Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Backliner
1
Meegs86
18.10.2009 19:39:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt haulla enkä FAQ:ista mitään keskustelua backlinereista, joten päätin sellaisen avata. Onhan tämä "livetoiminta" nyt oikea paikka tälle?
 
Onhan tuo ensinnäkin oikea termi kuvastamaan backlinesta vastuussa olevaa teknikkoa, joka ei siis ole pelkästään kitara-, basso-, tai rumputeknikko, tai muunkaan soittimen, vaan vastaa koko hoidosta? Backliner voisi tarkoittaa myös jotain takamiestä jenkkifutiksessa..
 
Itseäni kiinnostaisi kovasti päästä tekemään kyseisiä hommia ja kiinnostaisi tietää "ammatista" lisää. Olen nähnyt omalla keikkaurallani hyvin harvoilla bändeillä ko. teknikoita ja itse saanut nauttia tällaisen henkilön palveluista vain muutamalla hassulla omalla keikalla. Isommilla festareilla toki lähes jokaisella bändillä tällainen tyyppi on ollut produktiossa, mitä olen touhua katsellut. Moni on myös samalla toiminut valopäänä tai monitorilandiassa.
 
Täällä varmasti on nimimerkkejä, jotka kyseistä hommaa tekevät/ovat tehneet, joten kuulisin mielelläni kokemuksia ja näkemyksiä. Miten päädyitte hommiin? Mitä siihen sisältyi? Onko suomessa paljon backlinereita? Tarvitseeko yleensä myös kolvin pysyä kädessä, vai riittääkö että osaa vaihtaa kielet, pystyttää kioskit, kantaa kamat, vaihtaa kalvot, virittää, pakata, purkaa..? Ja eikös ko. herrat/rouvat yleensä myös hoida linjacheckit kun sellaisia osuu eteen?
 
Jos tämä topic on mielestänne turhanpäiväinen, niin pahoittelut jo etukäteen!
 
"One step forward, two steps back..."
Marzi
18.10.2009 20:12:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan oikea termi on juu. Suomessa moni backliner on myös muuta. Tai oikeammin jonkun muun päädyn seppä on samalla backliner. Harvalla pumpulla on mukana backlineria, joka ei tee muuta kuin puljaa sen homman parissa. Toiset ajaa autoa, toiset myy paitoja. Kustannuskysymyshän se useimmiten on. Jos produktiossa on kolme ukkoa+kuski, on backliner usein jo liikaa. Ei tää homma mikään kultakaivos oo kuitenkaan. :)
 
Ite hommaa tulee tehtyä lamppujen ohessa. Festareilla enempi, klubirundikaudella vähempi. Festareilla paan backlinen ja kepit pyörille ja ajokuntoon, tuuppan ne vaihdossa lavalle, teen linjacheckin ja paan kepit vireeseen. Mut on myös päiviä, että check/vire on bändin harteilla. Riippuu aina, et miten paljon pitää säätää lamppujen parissa. Isoissa kisoissa yleensä vähemmän kun niissä on a) tutut b) tekijämiehet lamppupäässä. Ne tietää tehä elämän valotornissa helpoksi pyytämättäkin.
 
Klubeilla homma on asettelua ja keppien virittelyä ennen keikkaa. Maholliset kielenkatkeemiset on sit monitoripään heiniä. Backlinen purku sit keikan jälkeen. Ja rouroo tietty. :) Mut backline on siis sekundääristä hommaa mulle tän hetkisessä produktiossa.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
Meegs86
19.10.2009 00:21:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei! Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta :) Mukava kuulla kokemuksia. Ilmeisesti tässä pitäisi siis ajella C-korttia tai myydä paitoja, että voisi edes unelmoida ko. tehtävästä. No kahtellaan.
 
"One step forward, two steps back..."
NeliX4
19.10.2009 00:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D Realiteetit -> Noh, kattellaan.
 
Meegs86
19.10.2009 00:30:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: :D Realiteetit -> Noh, kattellaan.
 
Niinpä :D Mutta pääasia, että palautus maan pinnalle tapahtui.
 
"One step forward, two steps back..."
Sytem
19.10.2009 08:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuossa hommassa mitään käytännön merkitystä soittotaidolla?
 
Henri93
19.10.2009 11:19:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten jos oon ite ymmärtäny termejä oikein niin Stage hand on sitten niinku tämmönen talonpuolesta oleva apupoika lavalla. Näitä ainaki tuola teatrialla on ollu töissä. Ilmeisesti pizza, kalja ja konsertti lippu palkalla :). Mut kyl mä jos omien bändien kanssa ollaan liikenteessä niin yleensä vähintäänki jeesaan kamojen pystytksessä. Pari kertaa oon tuurannu toista kitaristia soundchekissä :).
 
Sitten asiaan. Mun mielestä asioita mitkä auttaa näissä touhuissa on jonkinäkönen oma musikaalisuus ja se, että osaa tehdä vahvistimesta örinää ja pörinää ja mörinää. Sitten tietää miten piuhat kytketään jne. Tietää missä asennossa rumpali tykkää, että sen rummut on jne. ja miltä rumpujen pitää soundata. Eli jonkinäköinen musiikki yleistieto on valtti näissä hommissa. Sen lisäksi jos oot niinku varsinainen backlineri niin sun pitäs myös osata jonki verran korjata laitteita, piuhoja jne. Kandee tutustua http://www.backline.fi/info.shtml. Voihan olla, että joku päivä oot töissä tuola ;). Sitten ainaki meijän firmassa (stage technology) on kavereita joilla ei tekniikasta oo hajuakaan, mutta ne kasailee lavan ja jeesailee artistien kamojen roudausta lavalle ja ennenkaikkea viihdyttää niitä ;). Mut mää oon ainaki nähny noita virallisia backlinereitä joillaki isommilla bändeillä ja festarit ja rockki luolat ottaa varmasti kans osaavia kavereita hommiin. Joten sinne vaan kysymään töitä!
 
www.valoakansalle.webs.com
Simo78
19.10.2009 14:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukasin tuon ilmoituksesi ja sitä vaan että kandee opetella kolvaus. Se on suht helppoa, kun mäkin melkein osaan sen(joskus jopa johtaa sähköä mun liitokset):-D. Ja samalla yleismittarin käyttöä kannattanee opetella, ostin oman tossa taannoin, mutta vielä vaiheessa "kunnolla" käyttäminen(ohmit osaan jo mittailla). Meikäläisenkin harrastustoiminassa noista on hyötyä, joten varmasti myös jos ihan töihin halajaa...
 
timus
19.10.2009 17:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Sitten jos oon ite ymmärtäny termejä oikein niin Stage hand on sitten niinku tämmönen talonpuolesta oleva apupoika lavalla.
 
Periaatteessa juuri näin. Usein stage-handun tehtävänä on auttaa bussin tai isommissa tuotannoissa rekkojen purkamisessa ja tavaroiden tuuppimisessa lavan suuntaan (load-in) ja sitten keikan jälkeen sama homma toiseen suuntaan (load-out).
 
Jos aatellaan vaikkapa tuollaista isoa ulkomaisen ( ja kotimaisenkin) orkesterin areena-/stadionluokan tuotantoa, niin jokseenkin aina jo bändin tuotantopapereissa eli sopimuksissa eli production ridereissa on määritelty tietty ja usein aika isokin määrä stage handuja eli lavakäsiä eli apukäsiä hoitamaan purkua ja lastausta. Nämä kai menee sitten sen local crew -termin alle myöskin.
 
Fyysisesti raskasta hommaa, mutta samalla erittäin opettavaista, antoisaa ja hauskaa.
 
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums" -Larry Mullen Jr (U2).
Marzi
19.10.2009 18:41:04 (muokattu 19.10.2009 18:57:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytem: Onko tuossa hommassa mitään käytännön merkitystä soittotaidolla?
 
On toki. Harvempi "ei mitään soitinta soittava" osa kaivaa chekissä oikeanlaiset soundit esiin koko orkesterin kalustosta. Olettaen, että asiaan kuuluu muutakin kuin kannet auki-virrat päälle-rok.
 
Mut ketään ei kiinnosta se, miten hyvin vedät Master Of Puppetsia Checkissä. :D
 
Henri93
 
Sitten jos oon ite ymmärtäny termejä oikein niin Stage hand on sitten niinku tämmönen talonpuolesta oleva apupoika lavalla. Näitä ainaki tuola teatrialla on ollu töissä. Ilmeisesti pizza, kalja ja konsertti lippu palkalla :).

 
Jup. Stagehand on apuvoimaa kamojen lavalle tuuppamiseen/poisroudaamiseen. Välillä osa orkesterin omasta hlökunnasta pakkaa autoa ja osa tuuppaa kamoja stagehandeille lavalta oikeassa järjestyksessä. Kaikki osaa työntää laatikoita, mut kaikki ei tiedä missä järjestyksessä. Tällänen järjestely jeesaa orkesteria paljon.
 
Apukädet/apukantajat on tarpeen myös, kun mestaan on portaita/muuten veemäinen (esim. osi pitkä työntömatka) roudaus. Orkesterin oma crew rikkoo helposti kroppansa, jos joka laatikko pitää punnata illasta toiseen portaita ylös ja alas. Jälleen: kaikki osaa kantaa, mutta kaikki ei osaa kasata niitä laitteita. Apukanto on aina jeesi sekä orkesterille, mutta myöskin talolle (vaikka se turhan monessa paikassa koetaankin jonkinlaisena elvistelynä). Poisroudaus sujuu sukkelammin ja kaikki pääsee kotiin aiemmin. Everybody wins.
 
Mut kyl mä jos omien bändien kanssa ollaan liikenteessä niin yleensä vähintäänki jeesaan kamojen pystytksessä. Pari kertaa oon tuurannu toista kitaristia soundchekissä :).
 
Näihän se menee. Joku on joskus myöhässä/sukuloimassa/whatever ja jonkun tarttee nekin linjat kokeilla. Eli on hyötyä osata soittaa edes joku bändin biiseistä. :)
 
Varsinainen backliner -toiminta on mun mielestä silti vähän enemmän kuin jeesata kamojen nostelussa. Eli miksaaja/valoukko, joka laittaa oman hommansa ohella orkesterin soittokamoja pystyyn ei oo backliner ihan sanan varsinaisessa merkityksessä.
 
Nyrkkisääntö (eli rule of thump :D) ja kärjistys:
Backlinerin pitää tietää bändin kamat paremmin kuin bändi itse, kytkennästä soundeihin. Backliner osaa koota bändin soittokamat ja osaa pitää niistä huolta rundilla, eli poistaa popparilta huolen kamojen kunnosta/kestävyydestä. Ja on mestoilla juuri näiden ominaisuuksien takia.
 
Eli jos popparin vehkeistä ei tule ääntä, se kysyy syytä siihen backlinerilta. Ja silloin pitää osata vastata. Backlinerin työ on käytännössä ja yksinkertaistettuna saattaa orkesterin backline sellaiseen kuntoon, että orkesteri voi vetää sillä keikan.
 
Huom. tässä ei mainittu vielä sitä, että backliner voi olla isossa maailmassa eri asia kuin rumputeknikko ja kitarateknikko. Suomessa sama heppu voi tehä koko paletin, toisinaan mukana on rumputeknikko erikseen, toisinaan hommat on jaettu orkesterin crewn kesken miten sattuu. Tää on ni-i-i-i-in tapauskohtaista.

Sitten asiaan. Mun mielestä asioita mitkä auttaa näissä touhuissa on jonkinäkönen oma musikaalisuus ja se, että osaa tehdä vahvistimesta örinää ja pörinää ja mörinää. Sitten tietää miten piuhat kytketään jne.
 
Komp.
 
Tietää missä asennossa rumpali tykkää, että sen rummut on jne. ja miltä rumpujen pitää soundata.
 
Rummut kannattaa merkata, eli standien paikat rumpumattoon ja tussilla/ teipillä korkeudet ja kulmat. Tuli vaan mieleen.
 
Näitä vinkkejä/mahollisia asioita mitä backliner voi/joutuu tehä on milijuuna. Ja joka projektissa omat juttunsa. Eli lienee turha alkaa luetella sen kummemmin.
 
Eli jonkinäköinen musiikki yleistieto on valtti näissä hommissa. Sen lisäksi jos oot niinku varsinainen backlineri niin sun pitäs myös osata jonki verran korjata laitteita, piuhoja jne.
 
Sitten ainaki meijän firmassa (stage technology) on kavereita joilla ei tekniikasta oo hajuakaan, mutta ne kasailee lavan ja jeesailee artistien kamojen roudausta lavalle ja ennenkaikkea viihdyttää niitä ;).

 
Eli kyse on enempi apukäsistä?
 
Moni miksaaja/valoukko/akka hermostuu aina kun yleistetään, mut bändin (tai bändin kamojen) mukana kulkee teknikot/bändin roudarit, paikan päällä kamoja kantaa (bändin oman crewn lisäksi tietty) apukädet/stagehandit/local crew ja mikäli talossa on ääni/valotekniikkaa, sen orkesterin teknikoille tarjoilee talon teknikot. Apukäsiä/stagehandeja kutsutaan välillä myös roudareiksi, mut mun mielestä roudarit on nimenomaan bändin matkassa olevia ukkoja.
 
Välillä paikalla on tietty vain bändin crew, jolloin he tekevät kaiken itse. Riippuu illasta, riippuu produktion koosta ja riippuu keikkamestasta. Ja mistä roikkuu. Vaihtelu tekee tästä duunista mielekästä. Joka päivä on erilainen.
 
Mut mää oon ainaki nähny noita virallisia backlinereitä joillaki isommilla bändeillä ja festarit ja rockki luolat ottaa varmasti kans osaavia kavereita hommiin. Joten sinne vaan kysymään töitä!
 
Festarit ja rokkiklubit tuskin backlinereita palkkaa. Kyl backliner on lähes poikkeuksetta aina töissä bändillä. *
Isommilla bandeilla voi olla backliner ja rumputeknikko ja kitarateknikko. Koto-suomessa homma menee toisinaan niinkin, että backliner/kitarateknikko on sama ukko ja rummut jää esim. miksaajan vastuulle. Toiset tekee myös rummut, mutta se voi olla aika hidasta. Vähänkin isomman backlinen ja setin kanssa vierähtää äkkiä tovi jos toinenkin ja siinä alkaa äänijoukkue huohottaa äkkiä niskaan kun tarttis päästä mikittämään ja saunaan. :)
 
Nää on kaikki tosi tapauskohtaisia ja ne riippuu sekä bändistä, kamoista ja muusta henkilökunnasta, että mikä loppupeleissä on backlinerin vastuualue ja kuuluuko siihen myös jotain ihan muuta kuin backline.
 
Tilaus on tietenkin tyypeille, jotka haltsaa sujuvasti orkesteriin kuuluvat soittimet ja tekniikan (myös äänentoistotekniikan valituilta osin, jos esim. styrkkarit ja pannut mikitetään jo työalueella), on asennetta roudata, pystyttää ja huoltaa laitteita rundilla, ymmärtää soundeista muutakin kuin säröö-vähemmän säröö, eikä pelkää kun 5000 ihmistä huutaa festaritsekissä rölölööö kun yrität tehä hommia lavalla. :)
 
* poislukien esim juuri Rentalin heput, jotka voi olla toimittamassa backlineriderien mukaisia kiluja ulkomaanihmeille festareilla. Eli voivat olla esim. festivaalin palkkaamina backlinetoimittajina, riippuen tietty sopimuksesta. On heitä välillä näkynyt jonkin yhden tietyn orkesterin backlinetoimittajina myös. Monissa äänifirmoissa on lisäksi backlinea jonkun verran, eli jos on vaikka lentokeikka jonnekin nevadaan, voi paikan päältä saada tarvittavat styrkkarit ja pannut.
 
Simo78:
Lukasin tuon ilmoituksesi ja sitä vaan että kandee opetella kolvaus. Se on suht helppoa, kun mäkin melkein osaan sen(joskus jopa johtaa sähköä mun liitokset):-D.

 
Kolvaus sinänsä ei oo mitään ydinfysiikkaa. Hyvä kolvi-oikea lämpötila-oikeanlaiset tinavärkit-järkevä standi-hyvät hermot-ei kovaa kahvikuppineuroosia. :D Tietty kantsii tsekata, että miten homma tapahtuu, missä järjestyksessä mihinkin pannaan tina ja miten liitos syntyy. Ja eri hommiin eri jutut. On paikkoja, joihin ei tinaa voi laittaa varsinkaan suojaamattomana lainkaan, mut se on eri juttu.
 
Vaikka kolvi kädessä pysyisikin, tarvii tosiaan tietää mitä tekee kun kolvailee. Ja varsinkin, mitä EI tee. Esim moni piirilevy on pilattu "kolvaamalla" se puhki. Eli kolvatakseen muutakin kuin rikkinäisiä plugipiuhoja, tarvii ottaa myös monista asioista selvää. Siis esimerkkinä, että kitarasta tulee koko plugijakki piuhoineen päivineen kulmaplugipiuhan jatkeena ulos. Sillon pitää tietää mihin kytkeydytään. :)
 
Sitä pelkkää kolvaamistahan voi reenailla erikokoisilla johdoilla ym. Varsinkin ohkasten johtojen kuorimista ym. kannattaa treenailla ja jos meinaa hommaa tehä, ostaa oikeanlaiset työkalut hommaan. Se on ikävää kun joku valmiiksi lyhyt johto alkaa olla kriittisen lyhyt kun "aina lähtee ätkä kuparia mukana prkl". :)
 
Ja samalla yleismittarin käyttöä kannattanee opetella, ostin oman tossa taannoin, mutta vielä vaiheessa "kunnolla" käyttäminen(ohmit osaan jo mittailla). Meikäläisenkin harrastustoiminassa noista on hyötyä, joten varmasti myös jos ihan töihin halajaa...
 
Tollanen löyty äkkiseltään:
 
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/k … yleismittarit_ja_niiden_kaytto.html
 
Tarpeeksi on liian vähän.
timus
19.10.2009 19:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi:
 
Jup. Stagehand on apuvoimaa kamojen lavalle tuuppamiseen/poisroudaamiseen. Välillä osa orkesterin omasta hlökunnasta pakkaa autoa ja osa tuuppaa kamoja stagehandeille lavalta oikeassa järjestyksessä. Kaikki osaa työntää laatikoita, mut kaikki ei tiedä missä järjestyksessä. Tällänen järjestely jeesaa orkesteria paljon.
 
Nyrkkisääntö (eli rule of thump :D) ja kärjistys:
Backlinerin pitää tietää bändin kamat paremmin kuin bändi itse, kytkennästä soundeihin. Backliner osaa koota bändin soittokamat ja osaa pitää niistä huolta rundilla, eli poistaa popparilta huolen kamojen kunnosta/kestävyydestä. Ja on mestoilla juuri näiden ominaisuuksien takia.

 
Ja tauon jälkeen, rundin alussa ei aina tiedä orkesterin teknikot itsekään ja sitten otetaan erä tetristä. :-)
 
Rule of thumpista olen täysin samaa mieltä.
 
plussa joka tapauksessa yllä olevalle Marzin kirjoitukselle
 
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums" -Larry Mullen Jr (U2).
Simo78
19.10.2009 22:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kolvi kädessä pysyisikin, tarvii tosiaan tietää mitä tekee kun kolvailee. Ja varsinkin, mitä EI tee.
 
Mä oletin että nää kuuluu siihen samaan opettelu settiin. Turhahan se on opetella vaan metallimöykkyjä kolvailemaan:-D
 
markotetri
19.10.2009 23:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytem:
 
Onko tuossa hommassa mitään käytännön merkitystä soittotaidolla?

 
Mulla on kokemusta sekä soittotaitoisista että -taidottomista jeesaajista esim linjacheckissä... Kyllä se soittotaito on plussaa.
 
Ongelmana tässä kohtaa on usein ollut esim se, ettei backliner (useimmiten oman toimen ohella) uskalla/osaa lyödä rumpua yhtä lujaa kuin bändin rumpali. Eräänkin orkesterin monitorimiksaaja on mitä mainioin jazz-henkinen rumpali, mutta ei meinaa saada työnantajan setin kanssa edes geittejä auki. Linjacheckissä tässä on pikku hasardin paikka...
 
Marzi:
Backlinerin pitää tietää bändin kamat paremmin kuin bändi itse, kytkennästä soundeihin. Backliner osaa koota bändin soittokamat ja osaa pitää niistä huolta rundilla, eli poistaa popparilta huolen kamojen kunnosta/kestävyydestä. Ja on mestoilla juuri näiden ominaisuuksien takia.

 
Täsmälleen totta! Tavallaan sitä tuntee tyydytystä hyvin tehdystä työstä, kun poppari soittelee treenikämpältä (OTO)backlinerille ja kysyy, miten kitarakamat siis kytketäänkään... Joissakin keikkatilanteissa tämä on tosin ongelma, kun kuitenkin itse pitäisi samaan aikaan olla kääntämässä namikkaa vaikkapa etupään tiskin takana.
 
On suuri harmi, että Suomen musiikkimarkkinat ovat kovin pienet (myös tässä suhteessa). Muutamankin produktion kanssa olisi mahtavaa ottaa vaikka Meegs86 messiin, harjoittelemaan ja katsomaan backlinerin hommia tositilanteessa. Mutta. Vaikka harjoittelija tulisi kyytiin ilmaiseksi tai vaan päivärahalla, siihen ei useimmiten ole varaa. Joka tapauksessa hänelle pitää hoitaa majoitus, ruokailut ja paikka keikkabussissa. Parissa jutussa homma kaatuu siihen, että bändi+crew on nyt juuri sen 6+3=9 henkeä, joka juuri ja juuri matkustaa C-kortillisella ajoneuvolla. Jos kyytiin tulee yksikin henkilö lisää, pitää hommata isompi bussi ja sille kuljettaja. Ei oo halpaa sekään.
 
Tosiaan, Suomessa on vain pieni kourallinen bändejä, joilla on varaa/mahdollisuus pitää rundilla mukana erillistä backlineria. Useimmiten ne hommat kaatuvat jollakin tavalla muiden tekniikan hahmojen niskaan. Ja se on tavalla tai toisella pois heidän "virallisen" tonttinsa työpanoksesta.
 
Artificiality is normal to the medium.
Henri93
21.10.2009 13:15:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää tekstiä marzilta. Vielä semmonen, et täälä Oulussa nyt ku oli teatrialla toi Jalometalli niin sielä oli vuokrattu romppeet tuolta backline rentalilta ja sitten nämä stage handit roudas kamat autosta, kuskas ne lavalle, sääti soundit ja autto muutenki artistia parhaansa mukaan. Mutta tosiaan tää varsinainen bändin oma backliner homma on viel vähän eriä. Mut sitä mietin, että yks paikka mihin vois ilmottaa olemassa olostaan ois jotku äänentoisto puljut. Ku tällä puljulla tulee sitten tarvetta tämmöselle teknikolle niin he voivat ottaa sut mukaan rundille. Siitä en tiedä toimiiko se, mutta saahan sitä yrittää :). Muistan just tossa ku puhuttiin erään bändin kanssa keikka reissulla, että ois kova jos sais backlinerin hommiin. Mut se on siin bändis kans et riippuu mukaan tulevasta sukukunnasta mahtuuko sinne sitä ylimäärästä kaveria mukaan. Varsinki sitten ku alkaa olla enemmän keikkaa niin on se raskasta pystytellä ne omat kamppeensa ja heittää se keikka 110% ja istua vielä kaikki päivät bussissa :). Mut uskon, että tämmöstä tarvetta on varmasti bändeillä. Menipä taas turhanpäiväseksi selitykseksi :)
 
www.valoakansalle.webs.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «