Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nykyajan kalliit boutique ja muut trendipedaalit - mitä mieltä ?
1 2
Midrange
18.10.2009 12:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä porukka on näistä nykyajan kalliista käsintehdyistä trendipedaaleista joita joka tuutista nykyään tuppaan esille?
 
Onko homma mielestäsi vaan kuluttajien rahastusta vai onko nuo oikeasti jotenkin niin ylivoimaisia soundiltaan että niistä kandee maksaa hirveät hinnat?
 
Itse oon miettiny että oiskohan se hyvää bisnestä tehdä hyvin kiillotettuun metalliboksiin joku trendisärö, siihen päälle vähän tussilla epäselvällä käsialalla kirjoitusta ja paketti on valmis myytäväksi kunnon katteella.
 
nannne
18.10.2009 13:03:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Mitäs mieltä porukka on näistä nykyajan kalliista käsintehdyistä trendipedaaleista joita joka tuutista nykyään tuppaan esille?
 
Onko homma mielestäsi vaan kuluttajien rahastusta vai onko nuo oikeasti jotenkin niin ylivoimaisia soundiltaan että niistä kandee maksaa hirveät hinnat?
 
Itse oon miettiny että oiskohan se hyvää bisnestä tehdä hyvin kiillotettuun metalliboksiin joku trendisärö, siihen päälle vähän tussilla epäselvällä käsialalla kirjoitusta ja paketti on valmis myytäväksi kunnon katteella.

 
Oon miettiny autoista ihan samaa.
 
aristoteles666
18.10.2009 13:06:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Mitäs mieltä porukka on näistä nykyajan kalliista käsintehdyistä trendipedaaleista joita joka tuutista nykyään tuppaan esille?
 
Onko homma mielestäsi vaan kuluttajien rahastusta vai onko nuo oikeasti jotenkin niin ylivoimaisia soundiltaan että niistä kandee maksaa hirveät hinnat?
 
.

 
on ja ei ole ylivoimaisia
 
Artist
18.10.2009 13:08:01 (muokattu 18.10.2009 13:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut on hyviä, jotkut parempia, toiset ei niinkään. Ei tähän mitään yksiselitteistä vastausta ole, kukin itse päättää onko se pedaali itselleen sen summan arvoinen mitä pyydetään. Teknisesti arvioiden tietyissä hintavissa pedaaleissa on kyllä ominaisuuksia, joita ei hirveästi muualta löydä. Pitää kuitenkin aina muistaaa, että mikään yksittäinen pedaali ei sitä soundia tee, ja kalliitkin laitteet ovat yleensä jo valmiiksi kohdallaan olevan soundin hienosäätöä.
 
Toki näissä on paljon hypeä ja "flavor of the month" ilmiötä, mutta tällaisiin seikkoihin ei yleensäkään tule niin kiinnitettyä huomiota, vaan teen ainakin itse ostopäätökseni soundin ja fiiliksen mukaan...
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
padaa@dadaa!
18.10.2009 13:14:40 (muokattu 18.10.2009 13:15:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite olen niin kehno soittaja etten lyttää putiikkipedaaleja, mutta peruspedaaleille kannatus täältä. Ehkä ainoa kielteinen ominaisuus mitä tehdaspedaaleissa on että joku ominaisuus on yleensä jäänyt vähemmälle huomiolle, koska näin on helpompi myydä toinen pedaali kylkeen.
 
FensonGibder
18.10.2009 13:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boutiquepedaali tehdään kalliissa maassa kalliilla kalliista osista - ja lukumääräisesti vähän. Suunnittelijana nimekäs (kallis) hemmo.
 
Siksi se on kallis.
 
Surina on surinaa muiden joukossa.
 
Kaiku on kaikuna muiden joukossa.
 
Riffi, nyt.
J.Hollström
18.10.2009 13:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se ole iloinen asia, että on muitakin kuin Kiinassa tehtyjä kopioita kympillä saatavilla. Toivoa vaan sopii että tommosillekin tuotteille löytyy vielä asiakkaita, ja tekijät pysyy leivänsyrjässä kiinni.
 
Sitäkin sopis toivoa, että jotkut hoksaa sen että soundia ei voi mitata rahalla.
 
McNulty
18.10.2009 13:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan samalla tavoin kuin "tehdasvalmisteisissa" speduissa, myös boutique-speduissa on niitä todella hyviä, mutta myös heikompiakin yksilöitä. Tuo heikkous tai huonous johtuu nimenomaan soittajan omista tarpeista ja soundikorvasta. Mie ajattelen enempi siten, että hankin palasen hyvää soundia kuin että palasen "mass produced made in chinaa" tai "ultra expensive boutique stuffia".
 
Esim. miulla on sujuvasti pedalboardissa Empressin Super Delay ja Ernie Ballin edullisin volume pedaali vierekkäin. Samoin Korgin pitchblack-mittari ja Insane Kanen tekemä fuzzi. Pääasia että lopputulos miellyttää korvaa, oli välissä mitä vain.
 
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
Tympee Huttunen
18.10.2009 13:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei boutique-pedaalissa makseta aina pelkästään komponenteista - nehän maksaa jossain od:ssa varmaan noin 20e kotelo mukaan lukien. Siinä maksetaan siitä kytkennästä. Vähän sama, kuin ostaisit jonkun huippukokin kakun. Eihän ne jauhot ja sokerit maksa kaupassa paljon. Reseptin suhteen asia voikin olla eri juttu.
Väsykäsi
18.10.2009 13:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkrö: Ei boutique-pedaalissa makseta aina pelkästään komponenteista - nehän maksaa jossain od:ssa varmaan noin 20e kotelo mukaan lukien. Siinä maksetaan siitä kytkennästä. Vähän sama, kuin ostaisit jonkun huippukokin kakun. Eihän ne jauhot ja sokerit maksa kaupassa paljon. Reseptin suhteen asia voikin olla eri juttu.
 
Sitten esim. Bjf:n Red rooster boosterissa on noin 250 sitä reseptiä. =)
 
Wallesmanni lähti lukulomalle ja palaa kun on opetellut käytöstapoja. Laiskuus ei oikein käy perusteluksi tulla uhoamaan muille. Mod Huom
Krice
18.10.2009 13:45:40 (muokattu 18.10.2009 13:46:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onko homma mielestäsi vaan kuluttajien rahastusta
 
Eihän niitä ole pakko ostaa. Kyseessä on vähän sama juttu kuin relikoidut soittimet: jos markkinoita löytyy ja ihmiset haluavat ostaa niitä, niin ei anneta terveen järjen pilata niin hienoa juttua. Kumpikin osapuoli saa mitä haluaa, tekijät reilusti rahaa ja soittaja.. jotain, en tiedä mitä.
 
Les Fender
18.10.2009 13:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin usein tunnutaan olevan huolestuneita muitten rahoista. Eikös hinta ole ihan kohillaan jos ostaja ja myyjä ovat tyytyväisiä hintaan?
 
"Living is easy with eyes closed!"
Väsykäsi
18.10.2009 13:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja voisinpa kysyä aiheeseen viitaten että mikä tekee Pedaltrainistä kalliimman kuin T-Rexistä:
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2122
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2516
 
Periaatteessa kaksi samaa tuotetta, toinen on valkoinen toinen on musta.
 
Wallesmanni lähti lukulomalle ja palaa kun on opetellut käytöstapoja. Laiskuus ei oikein käy perusteluksi tulla uhoamaan muille. Mod Huom
Midrange
18.10.2009 14:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki68: Eikös se ole iloinen asia, että on muitakin kuin Kiinassa tehtyjä kopioita kympillä saatavilla. Toivoa vaan sopii että tommosillekin tuotteille löytyy vielä asiakkaita, ja tekijät pysyy leivänsyrjässä kiinni.
 
Sitäkin sopis toivoa, että jotkut hoksaa sen että soundia ei voi mitata rahalla.

 
Ei tässä kukaan ole sanonutkaan että se olisi huono asia. Tein tämän threadin koska olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Ehkä minun ei olisi pitänyt käyttää tuota sanaa trendipedaalit kun moni saattaa helposti provosoitua siitä.
 
Ite oon miettiny tätä hommaa nimenomaan bisnesmielessä. Jos jotenkin osaisi luoda jonkinlaisen toimivan kytkennän joka ei olisi suora kopio mistään muusta pedaalista ja niitä sitten laittaisi metalliboksien sisään ja myisi 10x valmistushintaan niin hyvät rahathan tuosta irtoasi :)
 
Borlag
18.10.2009 14:02:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kaikki boutique pedaalit ole kalliita, varsinkaan jos vertaa niihin alkuperäisiin joihin ne perustuvat. Esimerkiksi joku niinkin yleinen poljin kuin Ibanezin Tubescreamer alkaa olemaan sellaisissa hinnoissa että varsinkin ne vanhemmat versiot ovat helposti toistasataa. Jos täysin vastaavan, laadukkaista osista kasatun, mahdollisesti vielä monipuolisemman äänipaletin omaava purkin saa vaikkapa satasen hintaan harrastelija rakentajalta niin voiko tätä sanoa kalliiksi?
 
Itse olen tilannut m.netin jäsen InsaneKanelta juuri tuollaisen Tubescreamer kloonin jossa alkuperäistä TS-808 pohjaa oli kehitelty lisäämällä kytkimen jolla voi vaihtaa perinteisen 2 diodi clipperi systeemin, 2 led clipperin ja pelkän oparin välillä. Perus TS-808 maksaa Thomannilla 195€ plus 20€ postit. Sain tuon huomattavasti halvempaan hintaan noilla modauksilla ja uniikilla ulkonäöllä.
 
Tietenkin jos lähtee vertaamaan tuota johonkin Mad Professorin pieneen vihreään ihmeeseen tai taivaan siniseen, jotka molemmat ovat myös overdrive tyyppisiä purkkeja, hinta ero on vielä isompi. Noiden rakenteesta en mitään sen kummempaa tiedä, mutta molempia olen kokeillut sen verran että tiedän niiden kuulostavan perkuleen hyvältä. Hintaa molemmilla on kahden ja puolen sadan paikkeilla, eli lähes kahden InsaneKanen rakentaman purkin verran. Onko ne tuon tuplahinnan arvoisia? Itselleni ei, mutten näe mitään syytä miksi ne ei jollekin sitä olisi. Jokainen tekee tuon päätöksen itse.
 
McNulty
18.10.2009 14:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Ite oon miettiny tätä hommaa nimenomaan bisnesmielessä. Jos jotenkin osaisi luoda jonkinlaisen toimivan kytkennän joka ei olisi suora kopio mistään muusta pedaalista ja niitä sitten laittaisi metalliboksien sisään ja myisi 10x valmistushintaan niin hyvät rahathan tuosta irtoasi :)
 
10x ei välttämättä riitä silti kattamaan tehtyjä työtunteja, veroja, palkanmaksuja jne. Toki, aina voit harrastella ja tehdä "omaksi iloksi" aivan kuten Insane Kane ja muut meidän DIY-rakentelijat. Se vain ettei se touhu loppuen lopuksi kauhean pitkälle elätä eikä sillä miljonääriksi pääse.
 
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
käsi
18.10.2009 14:10:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös mojosta on kyse. Jos soittimen lavassa lukee se merkki josta olet haaveilut ja lattialla on suristinpurkkeja siltä lafkalta jolta olet halunnut ja piuhat tuntuvat hyvältä
on sun hyvä olla. Ja omasta mielestäsi soitto sujuu ja fiilis on kohdilla...
 
nojoo, ite olen ollut jonkin verran vastaan näitä vastaan kunnes vahingon kautta päätin hommata pedaalin joka on ollut paljon kalliimpi kuin yksikään aikaisempi pedaalini. Ja aika kriittisesti sitä tarkastelin, mutta loputulos oli että on se joka centin arvoinen. Paras säröstin mitä mulla on koskaan ollut. Hakkasi bossit ja ibanezit jne heti kättelyssä, lisäksi on todella monipuolinen laite. että joo, kyllä noi puollustaa paikkaansa.
 
Joskus on vaan tärkeää että homma tuntuu hyvältä. Rahat joita palaa soittamiseen useimpien kohdalla raavitaan kasaan jollain muulla kuin soittamisella. Jos se musisointi mitä tekee tuntuu paremmalta silloin kun lattialla on 300euron pedaali niin go for it, mutta ei se paranna soittotaitoa eikä paranna sitä kuinka hyviä biisejä syntyy. Halvoillakin kamoilla voi päästä todella pitkälle ja joskus niissä on jopa parasfiilis ja soundi.
 
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
jumara
18.10.2009 15:13:06 (muokattu 18.10.2009 15:14:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä soundiahan täällä kaikki haetaan ja tuo jos mikä on kovin moniulotteinen sekä ennen kaikkea subjektiivinen käsite. Ja loppujen lopuksi se teknisesti ajateltuna paskin soundikin on hyvä soundi jossain tilanteessa ja kontekstissa...
 
Mielestäni tämä pedaaliasia on nostettu soundikeskustelussa paikka paikoin jo liiankin suureen rooliin. Soundin muodostumiseen vaikuttaa kuitenkin todella moni tekijä. Eri kitaroiden, mikkien, vahvistimien, kaappikonstruktioden ja elementtien avulla voidaan muodostaa lukematon määrä yhdistelmiä, joiden kanssa taas toimii erilaiset soundit ja erilaiset efektit.
 
Mielestäni yhdelläkään pedaalilla ei sinänsä saavuteta vielä käytännöllisesti katsoen yhtään mitään!!! En suostu sanomaan yhdestäkään pedaalista, että se on mielestäni tosi hyvä tai huono (lukuunottamatta ehkä tilannetta, jossa esim. pedaalin aiheuttama häiriö tekee siitä lähtökohtaisesti käyttökelvottoman). Esim. Fulltone GT-500 on ihan paska pedaali straton ja Koch Studiotonen kanssa, mutta ihan hemmetin hyvä Lessun ja Marsun half-stackin kanssa. Kallein tai halvin kulloinkin käytettävissä oleva pedaali voi ihan yhtä lailla olla osa tavoiteltavaa ihannesoundia.
 
Olen sinänsä täysin pro-putiikkipedaalit, se on hienoa, että tarjolla on paljon erilaisia vaihtoehtoja eri hinnoilla. Samalla olen kuitenkin sitä mieltä, että moni soittaja saisi kiinnittää enemmän huomiota myös siihen, mitä siellä inputin ja outputin toisesta päästä löytyy...
 
Onnea vaan suunnitelmissa tehdä pedaaleista business case. Muistaa sopii kuitenkin se, että potentiaalinen ostajien foorumi on lähtökohtaisesti melko pieni ja kilpailu sen sisällä kovaa. Kotimarkkinoilla muutaman pedaalin voi vielä saada myydyksi "hyvällä katteella", mutta sellaisten volyymien, joilla liiketoiminta oikeasti elättäisi (ainakin 50-100 pedaalia kuukaudessa), saavuttaminen vaatii jo aika paljon enemmän tuotantotekijöiltä, markkinoinnilta jne.
 
PS Ohuesti tätä aihetta liipaten viittaan aikaisempaan keskusteluun:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=169994&o=0
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
J.Hollström
18.10.2009 15:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Soundin muodostumiseen vaikuttaa kuitenkin todella moni tekijä. Eri kitaroiden, mikkien, vahvistimien, kaappikonstruktioden ja elementtien avulla voidaan muodostaa lukematon määrä yhdistelmiä, joiden kanssa taas toimii erilaiset soundit ja erilaiset efektit.
 
Tässä on homman ydin. Ja jotkut pelit toimii keskenään ihan ilman pedaaleitakin, ja kuulostaa parhaalta, kun puikoissa on sopiva käskijä.
 
jumara
18.10.2009 16:22:50 (muokattu 18.10.2009 16:24:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki68: Tässä on homman ydin. Ja jotkut pelit toimii keskenään ihan ilman pedaaleitakin, ja kuulostaa parhaalta, kun puikoissa on sopiva käskijä.
 
Monestikin nimenomaan ilman pedaaleja. Ja käskijä on luonnollisesti aina ketjun tärkein tekijä.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «