Aihe: Roland Fantom G vai Korg M3 vaiko jokin muu?? 1 2 | |
---|---|
![]() 27.04.2009 21:16:05 | |
Heippa! Rekkasin sisään ihan tätä ketjua varten. Korgin M3:een olen minäkin mielistynyt(en vielä omista mitään näistä, mutta luultavasti M3:een päädyn). Näiden lippulaivojen soundeista on aina kädenvääntöä, joka perinteisesti menee näin: Yamahalla parhaat pianot, joita Roland hätyyttelee, ja joista se (Rolandin) käyttäjien mukaan menee ohikin. Korgin pianoja on aina pidetty heikoimpina. (itse mä pidän pianosoundeja ainoana, joissa löytyy käytännön eroja, ja niissä mä olen jamahamies, mutta huippukorgeissakin on tosi hyvät pianot ja varsinkin sähköpianot ovat fantastiset) Yleensä uusi syna-lippulaiva lähestyy kuluttajia pervosti kitara-soundeillaan, joissa näissäkin Yamaha ja Roland taitaa olla millin Korgista etevämpiä. Synatouhun Korgin katsotaan aina hoitaneen mallikkaasti ja imagoltaan Korg on mun mielestä aina ollut rehellisimmin justiin syntikka! Mutta! Nämä soundiväittelyt ovat mielestäni saivartelua ja soundit ovat aika pitkälle vuodesta toiseen ihan samat. Samplekoot senkun kasvavat ja vaativat kalliimpia prossuja koneisiin, mutta eivät kuulosta juuri sen paremmilta ja huippuluokan soittimissa on kaikissa aivan älyttömän hyvät soundit, joita vielä viilataan oman makuisiksi. Yamahalla ja Rolandilla on aina uusia kikkoja lisätty kitaroihin, jotka saavat luotua mielikuvan ihmeellisestä uudesta tekniikasta, mutta kun niitä pääsee itse räppäämään, ei niitä saa soittotilanteessa kuulostamaan sen paremmiksi kuin viime koneellakaan. Pääpointsi: Korg erottautuu kilpailijoistaan soitonaikaisella hallinnalla. M3:ssa on kosketusnäyttö, jolla voi hyväillä ääneen väriä ja joikkarin alapuolella on "ribbon control"-kosketuspinta, jota käytetäänn eri soundeissa eri tavoilla esim sitä liu-uttamalla vedellään viulun jousta. Niin ja M3:ssa on Karma kakkonen. M3:ssa mua kiihottaa kaikista eniten se, että siihen voi istuttaa Korgin uusimma analogisia mallintavan synan, Radiaksen(MS-2000:nen suvun jatkaja), joko tällä tavoin modulaarisesti: http://www.karma-lab.com/m3/m3z_73rad_nt.html tai sitten edullisempana lisäkorttina integroituna M3:n systeemiin. Rolandissa on kyllä semmonen magee ominaisuus, että siihen voi nauhottaa audiota, joten siihen voi pyytää kaverin vaikka vetämään kitarat ja laulaa vielä päälle. Korg:ssakin vissiin pystyy, mutta on kai joteskin kömpelömpää ja tarkoitettu enempi samplaukseen. Olisko ollut niin, että siinä on niin vähän tilaa tai jotain(lisämuistia voi aina ostaa). Mulle toikin tila kuitenkin riittää, kun mä vetäisin vaan lauluja sinne tänne. | |
![]() 28.04.2009 14:51:04 | |
JMVx: Harkinta vielä kesken... :) Sanokaapas, miten helppoja ovat nuo M3:sen samplaus ja sekvenssimodet?? En oo vieläkään päässyt missään testaamaan. -> looginen jatkokymysys: Missäs kaikkialla vois päästä kokeilemaan M3:sta...? Suosittelen tutustumaan Korgin käyttäjien foorumiin www.korgforums.com; lataamaan M3:n ohjekirjan (mistäpä paremmin vastaus löytyisi!) netistä osoitteesta www.korg.com; katselemaan videoita sekä Karma-Labissa että vaikkapa Youtubessa oikeilla hakusanoilla. Ja jos ei lähempää löydy, niin sitten vielä näiden jälkeen hurautat Helsinkiin. M3:a voi kokeilla ainakin Helsingin DLX Musicissa. | |
![]() 11.05.2009 03:17:08 | |
Kaikkien näiden mainospuheiden jälkeen voi kai vain sanoa oman rehellisen mielipiteen. Itse en ole uusimpia kokeillut, mutta vanhempia rolleja ja korgeja soittaneena olen aina kokenut rollen ehkä aavistuksen enemmän soittajan instrumentiksi. Korgeissa jo perusäänet tuppaavat olemaan efekteillä saturoituja kun Rolandissa tämä ei yleensä tunnu olevan tilanne. Itsellä on hyllyssä Fantom X6, joskin m3:sen moduulin ostaminen lisäksi oli tosi lähellä. Taas näitä makuasioita mistä on aina parasta kiistellä. ;) Peltikorva puupäässä. | |
![]() 11.05.2009 03:33:29 | |
HK: Kaikkien näiden mainospuheiden jälkeen voi kai vain sanoa oman rehellisen mielipiteen. Itse en ole uusimpia kokeillut, mutta vanhempia rolleja ja korgeja soittaneena olen aina kokenut rollen ehkä aavistuksen enemmän soittajan instrumentiksi. Korgeissa jo perusäänet tuppaavat olemaan efekteillä saturoituja kun Rolandissa tämä ei yleensä tunnu olevan tilanne. Itsellä on hyllyssä Fantom X6, joskin m3:sen moduulin ostaminen lisäksi oli tosi lähellä. Taas näitä makuasioita mistä on aina parasta kiistellä. ;) Totuus olisikin kiva tietää eli miten karulta roland kuulostaa kun jäljellä on vain reverb ja sekin ei laitteen oma... käyttölogiikasta kyllä jäänyt mielikuva ohjeista että roland voi olla sikäli enempi soittajan. vaikka en tarkasti ole perhehtynyt ja sen verran insinööri piirettä minussa (vaikken ole insinööri yhtään) että vaikeimmatkin laitteet sujunee. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
![]() 13.10.2009 05:09:05 (muokattu 13.10.2009 05:09:38) | |
itselläni olisi tuo kyseinen fantom g6 tarjolla jos ketään kiinnostaa? | |
![]() 19.11.2009 09:48:12 | |
Itsellä on nyt ollut jonkin aikaa Motif XS ja muistilaajennuksen sekä mlan kortin kanssa siitä sai varsin mukavan sampleri/workstationin. Sinäänsä hassua että laite toimitetaan kokonaan ilman muisteja sampleri disabloituna ja SDRAM palikoita saa metsästään tosissaan jos ei halua satasia maksaa :P Fantom G vs Korg M3 vs Motif XS on melkeinpä soundikysymys ellet aio omia saundeja tehdä. XS:n puolesta voin sanoa että ainakin urkusaundit on erittäin hyvät, samoin puhaltimet ja jouset ovat varsin hyviä, varsinkin promona jaetun XSpand Your World-sample/preset-kitin kanssa. Fantom G:ssä tosin on hiiren tukemisen myötä helpommat sekvensseri ja sampleri ominaisuudet jos niitä meinaa käyttää, ja mielestäni perus pianosaundi oli raikkaampi tai sitten aika kultaa muistoja | |
![]() 24.11.2013 19:20:26 | |
Jaa että Rolandilta ja Yamahalta tulossa uusi työasemasyntetisoija? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)