Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma: Sooloihin lisää ääntä
1 2
Trendkill
12.10.2009 17:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistimestani on clean-kanava päällä ja säröpedaalilla vaihdan cleanin säröksi soittaessani. Ongelma on se, että kun peruskomppaus on suuressa osassa biiseissä vaatimassa jo jonkin säröpedaalin, tarvitsisin sooloihin lisää ääntä. Nykyisin se vaatii kahden pedaalin painamista (toisen pois päältä ja toisen päälle). Onko olemassa jotain "oikotietä", että saisin yhdellä pedaalinpainalluksella kytkettyä/vaihdettua pedaalia niin, että toinen kytkeytyy pois päältä ja toinen aktivoituu?
 
Vahvistin on transistoricombo ja siinä on efektilooppi sekä clean ja särö vaihdettavissa myös footwitchillä. Olen noviisi vielä kaikkien kitarakamojen kanssa, niin sitä hukkuu kaikkiin mainosteksteihin ilman kriittistä silmää. Jotain fiksua ratkaisua tässä tarvitsisin.
 
zuppermuhle
12.10.2009 17:43:30 (muokattu 12.10.2009 17:43:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Särön jälkeen laitat vaikka jonkun EQ:n boostaamaan volumea soolon ajaksi.
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
Jaava
12.10.2009 17:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. jos tarvitset pelkästään lisää ääntä, erilaisia booster-pedaaleja on vaikka kuinka ja paljon. Toisaalta voisi myös ajatella esimerkiksi eq:ta, jolla boostata keskialuetta, jolloin soitto erottuu muista soittimista paremmin.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
PJS
12.10.2009 18:29:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sain juuri Colorsound Overdriver (/Power boost) kloonin juuri tähän tarkoitukseen. Saundi on mitä komein ja vermeestä löytyy myös bass ja treble namiskat joilla saundiin saa tarvittaessa lisää botnea tai särmää. Toimii kuin häkä. Ja tarvittaessa myös pirun reteetä overdriveä saa aikaiseksi ko. värkki.
 
Peace!
Marzi
12.10.2009 19:47:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss LS-2 ja pedaalit sen looppeihin. Ja jos tarvit pelkkää volumen nostoa lisäks, laita sen jälkeen pickup-booster tms. volumebooster ja jos tarvit purkeista enemmän ruttua, laita se ennen LS-2:sta.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
BigPapa
12.10.2009 20:04:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Itse sain juuri Colorsound Overdriver (/Power boost) kloonin juuri tähän tarkoitukseen. Saundi on mitä komein ja vermeestä löytyy myös bass ja treble namiskat joilla saundiin saa tarvittaessa lisää botnea tai särmää. Toimii kuin häkä. Ja tarvittaessa myös pirun reteetä overdriveä saa aikaiseksi ko. värkki.
 
Mulla taas on tällänen kapistus:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/64489.jpg
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Trendkill
12.10.2009 20:39:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastanneille!
 
Tossahan noita vaihtoehtoja jo kertyikin ja onneks ei ollu ees mitenkään yyber mutkikkaita juttuja. Pitää tost lähtee noit juttui ehdottomasti tyypittelee!
 
joku muu sikko
12.10.2009 20:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit saada myös boostilla varustetun wah pedaalin suunnilleen eq:n tai boostin hinnalla. Silloin saisit wah:n "kaupan päälle" (ehkä, melkein).
 
PJS
12.10.2009 20:42:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Mulla taas on tällänen kapistus:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/64489.jpg

 
Sama värkki on itelläs. Tosin alkuperäinen.
 
Peace!
Grugi
12.10.2009 20:43:46 (muokattu 12.10.2009 20:44:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites jos vaffarista enemmän volumea ja kitaran volumella sitte säädät sopivaks, eli volaa skebasta kiinnipäin kun et sooloile.
 
SDMF
zuppermuhle
12.10.2009 20:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Voit saada myös boostilla varustetun wah pedaalin suunnilleen eq:n tai boostin hinnalla. Silloin saisit wah:n "kaupan päälle" (ehkä, melkein).
 
Jotta sooloihin saisi lisää volaa pitäisi boosti käytännössä laittaa särön jälkeen. Wahi sen sijaan ei kaikkien mielestä kuulosta kovin hyvältä siinä paikassa
 
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
MuzaK
12.10.2009 21:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Mites jos vaffarista enemmän volumea ja kitaran volumella sitte säädät sopivaks, eli volaa skebasta kiinnipäin kun et sooloile.
 
Hys hys!! Et olis paljastanut tätä kikkaa koska sitten meitä dynaamisesti soittajia on kohta ihan liikaa ja ei enää erotuta eduksemme..
 
:P
 
kimurantti1
12.10.2009 21:40:13 (muokattu 12.10.2009 21:41:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Mites jos vaffarista enemmän volumea ja kitaran volumella sitte säädät sopivaks, eli volaa skebasta kiinnipäin kun et sooloile.
 
Se vaikuttaa enemmän särön määrään kuin äänenvoimakkuuteen, eikä varmaankaan toimi toivotulla tavalla. Näin siis jos soitetaan jonkin sortin hi-gain soundilla. Rajummassa rock- ja hevimusassa pelataan enemmän masterdynamiikalla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
12.10.2009 21:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Mites jos vaffarista enemmän volumea ja kitaran volumella sitte säädät sopivaks, eli volaa skebasta kiinnipäin kun et sooloile.
 
Ai meinaat, että jos kitaran volumea pudottaa säröpedaalin ollessa käytössä, särön määrä ja luonne säilyy ja vain volume putoaa? Kannattaa kokeilla tämän "niksin" toimivuus ensin itse käytännössä.
 
Mandarax
12.10.2009 22:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkill: ........tarvitsisin sooloihin lisää ääntä.
 
Jos kaipaat ainoastaan lisää äänenvoimakkuutta, niin tuollainen efektiluuppiin:
 
http://www.thomann.de/fi/mxr_micro_amp_m133.htm
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Grugi
12.10.2009 22:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ai meinaat, että jos kitaran volumea pudottaa säröpedaalin ollessa käytössä, särön määrä ja luonne säilyy ja vain volume putoaa? Kannattaa kokeilla tämän "niksin" toimivuus ensin itse käytännössä.
 
En mä niin väittänyt vaan ihan ajatuksena ton heitin että josko se onnistuis tollai, sulla on ilmeisesti asiasta kokemusta että ei onnistu joten se vaihtoehto on sitten pois suljettu.
 
SDMF
Jucciz
12.10.2009 22:44:58 (muokattu 12.10.2009 22:45:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: En mä niin väittänyt vaan ihan ajatuksena ton heitin että josko se onnistuis tollai, sulla on ilmeisesti asiasta kokemusta että ei onnistu joten se vaihtoehto on sitten pois suljettu.
 
Kokeilepa joskus. Huomaat, että "volume" ei yhtäkkiä olekaan enää volume-säädin.
 
BigPapa
12.10.2009 22:45:28 (muokattu 12.10.2009 22:50:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ai meinaat, että jos kitaran volumea pudottaa säröpedaalin ollessa käytössä, särön määrä ja luonne säilyy ja vain volume putoaa? Kannattaa kokeilla tämän "niksin" toimivuus ensin itse käytännössä.
 
Ennestävanhaan kompit vedettiin hiljasemmalla. Kitarassa on volumepotikka tällästä säätelyä varten. Sooloissa voi sit nostaa. Toki tälläset hoituu volumepedaalillakin. Säron määrään enkä luonteeseen puutu tässä puutu tässä. Tokihan on niin että kun volumea potikasta vääntämällä pudottaa niin muron määrä pienenee, mikä saattaa olla hyväkin komppiin siirryttäessä, tilanteesta riippuen.
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
kimurantti1
12.10.2009 22:52:01 (muokattu 12.10.2009 22:53:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Ennestävanhaan kompit vedettiin hiljasemmalla. Kitarassa on volumepotikka tällästä säätelyä varten. Sooloissa voi sit nostaa.
 
Kai sullekin on kuitenkin tuttu ilmiö, että jos soitetaan särösoundilla ja ruuvataan kitara volumepotikkaa, ei se nimestään huolimatta vaikutakaan ainoastaan äänenvoimakkuuteen, vaan paljon enemmän särön määrään? Nyt jos kompit on tarkoitus soittaa reippaalla säröllä, niin kitaran volumepotikka onkin oikeasti säröpotikka, eikä sillä saada volumea lisää juuri ollenkaan, etenkään jos se särö on otettu säröpedaalista. Sen takia se volumen roplaaminen on pakko tehdä säröjen _jälkeen_, jos halutaan nimenomaan lisää äänenvoimakkuutta eikä säröä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
BigPapa
12.10.2009 22:58:26 (muokattu 12.10.2009 23:11:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kai sullekin on kuitenkin tuttu ilmiö, että jos soitetaan särösoundilla ja ruuvataan kitara volumepotikkaa, ei se nimestään huolimatta vaikutakaan ainoastaan äänenvoimakkuuteen, vaan paljon enemmän särön määrään? Nyt jos kompit on tarkoitus soittaa reippaalla säröllä, niin kitaran volumepotikka onkin oikeasti säröpotikka, eikä sillä saada volumea lisää juuri ollenkaan, etenkään jos se särö on otettu säröpedaalista.
 
No niinhän mä tossa kirjotin. Se että haluaa vetää kompit reippaalla säröllä on kokonaan sitten jo toinen juttu. Ilmeisesti tässä ollaan metallimaailmassa? Onhan sitä reipasta säröä ollut Mountainilla esim. Leslie West mun käsittääkseni kuitenkin käytti kitaran volumepotikkaa säätelyyn. Sitten on vielä sekin tietysti, että tossa oli joku kanavanvaihtosysteemi kyseessä ja efektiluuppi. Mulla oli joskus The Twin, siinä pysty säätämään komppikanavan pienemmälle ja polkasemaan soolokanavan sit päälle mikä oli hieman kovemmalla, jos noin halus toimia. Nää on aika henkilökohtasia asioita, että miten kukin noi hommat hoitaa. Joillakin on useempi vahvistin jne...keikalla miksaaja nostaa liukua pöydästä tarvittaessa...sillon ei tarvi säätää mitään...höhö
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «