoilta jolloin PA-laitteet ei ollut vielä yleisiä, eli ääntä piti saada riittävästi henk.koht vahvistimilla. Mene ja tiedä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Joees
19.10.2009 23:11:02
jarkkok: Minä en pidä korvatulppien kanssa soittamisesta. Lavasoundin ei tarvitse mielestäni olla tolkuton kun on keksitty PA-laitteet joilla metelin voi siirtää yleisön suuntaan.

En minäkään. Mut myös rumpalin pellit pitää huolen siitä että mä pidän visusti tulpat päässä. Vaikka rumpali ei kovaa löisikään niin väärässä paikassa väärään aikaan ne kolahtaa korviin silti todella ikävästi.

Ja juu, PA-laitteistolla saa kyllä yleisölle yleensä ihan hyvin. Viime keikalla vaan kävi vaihteeksi niin että jouduin käyttämään omaa vahvistinta monitorina itselleni. Siis jotta kuulin itseni. Eli jouduin kääntämään vähän kovemmalle kuin mitä normisti lavalla pidän. Tai sain pitää kovemmalla, ihan kuinka vain. Moinen ehdotus tuli tiskin takaa heti kun totesin jotta en kuule itseäni ollenkaan. Toisaalta, mä myös tykkään rokkitouhussa siitä että saa pitää lavallakin vähän kovempaa jos mahdollisuus on. Aina ei ole ja ymmärrän kyllä miksi.

Todella offtopic...

Mutta joo, kannattaa kokeilla vaikka keinokuormalla päästä sinne säröytymisen alkuvaiheille. Mulla ei moista vermettä ole vielä. Ehkä joskus.
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Vaseliinia!
MadMatt
20.10.2009 08:39:54

jarkkok: Tästäpä oiva ketunlenkki siihen että ymmärtääkseni nuo isot ja tehokkaat combot on enämpi jonkinlainen muinaisjäänne ajoilta jolloin PA-laitteet ei ollut vielä yleisiä, eli ääntä piti saada riittävästi henk.koht vahvistimilla. Mene ja tiedä. Korjatkaa jos olen väärässä.

1970-luvun puolivälistä 80-luvulle isotehoiset vahvistimet olivat pikemminkin muoti-ilmiö. Toisin sanoen mitä enemmän löytyi watteja ja lahkeiden lepatusta niin sitä kovempi jätkä :)

Fender reagoi muiden valmistajien ohella asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin ja kasvattivat jo olemassa olevien mallienkin tehoja. Toki musiikin yleinen volumetaso oli kasvanut 1960-luvulta mutta niin myös lavatekniikka. 60-luvulla kamppailtiin taatusti suhteessa enemmän oman kuuluvuuden kanssa kuin supertehokkaiden vahvistimien aikakaudella. Bändillä saattoi esimerkiksi olla vain yksi vahvari johon kaikki soittimet (ja jopa laulu) liitettiin eikä mistään PA-zydeemeistä ollut hajuakaan.
Mixu88
04.11.2009 18:57:46

Onko kellää tietoa et missä musiikkiliikkeissä ois mahdollisesti testattavissa näitä Twin Reverbiä tai Super Reverbiä?
weetube
05.11.2009 00:23:51
SirElwood: Mulla valitettavasti on. Punanuppisissa on ihan karsea se särö. Kyllähän niitä nupikoita on kiva nykiä, mutta ei ne ainakaan sitä soundia paranna. Mutta toisaalta ne vahvistimet ei muutenkaan soundaa mitenkään kummoisilta, joten sopinee kokonaisuuteen ihan hyvin. =P

Nimim. "super 210 never again"

Juu,eikä noita Fendereitä koskaan kukaan oo muutenkaan käyttäny,kun ne on niin paskoja. :-))
hanski s
28.11.2009 00:18:28
putkivahvistin on se ainoa oikea vahvistin ,muita ei kannata edes ostaa.
Jasoniitti
28.11.2009 07:45:36
Onko kellään kokemusta näistä budjetti-Fendereistä? Thomannin ääninäytteiden perustella alle 400€ -putkicombo kategoriassa Fender Super Champ XD miellyttää Vox AC4TV:n ohella.

http://www.thomann.de/fi/fender_super_champ_xd.htm
Jyrken
28.11.2009 19:32:46
hanski s: putkivahvistin on se ainoa oikea vahvistin ,muita ei kannata edes ostaa.

Vaan jos rahatilanne ei anna myöten?
Ai mikä allekirjotus
antnis
28.11.2009 19:49:17
Jasoniitti: Onko kellään kokemusta näistä budjetti-Fendereistä? Thomannin ääninäytteiden perustella alle 400€ -putkicombo kategoriassa Fender Super Champ XD miellyttää Vox AC4TV:n ohella.

http://www.thomann.de/fi/fender_super_champ_xd.htm

Superxampissa on tosi nätti cleani ja kiva kaiku. Noista säröpuolen mallinnuksista en o oikeen saanu kunnolla selvää kun ei niitä täällä kotona oikeen voi kunnon äänenpaineilla käytellä...aika kovaääninenhän tuo on kerros/rivitalosoittoon jollei sitten pysy cleanissa/jazz-mallinnuksessa kuten minä. Toiset kyllä sanoo, että tuolla soittelee vaikka mitä.
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
Jasoniitti
29.11.2009 08:07:42
antnis: Superxampissa on tosi nätti cleani ja kiva kaiku. Noista säröpuolen mallinnuksista en o oikeen saanu kunnolla selvää kun ei niitä täällä kotona oikeen voi kunnon äänenpaineilla käytellä...aika kovaääninenhän tuo on kerros/rivitalosoittoon jollei sitten pysy cleanissa/jazz-mallinnuksessa kuten minä. Toiset kyllä sanoo, että tuolla soittelee vaikka mitä.

Cleanit on plussaa, mutta lähinnä minä ihailen tuota Thomannin sivujen rock-näytettä ja paremmin räyhäkkääksi rokkipeliksi tämä tulisikin mulle Epiphonen LP:n kanssa omakoti/autotallikäyttöön. Niin mitenkä tuossa nuo mallinnukset toimii; saako siitä minkäänlaista säröä irti pienemmillä volilla?
jussi1976
29.11.2009 11:56:56
Mulla on ollut useampikin Fenderi alkuaikoina. Pari omaa huomiotani, joista osa kyllä jo tulikin esille;

Säröt ei yleensä ole se main-thing, putkista on jäänyt kaksi mieleen, hot-rod 40 ja se punanuppinen Twin. Molemmissa hyvät puolensa, mutta keikkakäyttöön ottaisin tuon Twinin siksi, että vaikka se on painavampi, se on silti kombo, ja säätävaraa riittää. Puhdas on molemmissa erinomainen, mutta ne ei oikein pedaaleja meinaa syödä niin hyvin kuin esim. Marsu. Ja kun ottaa huomioon, että toi Twini ei kuitenkaan ole niin radikaalisti isompi kuin toi HR, niin siinä on silti se 100w ja etenkin puhtailla tää voi olla tarpeen joskus kun vertaa 40 wattiin. Riippuu vähän siitä mistä se roikkuu...
antnis
29.11.2009 13:23:53 (muokattu 29.11.2009 13:25:05)
Jasoniitti: Cleanit on plussaa, mutta lähinnä minä ihailen tuota Thomannin sivujen rock-näytettä ja paremmin räyhäkkääksi rokkipeliksi tämä tulisikin mulle Epiphonen LP:n kanssa omakoti/autotallikäyttöön. Niin mitenkä tuossa nuo mallinnukset toimii; saako siitä minkäänlaista säröä irti pienemmillä volilla?

Tottakai saa ja hyvin monipuolisesti myös, ite oon vaan sen verta vainoharhainen tuon volumen suhteen ettei tu käytettyä muita kuin cleaneja hiljaisella(soitan todella harvoin muutenkuin akustisesti muutenkaan). Omakotitalossa toimii varmasti.
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)