Aihe: Greenback - huono alapää? | |
---|
|
Mulla on custom-tehty 2x12 kaappi. Siinä on kaksi G12M kajaria. Niissä on uskomattoman vähän alapäätä. Onko ne tosiaan niin alapää-köyhiä? Voiko se johtua siitä että kaapissa ei ole kokotäyttävää seinää takana? |
|
Mulla on Marshall 1960TV, suljettu 4x12" ja ainakin perusmarshallilla (50-wattinen JMP) soitellessa bassoa tulee ihan tarpeeksi, vaikka bass-potikka on alle puolivälin. Kaapin suljettu rakenne tekee toki paljon. |
|
Vahvistinkin tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta ei Greenback toki niitä kaikkein alapäävoittoisimpia elementtejä ole. On niitä tosin käytetty bassokaapeissakin (ainakin 60-luvulla kun ei vielä pahemmin ollut erikseen basso- ja kitarakaappeja). Mulla on myös suljetussa Marsun 4x12" komerossa Greenbackkia ja todellakin riittävästi puskee alapäätä raskaammankin musan soitteluun. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
JCM800 2204 on vahvistin ja kun soitan muilla kaapeilla, niin alapäätä kyllä on. Pitäis päästä eroon tästä kaapista, ja ostaa 4x12 tilalle. Mutta TV ja AX sarjan kaapeissa ei ole muuta kun se 16ohmia, ja vahvistimessa 4 ja 8ohmin tulot. Voiko tätä mitenkään fixata? Vai onko sinun JMP:ssä 16ohmia, Jucciz? |
|
hemoroidi: JCM800 2204 on vahvistin ja kun soitan muilla kaapeilla, niin alapäätä kyllä on. Pitäis päästä eroon tästä kaapista, ja ostaa 4x12 tilalle. Mutta TV ja AX sarjan kaapeissa ei ole muuta kun se 16ohmia, ja vahvistimessa 4 ja 8ohmin tulot. Voiko tätä mitenkään fixata? Vai onko sinun JMP:ssä 16ohmia, Jucciz? Mun JMP:ssä on 4, 8 ja 16 ohmin lähdöt, mutta vaikka ei olisikaan kuin 4 ja 8, ei olisi ongelmaa: omaan 1960TV-kaappiini olen asentanut uuden takapaneelin, joten sitä voi käyttää monona joko 4- tai 16-ohmisena tai sitten stereona 2x8-ohmisena. Tuommoinen: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/1960tv_takalevy.jpg Ainakin Thomannilla myyvät: http://www.thomann.de/fi/marshall_buchsenanschlussplatte.htm Tuo modi toi kyllä paljon monipuolisuutta valmiiksi hyväsoundiseen rokki-/yleiskaappiin. Normaalistihan 1960TV ja 1960AX/BX ovat 16-ohmisia, mutta saahan niistä tehtyä 4-ohmiset, kun vaan kytkee kaiuttimet rinnakkain - eli välipiuhat vaan uusiksi kaapin sisältä. Tuo uusi takalevy siis kytkee mono-asennossa kaiuttimet joko rinnan (4 ohm) tai sarjaaan+rinnan (16 ohm) riippuen siitä, kumpaa sisäänmenoa käyttää. Stereo-asennossa luonnollisesti toinen sisäänmeno on vasemmanpuolimmaiset kaiuttimet ja toinen taas oikeanpuolimmaiset - 8 ohmia per puoli. |
|
Jucciz: Mun JMP:ssä on 4, 8 ja 16 ohmin lähdöt, mutta vaikka ei olisikaan kuin 4 ja 8, ei olisi ongelmaa: omaan 1960TV-kaappiini olen asentanut uuden takapaneelin, joten sitä voi käyttää monona joko 4- tai 16-ohmisena tai sitten stereona 2x8-ohmisena. Tuommoinen: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/1960tv_takalevy.jpg Ainakin Thomannilla myyvät: http://www.thomann.de/fi/marshall_buchsenanschlussplatte.htm Tuo modi toi kyllä paljon monipuolisuutta valmiiksi hyväsoundiseen rokki-/yleiskaappiin. Normaalistihan 1960TV ja 1960AX/BX ovat 16-ohmisia, mutta saahan niistä tehtyä 4-ohmiset, kun vaan kytkee kaiuttimet rinnakkain - eli välipiuhat vaan uusiksi kaapin sisältä. Tuo uusi takalevy siis kytkee mono-asennossa kaiuttimet joko rinnan (4 ohm) tai sarjaaan+rinnan (16 ohm) riippuen siitä, kumpaa sisäänmenoa käyttää. Stereo-asennossa luonnollisesti toinen sisäänmeno on vasemmanpuolimmaiset kaiuttimet ja toinen taas oikeanpuolimmaiset - 8 ohmia per puoli. Onko se kuinka iso työ vaihtaa se takalevy? Vai ihan simppeli että originaali levy pois ja uus tilalle, kytkeä samallalailla kummatki? |
|
hemoroidi: Onko se kuinka iso työ vaihtaa se takalevy? Vai ihan simppeli että originaali levy pois ja uus tilalle, kytkeä samallalailla kummatki? Vähän pitää sahailla sitä kaiutinkaapin takalevyä, jotta tuollaisen stereopaneelin saa siihen mahtumaan, mutta pikkuhommasta on kyse. Itse olen odotellut Thomannilta tuollaisia stereopaneeleita jo elokuun lopulta lähtien, kun tavara sattui just loppumaan tilausta tehdessä.. Mutta kohta pitäis kaman lähteä tulemaan. Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa.. |
|
hemoroidi: Onko se kuinka iso työ vaihtaa se takalevy? Vai ihan simppeli että originaali levy pois ja uus tilalle, kytkeä samallalailla kummatki? Vähän joutuu sahaamaan isomman aukon, mutta ei ole mikään iso urakka. Sen jälkeen vaan kytketään tuohon härveliin rinnankytketyt kaiutinparit (vasen ja oikea), tuo levy itse kytkee ne parit edelleen - valitusta sisäänmenosta riippuen - joko rinnan (tuloksena 4 ohmin kuorma) tai sarjaan (tuloksena 16 ohmin kuorma). Takalevystä lähtee siis kaiuttimillle kaksi paria kaiuttimien napoihin sopivia johtoja, vasemmalle ja oikealle puoliskolle. |
|
hemoroidi: JCM800 2204 on vahvistin ja kun soitan muilla kaapeilla, niin alapäätä kyllä on. Pitäis päästä eroon tästä kaapista, ja ostaa 4x12 tilalle. Mutta TV ja AX sarjan kaapeissa ei ole muuta kun se 16ohmia, ja vahvistimessa 4 ja 8ohmin tulot.
Juu, onhan se ihan selvä ettei avonaisesta 2x12 greenbäkkikomerosta alapäätä samalla tavalla irtoa, ainakaan "tiukan" botnen muodossa. Esim. v30 verrattuna siinä GB on aika kevyt alakerta, magneetitkin huomattavasti kevyemmät. Kyllä sellainen 4x12 GB kaappi mullekkin yli kymmenen vuotta kelpasi enkä ajatellut alapäitä heikkoina. Mutta, tuotas onko sen kaapin pakko olla juurikin marsun TV tai AX ? samalla hinnalla saa paljon muutakin hyvää ja torilta vielä parempaakin. Sekä hyvin monet marsun 4x12 kaapitkin ovat 8 ohmisia, esim nytkin jubileemalli torilla harmaalla tolexilla, tosin siinä g12t-75 ämyrit sisällä ja vähän tumpulan kuuloinen kaappi mielestäni, mutta eipä ole 16 ohmia:) They see me rollin, they hatin. |
|
Pistä siihen komeroos uusi kokonaan peittävä takalevy niin se on siinä. Botnea tulee paljon lisää ja lopun hoitaa basisti. No Comments! |
|
B-tone-flat: lopun hoitaa basisti. Ehdottoman tärkeä pointti - paitsi jos vetelee nykyalaviremetallia, jossa kitara on basso ja basso puolestaan jokin käyttökelvotonta huminaa ja kolinaa tuottava laitos. Normaalissa musiikissa kitaran alapäätä sopii ainakin lopullisessa tallenteessa muutenkin leikata rajustikin: 150 tai 200 Hz ei ole ollenkaan tavaton leikkurin rajataajuus. |
koponen 13.10.2009 09:37:08 (muokattu 13.10.2009 09:39:08) | |
|
Jucciz: normaalissa musiikissa.. Missä ihmeen normaalissa musiikissa? Eppu Normaalissa? Ei ole olemasa mitään "normaalia" musiikkia, kuten ei ole olemassa mitään muutakaan "normaalia" taidetta. Ihanaa avarakatseisuutta täällä taas :) I'm endorsed by Marshall |
Pluto 13.10.2009 09:44:49 (muokattu 13.10.2009 09:44:54) | |
|
koponen: Missä ihmeen normaalissa musiikissa? Eppu Normaalissa? Ei ole olemasa mitään "normaalia" musiikkia, kuten ei ole olemassa mitään muutakaan "normaalia" taidetta. Ihanaa avarakatseisuutta täällä taas :) Älä väitä vastaan kun Totuus on puhunut. :) Dillon, you son of a bitch! |
JuSu 13.10.2009 10:39:16 (muokattu 13.10.2009 10:39:29) | |
|
pekurides: samalla hinnalla saa paljon muutakin hyvää ja torilta vielä parempaakin.
Varoitus! Seuraa hävitöntä mainostamista. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=358380 Voidaan myös keskustella, jos haluat tuon pelkästään kahdella greenbackilla ja lisätä omat elementtisi. Tai kahdella V30:llä, ilman greenbackeja. Tai pelkkä kotelo. Tai mieluiten ihan miten vaan. =) JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
|
Onko sulla kaapissa Heritage -sarjan kajarit vai perusmallit? Heritagessa on vähemmän alapäätä kuin noissa kinkymalleissa. |
|
koponen: Missä ihmeen normaalissa musiikissa? Eppu Normaalissa? Ei ole olemasa mitään "normaalia" musiikkia, kuten ei ole olemassa mitään muutakaan "normaalia" taidetta. Ihanaa avarakatseisuutta täällä taas :) No vaikka Eppu Normaalissa. Mut ylipäätään semmoisessa musiikissa, jossa kitara vielä saa kuulostaa kitaralta ja bassolle on myös ihan oikeasti tilaa miksauksessa. Alataajuuksista kun oli kerran puhe. |
|
Jucciz: Ehdottoman tärkeä pointti - paitsi jos vetelee nykyalaviremetallia, jossa kitara on basso ja basso puolestaan jokin käyttökelvotonta huminaa ja kolinaa tuottava laitos. Normaalissa musiikissa kitaran alapäätä sopii ainakin lopullisessa tallenteessa muutenkin leikata rajustikin: 150 tai 200 Hz ei ole ollenkaan tavaton leikkurin rajataajuus. Toi on muuten hauska huomata, että jos sokkona lähtee pyörittämään hi-pass filtteriä ylöspäin, niin todellakin aika "korkeelle" saa mennä että semmosessa vintagemusassa huomaa kitarasta mitään oleellista kadonneen. Itte en oo ainakaan huomannu että omassa häröilyssä oli mitään tärkeetä tavaraa alle 120hz:n. Ja tosiaankin silloin sitä tilaa on vielä sille bassolle ja basarille ilman että tarvii hakea jotain yybernaksua, klingiä ja klangia. |
|
Satu ja Tuija: Toi on muuten hauska huomata, että jos sokkona lähtee pyörittämään hi-pass filtteriä ylöspäin, niin todellakin aika "korkeelle" saa mennä että semmosessa vintagemusassa huomaa kitarasta mitään oleellista kadonneen. Itte en oo ainakaan huomannu että omassa häröilyssä oli mitään tärkeetä tavaraa alle 120hz:n. Ja tosiaankin silloin sitä tilaa on vielä sille bassolle ja basarille ilman että tarvii hakea jotain yybernaksua, klingiä ja klangia. Niin tätähän tää on. Toi on kummallinen ilmiö toi "botne" kun kaikilla pitäis olla sitä niin paljon, ainaskin enemmän kun kaverilla. Tulee mieleen legendaarinen jonkun muusikon aikanaan heittämä lausahdus miksaaajalle: "Put everything louder than everyting else" kukahan on sitten voittaja? Seuraavaksi ihmetellään kun mun soolo jota soitan alarekisteristä ei kuulu vaikka laittais kamat kuinka lujalle tahansa. Miksköhän? En ota kantaa siihen mikä on normaalimusiikkia ja mikä ei mutta kaikki varmaan tietää sen mikä on kitaran normaali ääniala oli se sitten särötetty tai puhdas. Sittenhän törmätään ongelmiin kun kitarat viritetään normaalia ns konserttivirettä alemmas. Pitäis ymmärtää että toisen "tontilla" seisominen ei ole hyvä asia. Nykyäänhän alkaa rummut/basso/kitara/laulu olla tietyssä musassa aika lailla limittäin jos äänien taajuuksia katotaan. Tämä kaikki jupina siksi että ei se välttämättä ole botne joka puuttuu vaan kamat on vaan liian hiljasella! Se on vanhan liiton tapa ratkaista asia. No Comments! |
|
spacelord: Onko sulla kaapissa Heritage -sarjan kajarit vai perusmallit? Heritagessa on vähemmän alapäätä kuin noissa kinkymalleissa. Vaikka tää ei mulle ollukaan osoitettu niin noi mun Greenbackit on nimenomaan Heritageja, eli 20W tehonkestoa per kipale. Tai no jos ihan tarkkoja ollaan niin yks niistä on itse asiassa Rola Celestion G12S 70-luvulta, mutta kuitenkin täysin noita Heritageja vastaavilla spekseillä ja soundaakin tismalleen samalta. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
B-tone-flat: Niin tätähän tää on. Toi on kummallinen ilmiö toi "botne" kun kaikilla pitäis olla sitä niin paljon, ainaskin enemmän kun kaverilla. Tulee mieleen legendaarinen jonkun muusikon aikanaan heittämä lausahdus miksaaajalle: "Put everything louder than everyting else" kukahan on sitten voittaja? Seuraavaksi ihmetellään kun mun soolo jota soitan alarekisteristä ei kuulu vaikka laittais kamat kuinka lujalle tahansa. Miksköhän? En ota kantaa siihen mikä on normaalimusiikkia ja mikä ei mutta kaikki varmaan tietää sen mikä on kitaran normaali ääniala oli se sitten särötetty tai puhdas. Sittenhän törmätään ongelmiin kun kitarat viritetään normaalia ns konserttivirettä alemmas. Pitäis ymmärtää että toisen "tontilla" seisominen ei ole hyvä asia. Nykyäänhän alkaa rummut/basso/kitara/laulu olla tietyssä musassa aika lailla limittäin jos äänien taajuuksia katotaan. Tämä kaikki jupina siksi että ei se välttämättä ole botne joka puuttuu vaan kamat on vaan liian hiljasella! Se on vanhan liiton tapa ratkaista asia. Joo komppaan tuota toisen tontilla seisomista. Varsinkin meillä kun soitetaan trio-kokoonpanolla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|