Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tinnitus
1 2
Neurosaur
05.10.2009 20:32:40 (muokattu 05.10.2009 20:33:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haulla ei tullut vastaan tinnitus-topiccia ja aihe tuntuu olevan muusikoille ja etenkin rumpaleille inhottavan tuttu. Mulla on nyt vajaan viikon soinut korvissa putkitelkkarimainen kuuloalueen yläpäähän sijoittuva kimellys. En vaan tahdo ymmärtää miten tämä on mahdollista. Pienestä pitäen faijan painostuksella olen pitänyt huolta äänitasoista ja kun soittaa rumpuja tai on keikalla niin tulpat on siellä korvissa.
 
Ainut milloin äänitasot saattaa hieman karata käsistä on, kun soitan sähkörummuilla kuulokkeet päässä jonkin biisin päälle. Tällöinkään en päästä ääntä niin kovalle että se tuntuisi pahalle, enkä soita tosiaankaan useita tunteja putkeen tällä tavalla. Kuulokkeet on kyllä pitkiä aikoja päässä ja musaa kuuntelen pitkiä aikoja, mutta lääkärikirjassa luki, että kuulon vaurioitumiseen tarvitaan monen vuoden altistusta yli 85 desibelin ääntä 8 tuntia päivässä, esim töissä. Tämä ei kuulosta minun tilanteeltani yhtään.
 
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miten selvittiin? Tinnittäjät vuodattakaa nyt oikein kunnolla tänne. :)
 
sahkuifk
05.10.2009 20:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen kestää enemmän ja toiselle voi tulla kerrasta. Tuttavalla alkoi yhdestä kiväärinlaukauksesta ja tiedän äijiä jotka ei käytyä tulppia koskaan mutta ainakin omien puheiden mukaan mitään ei ole.
Mulla on hyvä työterveyshuolto ja voin käydä vaikka kerran kuussa mittauttaan kuulon ja vanhat käyrät on tallella niin voi verrata.
Mutta pidä huolta ja tuolla on se tulppakeskustelu, kannattaa lukee läpi, siellä on kokemuksia ja asiaa.
 
Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
Kailis
05.10.2009 22:38:21 (muokattu 05.10.2009 22:40:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=35723&o=0&#p429504
 
Mulla aika paha 8 kHz (eli just sellainen korkea ininä) kohalla plus kerrannaiset. Kuulen pahimmillaan meluisassa baarissa ja keskustan ruuhkassa. Vastaavasti on myös meluherkkyys, ilman suojausta ei enää edes voi vetää. Välillä ei meinaa saada puheesta selvää jos on taustamelua, vaikka kaikki muut kuulee.
Kyllä tän kanssa oppii elämään, mutta mielellään olis ilman.
 
K.Suninen
05.10.2009 23:23:03 (muokattu 05.10.2009 23:24:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä kans semmonen vaimea 4(vai 5?)-viivasen b:n ja bb:n välistä oikeassa korvassa ollu jo 3 vuotta. Mukavan hiljanen onneks, en tässä hiljasuudessa erota, ellen oikeen ala kuunteleen. Jos oikea korva joutuu ottaan vähänkin melua vastaan, niin välitön polyfonia kajahtaa raikaamaan..Se rauhottuu kyllä melko nopeasti, kun korvan saa suojaan melulta. Esmes kuukausi sitten mökillä syystalkoissa eno vasaroi naulaa vieressä, siitähän lähti sellanen "pikkusen kova" ääni, ei vielä kovin paha, mutta oikee korva alko silti heti huutaa. Siirryin pois läheisyydestä ja heti vinkuna rauhottui, kokeilin vielä uudestaan menemällä lähelle melua ja taas alko vaikerrus.
Eli aika varmasti tämmöstä yliherkkyyttä, koska en päästä korvia altistumaan ikinä metelille ja aina on joka paikassa tulpat (ja musahommissa myös varatulpat) mukana. Tiedä sitten onko hyvä vai huono juttu.
 
"Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. "
ProgrEssiivi
06.10.2009 08:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän täytyy kertoa kokemuspohjaista juttua hieman. Itse aina pelännyt tinnitusta todella paljon ja varonut melua. Sitten satuin saamaan sointia korviin, ja ajattelin että ei perkele nyt se tuli. Eipä tuo sitten ollut tinnitusta vaan säikähdin ihan normaalia korvien "sointia" jota kaikilla ihmisillä esiintyy jonkin verran.
 
Joskus voi tulla jaksoja jolloin korvat piippaa kenellä vaan hieman enemmän, eikä kyse läheskään aina ole melusta tai äänestä ylipäätään. Esim. stressi saa aikaan korvien sointia, samoin kuin verenpaine(ja itse asiassa veren kierto aiheuttaa korkean television "taustaininän" kaltaisen passiivisen äänen korviin melko usein), alkoholi aiheuttaa myös monelle verenpaineen kautta vinkunaa.
 
En muista kuka tämä suomalainen mies on(joku joka muistaa voi linkittää tänne :p), mutta hänet tunnetaan sellaisena "kuulotohtorina" joka itse aikanaan pahan tinnituksen saatuaan alkoi tutkia kuuloa ja valistamaan niin normaaleja ihmisiä kuin muusikoitakin kuulon, äänen, melun ja korvien soinnin luonteesta. Hänellä on hyvää asiaa aiheesta, kannattaa kurkistaa. Muun muassa valistaa myös siitä ettei kannata ihan fanaattisesti suojella kuuloa koko ajan, silloin se saattaa herkistyä jolloin äkilliset melupiikit saattavat olla paljon fataalimpia kuin jollakulla joka on antanut korvan "altistua".
 
Vähän tällaista, toivottavasti valotti :)
 
Kailis
06.10.2009 08:37:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan se altistuminen ei ole bänditreenejä ilman tulppia.
 
kimizu
06.10.2009 08:43:48 (muokattu 06.10.2009 08:45:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ProgrEssiivi:
En muista kuka tämä suomalainen mies on(joku joka muistaa voi linkittää tänne :p), mutta hänet tunnetaan sellaisena "kuulotohtorina" joka itse aikanaan pahan tinnituksen saatuaan alkoi tutkia kuuloa ja valistamaan niin normaaleja ihmisiä kuin muusikoitakin kuulon, äänen, melun ja korvien soinnin luonteesta. Hänellä on hyvää asiaa aiheesta, kannattaa kurkistaa. Muun muassa valistaa myös siitä ettei kannata ihan fanaattisesti suojella kuuloa koko ajan, silloin se saattaa herkistyä jolloin äkilliset melupiikit saattavat olla paljon fataalimpia kuin jollakulla joka on antanut korvan "altistua".

 
Tarkoitat varmaan Kauko Saari -nimistä herrasmiestä? Kake oli minullakin rumpuopettajana ja myöhemmin törmättiin useasti DAF-kuvioissa. Kake oli tosiaan ensimmäinen suomessa, joka sai virallisesti työkyvyttömyyseläkkeen työperäisen tinituksen vuoksi.
 
Muistan jo ekalta rumputunniltani Kaken kanssa, kuinka hän heti kiinnitti huomiota kuulonsuojaukseen ja soittoergonomiaan. Teki lähtemättömän vaikutuksen 13-14 vuotiaaseen wanna-be rumpaliin. Vieläkin on opit mielessä vaikka aikaa on kulunut kohta 30 vuotta :)
 
Pari linkkiä joissa Kaukon ajatuksia:
 
http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti9911/artikkeli03.html
http://www.tsr.fi/files/Uutistori/t … silta/2002_1/pages/08tarjoilija.htm
http://www.palkkatyolainen.fi/pt2002/pt0203/p020403-t3.html
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/606
 
http://www.kuulonhuoltoliitto.fi/
 
Timing stinks but cheerfully winks...
ProgrEssiivi
06.10.2009 09:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, juurikin tämä herrasmies! Hyvä että muistui, kiitän :)
 
Vallu-Veke
06.10.2009 19:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kannattaapa suojata se kuulo. Tinnitus on tuttujuttu meikäläisellekkin.
Tuli yks juttu mieleen.
Lähdin kerran autolla Turusta Tampereelle päin. Punaisenaallon vaihtuessa moottoritieksi lävähti mankasta kait sen verran hyvä biisi, että väänsin namikat tappiin ja kaasun pohjaan. Jossain Auran kohdalla, kun biisi loppui ja olin ajanut n. 30km huomasin, että en muistanut vaihtaa kakkosta isommalle. Hyvinhän se auto silläkin kulki. Ajoin kuitenkin koko matkan n. 120... km/h vauhdilla, niin se hieman pisti hävettämään, kun ajattelin, miltä se meno on kuulostanut ulospäin. Moottorin huutoa en edes hokannut, kun biisit paukkui ja naputin rattia. Samalla tietenkin lauloin. Kone ei leikannut onneksi kiinni.
Sitä vaan että niitä nappeja vääntää aivan liian helposti liian lujalle...
Myös kuulokkeet ja metallimusa on todellinen riski, koska monet metallibiisit toimii paremmin lujemmalla volyymilla....
 
Kailis
06.10.2009 19:39:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä auto sulla oikein on?
 
markkuliini
06.10.2009 19:41:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mikä auto sulla oikein on?
 
Sillä on vormuula-auto.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
jtannin
07.10.2009 12:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen kirjoitukseen viitaten:
Tinnituksen syntyyn on olemassa muitakin tekijöitä kuin meluvamma. Kehottaisin käymään lääkärillä, jos ongelma jatkuu.
Muita syitä voi olla jokin sairaus, niska-hartiasudun jumittuneet lihakset, korkea verenpaine yms.
 
OPJ1974
07.10.2009 12:54:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Jossain Auran kohdalla, kun biisi loppui ja olin ajanut n. 30km huomasin, että en muistanut vaihtaa kakkosta isommalle. Hyvinhän se auto silläkin kulki. Ajoin kuitenkin koko matkan n. 120... km/h vauhdilla, niin se hieman pisti hävettämään, kun ajattelin, miltä se meno on kuulostanut ulospäin. Moottorin huutoa en edes hokannut, kun biisit paukkui ja naputin rattia. Samalla tietenkin lauloin. Kone ei leikannut onneksi kiinni.
 
Mun kaverin tyttöystävä sai upouuden Pösön koneen männät tulemaan melkein konepellistä läpi kyseisellä metodilla Lahti-Helsinki -motarilla.... olisiko kymmenisen vuotta aikaa tästä :) Oli pistänyt kuulokkeet korville ja tietty varsin kovalle. Vaihde kakkosella sitten sataakahtakymppiä kohti Hälsinkiä. Kaverin mukaan 25 kilsaa kone oli kestänyt ja sitten poksahti.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Vallu-Veke
07.10.2009 13:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mikä auto sulla oikein on?
 
Pösön raatohan mulla tuohon aikaan oli. Ko. autolla ei juurikaan hurmattu naisia. Ne piti puhua selälleen silleen ihan vanhanajan konsteilla. Nyt on renu. Autovalinnat selittää varmaan osan muistakin oireista ja kärsimyksestä. Mutta ehkä taivasosuus jaettavista plantaaseista on sitten isompi, kuin yksiöluokkaa.
Juu no nuorempana tuli kuunneltua autossa aika kovalla volyymilla kun järki puuroutui.
Mun tinnitus on ilmeisesti kokonaissopan tulosta pitkältä ajalta.
Korvat soi aika pahasti, mutta siihen on onneksi hieman tottunut. Vaikka kuulo on huonontunut, niin melulle on tavallaan yliherkkä. Kolinat ei käy pelkästään kuulon päälle. Tuntuu joskus että pää jysähtää irti, kun pikku kilinää ja kolinaa kuulee. Pupillit kääntyy selälleen... Rumpuja ei voi soittaa ollenkaan ilman suojaimia. Kailiksella taisi olla vähän samansuuntainen juttu rumpujen suhteen.
Taitaa olla myös mäihästä kiinni, minkä sävyinen on se ininä, mikä sieltä pään sisältä kuuluu ja miten häiritsevä se on.
Tuossa joku taisi mainita, että ne vanhat kuulokäyrät kannattaa säilyttää. Samaa mieltä olen. Nykyään pitää olla puoliksi kuollut, jos meinaa päästä sairaseläkkeelle. Enää ei eletä 80-lukua. Kannattaa pitää tallessa kaikki mittaukset, vaikka niissä ei juuri nyt olisikaan häikkää.
 
Kailis
07.10.2009 14:23:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän hassu tatsi autoon jos kaasu pohjassa ajaa eikä epäile mitään. Eikä normi Pösöt edes liiku kakkosella 120 km/t. Mutta hauskoja juttuja juu.
Mulla on tohon tinnitukseen liittyen sellainen ilmiö, että yht'äkkiä tulee toiseen korvaan sellainen horror-tinnitus. Helvetin kova. Kestää n. 5 sekuntia, ja sitten pikkuhiljaa hiipuu pois. Jos vaikka kaupungilla kävelee, pitää pysähtyä, kun tasapaino tuntuu menevän. Onneksi näitä on harvakseltaan. Jos jäisi päälle, voisi elämä olla aika helvettiä.
 
Vallu-Veke
07.10.2009 14:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Vähän hassu tatsi autoon jos kaasu pohjassa ajaa eikä epäile mitään. Eikä normi Pösöt edes liiku kakkosella 120 km/t.

 
Kyllä pesonen lähtee, kuin jänis makuulta. No tottakai kaikkea pitää aina vähän liioitella. Vitseilläkin pitää mutta tämähän on oikeasti ikävä asia, joita tämä ongelma koskettaa. Siis tämä tinnutus.
Tinnutuksesta intin lääkärin kanssa hieman. Väitin, että kuulo meni, kun iski sellainen vestibulaarineuroniitti tai joku muu lapsellinen virus korvaan. Sen jälkeen ei ollut kuulo enää entisellään...
Kuulokäyrän mukaan lääkäri oli sitä mieltä että rumpujen pellit onkin todennäköisempi syy. Melu on aiheuttanut alentuman käyrään.
Ehkäpä molemmat on osa syy.
Pitäisi mitata joskus, mitä taajuutta se oikein pukkaa. Voisi käyttää virityksessä hyväksi, kun on ikään kuin sisäinen äänirauta päässä.
 
Kailis
07.10.2009 15:11:34 (muokattu 07.10.2009 15:12:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vertailin joskus testi-CD:n taajuuksiin ja 8kHz on aika liki. Se on myös hassua että se on korkein taajuus mitä kuulen.
Mulla oli mystinen kokemus muutama vuosi sitten valvoessani yksin viimeistä purjehdusreissun yötä Kastelholmassa. Istuin siellä kalliolla ja aistin sellaisia ääniä, joita en kuitenkaan kuullut. Vasta sitten huomasin että ympärillä pyöri parvi lepakoita. Nyt pystyin yhdistämään aistimukset lepakoiden äkillisiin suunnanmuutoksiin ja syöksyihin. Olinkohan sitten kuullut jotain kallioista heijastuneita kerrannaisia, mene ja tiedä. Tosi hassu ja epätodellinen kokemus.
 
Vallu-Veke
07.10.2009 20:22:02 (muokattu 07.10.2009 20:26:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Olinkohan sitten kuullut jotain kallioista heijastuneita kerrannaisia, mene ja tiedä. Tosi hassu ja epätodellinen kokemus.
 
Mielenkiintoista. Voihan tuo olla joku x-files-juttu, mutta veikkaisin että ne lepakoiden äänet kuului jonain kerrannaisina. Mutta mikseipä muutenkin..
Itse en nuku enää meidän koiran vieressä, koska näen ilmeisesti samaa unta kuin koira, jos olen liian lähellä. Joku telepatia alkaa toimimaan... Vakio homma. Juostaan jäniksen perässä. Kiinni saatuaan se jänis revitään ja syödään ahmimalla. Kuola vaan lentää ja hyvää on ihan raakana ...
No juu. Olisiko vastaava juttu nykyään sähköverkoissa ongelma? Elektroniset laitteet tekee verkkoon yliaaltoja, jotka vahvistuu verkon normaalin siniaallon mukaan.... Piikit on jotain muuta kuin 400/230V ja ne särkee laitteet. Esim, jos joku naapurin juntti hitsaa tasasuuntaajalla, niin se voi hajottaa naapurin telkkarit ja tietokoneet....
Äänikin on aaltoliikettä, niin se ehkä saattaa vahvistua jonkun toisen taajuuden päälle ....
No kunhan pohdin en ole fysiikan nobelisti.
Tuli mieleen eräs jippo vielä, kun lentokonemelua on ( arvostetun Tieteenkuvalehden mukaan) joskus kumottu muka elektronisesti vastaäänillä. Saiskos jotenkin mitattua sen pään sisäisen äänen livenä ja sitten laitettaisiin samaa taajuutta, mutta aivan vastakkaista puoliaaltoa korvaan, niin tinnitus kumoituisi??
 
hansakemanelius
07.10.2009 20:24:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Nyt pystyin yhdistämään aistimukset lepakoiden äkillisiin suunnanmuutoksiin ja syöksyihin. Olinkohan sitten kuullut jotain kallioista heijastuneita kerrannaisia, mene ja tiedä. Tosi hassu ja epätodellinen kokemus.
 
Sieniä syönyt.....?
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
markkuliini
07.10.2009 20:54:38 (muokattu 07.10.2009 20:57:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke:
Tuli mieleen eräs jippo vielä, kun lentokonemelua on ( arvostetun Tieteenkuvalehden mukaan) joskus kumottu muka elektronisesti vastaäänillä.

 
Tuo on jo ihan arkipäivää, googlaahan vastamelukuulokkeet, niin alkaa löytymään. Eikä nuo edes paljoa maksa nykyään. Kerran kokeilin kaverin kuulokkeita lennolla, ja kyllähän ne poistaa matalan ja keskimatalan huminan ihan kokonaan. Todella paljon vähemmän väsyttävää lentää kun saa sen huminan pois päästä. Korkeampien äänien kanssa ei toimi niin hyvin koska niiden aallonpituus on jo niin lyhyt että äänen saaminen vastavaiheeseen on paljon vaikeampaa esim. yksilöllisen korvan muodon takia.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «