Aihe: Audio Dogma? | 1 |
---|
|
Niin tässä punkkua jonkin verran juoneena tuli mieleeni, että onkos kukaan laatinut tämmöisiä vastaavia musiikkipuolelle? http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_95 Koitin hakukoneella etsiä, mutta eipä löytynyt. Olisi hauska vääntää joku biisi jolle olisi tarkoin määritellyt rajat vähän samaan tyyliin kuin noissa dogma-leffoissa. Tosin semmoinen pilke silmäkulmassa, eli ei liian ryppyotsaisesti. Tässä oma panokseni: - maks viisi raitaa=viisi instrumenttia - vain perusefektit sallittu: kaiku, delay, chorus, flanger, särö - vain itseväännettyt synasoundit tai/ja aidot instrumentit sallitaan. Eli ei mitään hienoja jousisoitin sampleja tms - ei autotunea, qvantisointia, nuottien siirtelyä yms mitään studio kikkailua painetaan vain rec-nappia ja äänitetään tavara alusta loppuun "nauhalle". - jne Sitten laitetaan biisit jakoon ja naatitaan. Megatherium sanoi: "Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta strukt | |
Juu juu. Eiks dogmaa olis se, että soitinyhtye soittais livenä ihan vaan kahdelle raidalle stereona tai yhdelle raidalle monona? Miten siihen liittyy noi "perusefektit" tai "viisi raitaa" tai " ei jousisoitin sampleja"??? Tollaset tuntuu aika keinoteikoisilta rajoitteilta, jos dogmasta puhutaan. GIGO | |
loosah: Juu juu. Eiks dogmaa olis se, että soitinyhtye soittais livenä ihan vaan kahdelle raidalle stereona tai yhdelle raidalle monona? Miten siihen liittyy noi "perusefektit" tai "viisi raitaa" tai " ei jousisoitin sampleja"??? Tollaset tuntuu aika keinoteikoisilta rajoitteilta, jos dogmasta puhutaan. No dogma on dogma. Eli että sillä biisin tekemisellä olis jokin dogma. Kai nuo nyt on vaan esimerkkejä. "omat loppuunnussittu PA ja mersu, yöt teltassa" - "muut on mut mersun vois vuokraa" | Snowblind 04.10.2009 03:25:41 (muokattu 04.10.2009 03:25:49) | |
|
Eikö nuo rajat ole juuri sitä mitä joka toinen bändi muutenkin orjallisesti noudattaa? There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats. | |
Jonkinmoinen "dogmaattisuus" ei tosiaan tunnu olevan kovin kaukana monen nykypäivän musiikintekijän retro-intoilusta, olipa kyse sitten 60-luvun elokuvajazzista, 70-lukuisesta progeilusta, tai vaikkapa kasarisynapopista. Kuten edesmennyt pianomaikkani tapasi sanoa: perinnettä kunnioittaen, mitään siitä pois jättämättä, mitään siihen lisäämättä... | molder 04.10.2009 10:21:56 (muokattu 04.10.2009 13:07:18) | |
|
Zaphod: Niin tässä punkkua jonkin verran juoneena tuli mieleeni, että onkos kukaan laatinut tämmöisiä vastaavia musiikkipuolelle? Sitten laitetaan biisit jakoon ja naatitaan. Kari Peitsamo on Suomalaisen Audio-dogman uranuurtaja. :) : "Kari Peitsamo tunnetaan nopeasta levytystahdistaan. Vuosina 1993 ja 1994 ilmestyi yhteensä kuusi levyä. Levyn Pölypilleri (1978) väitetään olevan kestoltaan pidempi kuin sen äänittämiseen käytetty aika, koska kappaleet nauhoitettiin yhtäsoittoa ja niiden väliin lisättiin taukoja masterointivaiheessa.Tämän Peitsamo vahvisti Radio Rockin Korporaation haastattelussa 4.5.2009." "The SOUND of VOLUME" | kivi 04.10.2009 12:19:33 (muokattu 04.10.2009 12:37:39) | |
|
Zaphod: Niin tässä punkkua jonkin verran juoneena tuli mieleeni, että onkos kukaan laatinut tämmöisiä vastaavia musiikkipuolelle? http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_95 Koitin hakukoneella etsiä, mutta eipä löytynyt. Olisi hauska vääntää joku biisi jolle olisi tarkoin määritellyt rajat vähän samaan tyyliin kuin noissa dogma-leffoissa. Tosin semmoinen pilke silmäkulmassa, eli ei liian ryppyotsaisesti. Tässä oma panokseni: - maks viisi raitaa=viisi instrumenttia - vain perusefektit sallittu: kaiku, delay, chorus, flanger, särö - vain itseväännettyt synasoundit tai/ja aidot instrumentit sallitaan. Eli ei mitään hienoja jousisoitin sampleja tms - ei autotunea, qvantisointia, nuottien siirtelyä yms mitään studio kikkailua painetaan vain rec-nappia ja äänitetään tavara alusta loppuun "nauhalle". - jne Sitten laitetaan biisit jakoon ja naatitaan. Erilaisia dogmia käyttää varmaan vaikka kuinka moni. Sunkin listastasi voi jättää sovinnolla esim nuo "perusefektit" pois, rummuille kuitenkin tarvitaan se 2-3 raitaa. Samoin sampleista ja gridin kanssa pelaamisesta on yhtä monta mieltä kuin on tekijääkin, vaikka ne keskusteluissa tuntuvat olevan yleisesti hyväksytty tapa tehdä ja toimia. Mikä muuten osaltaan selittää, miks suomimetalli kuulostaa järjestään ihan halvalle (syna-)iskelmämusiikille kun amatöörit lähtee tekemään niiden sääntöjen puitteissa kuin käsittävät homman toimivan. Musiikilliset dogmat kannattaa ulottaa syvemmälle kuin tallennukseen, niinhän Trierkin tekee. Tsekatkaapa tanskalaisen The Raveonettesin dogmat, jotka ulottuvat sävellysprosessiin saakka, hyvin toimii. Itse olen tehnyt viimeisen kolmen vuoden aikana (muiden levyjen ohella) peräti kaksi sellaista pitkäsoittoa, joiden tuotanto ja koko rakenne on sidottu tiukkaan dogmaan jolla varmistetaan homman tuoreus. Kokemukset ovat olleet erittäin positiiviset, vaikka raitojen määrä kasvoikin ekan levyn seitsemästä toisen neljääntoista kun ymmärsin lisätä ambienssiraitoja. (Edit: kerrotaanpa vielä sen verran että Peitsamonkin joskus käyttämistä dogmista mukana oli mm. treenauskielto, biisien esittely vasta studiossa ja pyrkimys yhden oton ihmeeseen. En suosittele kokeilemaan kotona, mutta kun 'ammattilaiset' on asialla, niin hauskaa riitti) :-D Edit2: Periaatteessahan sä voit ajatella, että kaikki ennen 1960-luvun paria viimeistä vuotta tehdyt levyt on "dogmaa". Ne on kaikki äänitettu valtaosin livenä, loppuaikoinakin vain laulut ja soolot lisäten, ja ainoa varsinainen tehoste on kaiku, toki esimerkiksi kompressoreja käytetään rajustikin mutta nehän on osa normaalia äänityssignaaliketjua. Sikäli jokainen joka pyrkii retromeininkiin levyn teossa, toteuttaa jonkinlaista dogmaa. Trierin Dogma-listasta on muuten isolta osin tullut aikamoista roskaa digikalustoon siirryttäessä. Esimerkiksi kuvasuhteen määrittämisellä ei nykyään enää voiteta mitään kaluston (ja tuotannon) keveydessä. | molder 04.10.2009 12:31:10 (muokattu 04.10.2009 13:06:51) | |
|
kivi: (Edit: kerrotaanpa vielä sen verran että Peitsamonkin joskus käyttämistä dogmista mukana oli mm. treenauskielto, biisien esittely vasta studiossa ja pyrkimys yhden oton ihmeeseen. En suosittele kokeilemaan kotona, mutta kun 'ammattilaiset' on asialla, niin hauskaa riitti) :-D Ahaa, kuulostaa hyvältä; tuo treenauskielto varsinkin.. Ja levyn kansikuva otettiin sitten passikuva-automaatissa jne.. :) "The SOUND of VOLUME" | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|