Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digihaitari pianokoskettimilla. Rolandko?
1 2
Mare552
16.10.2009 21:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt digihaitarin ostamista jo aika kauan, sillä tuota venäläistäni ei oikein kehtaa kerrostalossa repiä, kun sävelet ei vielä lähde ihan puhtaasti.
 
Haitari kuitenkin kiinnostaa ja varmaan sitäkin jollain lailla oppisi kun aikansa hieroisi.
 
Ja pianohaitari siksi, kun on tuo kosketinsoitin, ei jaksa moneen eri järjestelmään lähteä, vaikka näppäinhaitari varmaan olisi parempi.
 
Rolandilla on eri malleja, mutta ei taida missään olla kaikkia diskanttikoskettimia.
 
Mikä ero on, onko bassopuolella 120 näppäintä vai 96, itselleni luusisin 96 kipalettakin riittävän.
 
Diskanttipuoleltahan ne ennemminkin kesken loppuvat, miksi siis 2000 euron soittimista puuttuu molemmista päistä namikoita verrattuna 50 egun venäläiseeni?
 
Vai voiko osaava soittaja jollain koplarilla "jatkaa" koskettimistoa, ei ainakaan amatööriltä onnaa ihan heti.
 
Millainen malli olisi riittävä amatöörille?
 
Rolandilla on FR-2 ja FR-3 molemmissa yhtä paljon koskettimia, mutta ensimainittu edullisempi.
 
Saako näitä jo käytettynä ja mistä?
 
Ai tähänks riville?
risto
20.10.2009 02:51:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: ...
Saako näitä jo käytettynä ja mistä?

 
Aika sattumanvaraista lienee mistä käytettynä löytyy, tässä kuitenkin yksi Jokioisissa (Forssasta vähän ylös ja sivulle):
 
http://www.convertoroy.com/html/body_standardibassot.html#Roland
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Mare552
21.10.2009 17:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttua nuo seutua Jokioinen vanhalle reissumiehelle. Ajeltiin Yläneelle Riihimäeltä vuonna -99 kuukauden päivät joka viikko.
 
Tuskinpa nuo vehkeet käytössä kuluu, elekroniikka vaan halpenee ilman todellista käyttöarvon laskua, niin olen käsittänyt. Syy kai nopeasti kehittyvän tietotekniikan.
Eihän oikeasti se vanha huonone jos joku tekee paremman...
 
Kuka osaa kertoa tuosta soittimesta kokemuksia tai muiden arvioita?
Se kun ei tuo soittopeli ole ihan halpa kuitenkaan ja taas kun myy pois, on arvo pudonnut rutkasti.
Eli toimiiko kuten oikea hanuri? Siis ääni tottelee palkeiden vetoa ja voimaa?
 
Itse en usko että saundit ovat "mekaanisen" pelin veroisia, vaikka mm. hyvä digipiano aidolta kuulostaakin. Silti varmaan ihan kelpoiset...
 
Eikös ne noita käytä keikoillakin?
 
Eli ne edut on siinä kun voi soittaa eukkoa ja naapureita häiritsemättä, sekä välttyy samalla akan kommenteita kun on luurit päässä ja vetää sirmakasta sulosäveliä nuotin vierestä.
 
Ai tähänks riville?
Charles
21.10.2009 20:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut FR3 muutaman kuukauden, näppäinpeli tosin. Kuukauden verran treenattuani otin sen keikkasoittimeksi ja siitä lähtien on " puuhaitari" ollut laukussa. Kyllä perinteisessä harmonikassa on oma aito saundinsa, mutta kyllä tässä on paljon hyviä puolia: Se on kevyt, ei kierrä, hyvät musettesaundit, miksei tangoäänetkin. Keikoilla käytin vanhassa haitarissa jonkun verran bassopuoltakin, tässä ei oikein ole mieleistäni saundia. Se on lähinnä semmonen römeä, ei oikein sovi mihinkään. Paljedynamiikka on ihan erilainen, kuin periteisessä, siihen oli hankalinta tottua. Yksin soitellessa kun käyttää bassossa kontrabassoa ja sointubassossa kitaraa, se kuulostaa kyllä hyvältä. Netissä on paljon videoita eri soittajilta, hakusanaksi vaan Roland FR 3. Jokin aika sitten oli torilla myytävänä Kalle Kämäräisellä (tämän vuoden Kultainen Harmonikkafinalisti) näppäinpeli. Hinta oli 950 euroo ja kun vähän viivyttelin, niin oli mennyt jo. Ite maksoin paljon yli tonnin käytettynä. Olisko noi pianokosketinversiot vähän halvempia. Näppäinpelejä tulee varmaan kohta myyntiin, kun papat ovat innostuksissaan ostelleet niitä. Niin, ja se on tosiaan suuri plussa, kun voi soitella hiljaa tai vaikka korvakuulokkeilla. Tietysti midi siinä on kanssa hyvä, mutta minä en ole tarvinnut, kun on erikseen koskettimet.
 
risto
23.10.2009 00:30:54 (muokattu 25.10.2009 15:57:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisten arvioita on tietysti kiva lukea, mutta ei niihin kannata omaa ostopäätöstä perustaa - käy kokeilemassa Rolandin päämajassa Vantaalla. Soita ensin että siellä on peli mitä ajattelit ja muita Rolandeja verrattavaksi.
 
Tiedoksi, Thomann myy pianoversioita - vaan ei näppäinversioita - ja sillä on kuukauden palautusoikeus, varmista kuitenkin etukäteen. Uusi FR-3 maksaan siellä n. 1900. (Edit tätä tietoa voi tietty käyttää hintojen tinkimiseenkin).
 
Itselläni on siis Roland FR-1 joten en ensin viitsinyt laittaa mitään kommenttia, mutta jos jotain heittäisi:
 
FR-1:n äänimailma ei ole oikean haitarin veroinen, mitään korviahiveleviä herkkiä soundifiilistelyjä siläl on turha yrittää niin kuin oikeilla haitareilla. Tosin soitan Mikrocuben kautta, joten se varmasti vaikuttaa aika paljonkin.
 
Edellisen kirjoittajan kommentiin palkeista, niiden herkkyyttää voi muutella parametreillä sekä mekaanisesti ilmanpoistoventtiilistä.
 
Itse päädyin digihaitariin koska alle tonnilla ei saa kunnon akustista, ja olin epävarma opinko soittamaan 5-rivistä. Äänettömyys oli alkuksi kiva juttu, mutta pian kaipasi ääntä joten piti lainata tyttältä vahvari. Midijutuista en välitä ja muutenkin inhoan liikoja nappuloita ja vipuja. Listalla on kunnollisen (pienikokoisen) akustisen 5-rivisen hankinta, mutta täytyy odotella kun budjettipussissa on niin monta muutakin reikää pohjassa.
 
Korjattu: FR-2 p.o. FR-1
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Charles
24.10.2009 16:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän kyllä nämä palkeiden eri säätömahdollisuudet, kaikki parametrit ym. on käyty pohjia myöten läpi. Olen ollut Rolandin huoltoon yhteydessä ja myös keskustellut pariinkin otteeseen Rolandin Veijo Laineen kanssa näistä asioista. Minun käyttööni tärkeä paljedynamiikkaan liittyvä juttu olisi se, että voisi säätää äänevoimakkuutta niin, että vetämättä paljetta ääni soisi jo jonkin verran ja siitä sitten portaattomasti lisää palkeella. Yksin soitettaessa ei niinkään haittaa, mutta bändin kanssa pa-kamojen läpi hankala soittaa hiljaa. Dynamiikka-alue on kuitenkin aika kapea. Omien kaiuttimien kautta ääni on minun mielestäni hyvä, vaikka vähän radiomainen, mutta pa- kamojen kautta menee huonommaksi jostain syystä. Laitteet on laatumerkkejä, siinä ei ole vika. Voi olla, että se johtuu siitäkin, kun itse on kaiuttimien takana ja sitten ääni ei tule yhtään suoraan haitarista, niinkuin akustisessa. Kannattaa tosiaan koesoitella. Ja jos vielä olis tilaisuus saada soitin kotiin kokeiltavaksi kaikessa rauhassa ennen ostopäätöstä. Sitten vielä eräs asia aiheesta kiinnostuneille. Koesoiteltuani kyseisiä laitteita messuilla ja eri liikkeissä, huomasin että koskettimet takeltelevat joskus. Varsinkin, jos sormet on hikiset. Koskettimien varret ja varren reikä ovat soikeita ja jos siihen tule kiertoa, se ottaa kiinni. Huollossa sanoivat tämän olevan ominaisuuden, eikä vian. Minä laitoin hiukan auton sisustukseen tarkoitettua silikonia varsiin käyrillä atuloilla ja siihen loppui takeltelu, eikä ole takaisin tullut.
 
risto
24.10.2009 18:54:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti tiedoista Charlie. Itselläni ilmeni myös tuota näppäinten tarkertelua alussa, mutta rasvasin nappuloiden tyviä kevyesti ja nyt ei ole vaivannut. Vähän arvelluttaa tuo maahantuojan selitys, että on muka ominaisuus eikä vika. Selvä suunnittelumokahan se tietysti on, höh, ei haitarissa voi olla ominaisuutena takertelevat napit :-) Mutta kuten sanoin, voitelu auttoi.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
24.10.2009 19:19:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charles:
Omien kaiuttimien kautta ääni on minun mielestäni hyvä, vaikka vähän radiomainen, mutta pa- kamojen kautta menee huonommaksi jostain syystä. Laitteet on laatumerkkejä, siinä ei ole vika. Voi olla, että se johtuu siitäkin, kun itse on kaiuttimien takana ja sitten ääni ei tule yhtään suoraan haitarista, niinkuin akustisessa.

 
Oliskohan tuossa kyse siitä että itse kaiutin ja kenties myös sen asema soittimen kotelossa ovat osa äänenmuokkausta (kuten kitaravahvistimissa), ja tuo puoli sitten jää pois jos ääni vedetään suoraan pa:han. Kitaristien mallinnusvärkeissä (podit sun muut) on kaiutinmallinnus mukana, eli kaiuttimen vaikutus ääneen luodaan keinotekoisesti jos sitä ei oikeasti ole mukana.
 
Digihaitareista ei ole muuta kokemusta kuin että kesällä kokeilin FR7:aa hiukan Haitarimuseossa Sysmässä. Ei oikein vakuuttanut. Soundi tuntui jotenkin ohuelta ja palje oudolta. Mutta varmaan näkisin asian toisen jos kaipaisin värkkiä jolla saa haitarista erilaisia soitinääniä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
risto
24.10.2009 19:43:05 (muokattu 24.10.2009 19:43:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: ...
Digihaitareista ei ole muuta kokemusta kuin että kesällä kokeilin FR7:aa hiukan Haitarimuseossa Sysmässä. Ei oikein vakuuttanut. Soundi tuntui jotenkin ohuelta ja palje oudolta. ....

 
Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan, Roland näytteitähän löytyy juutuupista, ja onhan niillä omat haitarikisansakin. Täytyy muistaa, että aloittelija on aina aloittelija ja siltä se myös kuulostaa, myös digivehkeiden maailmassa.
 
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
24.10.2009 19:50:52 (muokattu 24.10.2009 19:55:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

risto: Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan, Roland näytteitähän löytyy juutuupista, ja onhan niillä omat haitarikisansakin. Täytyy muistaa, että aloittelija on aina aloittelija ja siltä se myös kuulostaa, myös digivehkeiden maailmassa.
 
Joo, tosin voi olla myös kyse siitä mikä soundipresetti on sattunut olemaan päällä. Ei tuommoisessa tilanteessa tule ruvettua tutkimaan. Varsinkin kun oli 3500 km takana ja vajaat 200 jäljellä kotiin...
 
Edit: Tuli nyt mieleen että siihen aikaan kun pusasin keyboard+sample/sound module -pohjalta, niin kyllä ne haitarisoundit niissä oli aika kamalia verrattuna esim. puhaltimiin. Teräviä ja ohuita. Tulee mieleen että niissä soundeissa varmaan oli silti jokin idea, että ne sopivat jonnekin vaikkeivat vastanneet minun odotuksia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
KoskPaavo
24.10.2009 21:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

risto: Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan, Roland näytteitähän löytyy juutuupista, ja onhan niillä omat haitarikisansakin. Täytyy muistaa, että aloittelija on aina aloittelija ja siltä se myös kuulostaa, myös digivehkeiden maailmassa.
 
Tuossa se koko juttu on hienosti kiteytettynä, mitä osuvammin ilmaistu , kiitos.
 
Humppamuseon intendentti
Klezberg
24.10.2009 21:53:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Tuossa se koko juttu on hienosti kiteytettynä, mitä osuvammin ilmaistu , kiitos.
 
No, yleensä kuitenkin elektronisissa soittimissa on selvemmät rajat mihin ne pystyvät, oli soittaja millainen hyvänsä. Akustisisssa soittimissa riittää melkein loputtomasti keinoja millä soittaja voi ääneen vaikuttaa, elektronisissa rajat menevät siinä millaiseksi insinöörit ovat sen värkin tehneet. Samplepohjaisissa soittimissa raja on selkeä. Ääni voi olla hyvin luonnolinen kerran kuultuna mutta ei elä soittajan käsissä. Fyysinen mallinnus hyvin toteutettuna jo lähestyy akustisen soittimen käyttäytymistä. Roland puhuu mallinnuksesta, mutta itselleni on jäänyt epäselväksi missä määrin nuo värkit perustuvat mallinnukseen vai soiko siellä itse asiassa sampleja pohjalla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
KoskPaavo
24.10.2009 23:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

" Roland puhuu mallinnuksesta, mutta itselleni on jäänyt epäselväksi missä määrin nuo värkit perustuvat mallinnukseen vai soiko siellä itse asiassa sampleja pohjalla."
Eipä kai noita monikaan kyseistä värkkiä soittava pohdi kuitenkaan.
 
Humppamuseon intendentti
Klezberg
24.10.2009 23:44:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo:
Eipä kai noita monikaan kyseistä värkkiä soittava pohdi kuitenkaan.

 
Mikäs siinä jos värkki vastaa tarpeita. Itselleni 20 vuotta keinotekoisten soundien kanssa riitti. Viimeiset viisi vuotta olen suosinut akustisia soittimia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
25.10.2009 00:23:12 (muokattu 25.10.2009 01:20:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vääntäkääpäs mulle nyt KoskPaavo ja vaikka Ristokin ihan rautalangasta. Mä tiedän kokemuksesta että fonin ja klarinetin kanssa pitää tehdä pitkään töitä että soundi alkaa olla kelvollinen. Ja tiedän myös että akustisessa haitarissa palkeen käyttö voi vaikuttaa ääneen, sen vireeseen ja tasaisuuteen varsinkin jos vain yksi äänikerta on soimassa.
 
Mutta jos ottaa Roland-haitarin syliin, painaa paljetta ja muutamaa nappia, ja soundi ei kuulosta siltä miltä on tottunut haitarin kuulostavan, niin miten sitä pitää opetella käsittelemään että kuulostaisi. Tuskin se palkeen käytöllä ja sormitouchia kehittämällä paranee. Pitkien äänien soitto ei taida auttaa myöskään.
 
Sen ymmärrän, jos kyse on siitä että opettelee hakemaan sieltä ne soundiasetukset jotka kuulostavat hyvältä.
 
Mun ei ole tässä tarkoitus kritisoida niitä Rolandeja, sitä en voi noin lyhyellä kokeilulla sanoa. Varmaan siinä värkissä oli valittuna värkin surkein presetti. Mutta ihmettelen ajatusta että soittotekniikka auttaisi parantamaan sähkövärkin soundia.
 
Edit:
Risto, kun tuossa ylempänä kirjoitat "FR-2:n äänimailma ei ole oikean haitarin veroinen, mitään korviahiveleviä herkkiä soundifiilistelyjä siläl on turha yrittää niin kuin oikeilla haitareilla." ja sitten kuitenkin hetkeä myöhemmin minulle että "Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan", niin uskot siis että se soundi siitä paranee?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
25.10.2009 00:32:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

risto: Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan, Roland näytteitähän löytyy juutuupista, ja onhan niillä omat haitarikisansakin.
 
Kävin kokeilemassa ensimmäisen fr7-juutuupin mikä löytyi. Joku taituri soitti, mutta kyllä siinäkin soundi kuulosti minusta hieman ohuehkolta ja sirisevältä. Tässä täytyy nyt olla jokin mieltymysasia. Varmaan haitarin oikeasti sitten pitääkin kuulostaa sellaiselta, ja minä olen mieltynyt johonkin harhakuvaan.
 
Alun jälkeen tuossa videossa soittaja kääntää hammond-soundin päälle ja se onkin eri juttu.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
KoskPaavo
25.10.2009 02:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoiset haitaristit jotka soittakin jossain oikeissa tansseissa vaikkapa 4-5 iltaa viikossa voivat arvostaa esim. vireen pysymistä, vireen helppoa muuttamista, erityylisiä haitarivaihtoehtoja eri tyylisille kappaleille, helpompaa balanssintekoa muun bändin kanssa, keveyttä, bassoäänten suurempaa valinnanvaraa ,voi muuttaa vaikka melodiabassoon, ei ole niin säänarka (ehkä?) ,midi ... nämä nyt tulivat ekana mielee. Huom. en omista ko. vehjettä.
 
Humppamuseon intendentti
Klezberg
25.10.2009 07:45:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Semmoiset haitaristit jotka soittakin jossain oikeissa tansseissa vaikkapa 4-5 iltaa viikossa voivat arvostaa esim. vireen pysymistä, vireen helppoa muuttamista, erityylisiä haitarivaihtoehtoja eri tyylisille kappaleille, helpompaa balanssintekoa muun bändin kanssa, keveyttä, bassoäänten suurempaa valinnanvaraa ,voi muuttaa vaikka melodiabassoon, ei ole niin säänarka (ehkä?) ,midi ... nämä nyt tulivat ekana mielee. Huom. en omista ko. vehjettä.
 
Kyllä minä nuo ymmärrän. Ymmärrän senkin että bändin kanssa sounditarpeet voivat olla erilaiset kuin yksin soittaessa. Reagoin vain siihen väitteeseen, että guru saa soundin kuulostamaan paremmalta. Ehkä siinä oli väärinkäsitys, kun minä kommentoin soundia, Risto kommentoi että aloittelija kuulostaa aina aloittelijalta ja sinä komppasit, joten oletin että tekin tarkoititte soundia. Ihan tyypillistä nettikeskusteluissa tämmöinen.
 
Vielä soundista. Monessa soittimessa aloittelijan soundi on aivan kamala ja kehittyy harjoittelun myötä. Mutta haitaria soittaessani, siis akustistakin, se että olen aloittelija kuuluu soiton takelteluna ja hyvin simppeleinä "sovituksina". Äänessä se kuuluu lähinnä rekistereissä joissa soi vain yksi äänikerta.
 
Muuten, minäkin arvostaisin sitä että saa diskantin ja basson haluamaansa tasapainoon. Mutta eipä tuossa ole minulle vielä tarpeeksi syytä hankkia moista peliä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Charles
25.10.2009 10:27:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allekirjoitan kaikki nuo KoskPaavon esittämät argumentit. En ole guru, kaukana siitä, mutta en myöskään aloittelija. Aktiivisimpina vuosina soitin kolmeekin iltaa viikossa. Soittokokemusta on yli 40 vuotta, joku vois tietysti sanoa, että yli 40 yhden vuoden kokemusta. Kappaleissa, joissa soitan hiljaa laulajan taustalle jotain vastamelodian tapaista koristelua, saa sen kyllä tuleen hiljaa, mutta kun pitäis saada lisää ääntä, dynamiikka loppuu. Jos volumea on enämpi, on hiljaa soitto hankalaa, kun mennään juuri äänen syttymisen rajoilla ja kun se syttyy, se soi jo liian kovaa. Puuttuu tämmönen äänetön-ihan hiljaa akseli vallan. Tätä ongelmaa ei ole akustisessa. Tässä olis tuotekehittelyn paikka. Volumepolkimen käytöä tässä en edes harkitse, soitan seisaaltaan, enkä halua seisoa puolta iltaa vaan toisella jalalla. Pitkän äänen soidessa huomaa kyllä, että siinä ei värise vapaalehdykkä, vaan siinä tulee tosiaan vähän semmoinen sirisevä vaikutelma. Mutta kaikkine puutteineenkin kelpo peli ja varsinkin yksin soitellessa. Varmaan jatsahtavia soolokeikkoja tekevällle ihan optimaalinen. Jos hallitsee basson hyvin, niin rumpalin kanssa jo ihan kuin trio.
 
KoskPaavo
25.10.2009 10:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Jos hallitsee basson hyvin, niin rumpalin kanssa jo ihan kuin trio."
lain ed.
Vois sanoa että jopa kvartetti, sointupuolelta saa kitaristin, heh.
 
Humppamuseon intendentti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «