![]() 15.10.2009 23:50:34 | |
---|---|
Deino: Voitko Peltsi ystävällisesti tehdä nyt tyhjentävät analyysin meille, mitä ovat yleinen hyväksytty näkemys ja black metalin ydin, jotta tämä sama jankkaus ehkä jo loppuisi? Äläkä pyydä lukemaan vanhoja viestejä, vaan kirjoita nyt tähän, että kaikki varmasti huomaavat. Kiitos. Tuossahan se on: Toiseksi, ei sitä ydintä voi selvittää sanoilla. Se pitää itse löytää. Tuossa ei ole mitään kiertelyä tai kaartelua. Se vaan on niin. Over and out. Ja sillä sipuli. | |
![]() 15.10.2009 23:51:25 (muokattu 15.10.2009 23:52:07) | |
Deino: Voitko Peltsi ystävällisesti tehdä nyt tyhjentävät analyysin meille, mitä ovat yleinen hyväksytty näkemys ja black metalin ydin, jotta tämä sama jankkaus ehkä jo loppuisi? Äläkä pyydä lukemaan vanhoja viestejä, vaan kirjoita nyt tähän, että kaikki varmasti huomaavat. Kiitos. Kirjoitin jo, että black metallin ydintä ei voi selittää sanallisesti. Se pitää itse löytää. Jos et oikeasti jaksa selata ketjua taaksepäin, niin et ole sen tiedon arvoinen. Siis siitä tulkinnasta puhun. Enkä TODELLAKAAN ala kirjoittamaan samoja juttuja taas uudestaan, sori. Sen verran tuli jauhettua siinä yhdessä vaiheessa niistä. Mutta annan vinkin: satanismi. Over and out. Ja sillä sipuli. | |
![]() 15.10.2009 23:51:54 (muokattu 15.10.2009 23:53:13) | |
JAK: Tuossahan se on: No mites tämä "yleinen hyväksytty näkemys"? Jos vaikka sen voisi selittää sanoilla. E: Olen seurannut tätä ketjua alusta asti ja et ole missään vaiheessa kertonut mikä on yleinen hyväksytty näkemys, joten vanhojen viestien lukeminen on turhaa. | |
![]() 15.10.2009 23:52:36 | |
Deino: No mites tämä "yleinen hyväksytty näkemys"? Jos vaikka sen voisi selittää sanoilla. Luetko sä nuita viestejä ollenkaan? Ei hyvää päivää... | |
![]() 15.10.2009 23:53:13 (muokattu 15.10.2009 23:54:06) | |
Peltsi88: Sen sanoin vielä, että en minä voi sille mitään, jos sinä et ymmärrä black metallin ydintä. So what? Ei moni muukaan. Eikä sen tarkoituskaan ole aueta kaikille. Mistä sinä tiedät mitä minä ymmärrän ja mitä en? Näetkö sen jollain black metal elite laseilla vai miten? Mua kiinnostaisi vain tietää, että mikä tuo black metallin ydin on sinulle. Et ole sitä vielä osannut selittää ja pakoilet sen selitystä kerta toisensa jälkeen. Sinulla on ilmeisesti jokin pakkomielle saada minut kirjoittamaan nuo viimeisen parinkymmenen sivun tekstit uusiksi, vai? Jos et kykene lukemaan niitä, niin se on oma vikasi. Ei, vastaat vain kysymyksiin joita edellisellä sivulla sinulle esitin. Onko niin vaikeaa? Toiseksi, ei sitä ydintä voi selvittää sanoilla. Se pitää itse löytää. Tuossa ei ole mitään kiertelyä tai kaartelua. Se vaan on niin. Mistä sinä tiedät tulleesi perille? Oletko varma etten minä ole sitä löytänyt... tai joku muu? Onko se sellainen asia jonka vain sinä voit ymmärtää? Myöskin kummastuttaa tämä reaktiosi asiaan. Ensinnäkin sanoit, että olet "kasvanut" ulos black metallista, mutta kuitenkin se aiheuttaa näin suuria tunteita sinussa. Jep, minulla ei ole tarvetta näyttää tai täyttää ulkoisesti black metallin ominaisuuksia enkä koe kyseisen elämäntavan aatteita ja ideologiaa 100% omanani enää. Muodostin aivan omat mielipiteeni ja ajatukseni jossain vaiheessa. Toki, linkkejä black metalliin ja sen ympärillä oleviin aatteisiin ja ideologioihin minulla on edelleen. Olen silti enemmän agnostikko kuin ateisti tai satanisti. Katso, ei se vastaaminen ole niin vaikeaa. Toiseksi, annoit ymmärtää, että aikoinaan olet hiffannut black metallin, mutta nyt yllättäen oletkin kyselemässä yhtä sun toista. Tottakai. Olin aktiivinen black metallisti oikeastaan koko 90-luvun ajan tuolta '93-94 lähtien. Tovin toki 2000-luvun alustakin vielä mutta aina vain vähemmän ja vähemmän tekemisissä sen kanssa. Omat näkemykseni eivät enää kätelleet 100% black metal ideologioiden kanssa... vähiten satanismin ja ateismin kanssa. En myöskään kokenut tarpeelliseksi roikotella mitään pentagrammeja, maalailla kasvoja tai pukeutua keskellä kesää pitkään nahkaiseen gestapotakkiin. Kyselen ihan siksi, että haluan nähdä miten sinä ajattelet. Oletko ajatellut että minua saattaa kiinnostaa nähdä, oletko sinä samanlaisilla eväillä liikenteessä kuin itse olin 15 vuotta sitten? Et siis alun perinkään ollut ymmärtänyt black metallia, vai? Jos tietäisit edes murto-osan meikäläisestä ja historiastani, niin tällaista ei tarvitsisi kysyä. En sano että olisin hiffannut sinun mielestäsi "black metallin oikein", kun minun mielestäni ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa ymmärtää sitä. Ymmärsin sen omalla tavallani silloin... ja ymmärrän sen edelleen minun omalla tavalla. Miellytti se sinua tai ei, yksi lysti. Ero on vain siinä... että 13-14 vuotiaana ajattelin asioista eri tavalla kuin nyt 29 vuotiaana. Tuohon väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista... fyysisestä ja henkisestä kasvusta erilaisiin elämäntilanteisiin ja ties vaikka mihin. Voihan se tosin olla vaikea ymmärtää... "Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen" | |
![]() 15.10.2009 23:54:17 | |
Peltsi88: Luetko sä nuita viestejä ollenkaan? Ei hyvää päivää... Joo, olen lukenut jokaisen viestin, ja missään ei kerrota mikä on yleinen hyväksytty näkemys. | |
![]() 15.10.2009 23:54:22 | |
Deino: No mites tämä "yleinen hyväksytty näkemys"? Jos vaikka sen voisi selittää sanoilla. E: Olen seurannut tätä ketjua alusta asti ja et ole missään vaiheessa kertonut mikä on yleinen hyväksytty näkemys, joten vanhojen viestien lukeminen on turhaa. Emminä vaan tiedä, kunhan huomasin kuittausviestin tuossa jolla pestään kädet puhtaaksi lyhyesti ja ytimekkäästi. | |
![]() 16.10.2009 00:00:32 | |
Deino: Joo, olen lukenut jokaisen viestin, ja missään ei kerrota mikä on yleinen hyväksytty näkemys. Silmät auki nuori mies. | |
![]() 16.10.2009 00:05:14 | |
Deino: Joo, olen lukenut jokaisen viestin, ja missään ei kerrota mikä on yleinen hyväksytty näkemys. Kai se on satanismi? Aika surullista kyllä Peltsi tuo sun keskustelusi. Kaikki päätyy siihen, että sanot vain "et tajuu" tai "ei voi kuvailla sanoin" ja väität sitten perustelevasi väitteitä tms. Musta tuntuu että sä et tajua black metallia alkuunkaan. Luulet niin, mutta et ymmärrä. | |
![]() 16.10.2009 00:08:19 (muokattu 16.10.2009 00:09:52) | |
bonecrusher: Mistä sinä tiedät mitä minä ymmärrän ja mitä en? Näetkö sen jollain black metal elite laseilla vai miten? Mua kiinnostaisi vain tietää, että mikä tuo black metallin ydin on sinulle. Et ole sitä vielä osannut selittää ja pakoilet sen selitystä kerta toisensa jälkeen. Oletan, että et ymmärrä black metallia, jos sinun tarvitsee kysyä minulta sitä "ydintä". Enhän mä muusta sitä oikein voikaan päätellä. Selittäisin sen, jos se olisi mahdollista. Taas klisee, mutta se on totta: se ydin pitää itse löytää, jos on löytääkseen. Tuossa ei ole mitään pakoilua. Jos sinä et sitä ole löytänyt, niin fine. Ei ole multa pois. Ei, vastaat vain kysymyksiin joita edellisellä sivulla sinulle esitin. Onko niin vaikeaa? On, koska en jaksa kirjoittaa montaa sivua tekstiä uudelleen. Onko se ihan mahdotonta selata ketjua taaksepäin? Onko niin vaikeaa? Mistä sinä tiedät tulleesi perille? Oletko varma etten minä ole sitä löytänyt... tai joku muu? Onko se sellainen asia jonka vain sinä voit ymmärtää? Totta kai sen voi muutkin löytää, tosin eivät kaikki. Kaikillehan se ydin ei koskaan paljastu. Katso, ei se vastaaminen ole niin vaikeaa. Ei niin. Mutta ei ole vaikeaa myöskään selata ketjua taaksepäin? Tottakai. Olin aktiivinen black metallisti oikeastaan koko 90-luvun ajan tuolta '93-94 lähtien. Tovin toki 2000-luvun alustakin vielä mutta aina vain vähemmän ja vähemmän tekemisissä sen kanssa. Omat näkemykseni eivät enää kätelleet 100% black metal ideologioiden kanssa... vähiten satanismin ja ateismin kanssa. En myöskään kokenut tarpeelliseksi roikotella mitään pentagrammeja, maalailla kasvoja tai pukeutua keskellä kesää pitkään nahkaiseen gestapotakkiin. Kyselen ihan siksi, että haluan nähdä miten sinä ajattelet. Ei minullakaan ole ulkoisesti mitään tarvetta esittää mitä olen. Oletko ajatellut että minua saattaa kiinnostaa nähdä, oletko sinä samanlaisilla eväillä liikenteessä kuin itse olin 15 vuotta sitten? Siis mitä? Jos tietäisit edes murto-osan meikäläisestä ja historiastani, niin tällaista ei tarvitsisi kysyä. En sano että olisin hiffannut sinun mielestäsi "black metallin oikein", kun minun mielestäni ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa ymmärtää sitä. Ymmärsin sen omalla tavallani silloin... ja ymmärrän sen edelleen minun omalla tavalla. Miellytti se sinua tai ei, yksi lysti. Ero on vain siinä... että 13-14 vuotiaana ajattelin asioista eri tavalla kuin nyt 29 vuotiaana. Tuohon väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista... fyysisestä ja henkisestä kasvusta erilaisiin elämäntilanteisiin ja ties vaikka mihin. Voihan se tosin olla vaikea ymmärtää... Eihän tuo tarkoita mitään. Sinä "kasvoit" ulos siitä. Minä en koe, että kaikkien pitäisi kasvaa siitä ulos. | |
![]() 16.10.2009 00:08:56 | |
Jokku: Musta tuntuu että sä et tajua black metallia alkuunkaan. Luulet niin, mutta et ymmärrä. Ei, kyllä mä ymmärrän ihan hyvin. | |
![]() 16.10.2009 00:11:49 | |
Kummallinen on *yleisesti* hyväksytty mielipide, kun täällä ei kukaan tunnu olevan samaa mieltä. Jos pieni joukko pingviinejä on jotain mieltä asiasta, niin se ei ole yleisesti hyväksytty mielipide. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 16.10.2009 00:15:00 | |
Peltsi88: Ei, kyllä mä ymmärrän ihan hyvin. Mennään viitoittamallasi tiellä, joka ilmeisesti täyttää hyvän keskustelun kriteerit: "Et sä kyllä ymmärrä... muuten sä kykenisit kertomaan ja selittämään asian." Me hoetaan tätä mantraa sulle jatkuvalla syötöllä, ymmärsit tai et. Se vain pitää itse ymmärtää, eikä kaikki välttämättä ymmärrä koskaan. "Et sä kyllä ymmärrä... muuten sä kykenisit kertomaan ja selittämään asian." "Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen" | |
![]() 16.10.2009 00:17:46 (muokattu 16.10.2009 00:20:00) | |
Kampela77: Kummallinen on *yleisesti* hyväksytty mielipide, kun täällä ei kukaan tunnu olevan samaa mieltä. Jos pieni joukko pingviinejä on jotain mieltä asiasta, niin se ei ole yleisesti hyväksytty mielipide. No minusta ainakin monet black metal musikantit korostavat yksilöllisyyttä, omaa mielipidettä. Eli jos siinä olisi se "yleisesti" hyväksytty mielipide ja siihen yhteydet sitten loppuvatkin suurimmaksi osaksi. Kuitenkin porukalla on joku halua tuntea yhteisöllisyyttä, en tiedä miksi kai siitä jotain "voimaa" saa kun voi olla osa " jotakin". Ehkä siitä kristinuskon vaikutuksesta ei ole sitten päästy kunnolla irti. Most people are other people. Their thoughts are someone elses opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.
Oscar Wilde | |
![]() 16.10.2009 00:18:54 | |
Bonecrusher, sä siis oletat, että sen "ytimen" voi selittää sanoin. Sähän sanoit, että oot tajunnu sen ytimen itsekin. Selitä sitten. Sillä, jos sä ET selitä, niin se todistaa sen, että a) sä et ole löytänyt sitä ydintä ja b) sitä ei voi sanoilla selittää. Koska en mä ainakaan osaa sitä sanoilla selittää, vaikka kuinka yrittäisin. | |
![]() 16.10.2009 00:19:16 | |
Et sä Peltsi ymmärrä. Mä vähän haistan että tää keskustelu tais olla tässä. Rupee menee juupas jaapaks. Valitettavasti. Sä et vaan Peltsi tuo mitään muuta tähän kun ton jankkaamisen black metalin ytimestä ja siitä kuinka se ei aukea. Vaikka kuinka pyytäis sua vähän yrittämään avata asiaa perustelemalla ja kertomalla niin ei. Annat hyvin pakoilevan kuvan. | |
![]() 16.10.2009 00:23:27 (muokattu 16.10.2009 00:24:05) | |
Jokku: Et sä Peltsi ymmärrä. Mä vähän haistan että tää keskustelu tais olla tässä. Rupee menee juupas jaapaks. Valitettavasti. Sä et vaan Peltsi tuo mitään muuta tähän kun ton jankkaamisen black metalin ytimestä ja siitä kuinka se ei aukea. Vaikka kuinka pyytäis sua vähän yrittämään avata asiaa perustelemalla ja kertomalla niin ei. Annat hyvin pakoilevan kuvan. Montako kertaa pitää sanoa, että SITÄ EI VOI SANOIN KUVAILLA! NÄETKÖ VARMASTI LUKEA, VAI PITÄISKÖ SUN HOMMATA VAHVEMMAT LASIT. BLACK METALLIN YDINTÄ EI VOI SELITTÄÄ, SE PITÄÄ ITSE LÖYTÄÄ. JOS SITÄ EI LÖYDÄ NIIN VOI VOI, BLACK METAL EI OLE KAIKILLE. HEMMETTI KUN PITÄÄ KOLME SIVUA KIRJOITTAA SAMAA, ETTÄ PORUKALLE MENEE KAALIIN. | |
![]() 16.10.2009 00:31:23 | |
Ymmärsinkö nyt oikein, että black metalin ydintä ei voi selittää sanoin, mutta yleisen hyväksytyn näkemyksen voi, koska pyydät selaamaan sivuja taaksepäin missä se on kuulemma selitetty. Onko YHN ja ydin sama asia? | |
![]() 16.10.2009 00:31:49 (muokattu 16.10.2009 00:39:07) | |
Peltsi88: Bonecrusher, sä siis oletat, että sen "ytimen" voi selittää sanoin. Sähän sanoit, että oot tajunnu sen ytimen itsekin. Selitä sitten. Sillä, jos sä ET selitä, niin se todistaa sen, että a) sä et ole löytänyt sitä ydintä ja b) sitä ei voi sanoilla selittää. Koska en mä ainakaan osaa sitä sanoilla selittää, vaikka kuinka yrittäisin. Ei ole olemassa mitään ydintä. Black metal on musiikkityyli, jonka ympärille on rakennettu ideologia, aate ja elämäntapa (johon kuuluu esim. pukeutuminen/ulkoasu). Black metal edustaa nihilististä maailmankatsomusta. Black metallin ideologiaan ja aatteeseen kuuluuvat voimakkaasti satanismi ja misanthropia. Voidaan siis puhua antikristillisestä elämäntavasta ja suuntauksesta. Nykyisin moni lukee myös kansallissosialismin osaksi black metallin ideologiaa, vaikka todellisuudessa black metal ei itsessään ota kantaa poliittisesti. Nykyään black metallin pääpaino on nimenomaan musiikissa ja sen mukana tuomissa ulkomusiikillisissa seikoissa kuten pukeutumisessa ja aatteellisuudessa. Etenkin tuota imagopuolta ylikorostetaan kaikessa. Aikaisemmin, jos puhutaan ns. ensimmäisen aallon black metallista, kyseessä oli lähinnä kapinointia punkin ja rockin tavoin sen ajan yhteiskunnan asennoitumiselle ja muulle kulttuurille. Tänä päivänä black metal on huomattavasti hyväksytympää kuin silloin Venomin julkaistessa "Black Metal" tahi Celtic Frostin ja Bathoryn viritellessä kitaroitaan. Samaa linjaa toteutti Jenkeissä Possessed... nimeten biisinsä Death Metalliksi. Slayerin ensimmäiset levyt olivat myös selkeästi antikristillisiä (ja taitaa olla edelleen vaikka useampi polkuja ovat hekin kolunneet). Tämä osaltaan selittää sen, miksi jotkut irtautuivat "perinteisestä black metallista" ja ottivat aatteellisuudeksi ja teemaksi esim. uusnatsismin. Jotain, mikä kohauttaa ja aiheuttaa pahennusta "massoissa". 90-luvulla aika moni otti teemaksi Tolkienin kirjoitukset. Bändien nimiä, artistinimiä ja lyriikoita ammennettiin ihan suoraan LOTRista. Yksistään lyriikoiden sisältö on niin kirjavaa menoa kuoleman ihailusta fantasiaan ja kansallissosialismista misanthropiaan sekä sodista okkultismiin... että yhden "ytimen" luominen on täysin mahdotonta. Juuri siksi, että sisältö on niin musiikillisesti, sanoituksellisesti kuin myös ulkomusiikillisesti sekava sillisalaatti. Mitä black metal siis on... se on sekoitus aika monenlaista tekijää. Ei ole mitään yhtä selkeää "ydintä" tai "yleisesti hyväksyttyjä normeja" vaan loppupeleissä black metallissa on kyse subjektiivisesti ja individuaalisesti jokaisen omasta sisimmästä. Se black metal asuu siellä, jos on asuakseen. Henkilökohtaista on se. PS. Unohdin mainita että tuo 80-luvun lopun ja 90-luvun black metal ammensi aika ison osan myös 80-luvun thrash metallista. Se biisien tempo/nopeus, kitaroiden sahaus ja rääkyvät vokaalit olivat lainalaisuuksia Thrashin puolelta. Germaniac voi vaikka jatkaa tästä... tiedän että Rässi-J:llä on tuo alue sen verran hyvin näpeissään ja korvien välissä (ja pillifarkuissa) :) "Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen" | |
![]() 16.10.2009 00:34:19 (muokattu 16.10.2009 00:49:09) | |
Peltsi88: Bonecrusher, sä siis oletat, että sen "ytimen" voi selittää sanoin. Sähän sanoit, että oot tajunnu sen ytimen itsekin. Selitä sitten. Sillä, jos sä ET selitä, niin se todistaa sen, että a) sä et ole löytänyt sitä ydintä ja b) sitä ei voi sanoilla selittää. Koska en mä ainakaan osaa sitä sanoilla selittää, vaikka kuinka yrittäisin. Kirjoitan nyt tännekin saman mitä tuonne privaan... Vaadit muilta objektiivisuutta, mutta silti sun mielestä oma mielipiteesi tuosta black metallin ytimestä on se "the thing". Kehotan nyt ihan oikeasti myös miettimään omia sanojasi tarkkaan. Olet mun mielestä aika saatanan tekopyhä. Koita nyt taas käsittää, että nämä asiat on täysin henkilökohtaisia. Tää keskustelu jatkaa taas sitä samaa rataa, mitä se oli muutama viikko sitten. Lisätään nyt vielä, että kyllä mä olen oman ytimeni löytänyt. Mulle se saattaa olla raakaa fiilistä, maalailevaa maisemaa tai ihan mitä vaan. Jollei tämä ole ok sulle, niin luultavasti black metal ei ole sinua varten. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)