Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vox Continental ja Super Continental kunnostaminen
1
mikkokamula
27.09.2009 11:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menossa Super Continentalin kunnostus. Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia omista vastaavista projekteistaan neuvoja saadakseni (mielelläni myös muita neuvon, jos osaan) ja etsiäksemme yhdessä esim. varaosia.
 
Myös sähköpostia voi laittaa.
 
maza
27.09.2009 13:09:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimimerkit jurpontor ja uneksija ovat kyseisen tyyppistä savottaa harrastaneet. Vinkkaan herroille aiheesta, niin osannevat kommentoida.
 
Kosketinkontaktien fiksaaminen on epäilemättä vittumaisin homma. Normaali perus-konkkaremontti taas ei ole mikään ihan älytön proggis.
jurpontor
27.09.2009 18:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on jotain palikoita edelleen nurkissa, ei paljoa tosin. Mitä tarttet?
 
Mikä sulla ei toimi siinä? Jos virtalähteeltä tulee asiallisennäköstä tasasähköä ni koitapa heilutella niitä oskillaattorikortteja ja -jakajia, se viritys millä ne on kii koskettimiston persauksissa ei oo 40 vuoden ikäisenä enää ihan luotettavimmillaan mitä tohon kontaktipuoleen tulee. Veikkaan että toi on se Suomessa tavallisin versio eli italialaisen EMEn tekemä?
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
mikkokamula
27.09.2009 21:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeaa toimintaa, kiva!
 
Esivahvistimissa jo vaihdoin elkot, virtalähteessä sama meneillään. Äänipiireihin en vielä ole juuri koskenut, muutamasta jakajasta löysin vikaa, menee varmaan transistoreiden vaihtamiseen ...
 
Kosketinlangat korjasin yläsormiosta ja alasormio saa odotella kunnes saan kaiken muun pelaamaan hyvin.
 
Transistoreja en ole vielä edes etsinyt, mutta vaikuttaisi siltä (ainakin ulkomaisten nettisivujen perusteella), että niitä löytyy. Tietysti jos vinkkiä on, niin mielelläni kuulen.
 
Suurin puute tällä hetkellä on koskettimien kumiset tallat (bushings). Niitäpä ei taida löytyä kuin Hollannista tilaamalla, vai ??? Muutamaa koskettimien muovia ja äänikertojen vetimiä tarvitaan, mutta saattaa olla, että pystymme ne itsekin valamaan. Tietysti, jos jollakin on niitä nurkissa lojumassa, niin aina parempi.
 
Nämä urut ovat olleet minulla kohta kolmekymmentä vuotta ja vaikka nyt on soittimena Nord Electro 2, niin Voxia kaipaa ... niin se menee :-)
 
Mahtavaa, että yhteishenki pelaa. Jos pystyn itse jossakin auttamaan, teen sen toki mielelläni.
 
Mikko
 
jurpontor
27.09.2009 22:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs transistoreita tossa edes oli? Muisti väittää että ihan peruskamaa, ei siis germaniumeja.
 
Kumitalloista en tiedä. Toi mun yksilö oli niin raiskatussa kunnossa että sitä kasaillessa tuli sovellettua aika liberaalisti niitä ja näitä osia ja tekniikoita. Valkoisten koskettimien valaminen kävi itellänikin mielessä, kun se multa lähti niin siinä oli tilapäisesti Casiosta sovelletut alamanuaalissa.
 
En siis jaksanut koskaan tehdä tota projektia loppuun. Vekotin kuitenkin toimi, mutta alkuperäinen runko oli niin päreinä ettei siitä ois enää oikein saanut kalua. Koskettimistot pitivät sitä kasassa... Myin sen symboliseen hintaan jollekin jannulle jolla oli toinen samanlainen korjausta odottelemassa. Oon miettinyt että pitäisköhän sille soittaa ja ostaa rotisko takas itelle.
 
Kurkkaan huomenna että mitä osia tosta jäi mulle. Mielestäni ainakin neljä drawbar-kokonaisuutta vetimineen päivineen.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
maza
28.09.2009 12:06:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole muistikuvaa siitä, että millaisia kumeja Voxin koskettimistossa on, mutta syntikoihin olen tilannut täältä: http://home.netcom.com/~arcsound/
 
Saattaa olla, että toimii tossakin, tai sitte ei?
jurpontor
29.09.2009 09:44:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiveltu on. Näköjään jokunen drawbarin vedin on, osa on murtunut tosta ruuvikiinnityksen kohdalta mutta sen nyt korjaa epoksilla. Sen lisäks on yks oskillaattorikortti jakajineen ja pari alkuperäismallista valkoista kosketinta.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
mikkokamula
29.09.2009 16:35:53 (muokattu 29.09.2009 16:40:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kaiken tuon ostaisin pois: oskillaattorikortissa varmaan ainakin osa transistoreista toimii, täytyy testailla. Otatko yhteyttä sähköpostilla kaupantekoa varten?
 
Transistorit on germanium-trankkuja, siihen aikaan ei kuulemma juuri piitä vielä käytetty.
 
Bushing-osasto kaipaa vielä selvittelyä, liikkeellä näyttää olevan myös huijareita jotka myyvät epäkuranttia tavaraa.
 
jurpontor
29.09.2009 22:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Postia pistetty.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
maza
30.09.2009 08:02:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Transistorit on germanium-trankkuja, siihen aikaan ei kuulemma juuri piitä vielä käytetty.
 
Noissa oskillaattorikorteissa pystyy muuten mitä todennäköisimmin käyttämään korvaavia (pii)trankkuja, ja germaniumejakin kyllä saa ihan irtotavarana. Olikohan noissa sattumalta tyyppiä AC151? Mulla olis niitä muistaakseni joitakin kappaleita jossakin.
 
Bushing-osasto kaipaa vielä selvittelyä, liikkeellä näyttää olevan myös huijareita jotka myyvät epäkuranttia tavaraa..
 
Arcsoundin roippeista voin mennä takuuseen. Vox-yhteensopivuudesta sen sijaan en.
jurpontor
30.09.2009 10:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Noissa oskillaattorikorteissa pystyy muuten mitä todennäköisimmin käyttämään korvaavia (pii)trankkuja, ja germaniumejakin kyllä saa ihan irtotavarana. Olikohan noissa sattumalta tyyppiä AC151? Mulla olis niitä muistaakseni joitakin kappaleita jossakin.
 
Näköjään tässä mun vm. '70 kortissa ois BC172A-trankkuja eli piiosastoa ja yks kolmijalkainen pirulainen jossa lukee SFT 714 R. Jotenki mulla on sellanen käsitys että noita germaniumeja ois vaan ihan alkupään yksilöissä, niissä brittitekoisissa?
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
mikkokamula
03.10.2009 01:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaikki transistorit tyyppiä SFT363E!
 
Mitä infoa olen onnistunut netistä löytämään, niin vaikuttaa harvinaiselta. Nuo teidän mainitsemanne tyypit eivät lähteiden mukaan ole korvaavia, mutta hemmetistäkö näistä ottaa selvää...
 
Joku mainitsi, että AC127, 176 tai 187 olisivat vastaavia. Partcosta niitä löytyy, käyn hakemassa muutaman ja testailen vähän, kerron sitten miten kävi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «