Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: digiraituri?
1
samice76
15.10.2009 13:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus hankkia pienimuotoiseen äänitykseen digiraituri( laulu,akustinen.koskettimet)
Hintaluokka 400-600euroa. Olisiko kenelläkään suositella jotain tiettyä raituria,kun noita merkkejä on niin jumalattomasti, ja ei aikaisempaa kokemusta raitureista ole.
 
Johann Onn
15.10.2009 14:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisella alueella lähes samanniminen ketju, sieltä voi tsekata ensin:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=180358&o=0
 
Simo78
15.10.2009 21:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fostex:t on helppokäyttöisiä, mutta ainakin mulla ollut vanhempi malli levisi käsiin ja toimii nykyisin etuasteena koneelle nauhoittamisessa. Piirilevyt on jotenkin paskasti suunniteltu, että taipuvat kun painaa nappeja ja mulla lopetti play-nappi toimimisen. Muuten oli hyvä peli...
 
samice76
15.10.2009 21:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin helppokäyttöisyys ei ole pahasta. Muusikoiden.net torilla on kyllä raitureita myynnissä, onko noista kyseisistä kokemuksia jos ottaa huomioon että on ensi raituria ostamassa...
 
Kiitoksia jo etukäteen, täältä on aina saanut huomattavaa apua kamojen hankinnassa....
 
Dude666
16.10.2009 10:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen Bossin Br-600, joka toimii mainiosti tollasiin omiin demoilu hommiin. Sillä saa 2 raitaa kerralla sisään, et bändiä ei oikeen pysty äänitteleen ku stereona.
 
samice76
18.10.2009 17:13:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olisi nyt ostopäätöstä vailla tommonen Boss Br-900 CD V2. Onko kenelläkään kokemuksa kyseisestä laitteesta???
 
Tsugu Way
18.10.2009 18:36:20 (muokattu 18.10.2009 18:46:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samice76: Mulla olisi nyt ostopäätöstä vailla tommonen Boss Br-900 CD V2. Onko kenelläkään kokemuksa kyseisestä laitteesta???
 
Minulla on itsella kotona Br-600. Helvetin tyytyväinen oon ollu. Mainiosti saa makuuhuoneessa talteen omat demontekeleet. Olen jonkun verran saanut demotella myös tuolla mainitsemallasi Ysisatasella. Toimii myös mahdottoman hyvin siihen tarkoitukseen, jos tallentaa yksin omia demoja päällekkäissoittoja käyttäen. Miinuksena tässä Br-900:ssa on se, että siinä on vain yksi sisäinen mikki. Joten laitteen omalla mikillä ei saa stereona tallennettuna kuten Br-600:ssa saa. Tämähän ei haittaa, jos käyttää erillisiä mikrofoneja. Ysisatasessa on kuitenkin Phantom-power, mitä ei taas pienemmässä ole.
 
Molemmissa olen kokenut äärimmäisen helppona musiikin tallentamisen raidoille. Mutta raitojen miksaus jälkikäteen on ollut hieman hankalaa (tai sitten en osaa sitä oikein tehdä). EQ:t ja muut tarpeelliset työkalut kaivetaan monen presetin alta, eikä niitä voi (tai sitten en osaa) reaaliajassa säädellä samalla, kun kuuntelee soivia raitoja. Lopputulos onkin ollut monasti vähän tuuripeliä millaisen miksasuksen + masteroinnin on saanut aikaan.
 
Alkuun käytin molemmissa ensimmäisten demojen aikaan laitteen omia kitarapresettejä. Aluksi ne tuntuivatkin aivan ok-tasoisilta. Todella helppoa oli tuikata kitarapiuhan plugi sisään, laittaa joku valmis rumpuraita taustalle, valita sopiva "esiasetuskitarasoundimallinnus" ja vetäistä komppiraita sisään. Sittemmin ko. presetit ovat kyllä alkaneet kuulostaa aneemisilta. Eikä niistä käyttökelpoisia tahdo löytyä kuin muutama. Nykyisin laitankin kitaran ja raiturin väliin kotivahvistimeni ja kaivan siitä mieluisat soundit.
 
Raiturin rumpukoneellehan voisi ohjelmoida myös omat kompit filleineneen. Mutta on kyllä niin helvetin monimutkainen käyttää, että ei ole vanha mies kyennyt/jaksanut opetella käyttämään. Mutta anyway mukavia laitteita kumpainenkin!
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
samice76
19.10.2009 09:11:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia tiedoista. Oletko muuten lauluja nauhoitellut tuolla kyseisellä laitteella...
 
Tsugu Way
19.10.2009 09:24:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samice76: Kiitoksia tiedoista. Oletko muuten lauluja nauhoitellut tuolla kyseisellä laitteella...
 
Olen. Paljonkin! Nimenomaan tuolla omallani 600:lla. Alkuun onkin sanottava, että en osaa laulaa pätkääkään - oikeasti. Mutta olen demottanut paljon tekemiäni lauluja ja minun on ollut pakko vinkua tekeleeni demolle, jotta olen voinut biisit esitellä bändiemme laulajille. Miltei aina olen käyttänyt raiturin omaa mikkiä. Raiturissa on efektejä laululle jonkin verran. Olen joutunut niitä käytämään koko ajan, koska minulla ei ole lauluääntä. Ääneni on yhtä hentoinen, kuin kolmivuotiaalla pikkutytöllä. Raiturin efekteillä olen saanut siihen sen verran potkua, että ääni ylipäätään kuuluu. Sitten vireenkorjaus-toimintohan on ollut itselleni tosi tarpeellinen, koska en tahdo pysyä myöskään nuotissa. Eli laulun tallennukseen raituri sopii mielestäni todella hyvin kotioloissa. Toki edellämainituilla toiminnoilla en ole toki saanut muuttumaan epävireistä pikkutytön ääntäni miksikään James hetfieldin mörinäksi, mutta onpa ollut riitävää, jotta bändimme laulaja on saanut sanoista, melodioista yms. selvää. Suosittelen! Jos vielä osaat laulaa, niin kyllä raiturilla saa sen tasoisia (kun vielä opettelee kunnolla miksaamaan ja Eq:ttamaan), että kärsii mikserissä, myspacessa tms julkaista.
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
samice76
19.10.2009 13:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kiitoksia tiedoista, taidan tilata äskeisten tietojen perusteella kyseisen laitteen...
 
Sabbathologist
20.09.2022 12:00:55 (muokattu 20.09.2022 12:02:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla olisi samankaltainen tarve kuin aloittajalla. Sillä erotuksella että raituri saisi bungata korkeintaan kaksisataa.
 
Merkeistä tuttuja minulle on Zoom ja Tascam. Mitään muuta en sitten kyseisistä vehkeistä tiedäkään. Joku Tascam merkkinen oli joskus kauan sitten, vaan en oppinut sitä koskaan käyttämään ja myin pois. Nyt kiinnostaisi opetella uudestaan. Sitä mallia ei kyllä enää käsittääkseni valmistetakaan, siinä olikin vain neljän raidan äänitysmahdollisuus.
 
Mieluummin uusi kuin käytetty. On huonoja kokemuksia käytetyistä. Tosin käytettykin käy, jos on luotettava myyjä. Koska alle kahdella saturaatiolla ei taida uutta saada nykypäivänä.
 
Arseholes doesn't really matter much to king
rintapek
20.09.2022 13:55:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Minulla olisi samankaltainen tarve
 
Tarkennapa vähän tarvetta ja mikä tarve vaatii nimenomaan raiturin?
 
Montako kanavaa haluat äänittää kerralla ja kuinka moni niistä pitää olla mikrofonietusella varustettu?
 
Jokin erityinen syy miksi et pärjäisi nykyisellä tietokoneellasi ja ulkoisella äänikortilla?
 
Syy ei ole se, että "vaikea käyttää2 koska se on yhtä vaikeaa opetella kuin raiturinkin käyttö.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
basisti1971
20.09.2022 22:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Sabbathologist: Sillä erotuksella että raituri saisi bungata korkeintaan kaksisataa.
 
Vekkulia, ensin kahdessa vuodessa nousi budjetti satasen, ja kuukaudessa putosi viiskymppisen :).
 
No, edelleen toreilta löytynee tuohonkin budjettiin osuvia laitteita, tosin ilman suomenkielistä käyttöohjetta.
 

 
rintapek: Jokin erityinen syy miksi et pärjäisi nykyisellä tietokoneellasi ja ulkoisella äänikortilla?
 
:)
 
Jos vanhat merkit pitävät tälläkin kertaa kutinsa, seuraavaksi nostettaneen haudan levosta aiheet "Audacity ja latenssi" sekä "Miksi plugarit ei toimi Audacityssä reaaliajassa?" tjv.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «