Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oriveden opiston pääsykoe ja -vaatimukset
1
read
08.07.2009 17:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kuullut paljon kehuja Oriveden opiston opetuksesta ja ilmapiiristä, mutta haluaisin saada lisätietoa pääsykokeesta.
 
Olen opiskellut viulunsoittoa 3/3 tutkintoon asti ja teoriaa saman verran ( tosin teoriaopinnoista on kyllä jo yli kolme vuotta aikaa, joten en ole varma kuinka se muistuu mieleen.) Riittääkö tämä pääsykokeessa? Minkä tasoinen kappale kannattaa valita soittonäytteeksi?
 
Haluaisin myös tietää, miten suuri merkitys laulutaidolla on pääsykokeessa. Osaan laulaa auttavasti eli pysyn siis sävelessä, mutta äänenmuodostus on mitä on.
Onko minulla mahdollisuuksia päästä sisään?
 
Auttakaa minua ja kertokaa kokemuksianne.
 
varo
16.07.2009 23:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

read: Olen kuullut paljon kehuja Oriveden opiston opetuksesta ja ilmapiiristä, mutta haluaisin saada lisätietoa pääsykokeesta.
 
Olen opiskellut viulunsoittoa 3/3 tutkintoon asti ja teoriaa saman verran ( tosin teoriaopinnoista on kyllä jo yli kolme vuotta aikaa, joten en ole varma kuinka se muistuu mieleen.) Riittääkö tämä pääsykokeessa? Minkä tasoinen kappale kannattaa valita soittonäytteeksi?
 
Haluaisin myös tietää, miten suuri merkitys laulutaidolla on pääsykokeessa. Osaan laulaa auttavasti eli pysyn siis sävelessä, mutta äänenmuodostus on mitä on.
Onko minulla mahdollisuuksia päästä sisään?
 
Auttakaa minua ja kertokaa kokemuksianne.

 
Itse kanssa ajattelin pyrkiä kun olen suorittanut 3/3 teorioista kansalaisopistossa. Bändissä aloitin soittamaan nyt ja teorioiden suorittamiseen menis n.3 vuotta joten mulla olis myös 3 v bändikokemusta silloin. Pyrin pirkanmaan musiikkiopistoon sähkökitaralla mutta en päässyt. Onko mitään mahdollisuuksia päästä tonne vai pitääkö hylätä haaveet mistään musiikinopiskelusta oppilaitoksessa?
 
Tales
25.07.2009 14:30:11 (muokattu 25.07.2009 14:38:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on mutua, mutta luultavasti sinne pääsee jos vaan perus-alttius löytyy musiikinopiskelua kohtaan ja on rahaa maksaa koko lysti. Kansanopistohan se on.
 
Eri kaupunkien musiikkiopistojen pääsykokeet perustuvat taas ennen kaikkea siihen, miten lahjakas kitaristi olet ikääsi suhteutettuna. 10-12 -vuotiaalla kitaransoittoa aloittavalla lapsella on suuri mahdollisuus päästä opiston kirjoille sisään, mutta parikymppisellä jo kitaraa useamman vuoden soittaneella paljon vähäisemmät. Avoimet puolet toki erikseen.
 
varo
25.07.2009 15:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tales: Tämä on mutua, mutta luultavasti sinne pääsee jos vaan perus-alttius löytyy musiikinopiskelua kohtaan ja on rahaa maksaa koko lysti. Kansanopistohan se on.
 
Eri kaupunkien musiikkiopistojen pääsykokeet perustuvat taas ennen kaikkea siihen, miten lahjakas kitaristi olet ikääsi suhteutettuna. 10-12 -vuotiaalla kitaransoittoa aloittavalla lapsella on suuri mahdollisuus päästä opiston kirjoille sisään, mutta parikymppisellä jo kitaraa useamman vuoden soittaneella paljon vähäisemmät. Avoimet puolet toki erikseen.

 
Ja mitähän tuo "perusalttius" tarkoittaa? absoluuttista sävelkorvaa ja kykyä soittaa 1/16osia tempoon 280? Kun tuonne pirkanmaan musiikkiopistoon pyrin niin vähän tuntu että pitäs olla jo valmiiksi uusi paul gilbert että pääsee sisään..
 
Tales
25.07.2009 23:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Ja mitähän tuo "perusalttius" tarkoittaa? absoluuttista sävelkorvaa ja kykyä soittaa 1/16osia tempoon 280? Kun tuonne pirkanmaan musiikkiopistoon pyrin niin vähän tuntu että pitäs olla jo valmiiksi uusi paul gilbert että pääsee sisään..
 
Äskeisessä viestissäni yritin juuri tuoda esille sen pointin, että musiikkiopistoja ja tuon Oriveden pääsykriteereitä ei voi verrata keskenään. Eli jos et päässyt musiikkiopistoon, se ei tarkoita ettet pääsisi Orivedelle. Musiikkiopistojen opiskelijavalinta on vähän ikärasistista, näet. Ainakaan täällä päin tuoreiden opiskelijoiden(lapsien) ei edes tarvitse osata soittaa, kun he musiikkiopistoon hakevat.
 
Luulisin, että koska kyseessä on maksullinen kansanopisto, riittää kunhan olet reipas, motivoitunut ja teet tosissasi työtä kehittymisesi eteen. Ainakaan päätellen siitä, että kyseessä taitaa olla "vain" konservatorioihin valmentava(käydään 3/3 -tutkinnot yms.) musiikkilinja, en usko että paljoa muuta noiden lisäksi vaaditaan, vaikka nimelliset pääsykokeet saattavatkin olla. Parempi varmaan, jos otat linjanvetäjään yhteyttä ja kysyt häneltä suoraan, koska itse perustan "tietoni" vain päättelyyn.
 
SSilver
30.07.2009 19:05:12 (muokattu 30.07.2009 19:07:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän siellä hyvinkin eritasoisia opiskelijoita on. Eikä kaikilla ole välttämättä minkäänlaista teoriaa pohjalla. Riippuu tietysti instrumentista. Viime lukuvuonna ei opistolla ollut esimerkiksi päätoimisia rumpaleita kuin kaksi, joista toinen oli suoraansanoen aivan lapanen; mitä vähemmän tunkua ko. instrumenttiin on, sitä helpompi on myös päästä sisään. Kai. Kannattaa sinne yrittää. Monet pyrkivät opistovuoden jälkeen esim. pedagogiikkaopintoihin, joihin ei välttämättä virtuoosimaista soittimenhallintaa vaadita (mutta tietysti teoriat yms, mutta siis erilaisia opiskelijoita otetaan sisään eiks niin). Tärkeintä Oriveden musaopinnoissa on avoimuus erilaisia musiikkilajeja ja soittimia ja ihmisiä kohtaan. Ja voihan sinne mennä vain dokaamaankin. Tai jotain.
 
Edit: Niin ja siis rohkeasti yhteyttä linjan opettajiin, ovat mukavia.
 
varo
24.08.2009 22:30:28 (muokattu 24.08.2009 22:31:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm. no kaippa tonne voisi muutaman vuoden päästä hakea:D. Kuinka paljon tuolla linjalla on opiskelijoita? Ja kuinka paljon tuo opistovuosi nyt sitten loppujen lopuksi maksaa, jos kerran jotain opintotukeakin saa?
 
SSilver
13.10.2009 00:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: hmm. no kaippa tonne voisi muutaman vuoden päästä hakea:D. Kuinka paljon tuolla linjalla on opiskelijoita? Ja kuinka paljon tuo opistovuosi nyt sitten loppujen lopuksi maksaa, jos kerran jotain opintotukeakin saa?
 
Viime vuonna musalinjalla oli opiskelijoita kolmisenkymmentä. www.orivedenopisto.fi tuolta löytyy hinnastoa ja enemmän tietoa ko. linjasta. Kyllähän opintotuella ja -lainalla elelee, jos tykkää tonnikalasta.
 
varo
24.02.2010 19:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä ikäistä porukkaa tuolla pääsääntöisesti on?
 
rice88
08.03.2010 17:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Minkä ikäistä porukkaa tuolla pääsääntöisesti on?
 
Varmaan eniten 19-24 vuotiaita.
Ja jos mietitte sitä että onko mahiksia päästä tohon paikkaan niin mää pääsin ja en tienny mitään teoriasta ennenku opetus opistolla alko (eli pääsykokeessa jätin lapun tyhjäksi). Pyrin laululla ja pääsin varasijalla sisään.
 
Kyllä varmasti löydät kirjotus virheitä .
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «