Aihe: Nord Electro 3 kokemuksia? | |
---|
|
Joo eli kertokaahan jo ko. laitteen omistajat että mitä mieltä olette NE3:sta..Miten paljon eroaa NE2:sta jnejne..Urkupuolen erot NE2 ja NE3 välillä kiinnostaa eniten.. Tulin, näin ja koitin sormella ! | A100 03.10.2009 21:25:18 | |
|
mkarttun: Joo eli kertokaahan jo ko. laitteen omistajat että mitä mieltä olette NE3:sta..Miten paljon eroaa NE2:sta jnejne..Urkupuolen erot NE2 ja NE3 välillä kiinnostaa eniten.. Aluksi disclaimeri, en omista NE3:sta enkä ole omistanut NE2:stakaan. Mutta kun tiedustelit urkupuolen eroja NE2:n ja NE3:n välillä, ajattelin kuitenkin kertoa omia kokemuksia parin vuoden takaa, kun olin vakavasti hankkimassa NE2:sta keikkahöyläksi, lähinnä urutteluun. Homma meni lyhyesti näin, että menin kauppaan, kokeilin NE2:sta, tuntui ja soundasi ihan ok:lta (good enough for tsääts ja rok). Mutta sittenpä huomasin, että hyllyssä oli myös C1 (jonka urkuengine löytyy siis NE3:sta myös). Eli C1:sta virta päälle, presettisoundilla sointua soimaan, ja homma on paketissa saman tien, C1 tilaukseen. C1:ssa kaikki oli vaan jotenkin sen verran parempaa verrattuna NE2:een: Lepasimu, vibrato/chorus, särö ja urkusoundi itsessään. Ei NE2 missään nimessä huono ollut/ole mutta C1/NE3 on parempi ainakin urkujen suhteen. jyrkkä ehkä. | |
Parilla keikalla ollut NE3 kokeeksi, kyllähän se kelpo vehje on, paljon käyttökelpoisia soundeja, muitakin kuin urut! Jossain vaiheessa vaan tuo käyttöliittymä rupes tökkimään. Kaikkeen tietysti tottuu, mutta hiukan hankalampikäyttöinen se mielestäni on livenä kuin esim. NE2. Jotenkin tuntuu tuhlaukselta kun laite on täynnä hyviä soundeja jotka käsittääkseni saa vain yksi kerrallaan päälle. Soundin vaihtaminen "lennosta" tuntuu edelleenkin mielestäni hankalalta... | |
Kolmonen on ollut mulla jostain helmikuusta, enkä kyllä suostuis takaisin vaihtamaan. Tosiaan soundipankit on järjestelty hieman tyhmästi verrattuna kakkoseen, mutta se onkin ainoa miinus koko vehkeessä. Urut soi paljon paremmin, samoin Rhodesit, ja Mellotron-soundit on hieno lisä. Kun tuohon vielä saa samplekirjastoon laitettua halutessaan ihan siedettäviä synasampleja, pystyy kolmosta käyttämään yleiskiipparinakin melko hyvin. http://maihinnousu.net/tellus | Thothmes 05.10.2009 19:17:40 (muokattu 05.10.2009 19:22:03) | |
|
Milläs tavoin on järjestelty tyhmästi nuo soundipankit? Lähiaikoina on varmaan taloon tulossa NE3, ja olisi hauska tietää jo etukäteen mikä on hankaluus. En ole käyttöliittymään kaupassa testaillessa sen paremmin ryhtynyt perehtymään. Edellisenä urkuna oli Hammond M100, ja siinä oli oikein kätevät soundipankit. Veti drawbareista ja lätki numiskoista niin jo vaihtui soundit :) Jotenkin tuntuu tuhlaukselta kun laite on täynnä hyviä soundeja jotka käsittääkseni saa vain yksi kerrallaan päälle. Tuo on kyllä taivahan tosi. Aika erikoista, että ei ole multitimbraalinen kuten esim. Nord Stage. Enhän minä noiden sielunelämästä mitään ymmärrä, mutta olisiko tämän ominaisuuden puuttuminen yksi syy erittäin kilpailukykyiselle hinnalle..? Jos olisi multitimbraali, niin olisi se kyllä kova sana. Alle painotettu pianokoskettimisto Rhodeseille ja pianoille ja urut ja synat vetäisi laitteen omalta manuaalilta. No, ehkä sitten NE4. | JPQ 05.10.2009 21:19:33 | |
|
jonir: Milläs tavoin on järjestelty tyhmästi nuo soundipankit? Lähiaikoina on varmaan taloon tulossa NE3, ja olisi hauska tietää jo etukäteen mikä on hankaluus. En ole käyttöliittymään kaupassa testaillessa sen paremmin ryhtynyt perehtymään. Edellisenä urkuna oli Hammond M100, ja siinä oli oikein kätevät soundipankit. Veti drawbareista ja lätki numiskoista niin jo vaihtui soundit :)
Tuo on kyllä taivahan tosi. Aika erikoista, että ei ole multitimbraalinen kuten esim. Nord Stage. Enhän minä noiden sielunelämästä mitään ymmärrä, mutta olisiko tämän ominaisuuden puuttuminen yksi syy erittäin kilpailukykyiselle hinnalle..? Jos olisi multitimbraali, niin olisi se kyllä kova sana. Alle painotettu pianokoskettimisto Rhodeseille ja pianoille ja urut ja synat vetäisi laitteen omalta manuaalilta. No, ehkä sitten NE4. Kyllähän nopeampi auto ja tietokonekkin yleensä kalliimpia ja nopeutta tarvitaan (samaa lajia kuin tietokone edustaa) multitimbraalisuuteen ja parempiin efekteihin. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
jonir: Milläs tavoin on järjestelty tyhmästi nuo soundipankit? Lähiaikoina on varmaan taloon tulossa NE3, ja olisi hauska tietää jo etukäteen mikä on hankaluus. En ole käyttöliittymään kaupassa testaillessa sen paremmin ryhtynyt perehtymään. Jokaisessa pankissa on kaksi saundia. Olisi kätevämpää jos joka pankissa olisi vaikka neljä saundia. Itse olen ollut tyytyväinen omaan Electro kolmoseeni, vaikka toisaalta vertailupohjaa vanhempiin ei juurikaan ole. Heikoin lenkki tällä hetkellä taitaa olla vahvistinmallinnuksen digitaalinen saundi, minkä vuoksi Rhodeseista ja Hammondeista ei saa aivan kaikkea irti. Toinen heikkous on koskettimiston keveys pianonsoittoon, mutta tuskinpa Electroa kukaan klassisen pianon soittoon ostaakaan. | |
Heikoin lenkki tällä hetkellä taitaa olla vahvistinmallinnuksen digitaalinen saundi, minkä vuoksi Rhodeseista ja Hammondeista ei saa aivan kaikkea irti. Olen huomannut kaupassa ihan saman. Tuossa kun olisi vielä Hammondin XK3-c:n tyyliin parit putket, niin ei jäisi paljon toivottavaa. Paitsi se multitimbraalisuus. Mitähän seuraisi jos vetäisi signaalin jonkun sortin oikean putken sisältävän pedaalin tahi ihan putkivahvarin kautta, pitänee joskus kokeilla. Ainakin voisin kuvitella, että urut kuulostavat hiukan hassulta kun leslie-efekti tulee ennen säröä ja särön määrä siis riippuu "torvien" asennosta. | |
jonir: Mitähän seuraisi jos vetäisi signaalin jonkun sortin oikean putken sisältävän pedaalin tahi ihan putkivahvarin kautta, pitänee joskus kokeilla. Ainakin voisin kuvitella, että urut kuulostavat hiukan hassulta kun leslie-efekti tulee ennen säröä ja särön määrä siis riippuu "torvien" asennosta. Esimerkiksi Rhodes-saundeihin varmaan auttaa ihan kitarastyrkkarin kautta soittaminen, kuten oikeassa Rhodesissakin. Urkuja tietty voisi koittaa soittaa oikeaan Leslieen tai sitten putkietuseen ja siitä johonkin toiseen Leslie-mallinnukseen. Nordin oman Leslien perässä ne putket ei taida tosiaan paljoa auttaa. | |
Exhausted: Esimerkiksi Rhodes-saundeihin varmaan auttaa ihan kitarastyrkkarin kautta soittaminen, kuten oikeassa Rhodesissakin. Urkuja tietty voisi koittaa soittaa oikeaan Leslieen tai sitten putkietuseen ja siitä johonkin toiseen Leslie-mallinnukseen. Nordin oman Leslien perässä ne putket ei taida tosiaan paljoa auttaa. Voisivat laittaa kiippareihinkin efektilenkin, joka olisi vaikka ennen kiipparin omia efektejä. Silloin saisi putkietusen ennen leslietä, juuhm. | |
Miksi muuten nordissa on tavallaan kaksi "volume" nappulaa?? gain, ja master. En ole missään muussa vehkeessä koskaan nähnyt, ja en oikein ymmärrä sen ideaa? | |
dantone: Miksi muuten nordissa on tavallaan kaksi "volume" nappulaa?? gain, ja master. En ole missään muussa vehkeessä koskaan nähnyt, ja en oikein ymmärrä sen ideaa? Ainaki Electron aiempien versioiden Output levelin (kolmosta kokeilematta veikkaisin, että samasta asiasta on gainissa kyse) arvo tallentui muistipaikkaan, eli käytännössä sen avulla säädetään esimerkiksi soundien välisiä tasoeroja. "Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy | |
Tässä olisi vähän omaa mielipidettäni NE3:sta. "Soundiarvostelut" ovat tottakai omalta korvaltani, mutta reilun kuukauden soittaneena oletan erottavani niistä edes joitain seikkoja mitä joku muukin erottaa. Toivon että tästä on apua jollekin kapinetta harkitsevalle. Ensivaikutelma soittimessa on hieno, eikä kaipaa erikoisempia esittelyjä. Säätimet ovat selkeitä ja jos lukee esim. Nordin omia sivuja hieman ja katsoo pari Youtubevideota (suosittelen lämpimästi Italian kielistä esittelyvideoita, joissa näytetään selkeästi miten ainakin soundit toimii ja miltä kuulostaa), niin ei sitä ohjekirjaa tarvitse lukea, muuta kuin PC-ohjelmoinnin ja soundintallennuksen osalta. Eiköhän mennä soundeihin. Hammond-puoli on loistava ja touchi on koko vehkeessä heti sen oloinen, että ei tarvii ainakaan kosketusherkkyydestä ja urkusoiton mahdollisuuksista valittaa. Koskettimisto sopii juurikin uruille, ja kyllä ne pianot sillä ihan hyvin soittaa, vaikka eihän ne piano-koskettimistoa haluaville taivasta annakaan. Samat nappulat löytyvät niin aidosta hammondista kuin nordistakin. Mielestäni haukutut ledi-drawbarit toimivat ihan hyvin, vaikka ei niitä drawbareja saakaan vedellä enää sisään ja ulos itse. Ajavat asiansa hyvin. Muista soundeista sanoisin, että heikoimmilla minusta ovat juuri nuo nimenomaiset pianosoundit. Tietysti niistä saa vähän parempia tehtyä muuttamalla vahvistintyyppiä (itse koneessa) tai käyttämällä Eq:a. Parhaimpia ovat oman soittomakuuni ja -tyyliini (funk, soul, jazz, blues) katsoen E-pianot sekä Clavinetit. Erityisesti clavinetti on mielestäni erityisen onnistunut. Soundiin voi vaikuttaa suuresti edellämainitulla tavalla ja soittimen saa sopimaan mihin tahansa musiikkiin. E-piano on toinen mahtava osa, jossa teknisesti pätee sama, kuin perus-piano-soundipankissakin. Ensimmäinen on jonkinlainen "perus-soundi", joka on hyvin pehmeä, mutta kovemmalla touchilla saa kyllä meininkiä. Toinen on räväkkäämpi, sopii hyvin juuri menomusaan, ja loput jäljittelevät ensimmäisiä, kuulostaen enemmän midimäisiltä ja konemaisilta. Kuitenkin, vahvaria ja Eq:ta säätelemällä kaikki soundit muuttuvat. Muita aparaatin ääniä ovat Upright-piano, wurlizer (A-200) sekä ulimääräinen soundikategoria, josta löytyvät mm. stringit, torvet (2 kpl), Huilut (pan-, norm.-) sekä erilaiset malletit (xylofoni ja marimba) ja erilaiset padit, eli tällaiset mukavat tekno-syntikka-soundit. Wurlizer toimii erittäin hyvin smooth-jazzissa ja -soulissa, mutta en ole sitä vielä kovin paljoa käyttänyt, johtuu varmaankin siitä, että soitan pääasiassa Hammondia, e-pianoa, clavinettia ja normi-pianoa. Soundi on (mitä nyt olen kuunnellut) hyvin alkuperäisen kuuloinen, ja ehdottomasti käytössä, kun paikka tulee. :) Upright sopii hyvin myös jazzin puolelle, mutta sitäkään en ole vielä tarvinnut. Stringit ovat hienosti tehtyjä, ja toimivat hyvin, kunhan osaa yhdistää oikeat stringit oikeaan musaan. Hakemalla ja koittamalla selviää. Torvet toimivat mielestäni kehnosti, sillä noilla kahdella soundilla ei mielestäni pyritä muuhun kuin siihen että voidaan sanoa toosan niitäkin sisältävän. Huilu-soundi(t) on mielestäni aidon kuuloinen myös. Jokainen tietysti tulkitsee tämänkin itse. Padit menevät myös, mitä nyt itse olen niitä harvoin tähän mennessä tarvinnut, vanhassakaan syntikassa. Mukana kulkevat. Sitten efektipolitiikkaan. Hieno ilmaisu.. Efekteinä tremolot sekä panit toimivat samankaltaisesti, pan vain pehmeämpi kuin tremolo. Wah toimii aidon wahin lailla, ei mitään moittimista. Phaser toimii myös hyvin, mutta mielestäni flanger on turha lisä, jonka olisi voinut korvata jollain muulla.. Tiedän, "Millä muulla??" no, itse en sitä ainakaan tarvitse, ellen halua piristää päivääni pienellä hekotustuokiolla. Vahvistinvalikoima tuo hienon sävyn soittimeen. Small vahvistin tuo sävyyn kirkkautta, mutta särkee helposti, toisaalta näin aidotkin pienet vahvistimet tekevät. Jc:tä en paljoa käytä, vähän sama efekti kuin Smallilla ja: Twin. Mielestäni toimii todella hyvin. erityisesti, kun yhdistät tämän ja joko clavinetin tai e-pianon, saat soundit hyvin kirkkaiksi ja selkeiksi, ilman että ääni särkee helposti. Comp toimii myös nimenomaan komppailuun, mutta en ole sitä vielä tarvinnut. Ja Leslie tietysti mukana, Rotary toimii niin kuin aitokin. Kiitos tästä. Kokonaisuutena NE3 on hyvin monipuolinen ja kaikkeen sopiva. Piano-soundit eivät tietysti syrjäyttele mitään kunnon flyygeleitä jne. mutta ajavat asiansa mielestäni ansiokkaasti. Ja Hammond on juuri niin hyvä kuin on sanottukin. Mahtava mallinnus ja hieno toimivuus koskettimiston ja soundin välillä. Ja sama uusiks. | Exhausted 12.10.2009 09:22:59 (muokattu 12.10.2009 09:24:09) | |
|
Sample-jutuissa kannattaa muuten muistaa, että laitteen mukana tulevat soundit voi vaihtaa Nordin laajasta kirjastosta. Itse heitin monta turhaa soundia pois ja laitoin tilalle esimerkiksi mahtavan Solina-viulukone-samplen. eptupala: Sitten efektipolitiikkaan. Hieno ilmaisu.. Efekteinä tremolot sekä panit toimivat samankaltaisesti, pan vain pehmeämpi kuin tremolo. Mainitaan nyt että Pan on stereoefekti, Tremolo monoefekti. | |
Nyt lähti sitten Electro III 73 saksasta tilaukseen. Mieluummin olisi Suomesta ostanut, mutta kun ei sitä saada ainakaan pariin kuukauteen ja on jo kuukausia jonottanut. Toivottavasti elän onnellisena elämäni loppuun saakka ton kanssa... Pistän tänne ensivaikutelmia kunhan saa käsiinsä tuon vempaimen. Ostakaas joku vielä toi mun Leslie tuolta torilta niin saa ensi kuussakin syötyä kun tulee luottokorttilasku :) | |
Jäsen etupalan viestiä voisi kommentoida mm. sen verran, että "comp" ei viittaa lainkaan komppisoittoon vaan meinaa kompressoria, eikä siis ole minkäänsorttinen vahvistinmallinnus vaikka samasta sektiosta löytyykin... http://maihinnousu.net/tellus | maza 13.10.2009 08:01:20 | |
|
Leevo: Ainaki Electron aiempien versioiden Output levelin (kolmosta kokeilematta veikkaisin, että samasta asiasta on gainissa kyse) arvo tallentui muistipaikkaan, eli käytännössä sen avulla säädetään esimerkiksi soundien välisiä tasoeroja. Voi olla myös niin, että jos ja kun tossa on jotain vahvistinmallinnuksia, niin gain toimii kuten samoin nimetty hanikka kitaravahvistimissa: se säätää etuasteen vahvistusta. Käytännössä siis esim. särön määrää, jos tuota hanikkaa avaa tarpeeksi. Masterilla sitten saadaan tasoitettua pääteasteelle menevän signaalin määrää. Tässä tapauksessa tietysti "etuaste" on kasa matikkaa, siinä missä oikeassa vahvarissa se on muutama putki. Pääteasteen asemasta tässä säädetään ulostulovoimakkuutta. | |
maza: Voi olla myös niin, että jos ja kun tossa on jotain vahvistinmallinnuksia, niin gain toimii kuten samoin nimetty hanikka kitaravahvistimissa: se säätää etuasteen vahvistusta. Käytännössä siis esim. särön määrää, jos tuota hanikkaa avaa tarpeeksi. Masterilla sitten saadaan tasoitettua pääteasteelle menevän signaalin määrää. Tässä tapauksessa tietysti "etuaste" on kasa matikkaa, siinä missä oikeassa vahvarissa se on muutama putki. Pääteasteen asemasta tässä säädetään ulostulovoimakkuutta. Vahvistinmallissa on oma gain-potikkansa, jolla sitä säröä saa aikaan esimerkiksi Leslieen. Mulla on muuten pari samplea NE3:n Mellotron- ja Solina-sampleista. http://www.cs.uta.fi/~al76016/NE3/ | |
Kiitos kommenteista.... Tänään tippui uusi NE3:n postiluukusta :D ...kun vaan pääsen uuteen soittimeeni käsiksi lisäilen kommenttini tänne myös. Onko laite vastannut odotuksiani ja millainen se on NE2:n verrattuna jonka aiemmin omistin. Tulin, näin ja koitin sormella ! | |
mkarttun: Kiitos kommenteista.... Tänään tippui uusi NE3:n postiluukusta :D ...kun vaan pääsen uuteen soittimeeni käsiksi lisäilen kommenttini tänne myös. Onko laite vastannut odotuksiani ja millainen se on NE2:n verrattuna jonka aiemmin omistin. Thomanniltako tilasit vai mistä? Kaunko kesti tulla? Nimim. itsekin tässä omaani odottelen. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|