Aihe: Pidätkö blackmetallista?
1 2 3 4 592 93 94 95 96122 123 124 125 126
Germaniac
17.10.2009 15:37:21

Snowblind: Parempaa kun vanha, ainakin mun mielestä.
Aikalailla sen takia että ne tekee nykyään vähän erillaista tavaraa eikä sitä iänikuista sirkkelisuhinaa.
Uusi on tollaista välillä hieman kieroutuneemman kuuloista menoa, ja sounditkin on jopa hyvät. Mutta sehän ei ole sallittavaa blackmetallissa, eihän?

Kyllä De Mysteriis Dom Sathanas on mun mielestä ihan muuta kuin jotain "sirkkelisurinaa", ja hyvät sounditkin siinä on.
Peltsi88
17.10.2009 16:11:24 (muokattu 17.10.2009 16:12:46)
Fata Morgana: Niinkö?

Ettei olisi kyse enemmänkin siitä, että porukalla on vaikeuksia sulattaa "yleisesti oikeana pidettyä tulkintaa" black metallista, jota ei voi edes selittää. Black metal ei ole kaikkia varten.

Sulla on mennyt jotain nyt ohi. Kyllä sen yleisesti oikeana pidetyn tulkinnan voi selittää, ei siinä mitään. Sitä ydintä ei pysty selittämään, vaikka sinällään se on selvä juttu. Olet oikeassa siinä, että black metal ei ole kaikkia varten.

Pointti nyt vain on se, että tulkintoja black metallista on useita. Vaikka täällä on tulisesti hyökätty minun tulkintaani vastaan.

Kyllä De Mysteriis Dom Sathanas on mun mielestä ihan muuta kuin jotain "sirkkelisurinaa", ja hyvät sounditkin siinä on.

Siis DMDS on suorastaan mestariteos. Ei mikään ihme, että Euronymous sanoi haluavansa tehdä "parhaan" black metal levyn. Aikaahan sen tekoon meni rutkasti, mutta tulos puhuu puolestaan.
marke-
17.10.2009 16:14:37
Snowblind:
Uusi on tollaista välillä hieman kieroutuneemman kuuloista menoa, ja sounditkin on jopa hyvät. Mutta sehän ei ole sallittavaa blackmetallissa, eihän?

Saundeista sais hyvän keskustelun, mutta vaikea niistä taitaa olla lopulta mitään absoluuttista sanoa. Sen sijaan aika monella nykyheviin tottuneella tuntuu olevan absoluuttinen käsitys, että prosessoitu ja eroteltu soundi = ainoa hyvä. Minusta esim. jossain Opeth-mallissa ei vaan ole mitään luonnetta, vaikka ymmärrän, että se bändi haluaa kaikki yksityiskohdat kuuluviin.

Saundeissa on enemmänkin mielestäni kysymys siitä, että osa Black metalin parissa viihtyvistä ei hyväksy juuri tuota keskinkertaisuutta.

Hyvät tuotantoarvot = hyvät soundit yhtälö on jostain syystä nykyään metallimusiikissakin voimassa, mutta itse en oikein mitenkään voi sitä allekirjoittaa kun kasvoin kasettiaikana, jolloin luonnollisesti hevilevytkin äänitettiin nykymittapuulla puutteellisella kalustolla, ja tämän myötä oikeasti soittotaidolla ja ILMAISULLA oli merkitystä siihen miten biisi rullas. Ja kyllä sillonkin varmasti leikeltiin ja säädettiin, mutta noh - pro-tools on melkeimpä pahinta mitä on korville tapahtunut.

Saundeissa on minusta oleellisinta se orgaanisuus ja kappaleiden tunnelman tukeminen. Jos TULKINTA (tulkita voi myös soittimilla), eikä pelkkä tekninen suorittaminen, merkkaa jollekkin jotain, niin uskon, että voi olla edes jollain tasolla samaa mieltä kanssani.

Mieti asiaa esimerkiksi rumpujensoiton kautta, kuinka kaikki voidaan korjailla kohdalleen ja esimerkiksi virvelin oikeasti lyöminen ei enään ole tarpeellista (muusta tatsitoiminnasta puhumattakaan), kun voidaan kompressoida, geitata tai trigata. Eikö tämä ole ihan kaikessa sähellyksessään ainoastaan ANTI-musikaalista?

Minulle juuri orgaaninen, eläväinen ja soitettu saundi on yksi syy miksi pidän Black metalista, vaikka senkin parissa on tietysti artisteja jotka tyytyvät massoja koskiskeleviin kompromisseihin.

Tietysti saa uudesta metallisoundista tykätä, mutta mulle tää touhu on vaan riman laskemista alemmaksi ja alemmaksi. Onneksi nykyään on poikkeuksiakin, mutta
ehkä kohta voidaan taas laksea standardia kun ainut mikä kelpaa on ylikompressoitu ja haasteeton, mutta pitkällä aikavälillä korvia rasittava tietokoneiden tekemä "saundi".
Disheartenment
Germaniac
17.10.2009 16:19:38

Peltsi88: Siis DMDS on suorastaan mestariteos. Ei mikään ihme, että Euronymous sanoi haluavansa tehdä "parhaan" black metal levyn. Aikaahan sen tekoon meni rutkasti, mutta tulos puhuu puolestaan.

En voisi olla enempää samaa mieltä.
Peltsi88
17.10.2009 16:23:27 (muokattu 17.10.2009 16:24:13)
Joo kyllä itsellekin iskee paremmin sellainen ns. "suhinasoundi" kuin joku kaupallinen preset-soundi. Ja kyllähän se luo tunnelmaa todella paljon enemmän kun on panostettu tulkintaan eikä vain siihen myykö tämä levy vai ei. Hyvä esimerkki tämä Beheritin Engram, joka oli alunperin ilmeisesti masteroitu liian "hyväksi". Lopulta levy masteroitiin ulkomailla oikean primitiivisen tunnelman saavuttamiseksi.
thaapala
17.10.2009 16:27:56
Peltsi88: Pointti nyt vain on se, että tulkintoja black metallista on useita. Vaikka täällä on tulisesti hyökätty minun tulkintaani vastaan.

Nyt on kyllä meikäläiseltä mennyt tämän perusteella koko juttu täysin ohi ja väittäisin, että en ole ainoa. Et ole missään vaiheessa puhunut vain omasta tulkinnastasi, vaan aidosta ytimestä jonka sinä olet löytänyt. Tämä sotii mun järkeni mukaan tuota sanomaasi lausetta vastaan.

Mitä vastaan itse olet tapellut? Eikö täällä nyt olla moneen kertaan koitettu rautalangasta vääntää, että asia on subjektiivinen ja jokaiselle henkilökohtainen kokemus. Näin ollen tulkintoja blackista on yhtä monta kuin kuuntelijaansa.

Heroiinilla asiallista juttua soundeista.
McNulty
17.10.2009 16:30:02 (muokattu 17.10.2009 16:31:34)
thaapala: Nyt on kyllä meikäläiseltä mennyt tämän perusteella koko juttu täysin ohi ja väittäisin, että en ole ainoa.

Voimakomppi ja helevatan iso myhiö perään.
Takki käänty aina vuoroviikoin ja sillä pyritään lakaisemaan edelliset sivut maton alle vaivihkaan.

Soundeista sen verran, että meikäläistä sapettaa black metallin puitteissa runpukoneet ylitse kaiken. Etenkin ne jotka spottaa ihan välittömästi pelleistä ja tomisoundeista. Ne tappaa fiiliksen ja sen musiikkia tukevan primitiivisen, orgaanisen ja kotikutoisen soundin.
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
Peltsi88
17.10.2009 16:34:19 (muokattu 17.10.2009 16:35:55)
thaapala: Nyt on kyllä meikäläiseltä mennyt tämän perusteella koko juttu täysin ohi ja väittäisin, että en ole ainoa. Et ole missään vaiheessa puhunut vain omasta tulkinnastasi, vaan aidosta ytimestä jonka sinä olet löytänyt. Tämä sotii mun järkeni mukaan tuota sanomaasi lausetta vastaan.

Totta kai minä olen sen ytimen löytänyt, ja olen puolustanut omaa näkemystäni, jota muut ovat yrittäneet todistaa vääräksi. En todellakaan ole saarnannut, että se olisi vain AINOA ja OIKEA tulkinta.

Jokaisella saa olla oma tulkinta tiettyihin rajoihin asti.

Mitä vastaan itse olet tapellut? Eikö täällä nyt olla moneen kertaan koitettu rautalangasta vääntää, että asia on subjektiivinen ja jokaiselle henkilökohtainen kokemus. Näin ollen tulkintoja blackista on yhtä monta kuin kuuntelijaansa.

Huoh.

Olen puolustanut omaa kantaani.

Bonecrusherille sen verran, että nuo sun trollaukset on aika väsyneitä. Kaikki tietää, että sä trollaat ja provoat, niin ne ei toimi, sori :)
Snowblind
17.10.2009 16:36:09

Peltsi88: Joo kyllä itsellekin iskee paremmin sellainen ns. "suhinasoundi" kuin joku kaupallinen preset-soundi. Ja kyllähän se luo tunnelmaa todella paljon enemmän kun on panostettu tulkintaan eikä vain siihen myykö tämä levy vai ei. Hyvä esimerkki tämä Beheritin Engram, joka oli alunperin ilmeisesti masteroitu liian "hyväksi". Lopulta levy masteroitiin ulkomailla oikean primitiivisen tunnelman saavuttamiseksi.

Nykyään tulee vähän sellanen fiilis että jos jollain uudella julkaisulla löytyy vanhaa kunnon rupusoundia, niin se on juuri sitä hakemalla haettua kaupallista soundia. Nykyvehkeillä saa kuitenkin ihan kotikomerossakin aikaseksi sen verran hyvää soundia ilman yrittämistäkin, että pakko siinä on aika paljonkin soundeihin keskittyä ja panostaa jotta pääsisi eroon siitä liian hyvästä "kaupallisesta" soundista.

Ei siinä suhinassakaan mitään vikaa ole, koska onhan esim Ulverin Nattens Madrigal yksi niistä ekoista kunnon bläkkisleyistä mistä innostuin, mutta nykyään tuo samanhenkisten soundien hakeminen vaikuttaa lähinnä väkisinvääntämiseltä.
There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.
Peltsi88
17.10.2009 16:40:15
Snowblind: Nykyään tulee vähän sellanen fiilis että jos jollain uudella julkaisulla löytyy vanhaa kunnon rupusoundia, niin se on juuri sitä hakemalla haettua kaupallista soundia. Nykyvehkeillä saa kuitenkin ihan kotikomerossakin aikaseksi sen verran hyvää soundia ilman yrittämistäkin, että pakko siinä on aika paljonkin soundeihin keskittyä ja panostaa jotta pääsisi eroon siitä liian hyvästä "kaupallisesta" soundista.

Katoppa huviksesi mitä tuolla top-40 listalla on. Onko siellä yhtään suhinalevyä? Niin mä vähän ajattelinkin. Kyllä se kaupallinen soundi on sitä tuotettua roskaa. Enkä mä tarkoita, että se tuotettu olisi jotenkin "väärä" valinta musiikissa, mutta black metalliin se ei sovi.

Eikä niihin suhinasoundeihin tarvi sen kummemmin keskittyä.

Ei siinä suhinassakaan mitään vikaa ole, koska onhan esim Ulverin Nattens Madrigal yksi niistä ekoista kunnon bläkkisleyistä mistä innostuin, mutta nykyään tuo samanhenkisten soundien hakeminen vaikuttaa lähinnä väkisinvääntämiseltä.

No ne suhinasoundit on vain mun mielestä sellainen tyylipiirre. Miksi mennä rikkomaan toimivaa konseptia jollain pakonomaisella "kehittymisellä"?
Snowblind
17.10.2009 16:44:14

Peltsi88: Miksi mennä rikkomaan toimivaa konseptia jollain pakonomaisella "kehittymisellä"?

Koska kehittyminen on luonnollista, pakonomainen paikallaan junnaaminen ei.
There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.
McNulty
17.10.2009 16:45:18
Peltsi88: Bonecrusherille sen verran, että nuo sun trollaukset on aika väsyneitä. Kaikki tietää, että sä trollaat ja provoat, niin ne ei toimi, sori :)

I know... truth hurts. You just proved that right. I'll rest my case.
Siehän olit kiälimiähii, hä?
Germaniac
17.10.2009 16:48:01

Snowblind: Koska kehittyminen on luonnollista, pakonomainen paikallaan junnaaminen ei.

Väkinäisessä "kehittymisessä" ei ole mitään luonnollista.
McNulty
17.10.2009 16:51:43 (muokattu 17.10.2009 16:52:54)
Niin... eli ovatko nämä nyt sama asia:
a) Pakonomainen kehittyminen
b) Pakonomainen kehittymättömyys

Osa porukasta tekee kaikkensa saadakseen levylle mahdollisimman huonot soundit. Silloin se kosiskelee vain sitä tiettyä porukkaa, joka pitää sitä soundien puolesta absoluuttisesti parhaana. Mikäli sama levy olisi tehty vähänkin paremmilla soundeilla, se olisi ko. kuulijakaartin mukaan Peltsin mainitsemaa "sellout" kamaa. Samalla tavalla taas loppuun asti ruuvattujen soundien kanssa... ne kosiskelisivat toista äärilaitaa eivätkä ko. soundeihin tottuneet pystyisi käsittämään jotain suhina- ja kolinasoundeja.
Peltsi88
17.10.2009 16:56:12 (muokattu 17.10.2009 16:57:41)
bonecrusher: Niin... eli ovatko nämä nyt sama asia:
a) Pakonomainen kehittyminen
b) Pakonomainen kehittymättömyys

Osa porukasta tekee kaikkensa saadakseen levylle mahdollisimman huonot soundit. Silloin se kosiskelee vain sitä tiettyä porukkaa, joka pitää sitä soundien puolesta absoluuttisesti parhaana. Mikäli sama levy olisi tehty vähänkin paremmilla soundeilla, se olisi ko. kuulijakaartin mukaan Peltsin mainitsemaa "sellout" kamaa.

No siis selvästikään minä en näe asiaa samalla tavalla kuin sinä. Minusta musiikkipiireissä tämä "kehityksen" merkitys on noussut aivan naurettaviin mittoihin. Minulle black metal toimii suhinasoundeilla, en kaipaa mitään preset-melodeath-soundeja siihen. Jos homma toimii niin, miksi viedä suuntaa toisaalle?

Tässähän on luultavasti takana vain levy-yhtiöpomojen toive saada bändit levyttämään ns. "hyvällä" soundilla, että saadaan lisää fyrkkaa kassaan, isommat kuuntelijapiirit ja levyt listoille roikkumaan.
McNulty
17.10.2009 17:01:04
Peltsi88: No siis selvästikään minä en näe asiaa samalla tavalla kuin sinä. Minusta musiikkipiireissä tämä "kehityksen" merkitys on noussut aivan naurettaviin mittoihin. Minulle black metal toimii suhinasoundeilla, en kaipaa mitään preset-melodeath-soundeja siihen. Jos homma toimii niin, miksi viedä suuntaa toisaalle?

Minusta taas kaikille black metal bändeille ei toimi tuo "suhinasoundi", eikä kaikille toimi se "hifi". Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Deathspell Omega vs. Armaggedon.

Black metal voi olla hyvää myös "paremmilla soundeilla".
Parasite
17.10.2009 17:02:22
Peltsi88: No siis selvästikään minä en näe asiaa samalla tavalla kuin sinä. Minusta musiikkipiireissä tämä "kehityksen" merkitys on noussut aivan naurettaviin mittoihin. Minulle black metal toimii suhinasoundeilla, en kaipaa mitään preset-melodeath-soundeja siihen. Jos homma toimii niin, miksi viedä suuntaa toisaalle?

Mitäpä jos jonkun muun mielestä bläkkis toimii paremmin niillä preset-melodeath-soundeilla? Olisiko se silloinkin vääryys viedä soundeja siihen suuntaan?

Tässähän on luultavasti takana vain levy-yhtiöpomojen toive saada bändit levyttämään ns. "hyvällä" soundilla, että saadaan lisää fyrkkaa kassaan, isommat kuuntelijapiirit ja levyt listoille roikkumaan.

Niin, yleensähän juuri tuo on se mihin levy-yhtiöt pyrkivät. Kyllähän sitä voisi sanoa vaikka Shellin olevan ihan sellout kun se myy öljyä/bensaa/dieseliä kaikille, eikä vain paremmille kuluttajille.
"Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö
Peltsi88
17.10.2009 17:02:52
bonecrusher: Black metal voi olla hyvää myös "paremmilla soundeilla".

Joskus tämä pitää paikkansa, mutta kovin harvoin IMO.
Peltsi88
17.10.2009 17:05:25
Parasite: Mitäpä jos jonkun muun mielestä bläkkis toimii paremmin niillä preset-melodeath-soundeilla? Olisiko se silloinkin vääryys viedä soundeja siihen suuntaan?

Then go for it. En oo minä ainakaan kuuntelemassa sitä :D

Niin, yleensähän juuri tuo on se mihin levy-yhtiöt pyrkivät. Kyllähän sitä voisi sanoa vaikka Shellin olevan ihan sellout kun se myy öljyä/bensaa/dieseliä kaikille, eikä vain paremmille kuluttajille.

Periaatteessa tuo vertaus toimii. NOT.

Black metal on kuitenkin taidetta. Ideologia. Elämäntapa. Musiikkia.

Monet yrittää saada valjastettua black metallinkin kaupallisuuden alttarille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)