Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Xmyxin haitariverstas
1
xmyx
13.10.2009 13:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kosketinsoitinhan se haitarikin on, vai mitä?
 
Mulla pyörii täällä nurkissa tuollainen venäläinen haitari, joka on kovin vuotoinen ja haluttaisi korjata se.
 
Se ei ole niitä turistihaitarteita, vaan selvästikin paremman luokan peli, 4-äk. kasotto. Merkiltään se on Rapsodija.
 
Mutta venttiilikoneisto on samanlainen kuin niissä turistipeleissäkin, varret ovat latta-alumiinia ja venttiilit on istutettu niitten päihin eräänlaisella kumiglemmarilla.
 
Itse venttiilit ovat alumiinilevy jossa tiivisteenä nahka, ja tämän nahan alla on jonkinlainen vaahtomuovikerros, superlonin se ensimmäisenä tuo mieleen.
 
Oletan, että tarkoituksena on ollut että tämän kerroksen tarkoituksena on ollut sovittaa venttiili todella sulkevaksi. Valitettavasti se on vain haurastunut ja kovettunut niin että se ei kyllä tätä tehtävää täytä. Stetoskoopilla olen paikallistanut useita pahempia vuotokohtia, ja sen verran korjannutkin niitä että olen varma, että peli toimisi jos saisin kaikki nuo venttiilit tiiviiksi.
 
Korjasin nimittäin muutaman pahimmista siten että heitin kumiglemmarit helevettiin ja liimasin tilalle peltisen "hahlon" johon sitten sain juotettua varret italialaisista tutulla tavalla: mehiläisvahalla. Ja ne jopa toimivat !
 
Mutta jälki ei sitten ollut oikein kaunis. Koska näppäinten jousivoima painoi levyt tiiviisti paikoilleen, niin näppäimet vastaavasti nousivat ikävästi irvistämään. En ole keksinyt mitään konstia millä saisi juotettua niin että näppäimet pysyisivät entisessä asennossaan. Varsia ei voi mitenkään taivutella koska ne eivät siis ole pyöreät vaan lattamaiset ja jäykät juuri ylös-alas-suunnassa.
 
Kyselenkin tässä nyt, onko kenelläkään tiedossa sellaista valmista tavaraa mistä voisi kyseiset joustokappaleet nahkojen alle väsätä, ja joka säilyttäisi joustavuutensa ainakin muutaman vuoden.
 
Ne vuotamattomatkin venttiilit kaipaavat nimittäin korjausta; nahkoja on jopa irtoillut alumiinilevyistä.
 
dolbynr
14.10.2009 13:07:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse venttiilit ovat alumiinilevy jossa tiivisteenä nahka, ja tämän nahan alla on jonkinlainen vaahtomuovikerros, superlonin se ensimmäisenä tuo mieleen.
 
Oletan, että tarkoituksena on ollut että tämän kerroksen tarkoituksena on ollut sovittaa venttiili todella sulkevaksi. Valitettavasti se on vain haurastunut ja kovettunut niin että se ei kyllä tätä tehtävää täytä. Stetoskoopilla olen paikallistanut useita pahempia vuotokohtia, ja sen verran korjannutkin niitä että olen varma, että peli toimisi jos saisin kaikki nuo venttiilit tiiviiksi.
 
Kyselenkin tässä nyt, onko kenelläkään tiedossa sellaista valmista tavaraa mistä voisi kyseiset joustokappaleet nahkojen alle väsätä, ja joka säilyttäisi joustavuutensa ainakin muutaman vuoden.

 
Luonnonkumilateksilla eli "maitoliimalla" voisi yrittää elvyttää haurastuneen vaahtomuovin/superlonin jouston:
 
http://www.kiilto.fi/fi/tuotteet/tuotetietokanta/?prod=124
 
Purkissa oleva lateksi on kuin maalia jonka voi levittää kohteeseen pienellä pensselillä. Kuivuessaan se muuttuu kumiksi. Kerroksia voi maalata kuivuneen päälle.
 
Toimii loistavasti ainakin haperoituneiden kaiutinkartioiden (superlooni)reunojen entisöinnissä. Ja voihan siitä valaa vaikka skordareita.
 
xmyx
16.10.2009 11:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

" Purkissa oleva lateksi on kuin maalia jonka voi levittää kohteeseen pienellä pensselillä. Kuivuessaan se muuttuu kumiksi. Kerroksia voi maalata kuivuneen päälle.

Toimii loistavasti ainakin haperoituneiden kaiutinkartioiden (superlooni)reunojen entisöinnissä."
 
Kiitoksia vihjeestä :)
 
Itse ongelma osoittauttui lähemmässä tarkastelussa isommaksi.
 
Näkyvillä olevista venttiileistä vain muutama vuotaa, joskin aika reippaasti.
Niin reippaasti että mikään ohut liimakalvo ei niitä kyllä korjaa.
 
Sensijaan näyttää olevan mahdollista kiilata venttiililaatat kumiglemmarien alta oikeisiin asentoihin :)
 
Mutta se varsinainen ongelma löytyikin sitten sieltä Casoton puolelta.
Vivuthan haarautuvat kahtia ollen toinen haara "tavallisen" kielen sääntelija ja toinen sitten sen casoton. Osoittautui, että kun kaikki nämä tavalliset saatiin sulkeutumaan kunnolla, niin -ilmeinen valmistusvika siis kyseessä-casoton puolella lähes kaikki venttiilit vuotivat johtuen siitä että vivut eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarkasti tehtyjä. Ja kyse on todella merkittävistä raoista.
 
Koska nämä ovat kaikki siellä "kellarin" puolella erittäin ahtaassa paikassa, harkitsin parhaksi korjausmenetelmäksi liimata uusia nahkakerroksia entisten päälle. Ne on sitten uitettava sinne hyvin varovasti, valmiiksi liimalla siveltyinä hyvin tarkasti kohdalleen ja sitten saa näppäinten jousivoima hoitaa jutun loppuun.
 
Hirvittää jo etukäteen mitä tapahtuu jos tuollainen läpyskä liimoineen kurttaantuu sinne venttiilin alle tuhannen sykkyrälle :B
Mutta jotainhan sitä on yritettävä, ja nähdäkseni suosittelemasi liima on kyllä paras mahdollinen tähän tarkoitukseen :)
 
Murgo
17.10.2009 10:39:55 (muokattu 17.10.2009 10:40:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Offtopiccia: laitoin Googlen kuvahakuun hakusanaksi casotto kun en haitareista juuri tiedä ja halusin nähdä miten ko. rakenne on toteutettu. Mielenkiintoisia kuvia juu. :)
 
Ja se haitarin rakenteen kuva löytyy sitten sivulta 2. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
xmyx
19.10.2009 18:46:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, ongelma osoittautui isommaksi kuin luulinkaan.
 
Samalla kuitenkin ratikaisu helpottui.
 
Casoton puolella olevien venttiilien raot olivatkin niin suuria että useat eivät menneet umpeen vielä yhdella nahkakerroksella.
Niinpä päätin sitten että en mene sinne ahtaaseen paikkaan koheltamaan (se olisi ollut yhtä vaikeata kuin purjelaivan rakentaminen pulloon) vaan otinkin uloimmaisten venttiilien alumiinilevuistä kumiglemmarit irti tykkänään.
Sitten juotin ne paikoillaan varsiin kiinni mehiläisvahalla. Tuloksena oli vuotamaton koneisto, ja vain 2 tangenttia jäi koholleen irvistämään muuten tasaisesta rivistöstä (merkki siitä että niiden kohdalla oli ollut todella mahtavat raot).
 
Vahaus tuntuu niin lujalta että en usko sen pettävän ainakaan ihan lähitulevaisuudessa. Ainoa mika askarruttaa on se, että kun haitareissa joissa (puiset) venttiilit on vahattu kiinni varsiin, on hahlo, joka on sitten hyvin peitelty teipillä, niin tässä vaha jäi täysin avoimeksi. Mutta kunhan nyt muutaman vuoden kestää niin juottakoon perikunta sitten uudelleen :)
Jokatapauksessa itse haitari on nyt niin hyvä soittaa että jos perijä vähänkään ymmärtää soittimista niin pitää sen mielellään itsellään...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «