Aihe: Mitä on punk?
1 2 3 4 517 18 19 20 2182 83 84 85 86
Atomic Cafe
18.10.2009 17:08:12 (muokattu 18.10.2009 17:17:56)
velipesonen
18.10.2009 17:22:46

Maija Poppanen Syd Barrett -maassa. Sopii syksyyn. Wendyn karisma on pettämätön, mutta biisi on vähän kuivakka.

Oikeastaan Damned on parhaimmillaan hyvää ja huonoimmillaan huonoa iskelmää. Vielä enemmän ne biisit on iskelmällisiä kuin popmaisia, niissä on semmoista määrättyä pientä sentimentoa ja melodraamaa. Miettikää vaikka Street of Dreamsin rakennetta, sehän on hemmetin komea iskelmä.

Ostakaa ihmeessä se dvd, Machine Gun Etiquette 25 yrs. Sain Playn kautta vitosella rahteineen ja mukana on vielä bonuksena Japanin-keikka joka on vielä parempi. Äänitys keskitasoa, ei mitenkään hyvä muttei kamalan huonokaan, selvän saa.
Authorization by nothing.
Henko
18.10.2009 21:59:30

velipesonen: Okei, no Damned on sitten enimmäkseen mainstream rockia ja välillä iskelmää.

En mää sitä meinannut. Lue mun lause uudestaan, jos et ymmärtänyt.
"Ymmärrät varmaan, että toimintaamme en voi täällä julkaista".
kivi
19.10.2009 01:38:00
velipesonen: Oikeastaan Damned on parhaimmillaan hyvää ja huonoimmillaan huonoa iskelmää. Vielä enemmän ne biisit on iskelmällisiä kuin popmaisia, niissä on semmoista määrättyä pientä sentimentoa ja melodraamaa.

Se on kyllä totta että kahden ekan albumin jälkeen kun Brian ei enää ollut tekemässä rokkiriffejä, Damnedin musikaalinen ajattelu muuttui suorastaan hämmentäväksi. Kaikki musiikin lajityypilliset (minkä lajin hyvänsä, rock tai blues tms) standardit katosivat erityisesti kuljetuksista ja rakenteista, minkä huomaa erityisesti Machine Gun Etiquettella ja Black Albumilla, joiden jälkeen tyyli ikäänkuin vakiintui.

Mä muistan ihmetelleeni tätä aikoinaan kovastikin, kunnes Captain itse paljasti vastauksen, jonka todenperäisyyteen uskon vahvasti. Se meni jotenkin näin (muistista siteeraten): "Kun huomasin jääneeni sävellysvastuulliseksi, alkoi pelottaa. Enhän ollut koskaan säveltänyt mitään, ja nyt pitäisi tehdä hittimateriaalia ja niin hyviä biisejä että toisen albumin vaisu vastaanotto unohtuisi. No, ajattelin että televisioon pääsevät biisit, erityisesti mainosmusiikki, on varmasti tarttuvaksi testattua. Aloinkin äänittää televisiosta mainoksia ja jinglejä kelamankalleni, sen jälkeen käänsin nauhan takaperin ja tein niiden pohjalta biisejä. Monissa biiseissä on siis takaperin kuultavana tuttua mainosmusiikkia."

Nerokasta vai mitä, häh?
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Atomic Cafe
19.10.2009 02:12:25 (muokattu 19.10.2009 04:44:31)
kivi: Kun huomasin jääneeni sävellysvastuulliseksi, alkoi pelottaa. Enhän ollut koskaan säveltänyt mitään, ja nyt pitäisi tehdä hittimateriaalia ja niin hyviä biisejä että toisen albumin vaisu vastaanotto unohtuisi. No, ajattelin että televisioon pääsevät biisit, erityisesti mainosmusiikki, on varmasti tarttuvaksi testattua. Aloinkin äänittää televisiosta mainoksia ja jinglejä kelamankalleni, sen jälkeen käänsin nauhan takaperin ja tein niiden pohjalta biisejä. Monissa biiseissä on siis takaperin kuultavana tuttua mainosmusiikkia."

On totuus mikä tahansa niin hyvin se toimii. Se kolmas levy on juuri se Machine Gun Etiquette josta olen aina eniten pitänyt. Osittain kai siksi että se on ensimmäinen Damned albumi jonka hankin, mutta myös siksi että se poikkeaa kaikesta siitä mitä siihen saakka olin kuullut. Seuraavakin levy on hyvä mutta sitten Damned muuttui sellaiseksi sopaksi mistä minä en halua tietää yhtään mitään.
Andy Six
19.10.2009 08:57:35 (muokattu 19.10.2009 11:15:40)
Mulle Damned on tehnyt vain yhden hyvän biisin,New Rosen,mutta se onkin sitten yksi parhaista kuulemistani biiseistä ja kaikista paras punkbiisi ikinä...
Kuudella Kielellä Koetan...
velipesonen
19.10.2009 09:38:39

kivi: Nerokasta vai mitä, häh?

Kyllä vain. Kapteenin oma kitaransoitto toisaalta paljastaa, että kyllä hänellä on tajua harmoniasta ja äänenkuljetuksista muutenkin. Soolonsa eivät aina ole parasta luokkaa mutta se onkin sitten taas eri asia.

Kappaleissa on paljon iskelmistä tuttuja asteettaisia nousuja ja laskuja, jotka ilahduttavan usein päätyvät ns. maaliin. Sitten muotoajattelussa kuulee jonkinlaista ranskalaisuutta eli euroviisumaisuutta. Se musiikki sopii täydellisesti johonkin muodikkaaseen ranskalaisympäristöön, yöllä tietenkin.

Kiroileva siili: Seuraavakin levy on hyvä mutta sitten Damned muuttui sellaiseksi sopaksi mistä minä en halua tietää yhtään mitään.

Ymmärrän oikein hyvin. Minua se nyt ei niin kamalasti kiusaa että siitä tuli jonkin sortin formaattibändi.

Henko: En mää sitä meinannut. Lue mun lause uudestaan, jos et ymmärtänyt.

Saattoi hyvinkin olla että en ymmärtänyt.
velipesonen
19.10.2009 13:13:40

kivi: Jep. Tsekatkaa vaikka Machine Gun Etiquetten sisäpussista Capt. Sensiblen kitarakoulu: kuinka soittaa Smash It Up, ja huomatkaa että läpi biisin sointuvaihdosten kitaran keskellä pysyy yksi kieli vapaana "drone"-kielenä sitar-tyyliin. Mä olin ihan vaikuttunut siitä kuinka hyvin Captain sopi paikalleen.

Mä muistan että Damnedia ei stadin punkympyröissä juuri diggailtu. Jengi jossa silloin pyörin (Pakila, Maunula) teki poikkeuksen, koska kaverini Ville oli niin fanaattinen Damned-diggari että sai alusta alkaen muutkin mukaansa. Oma mielenkiinto hiipui kun Captain lähti bändistä, ja Strawberriesin jälkeen en enää tainnut ostaa kuin jonkun yksittäisen levyn nähdäkseni mitä bändille kuuluu.

Smash It Upin ensimmäinen osa on myös Who-pastissi. Olen Jyväskylästä, ja siellä oli täysin fanaattisia Damned-faneja joilta opin abc:n ja vähän enemmänkin. Yhdelle kaverille Damned oli sekä elämänfilosofia että sanoisinko jopa uskonto. Hän oli kuitenkin punk-ideologian kannattaja, eli jos Damnediä kehui liikaa tai väärällä tavalla, se veti turpaan!
Atomic Cafe
19.10.2009 18:38:12 (muokattu 19.10.2009 19:58:17)
velipesonen: Kappaleissa on paljon iskelmistä tuttuja asteettaisia nousuja ja laskuja, jotka ilahduttavan usein päätyvät ns. maaliin. Sitten muotoajattelussa kuulee jonkinlaista ranskalaisuutta eli euroviisumaisuutta.

Tuohon aikaan yön lapset olivat melodramaattista väkeä ja asuivat synkässä linnassa mihin ei aurinko paistanut edes keskikesällä

iskelmä ja eurodisco pukeutuu mustiin:
http://www.youtube.com/watch?v=ngXPnHaWuMI&feature=related
velipesonen
19.10.2009 22:06:13

No mutta onko se Jimi? Voi pyhä sylvi mitä musiikkia.
Atomic Cafe
19.10.2009 22:13:42 (muokattu 20.10.2009 01:04:05)
velipesonen: No mutta onko se Jimi? Voi pyhä sylvi mitä musiikkia.

Jimi hyppäsi kehiin vasta seuraavan levyn myötä. Kieltämättä tämä on vielä karmeampi sekasikiö kun Damned pahimmillaan vaikka olihan niillä tarttuvia melodioita vähän joka lähtöön. Hyviä elementtejä oli paljon mutta pohjimmiltaan Classix Nouveaux oli tanssiorkesteri helvetistä

Yhtyettä oli perustamassa kaksi X-Ray Spex miestä.
Atomic Cafe
20.10.2009 19:27:45 (muokattu 20.10.2009 19:35:31)
velipesonen
09.11.2009 17:48:00 (muokattu 09.11.2009 18:03:12)

Onko Green Day joskus ollut punkkia?

Minun mielestäni ei oikeastaan, se oli vain selvästi keskivertoa parempi rockbändi joka teki muutaman selvästi keskivertoa paremman biisin ennen muuttumistaan supertähdiksi. Basket Casen sointukierto on todella vetävä, ja Boulevard of Broken Dreams on aidosti koskettava.

Kesällä juttelin yhden amerikkalaisen punkkarin kanssa aiheesta ja hänen mielestään Green Day oli pettänyt hänet muuttumalla "rockyhtyeeksi". Minusta he eivät koskaan ole muuta olleetkaan, ja ihan hyviä sitä paitsi.

Vaikka Beatles-fanina kylläkin vierastan Working Class Hero -versiota, se tuntuu pahasti nuoleskelulta ja kuulostaa niin kuin eivät ajattelisi ihan loppuun saakka mistä siinä lauletaan.
Atomic Cafe
09.11.2009 18:36:58 (muokattu 09.11.2009 18:37:56)
velipesonen: Kesällä juttelin yhden amerikkalaisen punkkarin kanssa aiheesta ja hänen mielestään Green Day oli pettänyt hänet muuttumalla "rockyhtyeeksi".

Punk on Ameriikassa vakava asia ja pettureille käy huonosti. Tämä mies sai jatkuvasti turpaan ja oli pitkään ihan oikeassa hengenvaarassa kun petti punkin (en muista millä tavalla).

Jumala Helsingissä silloin kun kaikki oli vielä hyvin:
http://www.youtube.com/watch?v=ZgtKM0E3bKc
detroit442
09.11.2009 19:04:28
FuckedUpKid: Mielipiteitä aiheesta? Musta on hirveesti erimielisyyksiä asiasta. Kirjotelkaa.

itelle Punk = Asenne.

sitä että tehdään niinko ite halutaan välittämättä muiden mielipiteistä.
Ei sitä että rikotaan kaavoja ja yleisiä sääntöjä sen takia että se kuuluu asiaan, vaan siks että se tuntuu oikeelta ja sopivalta tavalta, luontaiselta Itselle ja sopivalta tilanteeseen.

Kaikki skenepelleily tuppaa aina muuttumaan parodiaksi ittestään, ja Punk-musiikillekin genrenä on tapahtunut vuosien varrella tällä lailla.
Aluksi oli kyse siitä että rikotaan kaavaa ja harjotetaan anarkiaa yms. ja sitte se muuttuu pikkuhiljaa siihen että tästä prosedyyristä itsestään tuli se sääntö ja kaava jonka mukaan mennään,... ehh.
Eli on tehtävä ja oltava niin ja näin siksi että se kuuluu asiaan.
Sillon se muuttuu vähän sellaseks että mennään perse eellä puuhun :/

Tästä johtuen Punk terminä/sanana merkkaakin miule nimenomaan jotain muuta ko musiikin tyylilajia, enempi katsontakantaa ja meininkiä joka tulee ittestä juuri sillä lailla ilmentyneenä ko itsestä tuntuu, veivas sitten ihan minkälaista musaa tahansa.

Kait punk henkilöityy itselle juurikin asenteena ja itsemääräämisoikeutena, joka on riippumaton ulkopuolisista tekijöistä X. Ei meidän musa hirveesti punkilta kuulosta , mutta silti nään että todellakin myös punkista on kysymys.
Juurikin asennoitumisen, itseoppineisuuden, yhteiskunnallisen välinpitämättömyyden ja oman tien kulkemisen takia.

Punk on elämäntapa, jotain sellasta jota oot tai sitten et ole, määrittämättömillä standardeilla. Kohan vaan tekee omaa juttuansa välittämättä ympäröivästä ja lokeroivasta yhteiskunnasta ja stereotypioista.

näin
nothing ever happens, if you dont make it happen
velipesonen
09.11.2009 23:16:06

Atomic Cafe: Punk on Ameriikassa vakava asia ja pettureille käy huonosti. Tämä mies sai jatkuvasti turpaan ja oli pitkään ihan oikeassa hengenvaarassa kun petti punkin (en muista millä tavalla).

Jumala Helsingissä silloin kun kaikki oli vielä hyvin:
http://www.youtube.com/watch?v=ZgtKM0E3bKc

Ei tää oo missään Helssingissä vaan Saarijärvellä!

Jelloon petyttiin, koska hän teki yhteisen levyn kantrimuusikon kanssa. Jos olet kerran ollut punkbändissä, soitat loppuikäsi pelkkää punkkia tai sinut tapetaan! Montakohan kertaa Syrjän kolmikko olisi tapettu Jenkeissä? Tai Pelle, joka soittaa folkia ja reggaeta ja laulaa virsiä tv:ssä hippipipo päässä?
Atomic Cafe
10.11.2009 00:29:31 (muokattu 10.11.2009 00:31:55)
velipesonen: Pelle, joka soittaa folkia ja reggaeta ja laulaa virsiä tv:ssä hippipipo päässä?

Elämäntapaintiaanit ihastelevat maailman kauneutta:
http://www.youtube.com/watch?v=-cwrarCdUoI&feature=related
Atomic Cafe
11.11.2009 00:48:19 (muokattu 11.11.2009 00:48:28)
Onko tämä sitä punkia vai helvetin enkeli musaa Texasista?
http://www.youtube.com/watch?v=FXRnOIsbm-Q
texjazz
11.11.2009 07:12:55

Tänään tai tallennin: http://www.telkku.com/?oid=2009111122501&autoload=true
Punk - tauti joka ei tapa.

Vasta-aine sikaflunssaa vastaan.
Älleh ellus allo nodhat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)