Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkojen hankinta
1
patrikkivekas
21.09.2009 09:20:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis hauska tietää millä tavalla bändit hommaan itselleen keikkoja.
Miten promoatte/mainostatte/tyrkytätte itseänne keikalle??
Meidän bändillä on tää homma vasta oppimisvaiheessa, joten konkareilta olisi kiva saada toimivia vinkkejä.
 
Pääsääntöisesti me promotaan itseämme demoilla, mutta onko siis jotain toimivampaa tapaa?
 
Kiskase niin et housut on paskassa.
leolehto
09.10.2009 22:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin kans tulos aiheesta kysymään. Olen todennut ainakin ettei sähköpostin lähettely toimi.
 
Mulle on sanottu et puhelimella saa parhaiten(keikkoja). Mut mulle ne poikkeuksetta sanoo et ollaan liian nuoria... muka.
 
Siis tarkotan edelleen niitä keikkoja et ollaan niihin liian nuoria!
 
ja sit ollaan lähetetty kans satoihin keikkapaikkoihin levy postissa mut tuntuu että samoin kuin levy-yhtiöihin niin keikkapaikoille niitä tulee myös aivan törkeesti. Viikossa tulee "demoläjä" eli pahvilaatikko täynnä demoja ja paikan jehut ottaa kolme päälimmäistä, kuuntelee ne ja loput viedään roskiin. Hieman karrikoiden.
 
Mut jso on jotain keinoja jotka toimii niin olkaa pliis ystävällisiä ja jakakaa tietoa.
 
Ja nuorten bändeille et nuorisotaloille pääsee helposti soittaa. Tosin ei saa rahaa joten ei ole kannatavaa hirveen kaukaa tulla soittamaan. Tosin jos on ylimääräistä rahaa.
 
puusormi
09.10.2009 22:49:27 (muokattu 09.10.2009 22:56:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommoisen kirjoitin joskus tästä aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=162040#p8065139
 
Omatoimisuutta vaaditaan todella paljon, eli:
-Aika harvoin tulee kukaan keikalle kotoa hakemaan
-Sähköpostin voit unohtaa ensikontaktia otettaessa, ikinä ei ole minulle tullut vastausta paikoista joista pyydetään laittamaan sähköpostia jollekulle ihmiselle eikä ole puhelinnumeroa tai jopa kielletään soittamasta.
-Joskus puhelimessa pyydetään laittamaan sähköpostiin lisää infoa. Kokemukseni mukaan näistä paikoista hyvin harvoin otetaan yhteyttä takaisin. Olisiko 2 kertaa saatu keikka sovittua soitto + maili pohjalta. Yhden tai useamman soiton pohjalta tulee keikkoja paljon paremmalla prosentilla.
-Puhelinta kouraan ja soittoa soiton perään siis apinan raivolla. Ei pidä masentua kun kuulee tsiljoona eitä peräkkäin. Kyllä jonnekin pääsee. Jos alaikäisiä bändissä homma kyllä tuolla baariosaltolla hankaloituu, vaan supliikkimies selviää tilanteesta kuin tilanteesta, ainakin muutaman kerran selityksiä harjoiteltuaan.
-Jos täysi-ikäisyys on ongelma: Nuorisotaloille, nuorisotoimeen, oman ja naapurikunnan/kaupungin kulttuuritoimeen, elävän musiikin yhdistyksille yms. kannattaa ottaa yhteyksiä. Sieltä voi tulla yllättäviäkin keikkatarjouksia, diskoihin, johonkin taidetapahtumaan tai ihan mihin vaan. Kyllä täysi-ikäisetkin voi noihin soitella.
-Järkkäättä tuttujen kanssa ihan oman keikan vaikka nuorisotalolle, johonkin baariin tai vaikka omaan autotalliin tyyliin kotibileet. Viimeinen siis olettaen ettei naapurit häiriinny melusta. Tai kysytte joltain firmalta teollisuusalueelta hallia lainaksi ja järkkäätte sinne. Ja hoidatte homman asiallisesti.
 
Ja sitten kandee huomioida että jos järkkäät jotain toimintaa minne saat toisia bändejä hoidettua paikalle, voivat nämä poikia sitten keikkoja itsellekin myöhemmin. Ja se keikkaliksa-asia on semmoinen että alkuun kannattaa olla aika maltillinen sen kanssa. Ilmaiseksikin kannattaa soittaa pienten budjettien tapahtumissa ja sitten koettaa siitä nostella liksaa tarvittaessa. Herkästi menee homma riitelyksi kun rahan kanssa ruvetaan pelaamaan. Niin bändi- kuin muissakin kuvioissa.
 
edit:
Niin ja jos levyä laitatte niin ehdottomasti soittoa perään. Tarvittaessa useamminkin. Sinnikkyyttä, huomaavat että tämä jätkähän on tosissan tuon bändinsä kanssa kun kuukaudesta toiseen jaksaa kysyä vaikka eitä on tarjottu jo moneen kertaan. Ihan kuin pi**unkin kanssa pitää muistaa että keikka se on säälikeikkakin.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
TheEsa
10.10.2009 11:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo puhelimitse buukkaaminen on parhaimmaksi todettu. Ja nuo edellisen kirjoittajan ohjeet olivat kyllä mielestäni hyviä ja hyödyllisiä.
 
Mielestäni ensimmäiseksi asiaan vaikuttaa se että minkälaista musiikkia bändi soittaa. Onko se ns. sellaista että periaatteessa kaikki voisivat siitä tykätä vai onko se enemmäkin tietynlaiselle kohderyhmälle/porukalle. Eli semmoinen perusrokki (mitä esim. itse soitan) vai onko kysessä jonkin alalajin metal-kamaa. Tämähän jo sitten vaikuttaa keikkapaikkojen valintaan; peruspub vs. joku metal-baari. Kannattaa netistä tutustua eri kaupunkien baarivalikoimaan. Vapaa-aikavirasto.com on ainakin hyvä.
 
Sitten on tietenkin että kuinka paljon rahaa haluaa ja paljonko sitä sitten voisi oikeasti saada. Kuinka paljon pitäisi käteen jäädä per soittaja. Kuinka pitkiä reissuja bändi on valmis tekemään ja minkälaista rahasummaa vastaan. Kuinka paljon kuluja reissusta tulee.
 
Sitten on näitä, että onko bändillä kokonaisuudessaan omat keikkailukamat vai pitääkö ne olla valmiina keikkapaikalla vai pitäisikö niitä vuokrata. Voin ainakin sanoa, että ei niiden kamojen hirveän massiivisiä tarvitse olla semmoiseen perusbaariin.
Keikkasetistä sen verran, että kuinka pitkä se on. Soittaako bändi 30min tai 45min vai onko toimivaa materiaalia vähintään se 2 x 45min. Tämän verran soitamme aina itse.. tosin joskus on mennyt 60min + 70min tai 3 x 45min.
 
Ja edelliseen vielä viitaten;
-Sähköpostin voit unohtaa ensikontaktia otettaessa
-Puhelinta kouraan ja soittoa soiton perään siis apinan raivolla
Kyllä näillä pitäisi onnistua...
 
http://www.freewebs.com/rock-ugly
puusormi
13.10.2009 10:16:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja se on unohtunut sanoa, että keikkojen järkkäilyssä ja myynnissä ei kannata olla ikinä mustasukkainen toisille bändeille. Ette kuitenkaan ole ainoa bändi joka jossain baarissa ikinä tulee soittamaan, joten on paljon järkevämpää antaa vinkkiä hyvästä keikkapaikasta kavereille. Metsä vastaa kuten sinne huutaa.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
_kuntsi_
14.10.2009 18:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ketju, vaikka mielestäni on ollutkin jo tämmöisiä. Omalta kohdalta kysyn nyt kokeneemmilta, että onko bändin mahdollista päästä baariin soittamaan ala-ikäisinä. Jostain olen kuullut, että neuvottelemalla "backstagen" ei-anniskelualueeksi ja sinne valvojan on nuorillakin mahdollisuus päästä soittamaan. Bändimme ikähaarukka tällä hetkellä 16-18v. Kontakteja olisi pariin mestaan, rokkipainotteisiin baareihin, ainoa ongelma on tämä ikä.
Selvitän tietenkin itse asiaa kyseisistä paikoista, mutta mukavaa olisi kuulla neuvoja täälläkin.
 
Google won't search for Chuck Norris because it knows you don't find Chuck Norris, he finds you.
käsi
15.10.2009 02:35:05 (muokattu 15.10.2009 03:43:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse hoidan jonkin verran bändejä keikalle. Monesti opastan puhelimessa lähettämään shköpostia jossa olisi liitteenä bändin musaa/linkki myspaceen tms. josta saan sitten kuvan millaista materiaalia on bändillä.
 
Jos mailit tulee ilman puhelua, luen ne kyllä. joskin harvoin jaksan vastata niihin. otan yhteyttä vain jos jotain on tarjolla. mutta noista maileista sen verran, että
jos sen sisältö on mitä sattuu ja huonosti jäsenneltyä jne ei sitä jaksa välttämättä kahlata kunnolla läpi.
 
itse ainakin kaipaan infoa:
- bändin nimi
- linkki musiikki näytteeseen
- Bändin jäsenten määrä
- maili olisi selkeä
- bändin kokemus
 
itse hommaan keikkoja omalle bändille/bändeille.
 
- Soitan paikkaan minne haluan saada meidät
- Lähetän mailin+ soitan
- Menen paikan päälle neuvottelemaan
- Vastailen asap tuleviin tarjouksiin ja olen diilin tekemi- sessä mahdollisimman aktiivinen itse
- Suhteilla...
 
keikkojen saanti on helpottunut kun on takan jokunen hyvin hoidettu keikka. Eli työ on tehty hyvin. sana leviää ja on helpompi saada keikkoja. myös pyrimme tekemään hyvän vaikutuksen kaikessa tekemisessä. Roudaaminen hoidetana nopeasti ja soundchekki myös. pois lähtiessä kiitellään keikan järjestäviä tahoja, tyyliin kiitos, olipas hauska ja hyvä ilta. nähdään taas.
 
ja hinnoista neuvotellaan aina.
 
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «