Aihe: Tinnitus
1 2
markkuliini
07.10.2009 20:56:43 (muokattu 07.10.2009 21:30:41)

Kailis: Mä vertailin joskus testi-CD:n taajuuksiin ja 8kHz on aika liki. Se on myös hassua että se on korkein taajuus mitä kuulen.

Oikeasti? Ihmisen kuulohan pitäisi nuorena yltää noin 20 kHz:iin. Sulta on siis mennyt jo korkein oktaavi ja rapiat päälle. Jaiks! Sinänsä jännä että tykkäät kuitenkin suht. tummasoundisista symbaaleista. Vai tekeekö korkeampisoundiset nimenomaan kipeää tms.?

Just luin vanhasta Viidakkorumpu-lehdestä Twist Twistin haastattelun pätkää. Sanoi muistaakseni jotenkin että Paisteen paksut ovat about ainoita mitä se kuulee.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Kailis
07.10.2009 21:51:03 (muokattu 07.10.2009 21:52:22)

No mun mielestä noiden symbaalien fundamentaalinen ero on ylemmillä keskitaajuuksilla, jossain 4-6 kHz:n kieppeillä. Huomaa miksutellessakin että noiden taajuuksien rukaaminen vaikuttaa overisoundeihin peltien osalta eniten. Ja mullahan on turkkilaisiksi aika kirkkaat, Gold-sarjan symbaalit crasheina, vaikkakin ohuimmat fast-paksuudet. Viimeksi tuli Versa 18" crash, ja se on kyllä selkeästi tummempi. Siihen suosittelen tutustumaan jos haluaa ohuen ja tarvittaessa hiljaisen sympin.

...pitäisi nuorena yltää noin 20 kHz:iin.

Tää lause ei liity muhun mitenkään =D
moderndrummer88
07.10.2009 23:35:20 (muokattu 07.10.2009 23:36:06)
kimizu: Tinnitus on siitäkin ikävä että kun sen kerran on saanut riesakseen, siitä ei taida eroon päästä kuin haudassa. Vaikka kuulo lähtisi lopulta kokonaan, tinnitus jää silti. Ääniaistimus on aivoissa ja sitä ei sieltä pois saa kuin korkeintaan jollain lobotomialla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Näinhän se menee.

Itsellä ei ole onneksi muuta kuulossa häikkää, kuin että silloin tällöin saattaa mennä korva lukkoon ja alkaa kuulua ujellus. Tätä tapahtuu tosin vain muutamia kertoja kuussa ja kestää vain noin 10 sekuntia. Eikä sit noissa kuulotesteissäkään ole havaittu mitään heikkenemiä.
Relaxin' At Camarillo...
Vallu-Veke
08.10.2009 07:16:02
kimizu: Tinnitus on siitäkin ikävä että kun sen kerran on saanut riesakseen, siitä ei taida eroon päästä kuin haudassa. Vaikka kuulo lähtisi lopulta kokonaan, tinnitus jää silti. Ääniaistimus on aivoissa ja sitä ei sieltä pois saa kuin korkeintaan jollain lobotomialla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

En tiedä tuosta lobotomiasta, mutta näin minäkin olen käsittänyt asian ja en ole ainakaan itse päässyt vielä eroon siitä.
Tinnitusta voi lieventää peittämällä sen ääni muulla suurinpiirtein samantaajuisella, mutta vähemmän häiritsevällä äänellä. Joskus suorastaan pakko.
Oma tinnutus on sellaista luokkaa, että siihen on osittain jo tottunut. Jonkinasteinen invalidihan sitä on tietenkin.
Jossain Kainuun eräkämpässä saattaa olla paikallaan laittaa radio päälle, kun taustakohinaa ei ole juuri nimeksikään. Oman pään kohina tulee ehkä parhaiten esille juuri hiljaisilla hetkillä ja se on silloin jo häiritsevää luokkaa. Esim. nyt tällä hetkellä, kun olen ensimmäinen työpaikalla, on hiljaista. Korva inisee rankasti. Kun tulee väkeä, niin ininä peittyy ja sitä ei ajattele kokoajan.
kapulat poikki
08.10.2009 09:38:34
Itse soitin yhden kesän ilman suojaimia (idiootti) ja kohisi korvat aina soiton jälkeen. En tiedä palautuiko kuulo vai oppiko aivot tarkentamaan kuuloa koska en huomaa mitään häikkää kuulossa?
Hei älä ny viitti, ei karhukaan riehu koko aikaa, se syö välillä puolukoita...
hollmi-5
08.10.2009 21:08:39 (muokattu 09.10.2009 08:52:28)
Kuuloalue on 20-20 000 Hz. Jos joku on kuunnellut ne kaikki taajuudet vaikka terssin tai edes oktaavin välein huomaa, kuinka todella ohutta ininää jo 8000 hertsiä on. Kotona virittelin kuuntelusysteemiä taajuuskaistageneraattorin ja terssianalysaattorin kanssa ja yllätyin taas, kuinka oikeasti kuuloalueen ääripäät ovat vaikeati havaittavissa. Ja myös sen, kuinka vähän musaa siellä ääripäissä on.

Joku vanha AC/DC:n levy oli kokonaan välillä 120-8000 Hz. Se soundasi aivan kympillä, joten miksi niitä syvimpiä bassoja (jotka lähinnä aistii) tai varsinkaan silmiä kirveleviä dislkantteja ihaillaan.

Minä kuulin 25-16 000n Hz. Tunsin 20 Hz ja olin kuulevinani 20 000 Hz.
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
08.10.2009 22:00:25

hollmi-5: Kuuloalue on 20-20 000 Hz. Jos joku on kuunnellut ne kaikki taajuudet vaikka terssin tai edes oktaavin välein huomaa, kuinka todella ohutta ininää jo 8000 hertsiä on. Kotona virittelin kunelusysteemiä taajuuskaistageneraattorin ja terssianalysaattorin kanssa ja yllätyin taas, kuinka oikeasti kuuloalueen ääripäät ovat vaikeati havaittavissa. ja myös sen, kuinka vähän musaa siellä ääripäissä on.

Niin, 8000 hertsin ja 16 000 hertsin ero on oktaavi. Eli esim. suhteessa sama kuin vaikka 1000 ja 2000 hertsin ero. Eli jos ei vaikka kuule kuin 10 000 hertsiin asti, niin ei sen yläpuolella tosiaan paljoa tavaraa enää olekaan ja matkaa 20 000 hertsiin on äänenkorkeutena mitattuna aika vähän. Vaikka hertseissä mitattuna onkin iso alue.
Eikös nuo hertsit mene suhteessa neliöön. Eli oktaavit on 1,2,4,8,16,32,64,128 jne.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
hollmi-5
08.10.2009 22:27:03
markkuliini: Eikös nuo hertsit mene suhteessa neliöön. Eli oktaavit on 1,2,4,8,16,32,64,128 jne.

Kyllä näin on. Sävel-A kuuloalueella on22,5 (kukaan ei kuitenkaan kuule), 55, 110, 220, 440 ja sitten siitä seuraava A oktaavin päässä on 880, 1760, 3520, 7040 ja viimeinen kuultava A on14 080... ja se kuulumaton 28 160...
Pieni rumpalipoika
08.10.2009 22:44:24

hollmi-5:
Minä kuulin 25-16 000n Hz. Tunsin 20 Hz ja olin kuuevinani 20 000 Hz.

Hyvät reteot sulla. Aika harvat nimittäin toistaa tollasia taajuuksia.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
hollmi-5
08.10.2009 22:51:35 (muokattu 08.10.2009 22:53:37)
Pieni rumpalipoika: Hyvät reteot sulla. Aika harvat nimittäin toistaa tollasia taajuuksia.

Noissa pömpeleissä lukee (sekä kajareissa, että subbasessa): Genelec. Aikaisemmissa Gradient. Ja ne Gradientit toistivat ilman subbasta 23 Hz -6db.

Taitaa kuitenkin useimmissa kajareissa ongelma ola taajuusvasteessa ja alarajataajuudessa, eli kuuloalueen taajuudet yläpäässä kyllä toistuvat (ei ihan tasaisesti), mutta bassopuolella leikkaa jo aikaisin (noin 100 Hz alapuoliset taajudet) pois.
Pieni rumpalipoika
09.10.2009 07:24:47

hollmi-5: Noissa pömpeleissä lukee (sekä kajareissa, että subbasessa): Genelec. Aikaisemmissa Gradient. Ja ne Gradientit toistivat ilman subbasta 23 Hz -6db.

Taitaa kuitenkin useimmissa kajareissa ongelma ola taajuusvasteessa ja alarajataajuudessa, eli kuuloalueen taajuudet yläpäässä kyllä toistuvat (ei ihan tasaisesti), mutta bassopuolella leikkaa jo aikaisin (noin 100 Hz alapuoliset taajudet) pois.

Jahas. G-linjoilla mennään täälläkin. Joskus oli 1029:t subbarilla (mallia en muista), sit on 1.2-Gradienteilla tullut kuunneltua koko nuoruus ja nyt on Preludet. Pitäisi vain löytää vielä kolmas Prelude keskikaiuttimeksi. Vaihtoehtoina olisi ostaa joko kolme mustaa, myydä nuo kaksi pyökin väristä tai sitten yksi pyökin värinen ostaa lisää.

Hyviä skobeja Gradientit kyllä ja ihan käsittämättömän hyvää palvelua sieltä saa. Olen joitakin kertoja joutunut laittelemaan tehtaalle kysymyksia ja aina on tullut sähköpostitse erittäin nopeasti asiallinen ja tyhjentävä vastaus, vaikka olen kyllä ilmaissut asian siten, että on tullut selväksi ettei minulta heille suoraan juuri nyt ole rahaa tulossa. Eli olen siis kysellyt lähinnä käytetyistä kajareista.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
hollmi-5
09.10.2009 08:51:11
Pieni rumpalipoika: Jahas. G-linjoilla mennään täälläkin. Joskus oli 1029:t subbarilla (mallia en muista), sit on 1.2-Gradienteilla tullut kuunneltua koko nuoruus ja nyt on Preludet. Pitäisi vain löytää vielä kolmas Prelude keskikaiuttimeksi. Vaihtoehtoina olisi ostaa joko kolme mustaa, myydä nuo kaksi pyökin väristä tai sitten yksi pyökin värinen ostaa lisää.

Hyviä skobeja Gradientit kyllä ja ihan käsittämättömän hyvää palvelua sieltä saa. Olen joitakin kertoja joutunut laittelemaan tehtaalle kysymyksia ja aina on tullut sähköpostitse erittäin nopeasti asiallinen ja tyhjentävä vastaus, vaikka olen kyllä ilmaissut asian siten, että on tullut selväksi ettei minulta heille suoraan juuri nyt ole rahaa tulossa. Eli olen siis kysellyt lähinnä käytetyistä kajareista.

Gradientin tehdas on nykyisin tuossa naapurikunnassa Kerimäellä. En ole paikalla käynyt.

Kun minulla oli Gradientin 2.3-malliset kaiuttimet ja halusin ne tuplajohdottaa, laittoi Risto Salmi minulle kirjeessä ohjeet. Tämä ennen internettiä. Samoin kerran oli aika lailla railakkaat sessiot ja kaiuttimista paloi komponentteja jakosuotimelta ja diskanttikaiuttimia (vahvistin leikkasi ja ajoi kanttiaaltoa...). Silloin apu tuli puhelimitse. Istuin luuri korvalla ja yleismittarilla mittasin ohjeen mukaan. Paketti varaosia tuli kotipostiin. Mukavaa palvelua. Kotimaisuus on monesti hyvä asia.
kimizu
09.10.2009 09:50:23
hollmi-5: Noissa pömpeleissä lukee (sekä kajareissa, että subbasessa): Genelec.

Sama täällä, 1029A kajarit ja 1091A subbanen. Täytyy sanoa että on eräs parhaista hankinnoista mitä olen koskaan tehnyt, millä tahansa mittarilla katsottuna. Kaikkien näiden vuosien jälkeen, mitä nuo ovat mulla olleet, edelleenkin jaksan ihastella niiden hyvää sointia. Eikä tarvitse edes luukuttaa että kuullostaa hyvälle, aikanaan hommasinkin ne kerrostalossa asuessani että saisi hyvää ääntä pienemmilläkin paineilla.

Joku viisas on joskus sanonut että kaiuttimien merkitys korostuu erityisesti ääntä kuunneltaessa.
Allekirjotan tämän täysin :)
Timing stinks but cheerfully winks...
Kailis
09.10.2009 10:01:32 (muokattu 09.10.2009 10:03:10)

kaiuttimien merkitys korostuu erityisesti musiikkia kuunneltaessa.

Kävin aikoinani koekuuntelemassa Elacin pikkukaiuttimet ja olin aika vaikuttunut niiden tuottamasta äänikuvasta. Hinta tais olla n. 8000 markkaa pari, joka tuntui olevan liikaa siihen aikaan. Nyt vois kaivaa käytettynä vaikka Saksan ebaystä. Ei ihan kaikella materiaalilla kuulosta hyvältä. Jos on ylikireä miksaus, niin nämä ei kyllä armahda yhtään. Toisaalta silloin referenssinä käyttämäni Massive Attackin Mezzonine kuulosti niin hyvältä, että jopa kaikkeen tottunut myyjä kysyi levyn nimeä.

http://www.elac.com/en/index.html

Oisko ollut lähin toi ELAC 310 CE.
Ruutikallo
09.10.2009 11:04:33
Neurosaur:

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miten selvittiin? Tinnittäjät vuodattakaa nyt oikein kunnolla tänne. :)

Itselläni on vasemmassa korvassa työtapaturman takia kuulovaurio 4000hz:n paikkeilla. Tai miksi sitä nyt kutsutaankin.
Ikävästi osuu juuri kuuloalueelle. Varsinaista tinnitusta ei ole, lukuunottamatta satunnaisia ininöitä(varsinkin kanssasoittajilta:)).

Jo varsin vähäinen taustamelu aiheuttaa esim. puheen erottelun vaikeutumisen.
Soittamalla en ole kuuloaistiani pilannut, aina olen huolehtinut asianmukaisesta suojauksesta.
Vaikkei se olekaan ollut aina niin hevim, kun on tulpat päässä.
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Neurosaur
09.10.2009 11:05:20 (muokattu 09.10.2009 11:05:48)
Kävin kuulotesteissä ja kuulontutkijan mukaan mulla on "täysin normaali kuulo". Tuo käyrä ei nyt ihan suora ole mutta asteikolla 0-120 (desibelejä?) suurimmat dipit oli 10 yksikköä. Jäi vähän mietityttämään ns. harhapainallukset (painoin nappia vaikka en ollut aivan varma kuulinko mitään) mutta olen ymmärtänyt että tuo testi ottaa ne kyllä huomioon jollain tapaa.

Korvissa soi kyllä vielä mutta testituloksien myötä masennus ei ole aivan yhtä paha. Korvalääkäri sanoi että jos jätän melualtistukset pienelle niin tinnitus voi jopa kadota ajan kanssa. Voimia kaikille tinnittäjille, on tämä vaan aika ikävä oire.
jtpennane
09.10.2009 11:52:41
Neurosaur: Voimia kaikille tinnittäjille, on tämä vaan aika ikävä oire.

Onhan se, mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Itse sain tinnituksen noin 10 vuotta sitten ja pari vuotta meni totutellessa. Nyt harvemmin enää nukkumaan mennessäkään häiritsee. Suojaa vaan kuulonsa vastaisuudessa hyvin, niin voi soittoharrastustakin jatkaa normaalisti.
Kebab tai henki!
sutikomppi
11.10.2009 15:30:25
Tinnituksen syntyminen on yksilöllistä. Välttämättä se ei tarvitse monen vuoden altistumista. Toisten korvat vain ovat vamman syntymiseen alttiimpia. Äkillinen tarpeeksi kova ja voimakas ääni voi laukaista tinnituksen kerrasta. Varmasti on hyvä käyttää suojaimia ainakin treenatessa. Keikalla on sitten ehkä toinen asia. Osaa ihmisistä ne häiritsee ja osaa ei. Makuasia. Toistoa tässäkin tuli mutta toivottavasti vastaukset valaisevat asiaa.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Lucky 7
11.10.2009 15:55:26
Ei sillä etteikö soittaminen olis vaikuttanu, jo ennestään huonoon kuuloon. Mutta työmailla on paskamaisia tilanteita ollu, kun ei oikeen aina ole voinu kommunikoinnin takia pitää suojaimia, ja sit 5 metrin päässä, vaikkakin seinän takana, käy sellanen kivitalon kokonen moottori. Db:t jossain yli 120 ja taajuuskaista koko kuulo alue ja vähän päälle.
Toinen hyvä on lekalla kuorma-auton runkoon tai rauta lavaan akustoimattomassa hallissa, missä jälkikaiku on 2-3 sekuntia, ja boonuksena nestekaasuahjo. 3. kerta kun valitin pomolle akustoinnista, jäi työsopimus uusimatta.(oli kai vähän kallis)
Molemmissa paikoissa melulle altistuminen kesti 8h kerrallaan.

Keikka olosuhteissa ilman suojaimia soitto on linnunlaulua tohon verrattuna.
Otsikon niminen levy Ruottalais orkesterilta on muuten saatanan hyvä.
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)