Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CD-levy - LP:n ja C-kasetin kaltainen periodiformaatti
1 2
Veikko
05.10.2009 20:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix: ...Mun levyjen ostaminen on kyllä vähentynyt jostain syystä. ..
 
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin
 
Isot levy-yhtiöt pistää joka vuosi heikentyneen äänitemyynnin suoraan piratismin yms. ulkopuolisen tahon syyksi. Onkohan ne koskaan ajatellut, että viime vuosien musiikki on ollut laadullisesti niin huonoa, että siinä olisi syy kaupan heikkenemiseen. Tuollaista kertakäyttökamaahan suuri osa tuntuu olevan, ainakin minun mun mielestäni. Olen ehkä lapsellinen, mutta uskon, että jos levy on hyvä niin kyllä se ostajansa löytää.
 
Ehkä arvostus musiikkia kohtaan on laskenut senkin takia, että joskus piti nähdä vaivaa hankkiakseen levyjä. Odotella kotona, että koska postiluukusta kolahtaa levy. Viikkohan siinä odotellessa vierähti. Nyt äänitteen saa minuutissa vaikka puhelimeensa, vähän vaikea sellaiselle on sille kuuluvaa arvoa antaa.
 
- Lopeta itsesi - Jaakko 2,5 vee
Cathi777
05.10.2009 20:31:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tulee tuohon musiikin keskittyneeseen kuuntelemiseen niin lenkkeily on kyllä siihen erittäin oivallista. Ei ole mitään ulkoisia ärsykkeitä mitkä häiritsevät kuuntelemista, kun vaan taivaltaa eteenpäin ja antaa musiikin viedä. Kotona on usein kaikkia muita ärsykkeitä ja on jotenkin vaikea usein keskittyä pelkkien levyjen kuuntelemiseen. Lenkkeily taas luo täydellisen keskittymisen tilan musiikin kuunteluun ja siinä samalla vielä kroppaa kiittää ja kilometrejä tulee ihan huomaamatta.
 
Only pop music can break my heart...
Cathi777
05.10.2009 20:34:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikko: Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin
 
Isot levy-yhtiöt pistää joka vuosi heikentyneen äänitemyynnin suoraan piratismin yms. ulkopuolisen tahon syyksi. Onkohan ne koskaan ajatellut, että viime vuosien musiikki on ollut laadullisesti niin huonoa, että siinä olisi syy kaupan heikkenemiseen. Tuollaista kertakäyttökamaahan suuri osa tuntuu olevan, ainakin minun mun mielestäni. Olen ehkä lapsellinen, mutta uskon, että jos levy on hyvä niin kyllä se ostajansa löytää.
 
Ehkä arvostus musiikkia kohtaan on laskenut senkin takia, että joskus piti nähdä vaivaa hankkiakseen levyjä. Odotella kotona, että koska postiluukusta kolahtaa levy. Viikkohan siinä odotellessa vierähti. Nyt äänitteen saa minuutissa vaikka puhelimeensa, vähän vaikea sellaiselle on sille kuuluvaa arvoa antaa.

 
Tämä on taas tätä höpönpöpön löpinää. Koko ajan julkaistaan laadukasta musiikkia, vaikka kuinka paljon, mutta se ei välttämättä näy tässä radiovirrassa. Nykyäänhän musiikkia on niin mielettömästi tarjolla joka paikassa ja joka tuutissa, että on entistä vaikeampi vaan erottaa niitä jyviä akanoista jos ei todella käytä siihen etsimiseen aikaa. Itse näen, että tulevaisuudessa perinteiset levy-yhtiöt katoavat ja bändit tuottavat levyt itse ja antavat vaan joidenkin muiden hoitaa jakelua ja markkinointia. Varmasti sponsoroinnin merkitys myös kasvaa.
 
Only pop music can break my heart...
jra
06.10.2009 02:38:25 (muokattu 06.10.2009 03:10:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti cd-levy on periodiformaatti siinä missä mikä tahansa tekninen keksintö. Filmikin oli (ikävä kyllä) periodiformaatti, kuten ääninauhakin. C-kasetin poistumista tuskin kukaan murehtii, mutta moni varmasti filmin aikakauden päättymistä sitäkin enemmän, ja ääninauhaa studiopuolella. LP-levy jatkaa elämistään yllättävänkin vahvana, tosin marginaalissa.
 
Jazzmiehen väitettä cd-levyjen epäekologisuudesta hieman epäilen. Tietysti jos cd-levy on jollekin kulutettava ja pois heitettävä tuote se on varmasti epäekologinen, mutta kun levyt ja laadukkaat laitteet kestävät vuosikymmeniä (puhumattakaan musiikista), niin saattaa olla että vuosittain uusiksi menevä uudempi tekniikka on yhtä lailla epäekologista. Cd-levyjä epäekologisempaa on myös sanoma- ja aikakauslehtien julkaiseminen ja rahtaaminen ensin lukijoille ja sitten kierrätykseen (vaikka lehden lukemisesta pidänkin). Ekologista ei ole myöskään tietoteknisten härveleiden jatkuva päälläolo ja uusimisrumba. Itsellä on cd-soittimina 1989 hankittu Pioneerin räkkisoitin ja 90-luvun puolivälin jälkeen hankittu Panasonicin kannettava. Hyvin toimivat ja aion käyttää ne loppuun asti, sen sijaan että lähtisin uusimisrumbaan.
 
Ekologisuudesta puhuminen kuuntelua kestävän musiikin jakeluformaatin yhteydessä ei ole kovin oleellista, niin kauan kuin kuuntelija ajaa henkilöautolla, lentää lomalle, syö lihaa, soittaa sähköisesti vahvistettua musiikkia tai käy sellaisissa konserteissa, käyttää aina uusinta kulutuselektroniikkaa, tilaa lehtiä jne.
 
Levyjen kansista tai niiden puuttumisesta olen osin samaa mieltä. Välillä on tuntunut mukavammalta kuunnella vaikkapa kirjaston levystä poltettua cd-r:ää, jonka kansissa on vain mustaa valkoisella kappalaiden nimet, ei mitään muuta. Usein kannet aiheuttavat sen että musiikin kuulee tietyn värisenä tai ainakin sävyisenä (en tarkoita sävelien näkemistä väreinä). Viime aikoina on kyllä jälleen tullut ostettua aivan oikeita levyjä, sinänsä laillisen polttamisen sijaan.
 
Mp3-soitin on mukava lisä vaikkapa matkalla, mutta kotona ei juurikaan tule kuunneltua mitään pakattua formaattia. Vaikka en väitä että pystyisin erottamaan riittävän hyvin pakatun mp3:n, niin mieluummin kuuntelen sen pakkaamattoman cd-levyn. Streamaus-systeemien kanssa on sama homma, laatu ei ole vielä kovin kaksista, ja eipä ole itsellä laitteitakaan joilla liikkeellä ollessa voisi palveluja hyödyntää. En edes aio olla ko. asiassa etulinjassa, vaan soitella tekniikan aikuistuessa vaikkapa vinyylejä.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Epämuusikko
06.10.2009 09:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix:

Itse olen tästä syystä myös palannut pikkuhiljaa siihen että kuuntelen musiikkia cd:ltä, ilman mitään helvatan extroja, ihan vaan musiikkia kahdesta kanavasta. Eilen taas meni monta tuntia kuunnellessa. Ja ai että kun kuulosti hyvältä. Taas muistui mieleen se miksi aikoinaan tuli aloittaneeksi musadiggailun. Ihan mahtihommaa.

 
Näin olen itsekin viimeiset pari viikkoa aloittanut aamuni ja päättänyt päiväni.
 
tosin oon äänimopoistani saanu mielestäni kelvollisen (etu- ja takapömpelit) pistämällä Jammun vahvistinpresetistä (naurakaa vain) viisikanavastereon (subbari siis puuttuu, mutta so not) ja säätämällä etu- ja takakaiuttimista tuleva vola samantasoiseksi. Kiva vaan "lillua keskellä ääntä". Tämä toki vain oma mielipiteeni.
 
Tulipa paljon sulkuja, paha tapa.
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «