Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaappi röpöttää/tirisee oudosti
1 2
Dropped C
07.10.2009 00:25:19 (muokattu 07.10.2009 00:29:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tänään reeniksellä huomasin että Mesa Puukie on alkanut röpöttää / tiristä oudosti. Outoa tässä on se, että sivuääni ei riipu soiton voimakkuudesta, eli kovalla sitä ei juuri kuule.. Eli ei tästä hirveästi haittaa ole, mutta luulen että elementti alkaa vedellä viimeisiään. Sitä on jo kerran liimailtu jonkun omistajan toimesta.
 
Avasin grillin ja kiristin kaikki ruuvit ja laitoin grillin tiukasti takaisin kiinni reenin päätteeksi. Ei apua. Luulen että johtuu elementistä, mutta onko muita ideoita?
 
Minkäslainen elementti tuohon pömpeliin kannattaisi laittaa, jos siis elementin joutuu vaihtamaan?
 
Kyseessä on tälläinen pönttö:
 
http://i26.photobucket.com/albums/c114/themeanred/IMG_4699.jpg
 
Tämä ilmeisesti erittäin hyvä vaihtoehto:
 
http://www.eminence.com/proaudio_sp … TE3015&speaker_size=15&SUB_CAT_ID=3
 
?
 
Edit: Ja siis alkuperäinen elementti on EV15L 400W.
 
kallefuture
08.10.2009 13:48:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla samanlaisen elementin kanssa oli semmonen remontti (elementtiä ei oltu kyllä liimailtu) että... Särisi ja mie annoin ääntä bassosta ja kaveri tasaisesti paineli sitä kartioo ylös alas sellasella maagisella otteella. Sitte toimi.
 
Ellei. Niin tommonen Deltalite on parempi kun Kappa. Luulen niin.
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
M.Hanski
08.10.2009 14:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vika on elementissä, KappaLite 3015 istahtaa ihan mukavasti tuohon koteloon.
 
Dropped C
08.10.2009 15:02:27 (muokattu 08.10.2009 15:02:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo,mä kokeilin jo omalla kädellä tota paineluhommaa kans sillon tiistaina. Ei tuottanut tulosta. Aika mielenkiintoselta muuten tuntu sormissa, teki jopa pahaa...
 
Laitoin torille ilmoituksen elementistä eilen. Katotaan tarttuuto sieltä mitään.
 
Netistä kun selailin, niin Talkbassissa oli thredi, missä joku oli juurikin tolla Kappalite 3015:lla tehnyt Mesan Diesel 2x15" kopion, kirjotuksen mukaan kyllä jytisi niin maan perkeleellisen komeesti, mutta eipä ollut ääninäytettä....
 
Dropped C
08.10.2009 18:26:33 (muokattu 08.10.2009 18:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä sellainen kymysys, että Kumpi mielummin: Eminence Kappalite 3015, vai Kappa Pro-15? Speksit aika samanlaiset. lähinnä magneettityyppi erona eli paino.
 
M.Hanski
08.10.2009 20:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Vielä sellainen kymysys, että Kumpi mielummin: Eminence Kappalite 3015, vai Kappa Pro-15? Speksit aika samanlaiset. lähinnä magneettityyppi erona eli paino.
 
On spekseissä itse asiassa jonkun verran eroa. Oleellisimpana erona on "ilmanpumppauskyky", joka on KappaLite 3015:ssa melkein kaksinkertainen Kappa Pro 15:een verrattuna. Se on siis kevyempi, parempi ja Finnaudion hinnaston mukaan vain 16 e kalliimpi.
 
Dropped C
08.10.2009 21:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niinpäs onkin, 3.2mm Xmax vs. 5.9mm. Taidanpa päräyttää sitten tuollaisen Kappaliten, jos nyt ei viikkoon joku halua mulle käytettyä ämyriä myydä. Tai katsotaan tarviiko sitä ämyriä. Tuohan pöläyttää yksinään yhtä paljon ilmaa liikenteeseen kun perusrantis....
 
Rantsula
11.10.2009 16:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, toi kappalite on todella hyvä elementti. Itse valitsin omaan DIY 2x15" kaappiini fanen sovereign 15-400:set jotka ovat muuten hyvin lähellä tuon kappaliten speksejä. Ainoastaan liikerata on puolet pienempi. Perinteinen magneetti vaan tiputtaa hinnan vähän päälle seittämään kymppiin kappaleelta. Tuo liikerata on kyllä tärkeää, mutta itse ajattelin että kyllä sitä mökää on jo melkoisesti tuossa vaiheessa kun liikerata noista loppuu. Tietty riippuu missä vireessä soittelee. Muistelisin että kun taajuus puolittuu pitää elementin liikkua nelinkertainen matka päästäkseen samaan äänenpaineeseen, esim. 60Hz-->30Hz tarvitaan nelinkertainen liikerata samalle amlitudille.
 
UncleFester
11.10.2009 17:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsula: Jep, toi kappalite on todella hyvä elementti. Itse valitsin omaan DIY 2x15" kaappiini fanen sovereign 15-400:set jotka ovat muuten hyvin lähellä tuon kappaliten speksejä. Ainoastaan liikerata on puolet pienempi. Perinteinen magneetti vaan tiputtaa hinnan vähän päälle seittämään kymppiin kappaleelta. Tuo liikerata on kyllä tärkeää, mutta itse ajattelin että kyllä sitä mökää on jo melkoisesti tuossa vaiheessa kun liikerata noista loppuu. Tietty riippuu missä vireessä soittelee. Muistelisin että kun taajuus puolittuu pitää elementin liikkua nelinkertainen matka päästäkseen samaan äänenpaineeseen, esim. 60Hz-->30Hz tarvitaan nelinkertainen liikerata samalle amlitudille.
 
Mulla on jääny semmonen mielikuva jostain keskustelusta että se pienempi liikerata auttaa kuitenkin siihen että saundi on sitten selkeämpi, vaikkei sitten pumppaakaan niin paljoa sitä painetta ilmoille
 
maihinnousu.net/superbullets
Dropped C
11.10.2009 17:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tämä vähän epäilyttää kanssa. Katson nyt ensi reenit ja mietin sitten että mitä tömähtää tilaukseen, jos tarvii. Ei toi Fanekaan kyllä pahalta näytä.
 
Rantsula
11.10.2009 18:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^^Kyllä saatava äänepaine voi olla sama pienemmälläkin liikeradalla, itse valitsin melko midlepainotteisen elementin mikä toimii suhteellisen pienessä refleksikotelossa. Nuilla kahdella fanen sovereigh 15-400:sella saa mun käytössä olevalla 550W teholla jo 130 desibeliä vpaakentässä (huoneessa 133-136Db metrin päästä), joka on sama kuin monesta rantasaunasta saatu paine. paitsi että esim. AMPEG SVT810E tarvitsee samaan äänenpaineeseen 800W. Eminencen kappa 15 oli myös yksi vaihtoehto elementtiä miettiessäni, sillä elementillä olisin saanut kaapista 133 desibeliä samalla teholla. Mutta koska mulla on myös toinen 2x15" kaappi fanen classic 15 elementeillä niin päädyin noihin 15-400:siin.
 
Rantsula
11.10.2009 20:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa katsoa puhekelalle menevät liitokset, mulla on pari kertaa tullut eteen luukutuksesta poikki tai lähes poikki menneitä johtimia. Siis kaapista elementti irti ja johdot tsekaten, jos on irti tai huonosti niin olen tylysti juottanut ne takaisin. Sitten voi tietty olla että elementin liimausta pitää korjata, sekin onnistuu ihan itse. Kalvoa olen liimaillut puuliimalla. Se alempi ripustus on kiinni metallissa, joten siihen suosittelen jotain muuta kuin puuliimaa.
 
himppe
12.10.2009 15:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsula: Jep, toi kappalite on todella hyvä elementti. Itse valitsin omaan DIY 2x15" kaappiini fanen sovereign 15-400:set jotka ovat muuten hyvin lähellä tuon kappaliten speksejä. Ainoastaan liikerata on puolet pienempi. Perinteinen magneetti vaan tiputtaa hinnan vähän päälle seittämään kymppiin kappaleelta. Tuo liikerata on kyllä tärkeää, mutta itse ajattelin että kyllä sitä mökää on jo melkoisesti tuossa vaiheessa kun liikerata noista loppuu. Tietty riippuu missä vireessä soittelee. Muistelisin että kun taajuus puolittuu pitää elementin liikkua nelinkertainen matka päästäkseen samaan äänenpaineeseen, esim. 60Hz-->30Hz tarvitaan nelinkertainen liikerata samalle amlitudille.
 
Itse asiassa yksi KL3015LF liikuttaa käytännössä saman verran ilmaa kuin kolme 15-400:aa. Minusta on hyvin eri asia, roudaako keikalta toiselle ~150-litraista vai ~450-litraista komeroa saman äänenpaineen saavuttamiseksi... Soundipuoleen en ota kantaa kun en Faneja ole kuullut.
 
Mainitsemasi liikeradan kasvu nelinkertaiseksi taajuuden puolittuessa pätee suljetuille koteloille.
Reflekseissä (joita valtaosa bassokomeroista on) tilanne ei mene noin, sillä esim. viritystaajuuden kohdalla lähes kaikki ääni tulee putkesta eikä kartio liiku juuri lainkaan.
 
Dropped C
12.10.2009 15:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kyllä ite tota Kappalite 3015:sta ilman LF:ää. Siinä liikeratamaksimi ei oo ihan noin jyrkkä. ("Vain" 5,9mm). Ja siis tosiaankin jos keikkaa sattuu joskus vahingossa tuleen, niin yhellä 15" kaapilla ajattelin selvitä. Kitaristit saavat tuoda sitten vaikka millaset pömpelit mestoille. Luulen että siinä "pitseriassa" missä keikka mahdollisesti on, niin löytää ittensä pian kadulta jok tap. jos rupee Maken nuppeja kovemmalle vääntämään.
 
himppe
12.10.2009 15:25:12 (muokattu 12.10.2009 15:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ajattelin kyllä ite tota Kappalite 3015:sta ilman LF:ää. Siinä liikeratamaksimi ei oo ihan noin jyrkkä. ("Vain" 5,9mm). Ja siis tosiaankin jos keikkaa sattuu joskus vahingossa tuleen, niin yhellä 15" kaapilla ajattelin selvitä. Kitaristit saavat tuoda sitten vaikka millaset pömpelit mestoille. Luulen että siinä "pitseriassa" missä keikka mahdollisesti on, niin löytää ittensä pian kadulta jok tap. jos rupee Maken nuppeja kovemmalle vääntämään.
 
Ai perhana, niinpäs olikin.
No mutta silti touhuun pätee samat sävelet: roudaatko mielummin 150l vai 300l pömpeliä jos hinnat pyörii öpaut samoissa (2x70€ vs. 130€).
 
Rantsula
12.10.2009 16:09:07 (muokattu 12.10.2009 16:21:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^^^Tuo kolme fanea vastaa yhtä kappaliteä ei kyllä pidä paikkaansa. Ohessa kuva joissa molemmat 450W syöttöteholla, 1kpl fane ja 1kpl kappalite. Molemmat 100 litrasessa refleksikotelossa viritys 45Hz. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2306790.jpg Fane on vain 1-2 desibeliä epäherkempi kuin tuo kappalite.
Viritystaajuuden alapuolella elementtin liikerata kasvaa nopeasti jos ei käytä subsonic suodinta. Tässä kuvassa kaksi fanea vs yksi kappalite, sama 450W teho molemmissa: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2306791.jpg
Kyllä noi molemmat elementit liikkuvat varmaan tuplasti epälineaarisesti sen mikä luvataan xmax lineaarinen. Kappa muistaakseni liikkuu 11mm per suunta.
 
himppe
13.10.2009 17:10:10 (muokattu 13.10.2009 17:11:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsula: ^^^Tuo kolme fanea vastaa yhtä kappaliteä ei kyllä pidä paikkaansa. Ohessa kuva joissa molemmat 450W syöttöteholla, 1kpl fane ja 1kpl kappalite. Molemmat 100 litrasessa refleksikotelossa viritys 45Hz. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2306790.jpg Fane on vain 1-2 desibeliä epäherkempi kuin tuo kappalite.
Viritystaajuuden alapuolella elementtin liikerata kasvaa nopeasti jos ei käytä subsonic suodinta. Tässä kuvassa kaksi fanea vs yksi kappalite, sama 450W teho molemmissa: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2306791.jpg
Kyllä noi molemmat elementit liikkuvat varmaan tuplasti epälineaarisesti sen mikä luvataan xmax lineaarinen. Kappa muistaakseni liikkuu 11mm per suunta.

 
Et ole ottanut simuloinneissasi huomioon sitä, että Fanesta loppuu liikerata jo 95 watin teholla, jolloin siitä saadaan ulos vajaat 117dB. KL3015LF taas sietää tehoa samanlaisessa kotelossa jopa 850W liikeradan ylittymättä, jolloin möykkää irtoaa noin 126,5dB:tä.
 
Eli: yhdellä 3015LF:llä saa (ainakin hetkellisesti) yhtä paljon ääntä pihalle kuin kolmella Fanella kolme kertaa suuremmassa kotelossa.
 
Päivitä WinISD:si 0.50a7:aan niin ymmärrät mistä puhun.
 
Rantsula
13.10.2009 20:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta puhut kyllä liikeradasta tuossa, mutta eihän tuota 3015lf:sta ole speksattu 850W tehoille. Toki se sen vähän aikaa kestää kunhan ei ajeta yhtään alle 40Hz:in taajuuksia jolloinka liikerata loppuu tuostakin ja elementti pohjaa tms. Itseasiassa uskon kyllä että väitteessäsi on perää ja kappalitestä voidaan saada paljon enemmän ääntä kuin yhdestä fanesta, onhan 3015 lineaarinen xmax lähes kolminkertainen. Mutten kyllä usko että yhdestä 15" saatava äänenpaine on kolme kertaa sen mitä kolme fanea tuuttaavat, lineaarinen ja käyttökelpoinen liikerata kun ovat vähän eri arvoja kuitenkin. Enpä ole juurikaan tuota uudempaa winisd:tä käytellyt, pitää ruveta kokeilemaan sitäkin. Harva bassovahvistin antaa täyttä 850W tehoa kahdeksan ohmin kuormaan, joten aika julmalla nupilla saa tuota 3015Lf:ää rankaista. Varmasti on hyvä ja kestävä elementti, ominaisuuksiinsa nähden jopa edullinen.
 
himppe
14.10.2009 09:31:47 (muokattu 14.10.2009 09:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nythän puhumme bassokaapeista, eikö totta? Alle 40Hz äänet eivät ole ongelma sillä basson ääni on tunnetusti valtaosin harmonisia kerrannaisia (5-kieliselläkin >60Hz) eikä signaali ole jatkuvaa siniä vaan purskeittaista ääntä, jolloin puhekelalla on aikaa jäähtyä.
 
Riittävän väkevän vahvistimen löytäminen ei ole ongelma. Kun hankkii esivahvistimen perään PA-päätteen, tehoille on vain katto rajana. +1kW @ 8ohm ei ole minkäänlainen ongelma.
 
Rantsula: --- lineaarinen ja käyttökelpoinen liikerata kun ovat vähän eri arvoja kuitenkin.
 
Lineaarinen liikerata ilmoitetaan yleensä arvona, jolloin puhekela on vielä kokonaan ilmaraon sisällä. Tällöin puhekelaan vaikuttava voima pysyy (noin) vakiona koko kartion liikkeen matkalla. Ko. alueella liikuttaessa liike on siis nimensä mukaisesti lineaarista.
 
Kun ylitetään tämä raja, puhekelaan kohdistuva sähkömagneettinen voima alkaa pienentyä eikä kartion liike enää vastaa sille syötettyä signaalia. Mitä kauemmas rajan yli mennään, sitä pienempi on puhekelaan kohdistuva voima ja sitä kautta kartion liike, vaikka tehoa olisi takana kuinka ja paljon. Jossain kohtaa tulee vastaan piste, jolloin ripustusten liikettä vastustava voima on suurempi kuin puhekelaan vaikuttava voima eikä liike enää jatku.
 
Lineaarinen ja käyttökelpoinen liikerata ovat normaaleissa elementeissä hyvin lähellä toisiaan ja niin asiaa kannattaa lähestyä.
Äänenpainekäyttöön tarkoitetut vekottimet ovat asia erikseen.
 
Rantsula
14.10.2009 16:57:23 (muokattu 14.10.2009 17:03:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo uudempi Win Isd:hän on hyvä ohjelma, sillä pystyy simuloimaan paljon asioita. Näköjään tuolla refleksiviritykselläkin saan hieman rukattua noiden Fane:jen tehonkestoa alarajataajuuden siitä liiemmin kärsimättä. Viritystä pitää nostaa sinne 60Hz:in tietämille ja laittaa ylipäästösuodin n.50Hz:iin niin kaappi on melko luukutuskelpoinen. Piru kun oisin tajunnut ostaa pidempiliikerataset elementit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «