Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sarjaan kytkettävät bassokaapit
1
Mieshiihto
07.10.2009 00:51:38 (muokattu 07.10.2009 01:00:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassokamatilanteeni on hieman ongelmallinen. Kaappina on Peaveyn 410 TVX 4 ohm (4x 10") ja nuppina Hartken 350W 4ohm. Olen soitellut setillä jo monta vuotta, ja olen melkoisen tyytyväinen. Tarvitsisin kuitenkin hieman lisää alapäätä kehiin. Soittimena on 5-kielinen Ibanez vireessä A-D-G-C-F. Kaappi ei oikein pysty toistamaan matalimpia nuotteja.
 
Olen suunnitellut kaveriksi joko 1x15"- tai toista 4x10"-kaappia. Ongelmaksi muodostuu impedanssi. Nykyisessä kaapissani on vain yksi yksi inputti eli sitä on vaikea kytkeä sarjaan, jolloin saisin koko läjän vastukseksi tuon tarvittavat 8 ohmia.
 
Tarvitsisin nyt siis vihjeitä yllämainitun kokoisista kaapeista, jotka voisi kytkeä sarjaan tuon mun kasan jatkoksi. Tai muita neuvoja, kuinka voisin saada lisää alapäätä settiin ilman, että mun tarttee käydä myymään nykyistä kaappiani/vahvistintani.
 
Edit: typo ja virheellinen ohmimäärä.
 
Just deliver some brown noise...
kojones
07.10.2009 00:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laitat tuon nykyisen 4ohm kaappisi kanssa sarjaan toisen 4ohm kaapin, saat 8 ohmin pinon, ja vahvistimesi antama teho on muistaakseni 250W @ 8 ohm.
 
Mieshiihto
07.10.2009 00:59:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Jos laitat tuon nykyisen 4ohm kaappisi kanssa sarjaan toisen 4ohm kaapin, saat 8 ohmin pinon, ja vahvistimesi antama teho on muistaakseni 250W @ 8 ohm.
 
Juuri näin, sen olen järkeillytkin. Kysymys siis kuuluu, minkä merkkisissä kaapeissa on liitännät sarjaan kytkemiselle? Esim. tossa Peaveyn kaapissa on yksi plugi-inputti. Sitä on (ainakin mun järjellä) vaikea kytkeä silloin sarjaan ellei toisessa kaapissa ole enemmän inputteja.
 
Just deliver some brown noise...
kojones
07.10.2009 01:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieshiihto: Juuri näin, sen olen järkeillytkin. Kysymys siis kuuluu, minkä merkkisissä kaapeissa on liitännät sarjaan kytkemiselle? Esim. tossa Peaveyn kaapissa on yksi plugi-inputti. Sitä on (ainakin mun järjellä) vaikea kytkeä silloin sarjaan ellei toisessa kaapissa ole enemmän inputteja.
 
Mulla ei ainakaan ikinä ole tullut vastaan kaappia, jossa olis kaksi jakkia sarjassa. Yleensä ovat rinnan, mutta helppohan tuo on modatakin sarjaan. Mun mielestä vaan vähän riskialtis ratkaisu, koska tuossa pimenee koko läjä jos esim. yhdestä elementistä irtoaa piuha tai kaiutinpiuha irtoaa.
 
Yks vaihtoehtohan olis hankkia tuon nykyisen kaapin tilalle kaksi 8 ohmin komeroa, jotka kytkisi rinnan.
 
Teijo K.
07.10.2009 12:56:59 (muokattu 07.10.2009 12:58:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieshiihto: Juuri näin, sen olen järkeillytkin. Kysymys siis kuuluu, minkä merkkisissä kaapeissa on liitännät sarjaan kytkemiselle? Esim. tossa Peaveyn kaapissa on yksi plugi-inputti. Sitä on (ainakin mun järjellä) vaikea kytkeä silloin sarjaan ellei toisessa kaapissa ole enemmän inputteja.
 
Sarjaankytkentämahdollisuutta ei ole minkäänmerkkisissä kaapeissa valmiina. Järkevin vaihtoehto olisi varmaan vaihtaa tuo 4 ohmin kaappi kahteen 8 ohmin kaappiin. Toiseksi järkevin olisi varmaan ostaa toinen identtinen kaappi sen nykyisen kaveriksi ja tehdä sarjaankytkentäpiuha.
 
Sarjaankytkennässä kannattaa kuulemma kaappien olla identtiset. Tarkemmat faktat Unskikselta kun se sen mullekin kertoi.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
mr.bungle
07.10.2009 13:50:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieshiihto: Bassokamatilanteeni on hieman ongelmallinen. Kaappina on Peaveyn 410 TVX 4 ohm (4x 10") ja nuppina Hartken 350W 4ohm. Olen soitellut setillä jo monta vuotta, ja olen melkoisen tyytyväinen. Tarvitsisin kuitenkin hieman lisää alapäätä kehiin. Soittimena on 5-kielinen Ibanez vireessä A-D-G-C-F. Kaappi ei oikein pysty toistamaan matalimpia nuotteja.
 
Hieman offtopic, mutta: Mä tsekkaisin ihan ekana soittotilan akustiikan ja kitaravahvistinten asetukset (kitarat ei saa puskea basson alueelle). Korva tunnistaa nuotin ylempien kerrannaisten perusteella, ei sen kaapin sinne kuulorajan tienoille tartte ylettyäkään.
 
bassolla hanuriin
pekezu
07.10.2009 14:41:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Hieman offtopic, mutta: Mä tsekkaisin ihan ekana soittotilan akustiikan ja kitaravahvistinten asetukset (kitarat ei saa puskea basson alueelle). Korva tunnistaa nuotin ylempien kerrannaisten perusteella, ei sen kaapin sinne kuulorajan tienoille tartte ylettyäkään.
 
Toinen mikä kandee tsekata on se, että jos jätät basson soittamatta, kuuleeko korvasi eron äänikuvassa. Mulle kehittyy helposti sellainen "sokeus", että tuntuu ettei basso kuulu. Sit ruuvaa vahvaria silmät kiiluen kovemmalle kunnes tajuaa, että nyt en erota kitaraa. Yleensä kannattaa kysäistä soittokavereilta kuuleeko ne basson ja myös itse etsiä sopivaa paikkaa treeniksellä mistä kuunnella. Sillä on kummasti merkitystä.
 
Kamat kusee, ei ihmiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «