Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käyttäjäkokemuksia Fender vahvistimista
1 2
Mixu88
19.10.2009 01:31:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs kiikarissa ois Fenderin putkicombo, lähinnä joku Twin Reverb tai joku semmonen.. Myös Bassman sun muut kiinnostaa, nykyään tulee soitettua lähinnä Bluesia ja Rokkia, välillä vähän rankempaa ja välillä taas vähän kevyempää.. Kertokaapa omia mielipiteitä noista Comboista ku en oo ite soittanu tähän mennessä muilla Fendereillä ku Hot Rod Deluxella ja Blues Juniorilla. Molemmat oli kyllä ihan miellyttävän tuntusia vehkeitä mut kai nuo Vintage Re-Issue sarjan styrkkarit on vielä laadukkaampia?
 
Mixu88
19.10.2009 02:47:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja jos on kokemuksia Marshallin 1962 "Bluesbreaker" Re-Issue styrkkarista ni kertokaa toki näkemyksiä myös siitä.
 
Tsugu Way
19.10.2009 09:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut jonkin aikaa Fender Deluxe Reverb. Olen ollut siihen aivan helvetin tyytyväinen. Aiemmin minulla oli Engl Screamer-combo. Bändimme soittaa kuitenkin nykyisin enimmäkseen bluesia ja roots-rokkenrollia, joten vaihto oli mielestäni miltei pakollinen. Ja kyllähän se muutos olikin melkoinen. Fenderin putkivahvistimien puhdas sointi on mielestäni aivan järjettömän hieno! Useinhan säröpuoli saattaa olla näissä ongelmallisempi, varsinkin jos etsii jotain heavysärötyyppistä sointimaailmaa. Deluxe Reverbissä ei olekaan särökanavaa lainkaan. Tehoja on kuitenkin "vain" 22w, joten sitä voi treeneissäkin soittaa jo aika lujalla. Silloin alkaa makeasti vahvistimen oma putkisoundi säröytyä ja tuloksena on ns. aito putkisärö. Harvoin kuitenkaan voi koko aikaa luukuttaa niin täysillä, joten olen säröttänyt monesti soundia Tubescreamerilla tai Bluesdriverilla. Tosi maukkaasti näyttää soveltuvan kyllä ko. vahvistimen ja Stratocasterin väliin em. tyyppiset säröpedaalit. Soitin muuten vahvistimellani ekan keikan pari viikkoa sitten yksissä synttäribileissä. Ja kyllä soi upeasti!
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
LaMotta
19.10.2009 12:03:36 (muokattu 19.10.2009 12:35:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixu88: .. joku Twin Reverb tai joku semmonen..Bassman...Kertokaapa omia mielipiteitä noista Comboista ku en oo ite soittanu tähän mennessä muilla Fendereillä ku Hot Rod Deluxella ja Blues Juniorilla...kai nuo Vintage Re-Issue sarjan styrkkarit on vielä laadukkaampia?
 
Käyttötarve kai määrittelee sen mitä tarvitaan.
 
Säröt ei yleensä ole Fenderien parasta antia. Punanupeissa on vissiin monipuolisemmat säätömahdollisuudet nostokytkimineen, mutta itsellä ei ole näistä malleista käyttökokemuksia.
 
Hot rod ja Blues Jnr ovat molemmat riittävän tehokkaita jopa keikkakäyttöön. 15W Blues Jnr antaa yllättävän "ison" äänen. Noissa malleissa suurin kivistys on alkuperäinen elementti ja turhan sähäkkä volumepotikka. Elementin vaihdolla niiden soundia saa parannettua, tosin tämäkin on subjektiivista.
 
Reverbit ei yleensä ole noissa halvemmissa osin puolijohdeohjatuissa ei-täys-putkivahvistimissa kovinkaan hyvät. Tämä on objektiivinen fakta.
 
Mitä taas tulee Twineihin ja Bassmaneihin, niin minun mielestäni alkavat olla turhan painavia ja kookkaita keikkakäyttöön, tosin tämäkin on subjektiivista.
 
Vibroluxissa ja Deluxessa middle-alueen säätimen puuttuminen on jonkinasteinen puute (subjektiivista). Itse ainakin sitä käytän. Muutenhan noi on mainioita täys-putki pelejä.
 
Kyllähän asia siltä vaikuttaa, että vibroluxit ja deluxet on karkeasti ottaen Fendereistä halutuimpia malleja pitkässä juoksussa. Onkohan tämäkin subjektiivista?
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
LaMotta
19.10.2009 12:03:37 (muokattu 19.10.2009 12:04:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi lisätä poista-toiminto näihin kirjoituksiin.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
Karhukoira74
19.10.2009 12:05:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekin joskus kaasutellut tuota Hot Rodia.....eikähän välttämättä ihan täysin sammunut ole vieläkään.. ;) Eli noistakin saa vissiin jonkun purkin kanssa sotkettua mehevät rokit irti...?
 
-So many assholes, so few bullets-
Wäiski
19.10.2009 12:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vähän erittäin subjektiivisia kokemuksiani Fendereistä:
 
Fenkkujen hyvät puolet ovat puhdas soundi, hyvä pedaalien vastaanotto ja sitä kautta monipuolisuus. Vanhat fenkut ovat lisäksi erittäin luotettavan keikkakoneen maineessa eivätkä uusimmatkaan halpamalleja lukuunottamatta ole ihan huonoja.
 
Minulla on ollut Hot Rod Deluxe, joka oli ihan ok peli. Olin vaihtamasa sitä pienempään kun testasin Super Reverbin (reissue) ja sehän tuli sitten mukaan. Loistava peli, mutta iso ja painava. Joillain säröillä elementtien (Jensen) diskantit olivat myös hieman häiritseviä.
 
Vaihdoin Superin vanhaan Bassmaniin ja kaappiin. Se oli loistava rokkikone, mutta puhtaat eivät ihan olleet Superin veroisia ehkä kaapista johtuen (Fenderin 4x10" umpikaappi). Bassmanista puuttuu myös kaiku ja tremolo.
 
Bassmanista siirryin Voxiin (vanha AC-30), jonka oma soundi on upea. Sen sijaan säröpedaalit kelpaavat Fendereille mielestäni paljon paremmin. Kun kaikkea pitää vaihtaa, laitoin Voxin kiertoon ja hankin 70-luvun Super Reverbin. Tämä onkin ollut käytössäni jo pari vuotta (!) ja tulee varmaan säilymäänkin luottovahvistimenani vaikka välillä tuleekin tehtyä syrjähyppyjä Kochin suuntaan. Vanhassa Superissa on reissueen verrattuna mielestäni pehmeämpi ja täyteläisempi soundi ja parempi tremolo (reissuessa aika mieto ja aiheutti pientä häiriötä). Puutteena on ainoastaan iso koko, mutta kyllä fenkku tuntuu Voxin jälkeen kuitenkin kevyeltä kannettavalta...
 
Punanuppisissa Twineissä on säädettävää oikein urakalla ja niitä saa nykyisin varsin edulliseen hintaan. Saattaa olla hinta-latusuhteeltaan oikein hyvä vaihtoehto. Näissäkin on painoa ja kokoa ihan kiitettävästi, joten kilohinta on kohdillaan.
 
Pallo-Kala
19.10.2009 14:39:46 (muokattu 19.10.2009 14:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: ei mitn
 
Pallo-Kala
19.10.2009 14:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok:
 
Säröt ei yleensä ole Fenderien parasta antia.

 
Tästä olen kyllä erimieltä, esimerkiksi deluxe reverbistä lähtee oikein mureaa säröä.
 
varakeef
19.10.2009 15:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhumattakaan 5E3 Deluxesta... Itse asiassa aika monet Fenkut menevät nätisti ruttuun, sanotaan 70-luvun loppupuolen ultralineaarisiin malleihin saakka.
 
Mutta eihän se mitään 90-luvun hi-gain sirinää ole tai edes 80-luvun Marshal sirinää, mutta hienoa säröä kuitenkin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
19.10.2009 15:44:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pallo-Kala: Tästä olen kyllä erimieltä, esimerkiksi deluxe reverbistä lähtee oikein mureaa säröä.
 
Täytyy tarkentaa.....
 
Tarkoitin Fender-vahvistimien omia särösoundeja!!!!!
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
Broadcaster
19.10.2009 15:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok: Täytyy tarkentaa.....
 
Tarkoitin Fender-vahvistimien omia särösoundeja!!!!!

 
Niitä se Pallo-Kalakin varmaan tarkoitti :)
 
LaMotta
19.10.2009 15:48:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Butterscotch: Niitä se Pallo-Kalakin varmaan tarkoitti :)
 
Deluxe Reverbissä ei ole säröä......
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
humppahanuristi
19.10.2009 15:53:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok: Deluxe Reverbissä ei ole säröä......
 
Käännä isommalle, varmasti on. ;)
 
Humpasta rautalankaan...
Broadcaster
19.10.2009 15:54:04 (muokattu 19.10.2009 15:58:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muoks: Humppahanuristi ehti ensin.
 
Pallo-Kala
19.10.2009 16:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Käännä isommalle, varmasti on. ;)
 
Jep, ja juurikin sitä ns. oikeaa säröä ;)
 
SirElwood
19.10.2009 17:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok: Säröt ei yleensä ole Fenderien parasta antia. Punanupeissa on vissiin monipuolisemmat säätömahdollisuudet nostokytkimineen, mutta itsellä ei ole näistä malleista käyttökokemuksia.
 
Mulla valitettavasti on. Punanuppisissa on ihan karsea se särö. Kyllähän niitä nupikoita on kiva nykiä, mutta ei ne ainakaan sitä soundia paranna. Mutta toisaalta ne vahvistimet ei muutenkaan soundaa mitenkään kummoisilta, joten sopinee kokonaisuuteen ihan hyvin. =P
 
Nimim. "super 210 never again"
 
Jucciz
19.10.2009 17:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkkok: Deluxe Reverbissä ei ole säröä......
 
Mitäm.
 
http://www.youtube.com/watch?v=XNALcL2Xalc
 
LaMotta
19.10.2009 17:54:12 (muokattu 19.10.2009 20:06:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mitäm.
 
http://www.youtube.com/watch?v=XNALcL2Xalc

 
Jaaha. Tuolla kerrottiin että 65 Deluxe alkaa säröytyä nelosella, ja on erittäinkin säröinen (ja äänekäs) kympillä. Itse en ole noin lujaa omaa Deluxeani vielä soittanut (tuskinpa soitankaan, kuulo on arvokas asia), ja kylläkin haluan että clean soundi pysyy myös cleanina. Keikalla on tainnut kerran olla jossain kolmosen ja nelosen välissä....soundi oli helvetin hyvä ja puhdas.
 
Kuka mitenkin. Ihan sama mulle.
 
EDIT: Sir Elwood: Mulla valitettavasti on. Punanuppisissa on ihan karsea se särö. Kyllähän niitä nupikoita on kiva nykiä, mutta ei ne ainakaan sitä soundia paranna. Mutta toisaalta ne vahvistimet ei muutenkaan soundaa mitenkään kummoisilta, joten sopinee kokonaisuuteen ihan hyvin. =P
 
No joo. Nyt kun tarkemmin muistelen niin joskus viime laman aikaan kokeilin punanuppitwini-nuppia ja taisi ne säröt olla aikamoista muroa siinäkin. Kuriositeettina mnettilläiselle kerrottakoon, että tuo nuppi oli myynnissä käytettynä, muistaakseni hintaan 1200mk (eli noin 200e), eikä menny kaupaksi kovinkaan nopeasti.
 
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
Midrange
19.10.2009 19:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2000-luvun alussa jossain musakaupassa oli kolme fenderi trankkua, jotain 60-100 wattisia, kokeilin niistä jokaista vahvistimen omalla säröllä ja kaikissa oli niin kimeä soundi että ihan pahaa teki. Treblesäätimenkään käyttö ei tuohon ominaisuuteen oikein purrut. Tiedä sitten onko tuo särön jääpiikkikorvassa-soundi muuttunut parempaan suuntaan vuosien myötä..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «