Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kummastelua keskialueesta
1
JuSu
03.10.2009 10:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen treeniksellä säätäessäni tulin tuumineeksi kenties useimmille ihan päivänselvää seikkaa, mutta ajattelinpa hädissäni avata keskustelun aiheesta.
 
Kuinka monille käy jatkuvasti niin, että pienemmillä volumeilla (ei kuitenkaan puhuta enää mistään kerrostalotasoista) saapi säädeltyä oikein mukavan soundin (nyt puhutaan lähinnä rosoista), mutta sitten hanikkaa enemmän avatessa keskialueet korostuvat ja alkavat kirskua korvissa? Ja jos middle- ja treblepotikat eivät vaikuta juuri siinä itselle epämiellyttävimmällä taajuusalueella, niin sillehän et sitten mitään oikein voi.
 
Tämähän käsittääkseni johtuu siitä, että äänenpaineen kasvaessa ihmiskorva kuulee homman niin, että nimenomaan keskialueet korostuvat koetussa äänessä. Mutta jos mietitään laitepuolta, niin missä vaiheessa asialle olisi eniten tehtävissä, etu- vaiko pääteasteessa, vai kenties kaiuttimessa? Olisiko monikaistainen tai parametrinen eq oikotie onneen, vaiko kenties sopivasti keskialuetta leikkaavat kaiuttimet? Itse en ainakaan 31 kaistaisella eq:lla oikein saanut haluttuja tuloksia, eli jos vahvistimen ominaissoundi on mitä on, niin sitä ei isommin sitten säädellä? Näinhän se taitaa pitkälti olla?
 
Mutta olisiko ajatuksia ja kenties samankaltaisen seikan kanssa painineiden kokemuksia aiheesta? Itseäni alkaa harmittaa tuo, että monestakin vahvistimesta löytyy hyvä soundi vähän pienemmillä volumeilla, mutta bänditasoilla alkaa käydä keskialue korviin. Toki tämä sitten bändisoitossa usein on ihan hyväkin juttu, kun leikkaa kivasti esiin. Lisäksi tämä ei varmasti ole monille ongelma, jos sattuu tykkäämään sellaisesta kireästä ja naamallaolevasta soundista. Mutta kun itse kaipailisin sellaista suht pehmeää mutta tukevaa särösoundia, varsinkin isommilla gaineilla. Kuitenkaan en tarkoita mitään scooped tyyppistä keskialuekuoppaakaan. Ehkäpä mulla vaan on ollut vääränlaisia vahvistimia?
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
Shredator
03.10.2009 10:56:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: EEhkäpä mulla vaan on ollut vääränlaisia vahvistimia?
 
Ehkäpä ;) Mun kokemuksen mukaan parhaiten nuo ärsyttävät piikit on saanu tasotettua vahvistimilla, joissa on oma graafinen eq ennen pääteastetta. Sinänsä onkin harmi, ettei niitä juuri enää tehdä uudempiin vahvistimiin.
 
Toki muutkin tekijät vaikuttaa, kitara, soittaja, kaappi, tila...lista jatkuu.
 
"Tärkeintä on se, ettei tee musiikissa lainkaan virheitä."
pekurides
03.10.2009 11:36:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi suht helppo kokeilu on kitaran mikit (tallamikki).
 
mielestäni aika paljon vaikuttavat ekana lenkkinä kokonaistatsiin.
 
Putkilla myös saa helposti kikkailtua, no hienosäätöähän nämä mutta kuitenkin niitä juttuja joita voit helposti itse muokata.
 
Kaapit myöskin vaikuttavat yllättävän paljon, toisissa vaan on sellainen honottava ominaispiirre eikä elementtien vaihtokaan aina auta.
 
kompromisseja ja se vahvarin vaihto realistinen vaihtoehto.
 
They see me rollin, they hatin.
JoKo
03.10.2009 11:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän käsittääkseni johtuu siitä, että äänenpaineen kasvaessa ihmiskorva kuulee homman niin, että nimenomaan keskialueet korostuvat koetussa äänessä.
 
Itseasiassa asia on juuri toisin päin. Esim. stereoissa äänen kovuutta simuloiva nappi korostaa matalia ja korkeita taajuuksia. Ihmiskorva on kuitenkin herkin keskiäänille oli voluumi mikä tahansa.
 
Mainitsemasi ilmiö saattaa johtua vahvistimen pienestä säröytymisestä kun sitä vääntää kovempaa. Kitaravahvistimet käyttäytyvät eri tavalla kun vahvistimen pääteaste alkaa säröytymään.
 
Antti1
03.10.2009 11:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tilanne juuri toisin päin, eli en saa hiljaisella niitä keskiääniä leikkaamaan tarpeeksi ja botne on liian pyöreä. Ilmiö on varmasti melkolailla sama, mutta ite pidän enempi siitä tiukemmasta metelistä.
 
Jos häiritsee, niin linjaboksi putkiipäätteen perään kuormalla varustettuna ja siitä johonkin tuhottoman tehokkaaseen trankkupäätteeseen, jolla vahvistat mekkalan mahdollisimman värittymättömästi.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
s8na
03.10.2009 12:33:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tämä on varsin tuttu ilmiö. Bass-mid-treble ja presence namikoita saa käännellä mihin vaan mutta silti tuntuu että keskialue kovemmalla paukkaa läpi ja menee ikäänkuin korvat tukkoon siitä, vaikka käytän suojausta. Oon nyt kaikennäköstä viritelmää kokeillu, vaihtanu vahvaria, kajareita, pedaaleja ja viimesenä tein putkiremontin (tän vaikutuksia ei oo viel lujalla testattu).
 
Ehkä pitäis hommata paremmat valetut tulpat?
 
Eikös sulla Jusu oo kans Marshall-henkinen vahvari EL34 päätteellä? Ehkä se on nois marshall vehkeissä vaan perussoundi toi?
 
kimurantti1
03.10.2009 12:42:29 (muokattu 03.10.2009 12:44:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko kyse olla siitä, että se kova äänenpaine yksinkertaisesti tuntuu pahalta korvissa? Mä joskus funtsin aivan samaa, nimittäin. Vaikka itse sanonkin, niin mulle on monet miksaajat tulleet keikan jälkeen kehumaan hyvää soundia. Itsellä taas oli pitkään sellainen fiilis, että ihan sama millä kitaralla ja vahvistimella soitin, niin korviin tuntui tulevan jääpuikkoa kun ihan elementin edessä kuunteli. Ongelma parani vähän, kun menin 5+ metrin päähän elementistä, ja PA:sta tuleva tai äänitetty soundi oli myöskin vähän toisenlainen.
 
Niinhän se on, että ihmiskorvan taajuusvaste ei todellakaan ole tasainen, ja suurin korostuma on 3-4 kilon kohdalla ns. presence-taajuuksien kohdalla, mistä toi niiden nimityskin tulee. Mulle juuri toi 3-4 kiloa on myös ehdottomasti se epämiellyttävin alue kuunnella kovaa, ja mulla onkin EQ-pedaalissa, jota käytän volaboostina soolokohdissa, pieni kuoppa siinä, niin soundi pysyy vähän miellyttävämpänä vaikka äänenvoimakkuus kasvaakin snadisti.
 
Numb
03.10.2009 13:40:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Itsellä taas oli pitkään sellainen fiilis, että ihan sama millä kitaralla ja vahvistimella soitin, niin korviin tuntui tulevan jääpuikkoa kun ihan elementin edessä kuunteli. Ongelma parani vähän, kun menin 5+ metrin päähän elementistä, ja PA:sta tuleva tai äänitetty soundi oli myöskin vähän toisenlainen.
 
Tämä havainto minullakin. Nykyään pyrin pysymään pois siitä aivan suorasta kiilasta, jossa korvapuukko on aika armoton.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
aristoteles666
05.10.2009 07:39:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse vaihdan mielelläni paikkaa basistin kanssa, eli mä seison bassokamojen edessä ja se kitarakamojen edessä, basson äänikin aukeaa vasta parin metrin päässä ja lavat ei ole isoja yleensä.
 
JuSu
05.10.2009 10:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mulle tämä on varsin tuttu ilmiö. Bass-mid-treble ja presence namikoita saa käännellä mihin vaan mutta silti tuntuu että keskialue kovemmalla paukkaa läpi ja menee ikäänkuin korvat tukkoon siitä, vaikka käytän suojausta. Oon nyt kaikennäköstä viritelmää kokeillu, vaihtanu vahvaria, kajareita, pedaaleja ja viimesenä tein putkiremontin (tän vaikutuksia ei oo viel lujalla testattu).
 
Just tästä on myös mun kohdalla kyse.
 
Ehkä pitäis hommata paremmat valetut tulpat?
 
Tää kyllä auttaa huomattavasti, ainakin omasta kokemuksesta.
 
Eikös sulla Jusu oo kans Marshall-henkinen vahvari EL34 päätteellä? Ehkä se on nois marshall vehkeissä vaan perussoundi toi?
 
Kyllä vaan, ja voihan se tosiaan ainakin osittain tuosta johtua. Hmm. Pitää myös kokeilla ns. beam blockereita, tai budjettisysteemiä noista, eli roudarinteippiä ristiin etukankaaseen elementtien kohdalle. Tämän olen todennut aiemmin kivasti levittävän yläpäätä, jolloin soundi pehmenee, eikä ole niin kriittistä, miten sitä itse sijoittuu ämyriin nähden.
 
Pähkäily jatkuu. =)
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
s8na
05.10.2009 10:31:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko Jusu kokeillu nauhottaa soundia samalla ku soittelet. Kiinnostais ite kokeilla onko soundi nauhalla yhtä viiltävää kun se on soittaessa. Mulla vaan ei oo nyt mitään nauhotuskamoja käytössä.
 
Numb
05.10.2009 10:36:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ootko Jusu kokeillu nauhottaa soundia samalla ku soittelet. Kiinnostais ite kokeilla onko soundi nauhalla yhtä viiltävää kun se on soittaessa.
 
Itse jos tungen pään samaan kohtaan jossa SM57 jököttää, niin korvia riipii aivan jumalattomasti, mutta nauhalla se on ihan ok.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
s8na
05.10.2009 10:41:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Itse jos tungen pään samaan kohtaan jossa SM57 jököttää, niin korvia riipii aivan jumalattomasti, mutta nauhalla se on ihan ok.
 
Tätä just ounastelinkin. Ite ku puuhaa tällasta harrastelucaccaa ni on kuitenki usein tarpeellista saada soundit pändistä ulos ilman mikitystä. Lähes kaikki keikat on lysmysiä backlinekeikkoja. Mitä noista on nauhotuksia ollu ni ei se puukko sit kuitenkaan sinne yleisöön kuulu.
 
Viimekesänä itseasias pääsin testaaamaan tota samaista Marsuani niin että istuin "keikan" aikana itseasiassa yleisössä. Siinä pääs hyvin toteemaan millasta soundia tulee. Muutenki aika villi fiiilis :D
 
Terry Pantheras
05.10.2009 10:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Kyllä vaan, ja voihan se tosiaan ainakin osittain tuosta johtua. Hmm. Pitää myös kokeilla ns. beam blockereita, tai budjettisysteemiä noista, eli roudarinteippiä ristiin etukankaaseen elementtien kohdalle. Tämän olen todennut aiemmin kivasti levittävän yläpäätä, jolloin soundi pehmenee, eikä ole niin kriittistä, miten sitä itse sijoittuu ämyriin nähden.
 
Pähkäily jatkuu. =)
 
JuSu

 
Tää nänniteippiratkaisu toimii ihan hyvin ainakin mulla:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/64114.jpg :)
 
Nuo Orangen kaapin V30:t toimii helvetin hyvin mikitettyinä suoraan edestä, mutta luomusti ilman noita teippirukseja soundi menee aika pistäväksi kovilla volyymeilla.
 
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «