Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EMG 9V vs 18V?
1 2 3
MPU
06.10.2009 21:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Että onkos ihan aikuisten oikeasti tavallisin korvin kuultavaa eroa 9V ja 18V välillä? Olen tietoinen headroomin lisäyksestä (mitä hää ikinä onkaan) mutta kuin sen kuulee vai kuuleeko? Että onko älyä tunkea kaks patteria vaiko yksi? Vekottimena EMG HBCS-humpukkerimikki ja BTC-etunen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Typhus
06.10.2009 21:20:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon testannu P-bassoa jossa oli EMG:n mikki 9v ja 18v sähköillä. En mie mitään eroa huomannu. Hyvin pelaa tossa sun mulle tekemässäki bassossa 9v sähköillä :)
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
oksatboys
06.10.2009 21:23:48 (muokattu 06.10.2009 21:25:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Että onkos ihan aikuisten oikeasti tavallisin korvin kuultavaa eroa 9V ja 18V välillä? Olen tietoinen headroomin lisäyksestä (mitä hää ikinä onkaan) mutta kuin sen kuulee vai kuuleeko? Että onko älyä tunkea kaks patteria vaiko yksi? Vekottimena EMG HBCS-humpukkerimikki ja BTC-etunen.
Marko

 
Kerran testattu ja kyllä siinä eron huomasi. Loppujen lopuksi 9v todettiin paremmaksi, ja sittemmin luovuttiin kyllä koko aktiivimikeistä:D
 
E. no mitä ihmettä olen eksynyt BASSO-palstalle :-D Testini koski kitaramikkejä.....
 
Teijo K.
06.10.2009 21:38:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Että onkos ihan aikuisten oikeasti tavallisin korvin kuultavaa eroa 9V ja 18V välillä? Olen tietoinen headroomin lisäyksestä (mitä hää ikinä onkaan) mutta kuin sen kuulee vai kuuleeko? Että onko älyä tunkea kaks patteria vaiko yksi? Vekottimena EMG HBCS-humpukkerimikki ja BTC-etunen.
Marko

 
Kyllä sen kuulee jos ei ole ihan puukorva. :)
 
Mulla oli jossain äänitettynä käppyröitäkin, ihan hupiin, missä se ero näkyikin. En missään nimessä laittaisi ikinä itselleni EMG mikkejä 9v sähköillä. Ehdottomasti kaksi patteria.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
calster
06.10.2009 22:36:30 (muokattu 06.10.2009 22:44:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Että onkos ihan aikuisten oikeasti tavallisin korvin kuultavaa eroa 9V ja 18V välillä? Olen tietoinen headroomin lisäyksestä (mitä hää ikinä onkaan) mutta kuin sen kuulee vai kuuleeko? Että onko älyä tunkea kaks patteria vaiko yksi? Vekottimena EMG HBCS-humpukkerimikki ja BTC-etunen.
Marko

 
Tällä hetkellä mennään 18 voltilla(EMG P-J).
Kyllä siinä mielestäni jotain eroa on, MUTTA niinkin pimeetä ni en oikeasti edes osaa sanoa tarkemmin.
Jotenkin tuntuisi että tuuttaisi pikkasen lujemmin tai jotenkin silleen.
Olen itse ostamassa BTC-etusta....
Voiskohan tuon virran lisäyksen huomata tuon etusen kanssa paremmin?.
 
..zigafreno
Antti K.
06.10.2009 22:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calster: No perkll. Tätä samaa pohtinut jo pitkään myös. Olen itse ostamassa BTC-etusta ja tällä hetkellä mennään siis 9 voltilla(EMG P-J)...
Voiskohan tuon virran lisäyksen huomata tuon etusen kanssa paremmin?.

 
Mulla on kahdessa bassossa tällä hetkellä 24v sähköt. Toisessa on EMG-MMCS / BQC ja toisessa EMG-J / BTC. En ole bändisoitossa verrannut 9v - 24v, mutta noin kotitestissä tuntui, että headroomia / "potkua" tuli enämpi.
 
Muusikon "paras" ystävä...
Kallekorvola
06.10.2009 23:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Mulla on kahdessa bassossa tällä hetkellä 24v sähköt.
 
Miten toteutit 24v?
 
Mulla oli ennen parikin EMG-bassoa, ja molemmissa totesin hyödylliseksi ton 18v systeemin. Headroomin lisääntyminen oli huomattavaa, ja ero tuli esille varsinkin etuastetta enemmän ruuvatessa... Kyllä se ero oli ihan selkeästi korvin kuultavissa. Jos mulle tulee vielä EMG:t johonkin bassoon, teen suoraan 18-volttiseksi.
 
MPU
07.10.2009 13:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peli 4-1. Sori Jesse, meen 18V systeemillä:)
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
rijopu
07.10.2009 14:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Miten toteutit 24v?
 
Sen pystyy pikkunikkari tekemään kahdella 12v pyöreällä paristolla ja modifioimalla AAA paristoille valmiina olevia kahden yksikön paristokoteloita. Vielä ylimääräinen nepparipasiton kiinnike kylkeen kiinni ja paketti mahtuu kivasti 9voltin parison tilalle.
 
Mä suosin myös noita suurempivolttisia ratkaisuja. Mulla ei ole kovaa tutkimusdataa näyttää, mutta kokeilkaa ihmeessä.
 
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> Osta basso!: Sgigge
pekezu
07.10.2009 14:38:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rijopu: Sen pystyy pikkunikkari tekemään kahdella 12v pyöreällä paristolla ja modifioimalla AAA paristoille valmiina olevia kahden yksikön paristokoteloita. Vielä ylimääräinen nepparipasiton kiinnike kylkeen kiinni ja paketti mahtuu kivasti 9voltin parison tilalle.
 
Mä suosin myös noita suurempivolttisia ratkaisuja. Mulla ei ole kovaa tutkimusdataa näyttää, mutta kokeilkaa ihmeessä.

 
Mulla on jäsen Antti K.:lta ostettu tollainen tsydeemi. Toimii vinhasti. 9V- systeemi joutaa mun mielestä romulaatikkoon, etenkin jos on aktiivimikit ja -etuaste. 18V ja 24V systeemien suurista eroavaisuuksista en osaa sanoa.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
Teijo K.
07.10.2009 15:47:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://img53.imageshack.us/img53/2185/kppyr9eb.jpg
 
Löytyi. Alin tossa oli sillä 9v sähköillä, ja tossakin huomaa miten se on kompressoitunut jo lähdössä toi soundi. Ylempi sit 18v sähköillä, ja siinä tuota kompressoitumista ei näy.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
okabass
07.10.2009 16:29:26 (muokattu 07.10.2009 16:32:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: http://img53.imageshack.us/img53/2185/kppyr9eb.jpg
 
Löytyi. Alin tossa oli sillä 9v sähköillä, ja tossakin huomaa miten se on kompressoitunut jo lähdössä toi soundi. Ylempi sit 18v sähköillä, ja siinä tuota kompressoitumista ei näy.

 
Minusta tuo ei todista muuta kuin että alempi signaali on kokonaistasoltaan abouttirallaa kaksinkertainen ylimpään verrattuna. Ja on todennäköistä, että leikkautuminen johtuu ihan siitä. Minusta tuo näyttää leikkautumiselta (säröltä) ennemmin kuin kompressoinnilta.
 
Normaalin linjatasoisen inputin nimellistaso on parisen volttia, ja sen 9 V käyttöjännite pystyy antamaan abouttirallaa kaksinkertaisena. Eli pystyy säröyttämään inputin. Bassovahvareissa input on vielä herkempi, eli pienempi -muutaman sadan millivoltin- signaali riittää.
 
Tuo mahdollinen soundiero voi johtua minusta esimerkiksi siitä, että preampin IC-piiri "näkee" kaksi patteria erilailla kun yhden. Esim patterien sisäinen vastus on eri, ja IC:n toiminta muuttuu. Tai sen vahvistus muuttuu.
 
Jos "kuulostaa" paremmalta x määrällä patterita kuin määrällä Y, niin mikä ettei. En vaan ole yhtään kunnon testiä asiasta nähnyt. Näkisin sellaisen toki mielelläni.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
MPU
07.10.2009 16:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sokkotestin paikka. Koehenkilölle soitetaan samalla passulla 9V ja 18V systeemillä. Nappuloihin eiu kosketa mitenkään. Kuuluuko ero ilman että kerrotaan, että pattereita on enempi/vähempi.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
07.10.2009 17:05:47 (muokattu 07.10.2009 17:10:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Minusta tuo ei todista muuta kuin että alempi signaali on kokonaistasoltaan abouttirallaa kaksinkertainen ylimpään verrattuna. Ja on todennäköistä, että leikkautuminen johtuu ihan siitä. Minusta tuo näyttää leikkautumiselta (säröltä) ennemmin kuin kompressoinnilta.
 
Koska toi on soitettu muuten 100% samoilla asetuksilla ja samalla voimalla ja samalla bassolla, niin mitenhän toi on mahdollista? Ainoa mikä vaihtui oli patterien määrä.
 
Ja säröytymisestä tossa ollaan vielä kaukana, minkä näkee heti kaikki jotka on tolla Kristallilla äänittäneet yhtään mitään pikku vilkasulla. Siinä on itseasiassa nostettu toi alin käppyrä saman kokoiseksi kuin nuo muut, että se muotoero olisi selvempi. Tuo suora viiva tuossa on volumea merkkaava.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Teijo K.
07.10.2009 17:13:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Sokkotestin paikka. Koehenkilölle soitetaan samalla passulla 9V ja 18V systeemillä. Nappuloihin eiu kosketa mitenkään. Kuuluuko ero ilman että kerrotaan, että pattereita on enempi/vähempi.
Marko

 
Enemmän toi atakki ja heedruumi munsta vaikuttaa soitettavuuteen.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
MPU
07.10.2009 20:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Enemmän toi atakki ja heedruumi munsta vaikuttaa soitettavuuteen.
 
Meinaatko että soiton dynamiikka tulis paremmin esiin kun signaali ei kompressoidu? Vai mitä tarkoitat vaikutuksella soitettavuuteen?
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
J.Hollström
07.10.2009 20:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Sokkotestin paikka. Koehenkilölle soitetaan samalla passulla 9V ja 18V systeemillä. Nappuloihin eiu kosketa mitenkään. Kuuluuko ero ilman että kerrotaan, että pattereita on enempi/vähempi.
Marko

 
Jos joku vaikka äänittelis?
 
MPU
07.10.2009 21:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki68: Jos joku vaikka äänittelis?
 
Voinpas tuossa vaikka ens viikolla äänitellä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
07.10.2009 21:49:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Meinaatko että soiton dynamiikka tulis paremmin esiin kun signaali ei kompressoidu? Vai mitä tarkoitat vaikutuksella soitettavuuteen?
Marko

 
No nimenomaan sitä.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
JaS
07.10.2009 22:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältäkin ääni 18V. Toisessa bassossa on EMG:n P/J-setti. Hyvin toimaa ainakin omassa soitossa.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «