Aihe: Putkinupin tekemisen haasteet?
1 2
päänahka
14.10.2009 11:07:34
blaekie: Hee, näin se taitaa olla:) , paitti että toi "vakuutus" tulee täyttää, että voi se merkin siihen lätkästä :)

Se merkki on vain valmistajan vakuutus direktiivien täyttymisestä. Käytännössä kuka tahansa voi sen merkin siihen lätkäistä, ja niin tehdäänkin, ilman että yksikään tarkastuslaitos on laitetta todennut direktiivit täyttäväksi. Sen takia niitä ilmoituksia vähän väliä näkyy lehdissä, että esim. Peavey Classic 30 pyydetään palauttamaan kauppaan, kun siinä on ilmennyt puutteita.
Hanene lailaa lailaa luua.
blaekie
14.10.2009 11:11:35 (muokattu 14.10.2009 11:21:20)

päänahka: Se merkki on vain valmistajan vakuutus direktiivien täyttymisestä. Käytännössä kuka tahansa voi sen merkin siihen lätkäistä, ja niin tehdäänkin, ilman että yksikään tarkastuslaitos on laitetta todennut direktiivit täyttäväksi. Sen takia niitä ilmoituksia vähän väliä näkyy lehdissä, että esim. Peavey Classic 30 pyydetään palauttamaan kauppaan, kun siinä on ilmennyt puutteita.

Mutta jos johonkin vakuutusoikeuteen ja lakitupaan joutuu, voi olla paree että
se laite täyttää oikeesti sen CE merkin vaatimukset.

EDIT: Tsorge aloittajalle, meni vähän offtopicin puolelle.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Tuomoo
15.10.2009 20:16:48
Lainaanpa törkeästi tätä topikkia kun täällä näkyy ammattilaisia olevan asialla.

Itseäni on mietityttänyt kanssa tuollaisen jonkinlaisen putkinupin rakennus, olen miettinyt että voisin hommata jonkun JCM800-kloonin ja yrittää kasata itse. Ihan vihreä en sähköasioissa ole, ja jos jotakin en ymmärrä niin varmasti sähkömiehen paperit omaava isäni osaisi neuvoa.

Ainut asia mikä todella mietityttääkin on se, että mitä Suomen laki sanoo omatekoisista sähkölaitteista? Joskus laki on ollut sellainen, että kuka tahansa saa tehdä sähkötöitä sen verran mitä osaa, mutta nykyäänhän esim. sähköjohtoja rakenteilla olevaan autotalliin ei saa vetää kuka tahansa. Mitä laki sanoo siitä, että millaisen itsetehdyn sähkölaitteen saa kytkeä valtakunnanverkkoon? Eli jos poropeukalona teen jonkun marsu-kloonin, niin saanko virallisesti lain mukaan kytkeä sen pistorasiaan, sillä en omista minkäänlaista pätevyyttä?
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
s151669
16.10.2009 14:18:40

http://www.stek.fi/sahkon_kaytto_ko … ta_kotona/fi_FI/sallitut_sahkotyot/

kertoo seuraavaa: "Harrastustoimintana tehtävä sähkölaitteiden kokoonpano esim elektroniikan rakennussarjasta ja tällaisen laitteen korjaaminen"

Olen itse tulkinnut tuon niin, etta itselleen saa rakentaa sellaisen harvelin kuin huvittaa. Tuo vain ei ota mitaan kantaa noiden laitteiden edelleen myymiseen.

Kiinteat sahkot taas riippuvat kovasti siita, suostuuko sahkomiehesi kytkemaan ja tarkistamaan piuhat, jotka olet itse vetanyt - vastuu kun on talloin sahkomiehella...
Antikitarasankari
teemu-t-k
16.10.2009 16:43:46
Oma käsitykseni on, että omaan käyttöön saa rakennella oikeastaan minkälaisia tahansa ei-kiinteästi-asennettuja sähkölaitteita. Viranomaisia rupeaa touhu lähinnä kiinnostamaan jos niistä laitteista aiheutuu riittävästi sähkömagneettisia häiriöitä jotka häiritsevät lähistöllä olevien laitteiden toimintaa.

Vakuutusyhtiöhän luonnollisesti tuskin korvaa mitään omatekoisista laitteista aiheutuneita tapaturmia tai onnettomuuksia.

Jos radioamatöörilupa löytyy niin harrastukseen liittyviä laitteita saa myydä muillekin.

Pienenä vinkkinä: Sähkärin paperit ei tarkoita, että tietotaito elektroniikasta ja vahvistimista olisi mitenkään kummoisempaa. Tuohon koulutukseen voi sisältyä ihan perusjutut jostain voimasähköstä ja elektroniikan alkeista mutta esimerkiksi tyhjiöputket ja niiden sovellukset taisivat poistua alan oppikirjoista jo muutama vuosikymmen sitten. Itse en näe mitään syytä miksi sähkärin koulutkseen kuulusi miten esimerkiksi joku Marsun putkivahvistin toimii. Aika pitkälle tuollaisen oppiminen on sähkömiehelle ihan omasta halusta ja motivaatiosta kiinni.
Tympee Huttunen
16.10.2009 16:52:51
teemu-t-k:
Pienenä vinkkinä: Sähkärin paperit ei tarkoita, että tietotaito elektroniikasta ja vahvistimista olisi mitenkään kummoisempaa. Tuohon koulutukseen voi sisältyä ihan perusjutut jostain voimasähköstä ja elektroniikan alkeista mutta esimerkiksi tyhjiöputket ja niiden sovellukset taisivat poistua alan oppikirjoista jo muutama vuosikymmen sitten. Itse en näe mitään syytä miksi sähkärin koulutkseen kuulusi miten esimerkiksi joku Marsun putkivahvistin toimii. Aika pitkälle tuollaisen oppiminen on sähkömiehelle ihan omasta halusta ja motivaatiosta kiinni.

Muutenkin tuntuu olevan outoja ajatuksia siitä, mitä sähkömies osaa. Sähkärin paperit eivät tarkoita sitä, että ymmärtää elektroniikasta kaiken. Sähkärin papereilla voidaan asentaa jokin elektroninen laite, ei valmistaa tai edes korjata sitä. Toki senkin tietotaito kulkee usein jotenkin mukana, mutta sitä ei mitenkään siinä tule automaattisesti mukana. Sähkäreitäkin on vaikka kuinka paljon, millä ei ole minkäänlaista sähkötekniikan perustutkintoa. Ehkä merkittävin asia (myös minulle) sähköasentajan papereista on se, että ymmärtää sähkön vaarat ja osaa minimoida ne. Vahvistinjutut ja muut ovat tulleet ihan harrastusten kautta ja ehkä parhain tietolähde on ollut tämä palsta. Siitä pisteet juuri tämän alueen putki-guruille.
okabass
16.10.2009 17:13:30 (muokattu 16.10.2009 17:37:35)
Mäkrö: Muutenkin tuntuu olevan outoja ajatuksia siitä, mitä sähkömies osaa. Sähkärin paperit...

Mitä tarkkaan ottaen nuo sähkömies ja sähkäri tarkoittavat?

Sellainen huomio, että ainakaan vielä yleisesti sähköinsinööritasolla ei pystytä suoralta kädeltä korjaamaan tai rakentamaan putkilaitteita. Totta kai heidän olisi helpompi opetella asia, koska teoreettinen sähkötietämys on laaja.

Mulle eräs sähköinssi (alan opettaja) totesi, että mulla menisi ns. heittämällä elektroniikka-asentajan koe läpi. Todennäköisesti myös el. yliasentajan. Lisäksi useammankin sähköinssin putkilaitteita ja efektejä olen korjannut ja huoltanut. Sekä myös -hienosti sanottuna- konsultoinut putkiasioista.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Tympee Huttunen
16.10.2009 18:15:26
okabass: Mitä tarkkaan ottaen nuo sähkömies ja sähkäri tarkoittavat?

No itse tarkoitin sähköasentajan ammattitutkinnon suorittajaa. En tiedä tarkoittiko muut:)

Sellainen huomio, että ainakaan vielä yleisesti sähköinsinööritasolla ei pystytä suoralta kädeltä korjaamaan tai rakentamaan putkilaitteita. Totta kai heidän olisi helpompi opetella asia, koska teoreettinen sähkötietämys on laaja.

Mulle eräs sähköinssi (alan opettaja) totesi, että mulla menisi ns. heittämällä elektroniikka-asentajan koe läpi. Todennäköisesti myös el. yliasentajan. Lisäksi useammankin sähköinssin putkilaitteita ja efektejä olen korjannut ja huoltanut. Sekä myös -hienosti sanottuna- konsultoinut putkiasioista.

En ihmettele. En usko, että noitakaan hommia oppii koulun penkiltä. Teoriaa se siihen voi antaa, mutta ymmärtämiseen tarvitsee varmaan sitä kokemusta.
blaekie
16.10.2009 18:56:03 (muokattu 16.10.2009 18:56:56)

Niin, minusta tässä nyt sekoitetaan keskustelussa kaksi asiaa, eli sellaiset henkilöt (elektroniikka-asentajat, muut itseoppineet jne) joilla on ehkä riittävä pätevyys ja/tai osaaminen mutta ei ole kuitenkaan muodollista lupaa , ja ne joilla useimmiten on luvatkin (Sähköasentajat, Sähköinsinöörit , Hissiasentajat).
(Niin , jotain olin tällä tarkoittamassa, mutta ei kait se niin tärkeetä ole :)
s151669
16.10.2009 18:56:58

Laittelinpa tukesille kyselyä aiheesta. Saapa nähdä, vastaavatko mitään :-)
Antikitarasankari
blaekie
16.10.2009 19:40:12 (muokattu 16.10.2009 20:19:51)

Zeeboo: E: Sähköasentajilla ja -insinööreillä ei pelkän koulutuksen perusteella ole urakointioikeuksia. Veikaanpä, ettei hissiasentajillakaan ;).
Juu en tätä meinannutkaan, mutta useimmiten, tai sanotaanko lähestulkoon
aina ne luvat kuitenkin löytyy, koska ovat kuitenkin toimessa, jossain urakointilafkassa, luulisin :)

Tosin, sähköverkkoon liitettävien laitteiden valmistaminen ei edellytä minkäänlaisia urakointioikeuksia.

Jos taas aletaan sarjavalmistukseen, on tuotannon laadunvarmistuksen huolehdittava, että jokainen aite täyttää sähköturvallisuus- ja EMC-vaatimukset. Laitetta koskevien direktiivien vaatimustenmukaisuudesta osoituksena tarttee olla CE-merkki. Tähän merkkiin liittyen valmistajalla täytyy olla kirjallinen vaatimustenmukaisuusvakuutus, jossa laite, sen valmistaja ja varmistuksessa käytetyt standardit tai muut asiakirjat on mainittu.

Mutta harrastepuolella saa elää suunnilleen kuin pellossa. Ainakin niin kauan kun käry käy. Kirjaimellisesti.

Juu tätä käytiin jo läpi tuolla aikaisemmin ja näin se on.

Mäkrö: Muutenkin tuntuu olevan outoja ajatuksia siitä, mitä sähkömies osaa. Sähkärin paperit eivät tarkoita sitä, että ymmärtää elektroniikasta kaiken. Sähkärin papereilla voidaan asentaa jokin elektroninen laite, ei valmistaa tai edes korjata sitä. Toki senkin tietotaito kulkee usein jotenkin mukana, mutta sitä ei mitenkään siinä tule automaattisesti mukana. Sähkäreitäkin on vaikka kuinka paljon, millä ei ole minkäänlaista sähkötekniikan perustutkintoa. Ehkä merkittävin asia (myös minulle) sähköasentajan papereista on se, että ymmärtää sähkön vaarat ja osaa minimoida ne. Vahvistinjutut ja muut ovat tulleet ihan harrastusten kautta ja ehkä parhain tietolähde on ollut tämä palsta. Siitä pisteet juuri tämän alueen putki-guruille.

Niin ei tässä varmaankaan haettu sitä mitä kukin osaa jonkun papereiden perusteella, vaan mitä saa tehdä, ja missä , ja mihin. Ja tuo valmistus asia käytiin tuolla jo läpi, niitä periaatteessa saa tehdä kuka vaan. Se CE merkin "liimausoikeus" on sitten toinen juttu, kun sen laillistaminen vaatii tuon paperisodan.

Minusta tuo pointtisi sähkön vaaroista, on se mihin oikeasti ei aina välttämättä kiinnitetä huomiota "itseoppineena" . Sinä olet saanut koulutuksen siihen.
Sähkövoimatekniikka on näennäisesti "yksinkertaista", verrattuna pienjännite-elektroniikkaan mutta siinä on niin monta sudenkuoppaa, jota äkkipoikakaan ei aina ehkä tule ajatelleeksi. Itse olen käynyt pari "räätälöityä" sähkövoimatekniikan turvallisuuskurssia AEL:ssä, ja siellä saadut opit avasi silmät, et hei, eihän tää olekaan niin et pannaan vaan töpseli seinään, ja menoks. Muutoin olen toiminut pelkästään elektroniikan ja nykyään tietotekniikan parissa.
Tuomoo
18.10.2009 16:55:08
Juu, tämä selvitti kyllä todella paljon.

En nyt tarkoittanut sitä että sähkömiehen paperit omaava isäukkoni kaiken näistä tietäsi, järkeilin vain sillä lailla että jos joku periaatteellinen pulma tulee niin varmasti hän osaa jollakin lailla auttaa.
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)