Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: surina monitoreista..
1
Bentley
11.10.2009 17:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vihdoin ja viimein sain hommattua itselleni kotiin nauhotusta / miksausta varte paremmat aktiivimonitorit niin nyt sitten kuuluu ärsyttävä surina niistä. Onko tietokoneessa vai äänikortissa kenties jotain vikaa?
 
Onko piuhoilla väliä millasia käyttää äänikortin ja monitorien välillä ja oisko parempi käyttää xlr-piuhaa monitoriin kuin plugaria?
 
Äänikorttina toimii Yamaha Go46 ja aktiivikaapit on Esi Near08 Classic.
 
For those who can't be without the music!
Antti1
11.10.2009 17:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Onko piuhoilla väliä millasia käyttää äänikortin ja monitorien välillä ja oisko parempi käyttää xlr-piuhaa monitoriin kuin plugaria?
 
Plugari=plugin=lisäosa johonkin softaan. On väliä, parempilaatuinen on parempilaatuinen. Hyvä balansoitu piuha olisi paikallaan, jos äänikortissa vaan on balansoidut lähdöt.
 
Kato ettei virtapiuhat, muuntajat yms. oo kovin lähellä kajaripiuhoja, se voi auttaa ongelman selvittämisessä. Sulla voi myös olla maalenkki vehkeiden välillä, mulla on vastaavanlainen telkun kaverina olevilla aktiivikajareilla. Yhtään en tiedä mistä johtuu, mutta täytynee hommata/tehdä/teettää jonkinlainen line isolator -loota sitä varten.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Bentley
11.10.2009 18:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Plugari=plugin=lisäosa johonkin softaan. On väliä, parempilaatuinen on parempilaatuinen. Hyvä balansoitu piuha olisi paikallaan, jos äänikortissa vaan on balansoidut lähdöt.
 
Kato ettei virtapiuhat, muuntajat yms. oo kovin lähellä kajaripiuhoja, se voi auttaa ongelman selvittämisessä. Sulla voi myös olla maalenkki vehkeiden välillä, mulla on vastaavanlainen telkun kaverina olevilla aktiivikajareilla. Yhtään en tiedä mistä johtuu, mutta täytynee hommata/tehdä/teettää jonkinlainen line isolator -loota sitä varten.

 
Tou, menee senat sakasin vaihteeks.
 
Pitääpä tutustua tollaseen line isolator -lootaan kans jos sellanen pitää si hommata..
 
For those who can't be without the music!
projekti
12.10.2009 09:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi surinan aiheuttaja voi olla tietokoneen putkinäyttö, littunäytöillä ei tätä ongelmaa ole. Varsinkin sähkökitaraa/bassoa äänittellessä, jos soitin on liian lähellä putkinäyttöä, kuuluu pientä surinää.
 
Ultra Pro.
Antti1
12.10.2009 12:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

projekti: Yksi surinan aiheuttaja voi olla tietokoneen putkinäyttö, littunäytöillä ei tätä ongelmaa ole. Varsinkin sähkökitaraa/bassoa äänittellessä, jos soitin on liian lähellä putkinäyttöä, kuuluu pientä surinää.
 
Vaan ei ole kyse tuosta, jos kuuluu musiikkia kuunnellessakin.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
krushing
12.10.2009 13:02:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohan tässä tietty myös semmoinen vaihtoehto että suht halpiskaapit ja niiden vahvarit yksinkertaisesti vähän surisee. Toisaalta meillä on treeniksellä jotkut vanhemmat ja pienemmät nEar-mallit ja ne on kyllä erittäin herkkiä poimimaan pörinää lähes mistä vaan, vääränvärinen piuha riittää :)
 
varakeef
12.10.2009 13:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäköisimmin hurina poistuu, kun kytket monitorit äänikorttiisi balansoiduin piuhoin. Vehkeilläsi toimii TRS plugit piuhojen molemmissa päissä (siis 6.3 mm stereoplugit).
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Bentley
12.10.2009 14:24:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Todennäköisimmin hurina poistuu, kun kytket monitorit äänikorttiisi balansoiduin piuhoin. Vehkeilläsi toimii TRS plugit piuhojen molemmissa päissä (siis 6.3 mm stereoplugit).
 
Pitää testata hommata balansoidut TRS plugit ja kokeilla niillä.
 
Mulla ei ole putkinäyttöä ja hurina kuuluu heti kun laittaa monitorit päälle.
 
For those who can't be without the music!
varakeef
12.10.2009 14:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Mulla ei ole putkinäyttöä ja hurina kuuluu heti kun laittaa monitorit päälle.
 
Kuuluuko hurina, jos monitorit ovat päällä ja piuhat ovat irti?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Bentley
12.10.2009 15:09:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kuuluuko hurina, jos monitorit ovat päällä ja piuhat ovat irti?
 
Testasin ja hurina loppui kun ottaa piuhat irti.
 
Hurina myös loppuu jos ottaa jommasta kummasta monitorista piuhan irti.
 
For those who can't be without the music!
Bentley
12.10.2009 15:12:55 (muokattu 12.10.2009 15:36:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Testasin ja hurina loppui kun ottaa piuhat irti.
 
Hurina myös loppuu jos ottaa jommasta kummasta monitorista piuhan irti.

 
Edit: Ai niin, lisätään sekin info että aikasemmin mulla on menny toisesta pci-äänikortista (creative elite pro) johto kotiteatteriin ja ei oo kuulunu hurinaa. Mutta sitten olen käyttänyt Yamahan FireWire-äänikorttia laulujen nauhotukseen ja kun on ollu kuulokkeet Yamahassa niin hurina on kuulunut silloinkin. Onkohan sittenkin vikaa vain Yamahassa..
 
Edit.. en näköjää osannu editoida valmiiseen tekstiin.. :D Ei oo mun kuukausi vaihteeks menossa..
 
Edit2: Kokeilin kuunnella musiikkia kuulokkeilla Yamahan kautta ja nyt ei ainakaan kuulunut mitään hurinaa.. jotaki erikoista ny ehkä taitaa mun kamoissa olla (tai käyttäjän päässä vaa hurisee)
 
For those who can't be without the music!
esyk
12.10.2009 17:54:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleehan tietokoneelle, Yamahalle ja kaapeille sähköt yhdestä sähköpistokkeesta jakorasioiden välityksellä?
 
Edouard Sykkeenmaa
Sykettä elämään!
Iä! Iä! Long live Qlzqqlzuup!
Canttori
13.10.2009 06:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostakin maalenkistä tässä on tosiaan varmaan kyse. Onkohan siinä kortissa jotakin muuta kiinni, kun kajarit surisee?
 
Itse asun vanhassa kakkakämpässä, jossa maadoitetut pistorasiat eivät ole varsinaisesti maadoitettuja ja joudun kaikki surisee, jos en käytä DI-bokseja äänitettävien laitteiden ja nauhotuskortin räkin välissä (vaikka kaikki kytketty samaan "maadoitettuun" pistorasiaan).
 
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
Pitkavirta
16.10.2009 13:56:13 (muokattu 16.10.2009 13:57:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu samaa ongelmaa Edirolin UA-25-äänikortin kanssa. Hommasin balansoidut kaapelit äänikortin ja aktiivimonitoreiden välille, jolloin surina loppui.
 
Surinaan ei balansoimattomia piuhoja käyttäessä vaikuttanu se, mistä sähköt oli mihinkin vedetty, mikä kone systeemiä pyöritti, mitä aktiivivehjettä sillä ajettiin jne. ainoastaan äänikortin phantom-syöttö vaikutti, ja sekin muutti vaan surinan taajuutta.. Tuttu asiantuntija avas ja testaili äänikorttia taannoin saamatta mitään tyhjentävää vastausta ilmiöön.
 
Eli kandee testata balansoituja piuhoja.
Bentley
18.10.2009 23:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin TRS plugit ja homma tuntuu pelittävän nyt ihan ok. Ei muistaakseni oo samoissa pistorasioissa joten aika vähällä tästä selvittiin näköjään tällä kertaa. Mut kuitenki ny ku tämän sanoin et toimii ni eiköhän taas huomenna oo jotain ongelmia luonnollisesti :D
 
For those who can't be without the music!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «