Aihe: Vanha koivu kitaran runkona
1 2
Puavali
03.10.2009 22:53:11
eemeli.o.: en viittis uutta topiccia perustaa nii kysyn täällä:

mulla olis saatavilla mäntyä, kuusta ja koivua. mikä olisi paras laji lankkusähkiksen materiaaliksi?

Tee kuusesta ohuella koivukannella (ja pohjalla).
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Ojamieli
03.10.2009 22:58:58

Ekman: Tee kuusesta ohuella koivukannella (ja pohjalla).

eli siis tavallisesti kuusesta se body ja siihen liimataan kummallekkin puolelle koivua?

niin ja mistä vois tehdä kaulan?
Jymi
03.10.2009 23:40:01 (muokattu 03.10.2009 23:46:58)
Ekman: Tee kuusesta ohuella koivukannella (ja pohjalla).

Toimii noin. Koivu suojaa pehmeämpää kuusta kolhuilta. Itse tekisin kuitenkin toisinpäin, eli thinline rakenne, jossa runko ja pohja koivua ja kuusesta herkemmin soiva kansi sitten.

Jos rakentelukokemusta ei kovin paljoa ole, niin sitten suosittelen tekemään Ekmanin ohjeen mukaan umpirunkoisen.

eli siis tavallisesti kuusesta se body ja siihen liimataan kummallekkin puolelle koivua?

Juurikin näin. Koivua ei tarvitse kovin paljoa. 3-5mm riittää oikein hyvin. Eipä tule turhaa ylimääräistä painoa.

niin ja mistä vois tehdä kaulan?

Tee siitä koivusta, mutta vääntelyjen välttämiseksi tee laminoitu rakenne. Eli sahaa ohuempia paloja siitä puusta, joista kääntelet joka toisen palan pituusakselinsa ympäri 180 astetta. Ja sitten liimaa paketti takaisin yhteen.
Ojamieli
04.10.2009 14:27:45

Jymi: Toimii noin. Koivu suojaa pehmeämpää kuusta kolhuilta. Itse tekisin kuitenkin toisinpäin, eli thinline rakenne, jossa runko ja pohja koivua ja kuusesta herkemmin soiva kansi sitten.

Jos rakentelukokemusta ei kovin paljoa ole, niin sitten suosittelen tekemään Ekmanin ohjeen mukaan umpirunkoisen.

Juurikin näin. Koivua ei tarvitse kovin paljoa. 3-5mm riittää oikein hyvin. Eipä tule turhaa ylimääräistä painoa.

Tee siitä koivusta, mutta vääntelyjen välttämiseksi tee laminoitu rakenne. Eli sahaa ohuempia paloja siitä puusta, joista kääntelet joka toisen palan pituusakselinsa ympäri 180 astetta. Ja sitten liimaa paketti takaisin yhteen.

ok. näimpä teen. tack så mycket :)
Björn E. Borg
05.10.2009 09:49:55
fox: No, ei oo pahasti elänyt tuo "soitinpuu-kuiva" jaapanin koivu (B.mandschurica) noissa parissa Ibanezissa, mitä mulla on. Toinen puolakkari Artist AM 75 jossa sekä koppa (laminoitu) että kaula (3-pala-laminoitu) ja toinen Artisti AR 50 (jesh, niit halpis-Artisteja) jossa se kansipuu vaahteran sijasta koivua, ja kaula sitten sama kuin tuossa AM 75:ssa. Joten kyllä se kaulapuunakin menee. Ja varmaan hyvin kuivasta rauduskoivusta saa myös soivan pelin tehtyä.. ;)
Eiköpä myös Barslöw tehny noitten orkesterikitaroitten kauloja koivusta, ja se varmaan oli tuota B.pendulaa...

Kyllä kai se ihan kestävä puu on. Tukevia kitaroita nuo Artistit (lukuunottamatta joitakin ruuveja ja metalliosia)

Mikä kokemus sulla fox on tosta Ibanez Artistin AR 50:n saundista? Vaikuttaako se koivu siihen jotain ja mihin suuntaan? Minusta ainakin kun avokielillä soittaa, niin se kuulostaa melkein 12-kieliseltä Rickenbackerilta, niin helisevä on sointi. Sitten ylempänä kaulaa se saundi on kuitenkin Les Paulmaisen täyteläinen (mahonki).

Monet muut kitarat on saundiltaan enemmän tasapainoisempia. Onko se sitten hyvä tai paha, niin se on eri asia.
fox
05.10.2009 13:39:04

Björn E. Borg: Kyllä kai se ihan kestävä puu on. Tukevia kitaroita nuo Artistit (lukuunottamatta joitakin ruuveja ja metalliosia)

Mikä kokemus sulla fox on tosta Ibanez Artistin AR 50:n saundista? Vaikuttaako se koivu siihen jotain ja mihin suuntaan? Minusta ainakin kun avokielillä soittaa, niin se kuulostaa melkein 12-kieliseltä Rickenbackerilta, niin helisevä on sointi. Sitten ylempänä kaulaa se saundi on kuitenkin Les Paulmaisen täyteläinen (mahonki).

Monet muut kitarat on saundiltaan enemmän tasapainoisempia. Onko se sitten hyvä tai paha, niin se on eri asia.

AR 50:sia on kahenlaisia, runkolistoilla ja lapa-inlaylla, ja sitten sellasia joissa noita ei oo.. Joku ICW:ssa oli sitä mieltä, että nissä on myös kahenlaista kansipuuta, mutta sitä ei oikein voi todentaa kovinkaan helposti. Jos lähetään nyt siitä olettamasta, että ne reunalistalliset on vaahterakannella & mahonkirungolla, niin..
Onhan se vähän "helkkyvä" avokielillä, tallamikillä ja tonet täysillä, mutta ei mun mielestä mitenkään haitallisessa määrin. Kirkkaampihan se on ku joku Gibson Std, mutta pistäsin mikkien piikkiin tuon. AR 50 kun on varustettu noilla Super 70-mikeillä..
Eip silti, kyllä sieltä sitten jykevää soundiakin löytyy kun viittii vähän rullata niit säätimiä..
Eli itse en sitä pahasti epäbalanssissa olevaks tuomitsis, juuri pienet soitot heitin.. Ja tuo mun 50:nen ei oo modailtu(kaan) ;)
Ruuvien ja raudan kestävyydestäkään mulla ei oo sen pahempaa sanomista noisssa vanhoissa, ei sen enempää oo esim. tallan vajoamisia kuin muissakaan. Tietty ne rupee olemaan tuommosta 30 vee ja yli, että kaikki on mahdollista, samoin ruuvinkannat voi kulua jos niit koittaa väärän kokosilla meisseleillä aukoa.
Paljon pehmeemmästä matskusta tuntuu nuo nykyiset ruuvit olevan..

Tuossa joitain lyhkösen testisession tuloksia, tuo kansipuu-kysymys nyt jäi ihan täydellä varmuudella selvittämättä. Katalookit kyllä ilmoittelee ainakin tuon reunalistallisen version kansipuuksi "carved maple top". Joka tapauksessa kaulapuuna kaikissa AR 50:ssa on 3-pc laminated birch neck..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Hotlicks
05.10.2009 14:23:33
fox: Jos tekis tosiaan vaikka lämpökäsitellystä/uunikuivatusta koivusta?? Ja totta kai 3 palasta, syyrakenne huomioonottaen??

Mulla on Telecasterissa lämpökäsitellystä loimukoivusta tehty kaula. Yhdestä palasta vielä tehty ja pintakäsittelynä öljy. Viitisen vuotta se on tuossa ollut kiinni, eikä minkäänlaista elämistä ole kyllä tapahtunut.

Aikanaan soitinrakentaja tuota ehdotti halutessaan kokeilla materiaalia. Sain hyvät takuut, jos ei olisi toiminut, mutta ei ole tarttenu niihin tukeutua.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)