Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Strato lyhyt oppimäärä?
1 2 3 4 5 6
ahvenonkala
05.10.2009 08:11:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin ongelma (minusta/minulle) Fenderin sarjatuotanto soittimissa on oikeasti paksukaulaisten kitaroiden puuttuminen aivan täysin. Miksi ei voisi edes yhteen malliin laittaa semmosta kunnon halkoa kuten esim Gibsonilta löytyy niissä 50s kauloissa. Uskon että maailmasta löytyy muitakin ihmisiä jotka joutuvat selviämään jokapäiväisestä elämästään tämän saman ongelman kanssa. Ei oo helppoa. Onneksi minulla on ongelmaa helpottamaan tuo "vanharouva" ja Warmothilta tullut mikkejä vaille valmis "fatback", pitäis kai se vielä hommata se Nocasterkin.
 
Dunga
05.10.2009 09:18:02 (muokattu 05.10.2009 09:24:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahvenonkala: Suurin ongelma (minusta/minulle) Fenderin sarjatuotanto soittimissa on oikeasti paksukaulaisten kitaroiden puuttuminen aivan täysin. Miksi ei voisi edes yhteen malliin laittaa semmosta kunnon halkoa kuten esim Gibsonilta löytyy niissä 50s kauloissa. Uskon että maailmasta löytyy muitakin ihmisiä jotka joutuvat selviämään jokapäiväisestä elämästään tämän saman ongelman kanssa. Ei oo helppoa. Onneksi minulla on ongelmaa helpottamaan tuo "vanharouva" ja Warmothilta tullut mikkejä vaille valmis "fatback", pitäis kai se vielä hommata se Nocasterkin.
 
No eikös toi 62 Hot Rod stratocaster oo aika paksukaulainen?
 
e. pikaisen googletuksen jälkeen, kyllä se vähän jää fatbackin tuuman paksuudesta.
 
War... war never changes.
B-tone-flat
05.10.2009 12:52:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahvenonkala: Suurin ongelma (minusta/minulle) Fenderin sarjatuotanto soittimissa on oikeasti paksukaulaisten kitaroiden puuttuminen aivan täysin. Miksi ei voisi edes yhteen malliin laittaa semmosta kunnon halkoa kuten esim Gibsonilta löytyy niissä 50s kauloissa. Uskon että maailmasta löytyy muitakin ihmisiä jotka joutuvat selviämään jokapäiväisestä elämästään tämän saman ongelman kanssa. Ei oo helppoa. Onneksi minulla on ongelmaa helpottamaan tuo "vanharouva" ja Warmothilta tullut mikkejä vaille valmis "fatback", pitäis kai se vielä hommata se Nocasterkin.
 
Mulla taas päinvastainen "ongelma". Ei tunnu löytyvän tarpeeksi ohutkaulaista soittopeliä. Nykyisissä Mex/Usa stankuissa se on siinä ja siinä. Soittaa kyllä pystyy mutta pidemmän päälle alkaa rasittamaan. Kaverilta Löytyy Usa std -91 ja siinä on ohuempi kaula kuin nykyisissä. Sellaisia vaan harvemmin markkinoilla pyörii. Tiedä sitten löytyiskö tuolta 7.25" radiuksen puolelta sopivaa.
 
No Comments!
HTMono
05.10.2009 13:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mulla taas päinvastainen "ongelma". Ei tunnu löytyvän tarpeeksi ohutkaulaista soittopeliä. Nykyisissä Mex/Usa stankuissa se on siinä ja siinä. Soittaa kyllä pystyy mutta pidemmän päälle alkaa rasittamaan. Kaverilta Löytyy Usa std -91 ja siinä on ohuempi kaula kuin nykyisissä. Sellaisia vaan harvemmin markkinoilla pyörii. Tiedä sitten löytyiskö tuolta 7.25" radiuksen puolelta sopivaa.
 
Jännä juttu. Mulla nimittäin just liian ohut kaula alkaa rasittaa kättä enemmän. Tuohon peukalon lihakseen alkaa kivistää aika helposti sillon. Joku Ibaneeeetsin wizard-kaula on ihan tuskainen soitettava pidemmän päälle. Paksummalla kaulalla taas hitosti miellyttävämpi.
 
On se hyvä että noita on kaikenlaisille kourille sentään =)
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
jii.haanpaa
05.10.2009 13:35:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mulla taas päinvastainen "ongelma". Ei tunnu löytyvän tarpeeksi ohutkaulaista soittopeliä. Nykyisissä Mex/Usa stankuissa se on siinä ja siinä. Soittaa kyllä pystyy mutta pidemmän päälle alkaa rasittamaan. Kaverilta Löytyy Usa std -91 ja siinä on ohuempi kaula kuin nykyisissä. Sellaisia vaan harvemmin markkinoilla pyörii. Tiedä sitten löytyiskö tuolta 7.25" radiuksen puolelta sopivaa.
 
Itselläni on vm 91 amerikanstandardi enkä tunnusta sitä sen ohutkaulaisemmaksi verrattuna kaupan hyllyillä roikkuviin standardeihin verrattuna. Tai ainakaan näillä käpälillä ei noin pieniä eroja huomaa. Laiha se kuitenkin on, verrattuna esim vintage-stratoihin.
 
Vildascq
06.10.2009 22:13:20 (muokattu 06.10.2009 22:18:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heikkimononen: Jännä juttu. Mulla nimittäin just liian ohut kaula alkaa rasittaa kättä enemmän. Tuohon peukalon lihakseen alkaa kivistää aika helposti sillon. Joku Ibaneeeetsin wizard-kaula on ihan tuskainen soitettava pidemmän päälle. Paksummalla kaulalla taas hitosti miellyttävämpi.
 
On se hyvä että noita on kaikenlaisille kourille sentään =)

 
Erilaisenkin kanssa oppii elämään. Kaikki alkoi siitä kun lainasin kaverin Stratoa, johon ihastuin niin että hankin itselleni samanlaisen. Sitten tuli yllättäen käteen kramppeja muutaman tunnin soiton jälkeen. Aiemman kitarani (Guild) kapea mutta syvä U-muotoinen kaula solahti luontevasti peukalonhankaan ja kieliä saattoi vääntää koko käden voimalla. Stratoni kaulan (modern C-shape) kapea reuna painaa tällä otteella ikävästi. Mutta kun opettelin pitämään peukalon kaulan takana ja soittamaan sormilla eikä ranteella ja vaihdoin ohuempaan kielisettiin, homma alkoi luistaa. Soittoon alkoi ilmestyä countrylicksejä, varhaista Mark Knopfleria ja muuta knapsua...
 
Strato, jossa olisi U-kaula voisi olla mahtava. Sellainen puuttuu nykyvalikoimasta.
 
FensonGibder
06.10.2009 22:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vildascq:
 
Strato, jossa olisi U-kaula voisi olla mahtava. Sellainen puuttuu nykyvalikoimasta.

 
No tossa:
 
http://www.dv247.com/guitars/fender … -3-color-sunburst-maple-neck--40924
 
Riffi, nyt.
artopee
06.10.2009 22:41:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mulla taas päinvastainen "ongelma". Ei tunnu löytyvän tarpeeksi ohutkaulaista soittopeliä. Nykyisissä Mex/Usa stankuissa se on siinä ja siinä. Soittaa kyllä pystyy mutta pidemmän päälle alkaa rasittamaan. Kaverilta Löytyy Usa std -91 ja siinä on ohuempi kaula kuin nykyisissä. Sellaisia vaan harvemmin markkinoilla pyörii. Tiedä sitten löytyiskö tuolta 7.25" radiuksen puolelta sopivaa.
 
Mulla oli yksi japanilainen Squju-Strato, jossa oli juurikin toivekuvauksesi mukainen hyvin siro kaula. (kaulassa leima ST-362) Sarjanumeron perusteella se oli vuodelta 1987, eli sarjanro oli E7XXXXX -jotain...
 
jra
07.10.2009 00:43:15 (muokattu 07.10.2009 01:15:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään käytännön kokemusta miten Squierin CV-sarjan "Modern C"-profiilin kaula vertautuu esim. MIM Classic Playeriin, 60's Classiciin, Road Worniin jne. 400-900 euron välillä oleviin perinnehenkisiin Stratoihin (60's tai sinnepäin)?
 
Itsellä on CV Tele, jossa speksien mukaan pitäisi olla sama kaulaprofiili kuin CV-Stratoissa, ja olen yrittänyt löytää Fendereistä vastaavaa tai hieman paksumpaa kaulaa. Radiuksethan noissa eroaa, mutta niiden erot eri mallien välillä on tiedossa.
 
Paikallisessa liikkeessä ei ole hyllyssä kuin Road Worn 60's ja Highway One, joten laajempi kokeilu ei tällä hetkellä onnistu. Muutamaan otteeseen olen joskus noita läpi soitellut, mutta silloin ei ollut hankinta ajankohtainen, eikä Skujun kaulaa verrokkina. Minkä verran Fenderillä liukuhihnamallien eroavat paksuudeltaa C-kaulat, joita näyttää olevan speksien mukaan ainakin C, soft C, modern C, thick C? Onkohan yksilöiden kohdalla saman vuoden malleissa minkalaisia heittoja?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
B-tone-flat
07.10.2009 14:48:30 (muokattu 07.10.2009 15:10:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla on nyt viimeaikaista kokemusta Fender usa std:stä(-97,-99 ja 2008), mim classic player 60:stä, mim classic 70s sekä tosta road wornista. kaikissa pitäis olle suunnilleen Modern C-kaula paitsi classic 70ssä. Usa stdssä sekä mim 60ssä radius 9,5"/12" jossa en paljonkaan eroa huomaa. Kumpikin snadisti liian tuhti pidemmän päälle. Classic 70ssä u-kaula ja 7.25 radius. Melko mukava soittaa mutta nauhat ohuet vintaget joten ei kelpaa mulle. Rwssä sitten radius 7.25" ja tuntuma aivan eri. Onko siinä sitten ohuempi kaula vai onko syynä radius vai 6105 nauhat? Rw tällä hetkellä mun valinta (torilla ostoilmoitus!) vaikka en radiuksesta pidäkään. Vai onko mulla vaan asenteessa vikaa?
 
Noissa mim classiceissä taitaa olla jonkun verran yksilöeroja. Olen useaa sellaista soittanut eri liikkeissä ja muutamassa on ollut selvästi mukavampi kaula soittaa. Olisin sellaisen jo ostanutkin mutta väri ollut väärä.
 
En tiedä voiko keskenään verrata kaulaa jossa sama muoto mutta eri radius? esim usa std/classic 60.
 
No Comments!
marco_albertz
07.10.2009 21:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibderin linkki oli mainio! Eli Englannista löytyisi kohtuuhintaan juuri tuollainen sopiva strato. En halua sellaista valmiiksi kulutettua vaan siistin näköisen.
Missähän nuo 70s tyyliset Fenderit on sitten tehty, onko jollain tietoa? Olisko jopa Korean tuotantoa, kun ei erikseen mainita?
 
The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
hapan
07.10.2009 21:33:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marco_albertz: Missähän nuo 70s tyyliset Fenderit on sitten tehty, onko jollain tietoa? Olisko jopa Korean tuotantoa, kun ei erikseen mainita?
 
Ovat meksikossa tehtyjä nuo.
 
Björn E. Borg
07.10.2009 23:52:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vildascq: Erilaisenkin kanssa oppii elämään. Kaikki alkoi siitä kun lainasin kaverin Stratoa, johon ihastuin niin että hankin itselleni samanlaisen. Sitten tuli yllättäen käteen kramppeja muutaman tunnin soiton jälkeen. Aiemman kitarani (Guild) kapea mutta syvä U-muotoinen kaula solahti luontevasti peukalonhankaan ja kieliä saattoi vääntää koko käden voimalla. Stratoni kaulan (modern C-shape) kapea reuna painaa tällä otteella ikävästi. Mutta kun opettelin pitämään peukalon kaulan takana ja soittamaan sormilla eikä ranteella ja vaihdoin ohuempaan kielisettiin, homma alkoi luistaa. Soittoon alkoi ilmestyä countrylicksejä, varhaista Mark Knopfleria ja muuta knapsua...
 
Strato, jossa olisi U-kaula voisi olla mahtava. Sellainen puuttuu nykyvalikoimasta.

 
Tämä on todella hyvä pointti. Itse asiassa nimenomaan jos peukalo on kaulan takana, itse asiassa käden koolla versus kaulan paksuus ei oikeastaan ole merkitystä miten "hyvältä joku kaula kädessä tuntuu". Uskoisin että käsivarren mittasuhteet ja soittoasento vaikuttavat paljon enemmän kuin itse käsien koko siihen, miten kitara käteen sovitetaan. Optimaalisen puristusotteen sopivalla koolla ei ole luultavasti paljoakaan korrelaatiota juuri käden anatomiaan.
 
Olen tutkinut asiaa melkos perusteellisesti tässä viime päivinä, ja ergonomisesti parhaat kaulat ovat epäsymmetrisiä sillä tavalla kaula kapenee alaspäin mentäessä.
 
Mitä loivempi siirtymä kädelle tarjotaan kun otetta vaihdetaan kielten välillä (sekä kaulan takana että otelaudalla), sitä pienemmällä jännityksellä kitaraa pystyy soittamaan. Ergonomisesti huonoin on tuollainen medium c-kaula, jossa on vielä kovin kaareva otelauta, koska rannetta kääntämään paljon asennon vaihtamiseksi.
Siksi se on esimerkiksi Fenderin Stratocaster-malleissa harvinainen.
Kävin tarjolla olevat Stratot läpi enkä löytänyt sieltä, jos nyt noita speksejä oikein tulkitsin, kuin kaksi tällaista ergonomisesti arveluttavaa mallia, eli Mark Knopflerin ja Jeff Beckin mallit. Yleensä noissa medium-kauloissa tarjotaan laakeampaa otelautaa.
 
Mietin miten nuo taiturit ovat tällaisiin ratkaisuihin aikanaan päätyneet, ja totesin että todennäköisesti tatsia helpottaakseen kombinaatioon on valittu mahdollisimman ohut kielisetti kompensoimaan tuota haastavaa kaulaa. Knopflerin tyyli edellyttää tuota kuperaa ottista ja Beck on puolestaan omista syistään päätynyt tuohon ratkaisuun. No tietysti hiukan paradoksaalisesti koko kommenttini aihetta kohtaan, ovat valinneet "käteen sopivan kaulan".
 
Tähän rokkikulttuuriinhan kuuluu tuollainen tietty asenne, ja siitä seuraa, että tuosta ergonomiasta ei paljon huolta kanneta, eivät soittajat eivätkä välttämättä soitinten valmistajatkaan. Uskoisin silti että aikaa myöten tuollainen epäsymmetrinen lattea profiili kitaran kauloissa yleistyy. Gibson LP Standard 2008:ssa on sellainen ja siitä hatunnosto tuohon suuntaan. Fenderin kannattaisi tulla perässä.
 
Blues-soittajien suosima v-profiili saattaa tosin elää pitkään, ja varmaan halvemmissa kitaroissa erilaiset kompromissit pitävät pintansa. V-profiilikin tukee käden luonnollista liikerataa, ja voi sopia joillekin soittajille ja soittotyyleille.
 
Kaiken kaikkiaan tuo "käteen sopivuus" on siis pitkälti tottumus- ja tekniikkakysymys, ja tietynlaisen tekniikan omaksuneelle soittajalle lähes merkityksetön asia.
 
B-tone-flat
08.10.2009 00:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marco_albertz: FensonGibderin linkki oli mainio! Eli Englannista löytyisi kohtuuhintaan juuri tuollainen sopiva strato. En halua sellaista valmiiksi kulutettua vaan siistin näköisen.
Missähän nuo 70s tyyliset Fenderit on sitten tehty, onko jollain tietoa? Olisko jopa Korean tuotantoa, kun ei erikseen mainita?

 
Tollainenhan löytyy täältä mnetin torilta. Kävin site itse kokeilemassa ja voin suositella. helvetin hyvässä kondiksessa ja soitettavuus huippuluokkaa. Hakekaa veks.
 
No Comments!
jra
08.10.2009 00:08:38 (muokattu 08.10.2009 00:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Beck on puolestaan omista syistään päätynyt tuohon ratkaisuun. No tietysti hiukan paradoksaalisesti koko kommenttini aihetta kohtaan, ovat valinneet "käteen sopivan kaulan".
 
Tähän rokkikulttuuriinhan kuuluu tuollainen tietty asenne, ja siitä seuraa, että tuosta ergonomiasta ei paljon huolta kanneta, eivät soittajat eivätkä välttämättä soitinten valmistajatkaan.

 
Kyllä Jeff Beckillä on ollut jonkinlaista ergonomista näkemystä, kun esimerkiksi ukon Esquire on tähän tapaan modattu:
http://pages.videotron.com/reaction/jeff_beck_esquire.jpg
 
Olisiko Beckin Straton kaulaprofiiliin/radiukseen merkitystä sormilla soittamisella ja soittoasennolla, jossa kitara on tietyllä tavalla kallellaan ja "edessä". Hieman omanlaisensa tyyli pitää kitaraa.
Ei aivan näin yleensä, mutta kuitenkin:
http://www.swiss-riviera.com/sights … eing/2006/07/jeffbeck/DSC08423z.jpg
Tässä ehkä se tyypillisempi Jeff Beck -soittoasento:
http://blogs.suntimes.com/awards/BECK21%20Jeff%20Beck%2010.JPG
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Björn E. Borg
08.10.2009 08:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Kyllä Jeff Beckillä on ollut jonkinlaista ergonomista näkemystä, kun esimerkiksi ukon Esquire on tähän tapaan modattu:
http://pages.videotron.com/reaction/jeff_beck_esquire.jpg

 
Hiukan olisi höylän käsittelyssä miehellä harjoittelemista kun tuon E:n muotoilua katselee.
 
Olisiko Beckin Straton kaulaprofiiliin/radiukseen merkitystä sormilla soittamisella ja soittoasennolla, jossa kitara on tietyllä tavalla kallellaan ja "edessä". Hieman omanlaisensa tyyli pitää kitaraa.
 
Olisikohan tässä nyt kyseessä kuitenkin James Bond-tyyppinen tuliase-ratkaisu, joka selittäisi tuon kaulamallin. Muuta selitystä ei keksi.
 
Ei aivan näin yleensä, mutta kuitenkin:
http://www.swiss-riviera.com/sights … eing/2006/07/jeffbeck/DSC08423z.jpg

Tässä ehkä se tyypillisempi Jeff Beck -soittoasento:
http://blogs.suntimes.com/awards/BECK21%20Jeff%20Beck%2010.JPG
 
Aiheuttikohan tuo jatkuva jännityksessä soittaminen yleisen kiukkuisuuden, josta J.B. tuli melkein yhtä kuuluisaksi kuin soitostaan? ;)
 
Jii-Gee
08.10.2009 11:24:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artopee: Mulla oli yksi japanilainen Squju-Strato, jossa oli juurikin toivekuvauksesi mukainen hyvin siro kaula. (kaulassa leima ST-362) Sarjanumeron perusteella se oli vuodelta 1987, eli sarjanro oli E7XXXXX -jotain...
 
Tässä Stratossa tod näk siro kaula;
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=328730
 
Itellä löytyy myös tollainen -89,ja "ei ole myytävänä" koska kyseinen keppi TODELLA HYVÄSOINTINEN yksilö.
Mun Stratoista tossa kaikkein siroin kaulaprohviil,tykkään kovasti vaikkakin oikeasti olen tuhdimman kaulan kannattaja.
Toi Squikan kaula vaan jokseenkin onnistunut siro-kaula,siis mun näpeille.
 
Tota hintapyyntiä en kyllä lähde kommentoimaan...
 
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
hollstro
08.10.2009 11:35:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAKRGUS: Tässä Stratossa tod näk siro kaula;
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=328730
 
Itellä löytyy myös tollainen -89,ja "ei ole myytävänä" koska kyseinen keppi TODELLA HYVÄSOINTINEN yksilö.
Mun Stratoista tossa kaikkein siroin kaulaprohviil,tykkään kovasti vaikkakin oikeasti olen tuhdimman kaulan kannattaja.
Toi Squikan kaula vaan jokseenkin onnistunut siro-kaula,siis mun näpeille.
 
Tota hintapyyntiä en kyllä lähde kommentoimaan...

 
Mulla oli tommonen. Siinä on todallakin kaikkein kapein ja pienin kaula mihin olen törmännyt. Kaula on muutaman millin kaposempi ja niinpä tuohon kaulataskuun ei standardikaula mahdukaan. Myäs vibrakoneisto/talla on erimitoilla kuin normaalit pelit.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «