Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paul ja mikit
1 2 3 4
livewire65
09.10.2009 22:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut aika hankkia uusi tai löytää jostakin jokin vanha Gibson tai Tokai Les paul. Mallit pöyrineet pääasiassa Gibson Standardin ja Tokai:n LS/LC85 ympärillä. Tarkoituksena olisi kuitenkin laittaa omaan settiini sopivat mikit tähän Pauliin. Näilläkin sivustoilla on monta mielipidettä aiheesta, mutta ajattelin vielä kysäistä mielipiteitänne. Varsinkin minua kiinnostaa kokemukset Seymourin antiquityn ja Alnico II pro mikeistä. Muutkin mikki vaihtoehdot kiinnostaa kuten SH-4, SH-6, SH-14 jne.
Musiikkityylini on perus kasaria eli Jovi, Mötikkä, Whitesnake, GNR, Metallica. Soittelen myös paljon neoklassista ala Macalpine ja Yngwie, mutta niiden soittamisessa tulen ehkä käyttämään muita skittoja.
Kalustona minulla on käytössä Marsun combo AVT275 sekä erilaisia efektilaitteita yhdistettynä Marsun 1960 kaappeihin (esim Digitech rp-10 ja roland vg-99 jne). Ja jos jollakin tarjolla hyvää tai sopivan hintaista Paulia niin siitä voi laittaa mailia privasti.
 
Jucciz
09.10.2009 23:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GNR:n kohdalla ei ainakaan Seymour Duncan Alnico II Pro:lla mene metsään, koska niitä Slashkin käyttää.
 
ballfish
09.10.2009 23:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: GNR:n kohdalla ei ainakaan Seymour Duncan Alnico II Pro:lla mene metsään, koska niitä Slashkin käyttää.
 
Tuli nuo omaan Orvilleen laitettua ja komppia täältäkin. Jubileemarsun kanssa oli suht autenttinen soundi =)
 
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
Jucciz
09.10.2009 23:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ballfish: Tuli nuo omaan Orvilleen laitettua ja komppia täältäkin. Jubileemarsun kanssa oli suht autenttinen soundi =)
 
Kylläpä niillä kasarirokit soittelee pois kuleksimasta hienosti.
 
Ossi
09.10.2009 23:54:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon juotellut vuosien saatossa kitaroihini ties mitä kaikkia mikkejä. Yleensä aika huonolla lopputuloksella.
 
En ole millään lailla merkkiuskollinen tai "erderly spokesman", mutta esim. Gibsoneihin tehdasasennetut mikit toimii sellaisinaan ihan ok. Soundi ei ehkä ole ihan tätä päivää, mutta sopivan vahvistimen kautta ihan passelia genreen kuin genreen.
 
Gibson tuntuu olevan nykyään jostain syystä kirosana, en saata ymmärtää miksi.
 
Seuraava!
pekurides
10.10.2009 00:16:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossi: Oon juotellut vuosien saatossa kitaroihini ties mitä kaikkia mikkejä. Yleensä aika huonolla lopputuloksella.
 
En ole millään lailla merkkiuskollinen tai "erderly spokesman", mutta esim. Gibsoneihin tehdasasennetut mikit toimii sellaisinaan ihan ok. Soundi ei ehkä ole ihan tätä päivää, mutta sopivan vahvistimen kautta ihan passelia genreen kuin genreen.
 
Gibson tuntuu olevan nykyään jostain syystä kirosana, en saata ymmärtää miksi.

 
hmm. taitaapi se erottelukyky olla joissa vahvemmissa giban mikeissä hiukan ..hmm. erilainen:)
Ainakin 500t oli turhan suttuinen ja jotenkin kuulosti "halpikselta" ja ohuelta , mutta jotain jänskän raakaa ja rouheaa siinäkin silti oli.
 
Burstbuckerista ja classic57 saundista tykkään itsekin mutta onko ne kuitenkaan sen yli 150€ kpl. arvoisia kun juurikin duncania/dimarziota saa reilusti edukkaammin ja saman hintaan sitten boutique BKP ym. erikoisempia "käsintehtyjä" mikkejä.
 
nää on juu vähän tämmösiä "mielipide" juttuja taas, toiset äidistä ja tyttärestä.
 
varmaan kohta joku ehdotta seymour duncanin itsensä suosikkisettiä, JB&JazZ.
ei varmaan pielen mene silläkään, ellei sitten ole liian ärtsy?
 
They see me rollin, they hatin.
Grabel
10.10.2009 09:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Burstbuckerista ja classic57 saundista tykkään itsekin mutta onko ne kuitenkaan sen yli 150€ kpl. arvoisia kun juurikin duncania/dimarziota saa reilusti edukkaammin ja saman hintaan sitten boutique BKP ym. erikoisempia "käsintehtyjä" mikkejä.
 
Hinnat ovat laskeneet muutaman vuoden takaisesta, jolloin esim. BB Prot maksoivat n.160e/kpl -> nyt BB mallit pyörii siinä huntin hujakoilla.
http://www.thomann.de/fi/search.html?gf=humbuckerit&bf=gibson&oa=prd
 
Enää ei ole hinnasta kiinni, jos haluaa vaihtaa Gibsoniinsa jotkin toiset mikit - pysyen silti merkissä kiinni.
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
Jucciz
10.10.2009 12:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa hyvät perinnetietoiset humbuckerit, suosittelen lämpimästi Sheptone-mikkejä. Lisähönkää saa aina boosteripedaaleista, mutta oikean vahvistimen kanssa toki noillakin irtoaa vähintään Guns n' Rosesit sellaisenaan. Ite laitoin kaikkiin Les Pauleihin Sheptonet. :)
 
http://www.sheptone.com
 
McNulty
10.10.2009 12:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos haluaa hyvät perinnetietoiset humbuckerit, suosittelen lämpimästi Sheptone-mikkejä.
 
Sheptone käyttääpi AlNiCo V ja AlNiCo II magneetteja, jotka ovat väärä valinta autenttiseen PAF-replikaan, joissa oli useammin AlNiCo IV:t käytössä :)
 
Lisähönkää saa aina boosteripedaaleista, mutta oikean vahvistimen kanssa toki noillakin irtoaa vähintään Guns n' Rosesit sellaisenaan. Ite laitoin kaikkiin Les Pauleihin Sheptonet. :)
 
Tuo on totta. Kevyemmillä mikeillä irtoaa ihan mitä tahansa, kunhan vahvistin on toimiva. Etenkin nykyisissä hi-gain koneissa on sen verran paljon tuota gainia, että todella miedoillakin humbuckereilla saa kyllä Belphegorit ja Dying Fetukset soiteltua.
 
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
Krice
10.10.2009 12:23:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahonkirunkoiseen vähän pehmeäsoundiseen sopisi hyvin EMG81:t tai passiivimikeistä evolutionit tai muut kirkkaat lieventämään mahongin tummaa soundia. Deanissa on JB-zäzz-setti ja voi itku kun on löysä soundi.
 
FensonGibder
10.10.2009 12:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos aiot pilata kitarasi vaihtamalla mikit, niin osta LS tai epiluuri. Tai shenglun.
 
Riffi, nyt.
Jucciz
10.10.2009 12:33:05 (muokattu 10.10.2009 12:33:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Sheptone käyttääpi AlNiCo V ja AlNiCo II magneetteja, jotka ovat väärä valinta autenttiseen PAF-replikaan, joissa oli useammin AlNiCo IV:t käytössä :)
 
Sheptonelta saa mikkejä myös AlNiCo IV -magneetilla. Esim. paljon hehkutettu Blue Sky -setti on tämmöinen. Erittäin hyväsoundinen setti, olen testannut.
 
"Gibson used Alnico magnets in PAFs, the same magnet as used in the P-90. Alnico has several different grades and different magnetic properties (grades 2, 3, 4 and 5 are usually used), and Gibson assigned them quite randomly until the end of the era of early PAFs. The most common of these was Alnico IV." -Wikipedia
 
Jucciz
10.10.2009 12:36:07 (muokattu 10.10.2009 12:37:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibder: Jos aiot pilata kitarasi vaihtamalla mikit, niin osta LS tai epiluuri. Tai shenglun.
 
Mulle mikinvaihto on ollut joka kerta soundin kannalta parempaan. Pitää vaan tietää, millaista muutosta on vailla ja toteuttaa se vasta tämän jälkeen. Gibsonin '57 Classicit ja perus-Burstbuckerit ovat aivan hyviä mikkejä, mutta omaa korvaani vielä enemmän miellyttävämpiin tuloksiin olen päässyt muiden firmojen tuotoksilla. Samoin Fender Custom Shopin '60 Relic Stratocasterin omat mikit saivat väistyä Sheptonen mikkien tieltä, koska niiden soundi nyt vaan on parempi. Isoin ero oli tallamikissä, joka oli Fenderin setissä mun makuun liian piikikäs ja sen myötä epätasapainossa muun setin kanssa.
 
Lievää asenneongelmaa ilmassa, jos muuhun kuin halpiskitaraan ei saa mikkejä vaihtaa?
 
Kuha
10.10.2009 12:40:34 (muokattu 10.10.2009 12:42:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Sheptone käyttääpi AlNiCo V ja AlNiCo II magneetteja, jotka ovat väärä valinta autenttiseen PAF-replikaan, joissa oli useammin AlNiCo IV:t käytössä :)
 
Eikös Gibsonilla lähinnä käytetty sitä mitä kulloinkin sattui saamaan - eli aika monenlaista AlNiCoa oli käytössä. Ohessa ToneQuestin haastattelusta pätkä:
 
"In a published interview, Seth Lover stated that Gibson bought Alnico II and III when they couldn't buy Alnico V, which was preferred because it retained its magnetism better and had a longer life."
 
SBA
Jucciz
10.10.2009 12:52:38 (muokattu 10.10.2009 12:54:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Eikös Gibsonilla lähinnä käytetty sitä mitä kulloinkin sattui saamaan - eli aika monenlaista AlNiCoa oli käytössä.
 
Joo: alkuaikoina kakkosta, kolmosta, nelosta ja vitosta saatavuuden mukaan. Ei siis ihme, että "PAF-soundi" ei ole kovin yksiselitteinen juttu ja osa vanhoista PAF:eista on herkullisen kuuloisia, osa taas ihan törkeän huonoja. Soundista riippumatta kaikkia vanhoja PAF:eja toki myydään aivan ökyhintaan eBay:ssä ja muualla. Ikä ratkaisee, samoin legandaarisuus.
 
En tiedä muista valmistajista, mutta esim. juuri Sheptonella ideana on ollut se, että otetaan kaikkein hyväsoundisimpien PAF:ien sähköiset ja rakenteelliset ominaisuudet (mies itse on purkanut useampiakin noita alkuperäisiä mikkejä) ja rakennetaan siltä pohjalta käsityönä mahdollisimman tasalaatuisia PAF-tribuuttimikkejä, jotka kaikki soundaavat erinomaiselta (ja joka ainoa mikki testataan kitarassa ennen myyntiä): jotain, mikä ei ollut läheskään aina tilanne alkuperäisten PAF:ien kohdalla.
 
Jotenkin en jaksa uskoa, että Seymour Duncanilla, DiMarziolla ja muilla "markettimikkivalmistajilla" on samanlaista omistautumista niin tuotekehittelyn kuin testauksenkaan kohdalla.
 
jra
10.10.2009 13:28:42 (muokattu 10.10.2009 13:53:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten kenelläkään tietoa miten Gibsonin alkuperäiset (LP:ssä ja Junnussa) käytetyt P90:t eroavat G:n nykyisistä P90:tä? Kiinnostaa onko spekseissä yhtä iso ero kuin esim. Firebirdin alkp. ja nykyisten mikkien välillä?
 
Sheptonen P90:t
Standard P90. Vintage construction, Alnico 5 magnets, #42 Enamel wire available in Soapbar or Dogear style. Available by request RW/RP in relation to bridge to cancel hum in the middle position. Standard set is 8.6K /bridge and 8.1K neck. Smooth tone with P90 bite.
 
Alnico II P90. Vintage construction, Alnico 2 magnets, #42 Enamel wire available in Soapbar or Dogear style. Available by request RW/RP in relation to bridge to cancel hum in the middle position. Standard set is 8.6K /bridge and 8.1K neck. Smoother, creamier tone than the standard.

 
Jos pitää paikkansa että Sheptone on pyrkinyt jäljittelemään mahdollisimman 1:1 vanhoja G:n mikkejä, niin ei olisi paha hinta (180.50USD -> 122.37e int. posteineen) P90 parista, vaikka LP Faded DC:n mikeiksi. G:n uusio-P90:llä ei ko. kitarasta tunnu saavan aivan kaikkea potentiaalia irti, vaikka aivan ok ovatkin.
 
Harmi ettei tuolla ole Firebird-minejä (tai minejä ollenkaan).
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Kuha
10.10.2009 14:05:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: G:n uusio-P90:llä ei ko. kitarasta tunnu saavan aivan kaikkea potentiaalia irti, vaikka aivan ok ovatkin.
 
Kannattaa tsekata myös Lundgrenin P90:t:
 
http://www.lundgren.se/index.asp?folID=21
 
Specialissa on ko. setti ja hyvin toimii.
 
SBA
FensonGibder
10.10.2009 14:07:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mulle mikinvaihto on ollut joka kerta soundin kannalta parempaan. Pitää vaan tietää, millaista muutosta on vailla ja toteuttaa se vasta tämän jälkeen. Gibsonin '57 Classicit ja perus-Burstbuckerit ovat aivan hyviä mikkejä, mutta omaa korvaani vielä enemmän miellyttävämpiin tuloksiin olen päässyt muiden firmojen tuotoksilla. Samoin Fender Custom Shopin '60 Relic Stratocasterin omat mikit saivat väistyä Sheptonen mikkien tieltä, koska niiden soundi nyt vaan on parempi. Isoin ero oli tallamikissä, joka oli Fenderin setissä mun makuun liian piikikäs ja sen myötä epätasapainossa muun setin kanssa.
 
Lievää asenneongelmaa ilmassa, jos muuhun kuin halpiskitaraan ei saa mikkejä vaihtaa?

 
Ei se ole asenneongelmaa, vaan selvä mielipide.
 
Perustan mielipiteeni näille seikoille:
1. tärkeimpänä syynä on se että kun haen uutta kitaraa, niin haen valmista kokonaisuutta
2. halpojen tai kalliiden vaihtomikkien hinta ei maksa itseään takaisin jälleenmyytäessä, ei ainakaan valmiiksi kalliisiissa kitaroissa
3. en usko, että esim. valmiiksi kalliissa gibsonissa/fenkkussa soundin LAATU paranee oleellisesti vaihtomikeillä. Saundi itsessään voi vaihtua, mutta siitä en ajatuksellisti innostu.
4. en ole innostunut vaihtomikkimaailmasta ylipäätänsä.
 
Riffi, nyt.
jra
10.10.2009 14:26:29 (muokattu 10.10.2009 14:36:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibder: Ei se ole asenneongelmaa, vaan selvä mielipide.
 
Perustan mielipiteeni näille seikoille:
1. tärkeimpänä syynä on se että kun haen uutta kitaraa, niin haen valmista kokonaisuutta
2. halpojen tai kalliiden vaihtomikkien hinta ei maksa itseään takaisin jälleenmyytäessä, ei ainakaan valmiiksi kalliisiissa kitaroissa
3. en usko, että esim. valmiiksi kalliissa gibsonissa/fenkkussa soundin LAATU paranee oleellisesti vaihtomikeillä. Saundi itsessään voi vaihtua, mutta siitä en ajatuksellisti innostu.
4. en ole innostunut vaihtomikkimaailmasta ylipäätänsä.

 
Nuohan ei kuitenkaan vastaa siihen, miksi mikkien vaihtaminen itselle sopivampiin pilaisi kitaran, kuten yllä väitit. Ovat vain perustelut siihen miksi et itse katso vaihtamista järkeväksi.
 
Jos esimerkiksi uudesta Firebirdistä haluaa saada irti lähellekään 60-luvun Firebirdin soundin on pakko vaihtaa mikit, niin erilaiset ovat Gibsonin nykyään käyttämät, sekä soundiltaan että rakenteeltaan. Kaikilla ei kuitenkaan ole rahaa alkuperäiseen 60's Firebirdiin, miksi ei siis pienehköllä investoinnilla ratkaisisi "ongelmaa", sen sijaan että repii hiuksia hyvässä kitarassa olevien keraamisten ylikuumien mikkien kanssa?
 
Samoin nyky-Fendereissä on niin moneen lähtöön mikkejä, että sen sijaan että etsii loputtomasti ja maksaa maltaita valmiiksi täydellisestä kitara+mikki -kombinaatiosta, voi löytää hyvinkin edullisen kitaran, johon kohtuuhintaiset sopivammat mikit vaihtamalla saa sen itselle oikean yhdistelmän.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Jucciz
10.10.2009 14:52:01 (muokattu 10.10.2009 15:01:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioihin tämä homma aina lopultakin palaa. Mulle kitaran soundi on hyvin tärkeä osa sitä, miten hyvänä tai huonona kitaraa pidän: näin ollen mulle ei ole mikään ongelma se, jos vaikkapa kolmen tonnin hintainen kitara näyttää ja tuntuu uskomattoman hyvältä, mutta toisilla mikeillä siitä saa vielä parempisoundisen: mikit vaihtoon ja sen jälkeen leveä hymy naamalle.
 
Arvokkaan ja harvinaisemman kitaran tapauksessa luonnollisesti säilytän alkuperäisetkin mikit, jotta kitaran voi tarvittaessa palauttaa alkuperäiskondikseen, mutta niin kauan kun kitara on juuri minun työkalu, tahdon pystyä repimään siitä mahdollisimman paljon itseäni miellyttävän soundin irti - ja jos se edellyttää parin sadan euron lisäinvestointia ja varttitunnin kolvailua ja ruuvailua, se on mun mittapuussa sen arvoista. Joku muu näkee asian toisin, eikä siinä mitään.
 
Esim. nyky-Custom Shop-Gibsoneihinkin voi ihan surutta vaihtaa mieleisiään mikkejä ja pistää orkkismikit vaikka torille: '57 Classic:eja ja Burstbuckereita voi ostaa uusia tilalle ihan helposti, jos jostain syystä tarve vaatii.
 
en usko, että esim. valmiiksi kalliissa gibsonissa/fenkkussa soundin LAATU paranee oleellisesti vaihtomikeillä. Saundi itsessään voi vaihtua, mutta siitä en ajatuksellisti innostu.
 
Tämmöistä käsitettä on mahdotonta määritellä muuten kuin sähköteknisin termein. Onko soundin LAATU hyvä silloin, kun itse hyötysignaalia on paljon suhteessa kohinaan ja pörinään? Kaikki tuosta eteenpäinhän on puhtaasti makuasioita. Lisäksi tosin monien mielestä on olemassa paljonkin Gibsonin mikkejä laadukkaampia mikkejä, mutta ennen kaikkea semmoisia, joiden soundi nyt vaan yksinkertaisesti miellyttää enemmän.
 
P.S. Innostuisitko ajatuksellisesti siitä, että vaihtamalla mikit vaikkapa '59 Reissue Gibson Les Pauliin kitaran soundi muuttuisikin lähemmäksi alkuperäistä '59 Les Paulia? Gibsonin nykyhumbucker kun eivät soundiltaan välttämättä ole ollenkaan sama asia kuin 50-luvun PAF... tai sanotaan nyt vain, että mä en itse innostu ajatuksellisesti siitä, että jos jostain legendaarisesta kitaramallista tehdään reissue-painos, siihen tökätään mikit, joilla ei ole juuri mitään tekemistä alkuperäisten kanssa. Alkuperäisessä '57 Goldtopissa ei ollut Burstbucker-mikkejä - ei edes Burstbuckerin kuuloisia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «