Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kokemusta tällaisesta häiriöstä??
1
japlabs
17.10.2009 18:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Setti on seuraavanlainen:
 
AKG C 4000 B --> Spirit Powerstation mikseri --> M-Audio delta 1010lt äänikortti (PC) --> Cubase SX.
 
Ongelma: satunnaisesti silloin tällöin alkava, yhtenäisenä piippinä ilmenevä "kierto", joka loppuu kun mikserin phantomsyöttö suljetaan. Viittaisi siis konkan toimivuuteen, josta ei kuitenkaan löydy mitään vikaa. Ongelma ei ilmene edes kovin usein (2-3 kertaa/vuosi), mutta sitäkin rasittavampi esiintyessään.
 
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Onko löytynyt syytä?
 
Kaiken raudan ja softan toimivuus on moneen kertaan tarkistettu, joten lieneekö kyse niistä henkimaailman hommista, joita kotistudiossa lähes poikkeuksetta ilmenee?
 
Groovi
17.10.2009 21:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko olla verkkovirtahäiriö, onko töpselisähkön samassa silmukassa esim. jääkaappi tai joku muu häiriön tuottava laite?
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
japlabs
18.10.2009 15:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Voisiko olla verkkovirtahäiriö, onko töpselisähkön samassa silmukassa esim. jääkaappi tai joku muu häiriön tuottava laite?
 
Ei ole jääkaappia, mutta kieltämättä virtajohtoviidakko on melkoinen. Saattaa hyvinkin johtua siitä. Kiitokset!
 
albert18
18.10.2009 23:34:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhtenäisenä piippinä ilmenevä "kierto"
 
Kuinka sä voit puhua kierrosta edes lainausmerkeissä, jos mitään silmukkaa ei ole signaalitiessä: Ääni ei pääse takaisinkytkeytymään mikkiin koska minkäänlaista kovaäänistä ei löydy.
 
Jos kuitenkin sulla on monitorointi, niin konkkamikin kanssa on pakko käyttää kuulokkeita. Sehän kiertää muuten satavarmasti.
Kuulokkeiden on myös oltava suljetut ja päässä. Jos sulla on useammat kuulokkeet kiinni, niin niistä, jotka ei ole käytössä, on kytkettävä volumet nollille.
 
Avoimilla ja puoliavoimilla ei onnistu. Alkaa kiertää jos etuasteessa on yhtään herkkyyttä.
 
Kierron saa aikaan pelkästään nostamalla suljettua kuuloketta hieman irti korvasta. Kuulokkeita ei myöskään voi ottaa päästä ennen kuin on säätänyt etuasteen herkkyyden vähäisemmäksi tai sulkenut phanton-tehot mikiltä.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Antti1
18.10.2009 23:49:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Jos kuitenkin sulla on monitorointi, niin konkkamikin kanssa on pakko käyttää kuulokkeita.
 
Höpö höpö höpö, ei ne konkkamikit mitenkään automaattisesti kierrä. Käytetäänhän niitä myös liveäänentoistossa melko laajalti ilman kierto-ongelmia.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Chade Fallstar
19.10.2009 02:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se että ilmiö poistuu mikserin phantom-syötön pois kytkemisellä, viittaisi siihen, että mikserissä on jotain vikaa. Kokeile mikserissä eri kanavia. Kokeile dynaamista mikrofonia joka ei tarvitse phantomia. Kokeile toista mikseriä/ etuastetta. Näin saat ainakin selville missä osassa signaalitietä häiriö piileskelee.
 
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean!
albert18
19.10.2009 11:52:14 (muokattu 19.10.2009 11:54:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei ne konkkamikit mitenkään automaattisesti kierrä
 
Ei niiden menemisistä aina ota selkoa:)
 
Mä olen edelleen järkyttynyt ton mun NT1-A:n herkkyydestä. Mutta eihän se edusta koko konkkamikkien kategoriaa. Hyi, hyi, meni siis liioittelun puolelle.
Mutta jos kierrosta on kyse, niin kuulokevahvistimessa kiinni makaavat ylimääräiset kuulottimet ja konkkamikki ovat mainio ehdokaspari.
 
Jos ei ole kiertoa (ja akustista takaisinkytkentää), niin vika voinee piillä missä tahansa elektronisessa vempaimessa signaalitien varrella. Eikun yksi kerrallaan pois sulkemaan.
 
A
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Kalmo
19.10.2009 12:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minäkin ensimmäiseksi epäilisin kuulokkeiden kautta tapahtuvaa äänen kiertoa, tai monitoreiden, tai tietsikan omien kaiuttimien...Juuri siksi, että mikin mykistäminen lopettaa kierron.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
HTMono
19.10.2009 15:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Jos kuitenkin sulla on monitorointi, niin konkkamikin kanssa on pakko käyttää kuulokkeita. Sehän kiertää muuten satavarmasti.
Kuulokkeiden on myös oltava suljetut ja päässä. Jos sulla on useammat kuulokkeet kiinni, niin niistä, jotka ei ole käytössä, on kytkettävä volumet nollille.
 
Avoimilla ja puoliavoimilla ei onnistu. Alkaa kiertää jos etuasteessa on yhtään herkkyyttä.
 
Kierron saa aikaan pelkästään nostamalla suljettua kuuloketta hieman irti korvasta. Kuulokkeita ei myöskään voi ottaa päästä ennen kuin on säätänyt etuasteen herkkyyden vähäisemmäksi tai sulkenut phanton-tehot mikiltä.
 
Albert

 
Mitäs ihmettä. Oletko aivan tosissasi että kiertämään alkaisi kuulokkeiden kanssa, saati nyt edes monitoreiden? Kuinka kovaa oikein luukutat, täysiä? Kuulostaa nyt varsin absurdilta koska olen monesti pistänyt pikademoillessa laulajalle joka ei kuulokkkeita siedä, tulemaan pohjat + itsensä pelkästä aktiivikaapista vaikka olisi jokin konkkamikkikin käytössä. Ei pitäisi missään nimessä alkaa kiertämään ellei ihan toisiinsa kiinni vie tai äänenpaineet ole eläimelliset.
 
Mutta itse asiasta vielä, niinkuin Chade Fallstar sanoi niin viallinen phantom on yksi mahdollisuus jota myös minä kanssa veikkaisin. Voihan se olla muuallakin mutta olen joskus tuommoista todistanut että aina kun phantomin iski päälle niin alkoi kiertämistä muistuttava ulina. Ilman sitä mikkiäkin.
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Kalmo
19.10.2009 15:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtuu erittäin paljon huoneen akustisista ominaisuuksista, kuinka herkästi kiertää. On ihan normaalia, että puoliavoimista kuulokkeista kuuluu metronomi äänitykseen kuulokkeiden ollessa laulajan korvilla. Siitä on vain hippunen matkaa täyteen kiertoon. Lienee enemmänkin tuuria, jos konkkamikkiä käytettäessä välttyy kierrolta kokonaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikael
19.10.2009 15:28:48 (muokattu 19.10.2009 15:31:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla on monta kertaa ollut laulajia, jotka haluavat kuunnella niin lujaa kuulokkeistaan, että ilman suljettuja luureja kiertäis kuulokkeista. Toisaalta taas mäkin oon monta kertaa monitoroinut niin että herttakuvuoisella (konkka)mikillä yks aktiivikaiutin suoraan 20-40cm mikin taakse ja hyvin on onnistunut niinkin vailla merkittävää vuotoa, kierrosta puhumattakaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
albert18
19.10.2009 20:06:57 (muokattu 19.10.2009 20:14:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs ihmettä. Oletko aivan tosissasi että kiertämään alkaisi kuulokkeiden kanssa, saati nyt edes monitoreiden?
 
Kyllä alkaa tosi herkästi. Pelkästään raottamalta korvalta sattaa saada kierron aikaiseksi. Toi on asia josta joudun vierailevia tähtiä varottamaan ja vielä olemaan varuillani kun kaikkea eivät voi muistaa.
 
Mä en luukuta ollenkaan, se ei ole syy. Mutta mikki on vaan tosi herkkä. Varpaitaankaan ei voi heilutella kun sekin kuuluu. Tosin ton herkkyydenhän voi säätää etusesta, mutta tykkään laulaa huutamatta ja riittävän etäältä (>0.5m pop-killeristä) eikä EMU 0404 USB2.0:n etuset suhise.
 
On tää vaan toista kuin karaoken kuhmuraisilla dynaamisilla Suhreilla jotka tunnistaa äänen enemmän kitarisan liikkeestä. Kun se pärisee grilliä vasten.
 
A
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
jaripat
29.10.2009 12:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä veikkaisin, että siinä mikissä on ajoittainen vika. Joku vahvistinaste "karkaa".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «