Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosaundeista
1
Tohle
07.10.2009 12:49:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen melko tietämätön bassosaundeista joten ajattelin kysyä miten tällaiset bassosaundit saadaan aikaan.
 
Ellefson:
http://www.youtube.com/watch?v=J8YBQJkk2-I
http://www.youtube.com/watch?v=yPp_gh4Xq0I
 
Gregoletto:
http://www.youtube.com/watch?v=aDGmSWEosRM
 
Greg Christian:
http://www.youtube.com/watch?v=AHOJVINZVR0
 
Typhus
07.10.2009 12:58:43 (muokattu 07.10.2009 12:59:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ellefson on käyttäny paljon PJ-mikeillä varustettuja Jacksonin bassoja ja nykyään PJ-mikeillä varustettua Peaveytä. Joten sellanen basso vois helpottaa asiaa... ja plekulla soittaa aika ronskilla tatsilla sieltä lähempää tallaa niin saa tommosen saundin.
 
Ton Triviumin bassosaundi kuulosti ihan samalta mitä saan ulos tosta omasta Ibanezin PD7 säröpedaalista kun laittaa sen "overdrive" modelle,laittaa vähän säröä ja boostaa yläpäitä siitä. Ja taas sitä plekua kehiin.
 
Ja Testamentin basisti taitaakin vetää jollakin nauhattomalla bassolla ja sormilla... Ei hajuakaan miten saa tommosen saundin... Kuulostaako tää kenestäkään muusta munniharpulta? :D
 
Edit: PJ-mikit tarkoittaa siis Precision basson mikkiä johon on lisätty jazzbasson tallamikki.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
Tohle
07.10.2009 13:09:43 (muokattu 07.10.2009 13:10:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyrkisin siihen että saisin ihan jollain pedaalilla hyvät saundit aikaan ku ei huvita alkaa enempää sähläämään :) soitan myös sormilla eikä ilmeisesti bändin kitaristit anna soittaa plektralla (näyttää kuulemma hienommalta sormilla. huoh :D). täytyy varmaan jotain pedaaleja katsoa mistä saisi boostattua yläpäitä?
 
edit: En kumminkaan ihan samanlaisia bassosaundeja hae vaan jotain noiden tyyppisiä :)
 
Dropped C
07.10.2009 13:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarviiko niiltä kitaristeilta oikein kysyä lupa, että saako vedellä plekulla? No kuustoistavuotiaana asiat ehkä näkee eri lailla, mutta iteltä tipahtais samantien hanskat tiskiin, jos tulis tollasta kommenttia...
 
Noissa hevihommissa pleku on muutenkin välillä aika lyömätön, jos selität että tää on soundijuttu.
 
Typhus
07.10.2009 13:21:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos pelkkä pedaali niin sit toi Iban PD7 peliin mun mielestä. Taitaa olla vielä aika halpa peli... jotain 70e jos en väärin muista.
 
Ja niin, Kyllä munkin mielestä toi pleku on aika olennainen osa tommosta saundia. Tottakai sormillaki pääsee aika lähelle kun kunnolla röytää.
 
Muttajoo, mie lähtisin tommosessa hevibändissä siitä liikkeelle että aluksi tsekkaan millaset kitarasaundit kitaristeilla on ja yrittäisin sitten etsiä sieltä sellaisia "taajuuksia" joita ne ei käytä ja täyttää bassolla sen välin.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
Tohle
07.10.2009 13:21:52 (muokattu 07.10.2009 13:25:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noo eipä se nyt oikeastaan siitä kiinni ole. Itekin tykkään kyllä enemmän sormilla soittaa enkä ole juuri koskaan plektralla harjoitellut. Toi äskenen oli lähinnä vaan heitto :) Sormilla nyt ajattelin kumminkin soittaa ja niin yritän sen hyvän saundin saada.
 
edit: muistan kyllä testamentin keikalta että basistilla oli melko samanlainen saundi kun löytyy tuosta triviumin biisistä. ja joo sormilla soitti
 
molder
07.10.2009 15:14:00 (muokattu 07.10.2009 15:36:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohle: Itse olen melko tietämätön bassosaundeista joten ajattelin kysyä miten tällaiset bassosaundit saadaan aikaan.
Ellefson:http://www.youtube.com/watch?v=AHOJVINZVR0

 
Ellefsonin soittoa ja saundia oon itse diggaillut aina ja hänen saundissaan on oleellista varmaankin uudet hyvät kielet ( oma arvio), Jacksonin aktiivi(?) P/J-mikitys basso, napakka todella luja lähtö tatsi ja läsähtävän hakkaavat iskut plekulla kieliin ( urbaanilegendan mukaan metalli-pleku josta tulee kilinää). Tatsi ja ranneote aika olennainen osa tota juttua. Ellefsonin käyttämät bassovahvarit ja - kaapit löytyy varmasti jostain netistä? Oisko jotain Gallien-Krugeria sun muuta käyttänyt noina aikoina tms? Hyviä pleku-basisteja löytyy ja Ellefson on yksi niistä.
 
"The SOUND of VOLUME"
Jooba
07.10.2009 18:38:12 (muokattu 07.10.2009 18:42:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doulbe time
 
Jooba
07.10.2009 18:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jooba: Ainakin tuolla Low levyllä Greg vetelee sormin, siis Testamentin Greg, nauhaton basso oli Digiorgiolla sitten Gatheringilla. Tuo soundi kuulostaa kyllä ihan plektralta ja hiukan putkisäröä ja aika keskialue voittoinen soundi. Tämä siis minun korvaan. Tai sitten jos sormilla vetelee niin on kyllä aika terävän soundin saanut aikaseksi. Jotenkin tässä vaan plektra kuulostaa avainsanalta.
 
Jos haluat basson kuuluviin hevihommissa niin tiputa EQ:sta sieltä 150-300 Hz alueelta hieman pois ja sitten jossakin 5 kHz korostele. Rupeaa basso erottumaan sormilla soittaessa. Näin meikä hoitaa homman.
 
PS. Nyt kun tuota soundia kuuntelee niin ehkä se on sittenkin transistori mikä tuolla laulaa takana, siis testamentin biisissä. Paha sanoa kun kaikki pauhaa päällekkäin =D
 
EDIT: I got it! Katsoin yhden livepätkän ja Greg soittaa silleen kaulan läheltä ja hakkaa siitä alussa enemmän kieliä otelautaan vasten kun normisti. Siitä syntyy sellainen hyvä kolina ja sitten keskialuetta korostaen. Vahvistin tyypistä en osaa vieläkään sanoa. Luulisin kyllä, että ainakin hybridi.
 
kallefuture
08.10.2009 13:52:16 (muokattu 08.10.2009 13:52:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohle: soitan myös sormilla eikä ilmeisesti bändin kitaristit anna soittaa plektralla (näyttää kuulemma hienommalta sormilla. huoh :D).
Kill em´all.
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «