Aihe: DIY rantis
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16
kojones
12.10.2009 20:22:43
Seba: Joo tossa mun kaapissa on jo kerran kahva jäänyt käteen, mutta syy oli kun hätäisesti piti se saada kiinni ja tuli liian lyhyet ruuvit alkuun laitettua.

Nyt pelittää ja saa riuhtoa.

En välttis käyttäisi mitään silikoneja tai sian liima&tiivistysmassoja koska ne sisältävät liuottimia, jotka KUULEMMA syövät elementit rikki kun ovat pitkään suljetussa tilassa ellei liimat ole todella hyvin kuivuneet ensin.

Sikabond AT metal voisi olla kovis tuollaisen liimaamiseen, ja se ei sisällä silikoneja.

Onko etulevykin 2mm kamaa? melko ohkaisen kuuloista kun siihen tulee kumminkin melko rivi elementtejä :)

Juu, oon kuullut joskus samaa noista silikoneista. Akryylimassa tietty ois halpa vaihtoehto, mutta täytyypä pitää tuo Sika mielessä.

Etulevykin on 2mm kamaa, ei tuo nyt ainakaan kestävyydestä pitäis jäädä kiinni.
Seba
12.10.2009 20:47:04

kojones: Juu, oon kuullut joskus samaa noista silikoneista. Akryylimassa tietty ois halpa vaihtoehto, mutta täytyypä pitää tuo Sika mielessä.

Etulevykin on 2mm kamaa, ei tuo nyt ainakaan kestävyydestä pitäis jäädä kiinni.

Niin no joo, onhan tuokin varmaan yhtälailla osioitu tiukasti 4 erilliseen 2x10 lootaan?
Seba
12.10.2009 20:49:39

poppamies: Luulen että tuo mahdollisesti vain koskee kaiuttimia missä kumireunus...

Voipi olla, mutta itse en ainakaan riskeeraisi jos on pienikin vaara että elementit tuhoutuu sen takia että liimaa väärällä kamalla joka on kuitenkin saman hintaista.

Akryylilla voi tiivistää, mutta se hapertuu ja tartunta heikkenee ajan kanssa, niin en siinäkään lähtisi vitosta säästämään kun on tuohon tarkoitukseen oikeitakin kamoja kehitetty eikä ole edes kalliita.
Twinkle
12.10.2009 21:48:27
kojones: E: Saisivat nyt vaan ruuvi.netistä lähetettyä mulle niittejä ja Englannista elementtejä, pikkaisen polttelis päästä testaamaan.

Ei ihme että polttelee, onhan tuo nyt kummallisinta paskaa toviin ja kyl minua kiinnostaa kovin että miten tuo oikeasti toimii. Jos se toimii.
okabass
12.10.2009 22:22:16 (muokattu 12.10.2009 22:22:33)
Twinkle: Ei ihme että polttelee, onhan tuo nyt kummallisinta paskaa toviin ja kyl minua kiinnostaa kovin että miten tuo oikeasti toimii. Jos se toimii.

Kyllä minä veikkaisin, että toimii.

Seinämien jäykkyyteen kannattaa kiinnittää huomiota.

Mulla on Würthin tiivisteliimaa sisäsaumoissa varmuuden vuoksi. Ei ole mitään ongelmia ollut. Toki kannattaa antaa tatinan kuivaa kunnolla.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
teemu-t-k
13.10.2009 18:59:30 (muokattu 13.10.2009 20:45:55)
Tuo metallinen sauna on kyllä yksi mielenkiintoisimpia projekteja aikoihin. Toivottavasti pidät meidät ajan tasalla projektista ja heität jollain raportilla miten idea toimi noin käytännössä.

Gallien-Kruegerhan teki muutamia noita alumiinisia mööpeleitä mutta ei todellakaan mitään noin isoa (sarjassa lähinnä 1x15" combo ja kaappi). En ole nähnyt kuvia niistä sisältä mutta luulisin ettei ihan perus "kaappi" asetelma oikein toimi metallin ollessa kyseessä.

Itselle tulee äkkiseltään mieleen pari ongelmaa
- Metallin resonointi: Alumiinilevy ei ole ihan mikään maailman jäykin rakenne joten luulisin sen resonoivan aika helposti - ja pahasti. Metallin ollessa kyseessä epäilisin myös että resonoinnin vaikutukset ovat huomattavasti kinkkisempiä kuin puun. (esim. kukaan ei ymmärrettävästi tee symbaaleja puusta?) Itse tällaista projektia tehdessä olisin vakavasti harkinnut jonkinlaista kevyttä hunakenno rakennetta tms. mistä nuo kotelon seinät olisi tehty.
Edit: Siis jotain tähän suuntaan: http://www.tmt.fi/tiedostot/kenno.png
- Kaiuttimien ripustus: Alumiini on aika perkeleen pehmeää joten raskaan kaiuttimen ripustus pelkästään yhden levyn paksuuden varaan saisi ainakin itseni epäilemään kyseisen rakenteen kestävyyttä. Todennäköisesti noin isoa kaappia tulee kolhittua matkan varrella aika pahastikin joten elementteihin kohdistuvat voimat voivat paikoitellen olla aika pahoja. Saamaan kategoriaan kuuluvat myös kahvat, pyörät yms. joiden ripustukset altistavat kaapin runkolevyt aikamoiselle rasitukselle. En yhtään ihmettelisi jos noiden kohdalle tulisi venymiä tai repeämiä. Monissa vanhoissa vahvistimissa esim. alumiinikotelo ei kestänyt muuntajien painoa ja repesi saumoista tai kiinitysten kohdalta. Joku teräslevystä tehty vahvike voisi oikeasti olla ihan hyödyllinen lisä. Lujuus sillä on kuitenkin ihan eri luokaa kuin alumiinilla.

Mutta, eihän näistä tiedä ennenkuin kokeilee joten kiinnostuksella odottelen miten projekti etenee ja kuinka tuo kaappi toimii ja kestää käytännössä.
Seba
14.10.2009 13:15:53

Kyllä tuon resonoinnin saa kuriin bitumilla, mutta toisaalta vahvasti bitumoituna lähtee se alkuperäinen idea pois, ja painoa tulee ns. vitusti lisää.
kojones
14.10.2009 15:15:20
Mutta, eihän näistä tiedä ennenkuin kokeilee joten kiinnostuksella odottelen miten projekti etenee ja kuinka tuo kaappi toimii ja kestää käytännössä.

Niinhän se on. Elementithän ei kappaleelta juurikaan paina, ja etulevyn etupuolelle kun asennetaan paino jakaantuu elementin kehälle. Voimakin yleensä pyrkii painamaan elementtiä levyä vasten tai alas, harvemmin vetämään pois

Posti toi jo niititkin, ei puutu enää kuin niittipihdit ja silikonit, jos huomenna pääsis rakentelemaan.

Mites tuo vaimennusvanu, Eurokankaasta vaan hakemaan säkki vai oisko joku muu parempaa? Vuorivillat ei valitettavasti ainakaan toistaiseksi ole vaihtoehto.
M.Hanski
14.10.2009 15:43:21
kojones: Mites tuo vaimennusvanu, Eurokankaasta vaan hakemaan säkki vai oisko joku muu parempaa? Vuorivillat ei valitettavasti ainakaan toistaiseksi ole vaihtoehto.

Laita ainakin paneleihin kiinni (bitumin päälle) jotain vähän tiheämpää vaahtomuovia, paksuus vois olla vaikkapa 50 mm. Etolasta saa lastenpatjaks soveltuvaa kamaa. Fyllimateriaalin ois myös hyvä pysyä paikallaan eli liimalla seinämiin kiinni.
Teijo K.
14.10.2009 16:59:20

kojones: Niinhän se on. Elementithän ei kappaleelta juurikaan paina, ja etulevyn etupuolelle kun asennetaan paino jakaantuu elementin kehälle. Voimakin yleensä pyrkii painamaan elementtiä levyä vasten tai alas, harvemmin vetämään pois

Posti toi jo niititkin, ei puutu enää kuin niittipihdit ja silikonit, jos huomenna pääsis rakentelemaan.

Mites tuo vaimennusvanu, Eurokankaasta vaan hakemaan säkki vai oisko joku muu parempaa? Vuorivillat ei valitettavasti ainakaan toistaiseksi ole vaihtoehto.

Olishan mulla popnittipihdit tossa jos tarviit lainaan.

Ehdottomasti mennään testaamaan kunnolla kun on laatikko läjässä.
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
kojones
15.10.2009 21:41:58 (muokattu 16.10.2009 15:49:06)
Teijolle suurkiitos pihtien lainasta.

http://muusikoiden.net/dyn/users/64859.jpg

Yllättävän hyvin noi osat sopi yhteen, ja kokonaisuus on pirun tukeva. Bitumia täytyy hakea lisää, nyt puolet tasoista dempattuna ja kilinä on vaihtunut kuminaksi. Pop-niititkin pääs loppumaan kesken, ja senkkauksia ei sitten tullut tehtyä, kun ilmeisesti ei niitit sitten uppokantaisia olleetkaan. Toimii noinkin. Elementit lähtis ilmeisesti maanantaina tulemaan Englannista, joten viikon päästä saattaa hyvinkin jo joutua testaamaankin.

Vähän parempi rakennekuva http://www.elisanet.fi/roimaa/alumiinirantis.jpg
Seba
16.10.2009 17:07:15

Mä hommasin juuri todella jämäkkää vanukamaa joka on suunniteltu lähinnä lämpöeristekäyttöön villan tilalle ja se on järjettömän kuohkeaa, kimmoisaa ja kaikkea muuta ihanaa, eikä meinaa saada edes leikattua millään :)

Meinasin tuohon omaani vaihtaa siitä fyllit kun on lähempänä ampegin käyttämää 50mm kamaa takaseinässä kun noi biltemavanut mitkä siellä on nyt sisällä..

Ei vaan millään muista nimeä, ja rautiksiinkin saa vain tilaamalla..

Voin kyllä selvittää mitä se nyt taas oli, jos ei normivanut kelpaa.
okabass
16.10.2009 17:22:45 (muokattu 16.10.2009 17:23:28)
kojones: http://muusikoiden.net/dyn/users/64859.jpg

Yllättävän hyvin noi osat sopi yhteen, ja kokonaisuus on pirun tukeva. Bitumia täytyy hakea lisää, nyt puolet tasoista dempattuna ja kilinä on vaihtunut kuminaksi. Pop-niititkin pääs loppumaan kesken, ja senkkauksia ei sitten tullut tehtyä, kun ilmeisesti ei niitit sitten uppokantaisia olleetkaan. Toimii noinkin. Elementit lähtis ilmeisesti maanantaina tulemaan Englannista, joten viikon päästä saattaa hyvinkin jo joutua testaamaankin.

On kyllä hieno idea ja toteutus. Olet ilmeisesti tiivistänyt ja vahvistanut saumat jollain tiivisteliimalla? Ei varmaan kannata säästellä yhtään pöpniittien määrässä. Tietysti -jos vetelee niitit käsipelillä- kannattaa huolehtia, ettei sormet vaan jäykisty niin paljoa, ettei virvoketuoppi pysy kädessä ;)
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
kojones
16.10.2009 17:26:59
Seba: Mä hommasin juuri todella jämäkkää vanukamaa joka on suunniteltu lähinnä lämpöeristekäyttöön villan tilalle ja se on järjettömän kuohkeaa, kimmoisaa ja kaikkea muuta ihanaa, eikä meinaa saada edes leikattua millään :)

Meinasin tuohon omaani vaihtaa siitä fyllit kun on lähempänä ampegin käyttämää 50mm kamaa takaseinässä kun noi biltemavanut mitkä siellä on nyt sisällä..

Ei vaan millään muista nimeä, ja rautiksiinkin saa vain tilaamalla..

Voin kyllä selvittää mitä se nyt taas oli, jos ei normivanut kelpaa.

Normivanu kyllä kelpais mulle erinomaisesti ja siihen taidan päätyäkin, tuo patjamatsku ois varmasti parempaa mutta ei nyt ylimääräsiä patjoja nurkissa pyöri, eikä autoakaan taida ens viikolla olla käytössä että pääsis hakemaan.
kojones
16.10.2009 17:33:42
okabass: On kyllä hieno idea ja toteutus. Olet ilmeisesti tiivistänyt ja vahvistanut saumat jollain tiivisteliimalla? Ei varmaan kannata säästellä yhtään pöpniittien määrässä. Tietysti -jos vetelee niitit käsipelillä- kannattaa huolehtia, ettei sormet vaan jäykisty niin paljoa, ettei virvoketuoppi pysy kädessä ;)

Juu, kaikki kunnia vaan suunnittelijalle, oli sekin tuossa apuna niittejä paukuttamassa kun omat näpit meni hapoille..

Ja juu, saumoihin tuli kirkas silikoni väliin, ei osu sitten silmäänkään pienet purseet. Oli pakko löytää myrkytöntä ja hajutonta, kun asuintiloissa tuon kuitenkin joutui kasaamaan.
Seba
16.10.2009 19:44:03

kojones: Juu, kaikki kunnia vaan suunnittelijalle, oli sekin tuossa apuna niittejä paukuttamassa kun omat näpit meni hapoille..

Ja juu, saumoihin tuli kirkas silikoni väliin, ei osu sitten silmäänkään pienet purseet. Oli pakko löytää myrkytöntä ja hajutonta, kun asuintiloissa tuon kuitenkin joutui kasaamaan.

Ja annat sitten kuivua kauan jos silikonia laitoit.
kojones
16.10.2009 20:09:43
Seba: Ja annat sitten kuivua kauan jos silikonia laitoit.

Viikko riittänee kyllä mainiosti, on etikkahapotonta silikonia. Eli hajutonta.
Seba
17.10.2009 13:18:59

kojones: Viikko riittänee kyllä mainiosti, on etikkahapotonta silikonia. Eli hajutonta.

Joo eiköhän siitä haitalliset aineet siihen mennessä haihdu.
Silikoni vaan vanhenee ajan mittaan ja saattaa ruveta irtoamaan parin vuoden päästä.

Siksikin osittain itse välttelen moisen käyttöä muualla kuin kylppäreissä :)
Teijo K.
18.10.2009 21:06:44

kojones: Teijolle suurkiitos pihtien lainasta.

http://muusikoiden.net/dyn/users/64859.jpg

On kyllä kommee laitos, vielä hienompi noin isossa kuvassa kuin kännykän ruudulta.
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)