Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat lauluplugarit
1 2
Nihamuras
01.10.2009 18:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitin hakea ja joko ei löydy tai sitte oon turisti asioiden hakemisessa..
 
Mitä plugareita käytätte vokaaleihin ja mitkä on teidän mielestä parhaat. Jos jätetään kompressorit ja delayt ja reverbit pois ja keskitytään
-putkimallinnuksiin ja/tai 'lämmittäjiin'
-säröihin
-pitch/harmonia
 
Laulutyyleinä lähinnä rock ja poprock ja välillä balladia
 
kitosh :)
 
samantien
01.10.2009 18:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nihamuras: Koitin hakea ja joko ei löydy tai sitte oon turisti asioiden hakemisessa..
 
Mitä plugareita käytätte vokaaleihin ja mitkä on teidän mielestä parhaat. Jos jätetään kompressorit ja delayt ja reverbit pois ja keskitytään
-putkimallinnuksiin ja/tai 'lämmittäjiin'
-säröihin
-pitch/harmonia
 
Laulutyyleinä lähinnä rock ja poprock ja välillä balladia
 
kitosh :)

 
Mä en oo koskaan käyttäny vokaaleihin mitään putkilämmittimiä, säröjä tai pitch/harmizer efektejä ;)
 
Yleensä nimenomaan EQ, kompura ja reverb on niitä mitkä siihen menee. EQ ja kompurapuolella tulee käytettyä Wavesin Renaissance sarjan plugareita eniten. Ei siksi että kokisin ne jotenkin parhaiksi, vaan koska olen ne aikoinaan hankkinut ja ne on riittävän hyviä omiin tarkoituksiin.
 
Jos välttämättä haluat saundia ruvettaa, niin kokeileppa vaikka Ferox nimistä saturaatioplugaria. Sillä on kokemattoman helppo vääntää saundi omituiseksi ;)
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Nihamuras
01.10.2009 19:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Mä en oo koskaan käyttäny vokaaleihin mitään putkilämmittimiä, säröjä tai pitch/harmizer efektejä ;)
 
Yleensä nimenomaan EQ, kompura ja reverb on niitä mitkä siihen menee. EQ ja kompurapuolella tulee käytettyä Wavesin Renaissance sarjan plugareita eniten. Ei siksi että kokisin ne jotenkin parhaiksi, vaan koska olen ne aikoinaan hankkinut ja ne on riittävän hyviä omiin tarkoituksiin.
 
Jos välttämättä haluat saundia ruvettaa, niin kokeileppa vaikka Ferox nimistä saturaatioplugaria. Sillä on kokemattoman helppo vääntää saundi omituiseksi ;)

 
Pitänee tarkistaa tuo plugari, ty
 
En mä mitenkään hirveästi edes halua värittää, lähinnä pientä säröä/putken lämpöä lisää että saundista tulee vähän "tuhdimpi", ja mulla on pari sellasta biisiä mihin sopis hyvin kovatkin säröt jos saisi oikeantyylisiä jostain. Pitchit lähinnä mielenkiinnosta ja oman tekniikan kehittymättömyydestä johtuen + niillä saa aika vaivattomasti lisäharmonioita jos tarvii äänitysvaiheen jälkeen :)
 
Mikael
01.10.2009 20:25:00 (muokattu 01.10.2009 20:25:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digidesignin Lo-Fi on varmaan plugari-särö/saturaatioasioista se mitä mä käytän eniten. Sit tulee käytettyä ihan oikeita putkilaitteita, kitarapedaaleita, kitaravahvistimia ja satunnaisesti kitaravahvistinmallinnus-plugareita - mikä vaan sattuu toimimaan. Lo-Fi on tosi hyvä sellaiseen mietoon sävyttämiseen ja luonteen korostamiseen.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
samantien
01.10.2009 20:43:22 (muokattu 01.10.2009 20:52:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Tosiaan hardwarepuolelta tulee välillä käytettyä vanhan Dynacord putkinauhakaiun etusta särötykseen sekä laululle, että kitaralle. Se on vaan sen verran karu kapistus, että miedon roson saaminen on lähes mahdotonta. se klippaa joko paljon tai vielä enemmän.
 
edit: Ja mitä pitch/harmonizer efekteihin tulee, niin en ole koskaan kuullut yhtäkään hyvää sellaista. Todennäköisesti tulee parempi lopputulos, kun vaan laulaa monta otosta ja leikkelee niistä sellasen frankenstein lauluraidan jossa on vain parhaat palat.
Jos vireen fiksailu plugareilla on välttämätöntä ja raha on tiukilla, niin ilmaisista tulee mieleen vain tämä http://www.gvst.co.uk/gsnap.htm
 
melko hirveä plugari, mutta kiireessä voi auttaa korjaamaan sen yhden falskin nuotin muuten hyvästä otoksesta.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Esp
01.10.2009 21:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: edit: Ja mitä pitch/harmonizer efekteihin tulee, niin en ole koskaan kuullut yhtäkään hyvää sellaista. Todennäköisesti tulee parempi lopputulos, kun vaan laulaa monta otosta ja leikkelee niistä sellasen frankenstein lauluraidan jossa on vain parhaat palat.
 
Tolla harmonizerilla ei yleensä korjailla mitään vireitä yms. vaan tehdään keinotekoinen tuplaus, jolla sitten paksunnetaan sitä varsinaista laulusoundia.
 
Mulla on ollut studiolla sekä Eventiden H949 että H3000 ja nykyään käytän silti eniten Wavesin Doubleria, mikäköhän mussa on vikana?
 
Täh?!?
samantien
01.10.2009 22:09:12 (muokattu 01.10.2009 22:13:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Tolla harmonizerilla ei yleensä korjailla mitään vireitä yms. vaan tehdään keinotekoinen tuplaus, jolla sitten paksunnetaan sitä varsinaista laulusoundia.
 
Mulla on ollut studiolla sekä Eventiden H949 että H3000 ja nykyään käytän silti eniten Wavesin Doubleria, mikäköhän mussa on vikana?

 
Joo en sitä tarkoittanutkaan noin. Ajatuksena oli siis se, että kannattaa mielummin nähdä enemmän vaivaa laulun kanssa, eikä yrittää tehdä sitä plugareilla. Näin lopputulos on yleensä huomattavasti parempi ja luonnollisemman kuuloinen. Munsta.
 
Alkuperäinen kysyjähän mainitsi tuossa, että "Pitchit lähinnä mielenkiinnosta ja oman tekniikan kehittymättömyydestä johtuen + niillä saa aika vaivattomasti lisäharmonioita jos tarvii äänitysvaiheen jälkeen", joka mun käsittääkseni viittaa tarpeeseen korjailla ns. huonoa laulusuoritusta plugarilla, eikä niinkään käyttää niitä laulusaundin paksuntamiseen jne.
 
Ite en oo koskaan löytäny käyttöä tuolle Wavesin Doublerille ;) Aina tulee parempi kun tuplaa tai triplaa laulut ihan oikeasti.
 
Kannattaa muuten panostaa hyvään kuulokemonitorointiin. Mikään ei pilaa laulusuoritusta pahemmin kuin se ettei kuule itseään selkeästi. Joskus tulee parasta jälkeä kun antaa musan pauhata monitoreista ja laulaa samassa huoneessa. Silloin pitää tietysti olla varma siitä ettei taustalla ole mitään kamaa mitä ei halua lopputulokseen mukaan.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Esp
01.10.2009 22:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Ite en oo koskaan löytäny käyttöä tuolle Wavesin Doublerille ;) Aina tulee parempi kun tuplaa tai triplaa laulut ihan oikeasti.
 
Mulla on usein tuplattuna tai triplattuna oikeasti (taustakööreissä usein jopa 24-32 kertaisena :P) ja silti harmonizer melkein aina siellä. Yleensä käytän sitä niin, että et kuule kun harmonizer on päällä, mutta kuulet sen kun se otetaan pois päältä.
 
Täh?!?
Nihamuras
01.10.2009 22:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Joo en sitä tarkoittanutkaan noin. Ajatuksena oli siis se, että kannattaa mielummin nähdä enemmän vaivaa laulun kanssa, eikä yrittää tehdä sitä plugareilla. Näin lopputulos on yleensä huomattavasti parempi ja luonnollisemman kuuloinen. Munsta.
 
Alkuperäinen kysyjähän mainitsi tuossa, että "Pitchit lähinnä mielenkiinnosta ja oman tekniikan kehittymättömyydestä johtuen + niillä saa aika vaivattomasti lisäharmonioita jos tarvii äänitysvaiheen jälkeen", joka mun käsittääkseni viittaa tarpeeseen korjailla ns. huonoa laulusuoritusta plugarilla, eikä niinkään käyttää niitä laulusaundin paksuntamiseen jne.

 
Joo sori olis pitäny eritellä tarkemmin, eli pitchcorrectioneita olis kiva testailla mutta ei ne mikään välttämättömyys ole, kyllä frankensteinaamalla saa ihan tarpeeks hyvää jälkeä sillävälin kun taidot kehittyy lisää. Harmonizeriä haluisin kokeilla harmonioihin ja tuplauksiin jos löytyy tarpeeks päteviä plugareita mitkä ei kuulosta välittömästi keinotekosilta.
 
Hyviä vinkkejä tullu kiitoksia vaan, keep 'em coming :)
 
samantien
01.10.2009 23:03:02 (muokattu 01.10.2009 23:05:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Mulla on usein tuplattuna tai triplattuna oikeasti (taustakööreissä usein jopa 24-32 kertaisena :P) ja silti harmonizer melkein aina siellä. Yleensä käytän sitä niin, että et kuule kun harmonizer on päällä, mutta kuulet sen kun se otetaan pois päältä.
 
Taidetaan painia eri genreissä! :P
 
Jos Geoff Emerick olis käyttäny harmonizeria Sgt. Peppersillä, niin kyllä se sitten olis varmaan munki mielestä hyvä idea :P
 
Nää on niitä mielipidé asioita.
 
Hyvä jos tästä ketjusta oli mitään apua.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Mikael
01.10.2009 23:07:36 (muokattu 01.10.2009 23:10:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien:
Jos Geoff Emerick olis käyttäny harmonizeria Sgt. Peppersillä, niin kyllä se sitten olis varmaan munki mielestä hyvä idea :P

 
Jos niillä olis ollut Evenitide niin voit olla varma että Lennon olis vaatinut sitä käytettäväksi :D Sen sijaan ne (tai siis Ken Townsend) keksi ADT:n...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Janie Jones
01.10.2009 23:19:55 (muokattu 01.10.2009 23:29:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nihamuras: Koitin hakea ja joko ei löydy tai sitte oon turisti asioiden hakemisessa..
 
Mitä plugareita käytätte vokaaleihin ja mitkä on teidän mielestä parhaat. Jos jätetään kompressorit ja delayt ja reverbit pois ja keskitytään
-putkimallinnuksiin ja/tai 'lämmittäjiin'
-säröihin
-pitch/harmonia
 
Laulutyyleinä lähinnä rock ja poprock ja välillä balladia
 
kitosh :)

 
- Putkilämmittäjä: tämä on kompressori, mutta minimiasetuksilla ei kompressoi vaan vain lämmittää: T-Racks Vintage Tube Compressor (IK Multimedian Fairchild-mallinnus). Kokeile demoa, löytyy IK:n sivuilta. (Tämän kun sain niin ilman on vaikea tulla toimeen.)
- Särö: Jos sulla on Pro Tools, niin siihen käy Masseyn THC, joka toimii ilmaisena demonakin (demossa eroa viralliseen, että ei säästä asetuksia session mukana). Jos vain joku muu daw, niin Soundtoysin Echoboysta (myös demottavissa) löytyy jokunen hyvä asetus laulun säröyttämiseen. Echoboy on muutenkin mainio.
- Harmonizerista ei niin ole mielipidettä, mutta Soundtoysin Native-bundlesta (joka on kokonaisuudessaan hieno) löytynee tähänkin värkkejä. Samoin pitch-shifter Speed.
 
Jokerina heitettäköön peliin Line-6:n Amp farm - EDIT: eiku Pod Farm -, jossa on mukavia etusia (sekä tietysti kitaravahvistimia). Tämän sai viime kuussa ilmaiseksi, en tiedä saako enää. - edit2: 49 dollaria (+ iLok) näyttää nyt maksavan, http://line6.com/store/item/158
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
samantien
01.10.2009 23:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jos niillä olis ollut Evenitide niin voit olla varma että Lennon olis vaatinut sitä käytettäväksi :D Sen sijaan ne (tai siis Ken Townsend) keksi ADT:n...
 
Hah! Sama tuli mieleen heti tuon kirjoitettuani. Toisaalta ei se ADT:kaan mun mielestä korvaa oikeaa tuplausta :D
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
loosah
02.10.2009 00:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Hah! Sama tuli mieleen heti tuon kirjoitettuani. Toisaalta ei se ADT:kaan mun mielestä korvaa oikeaa tuplausta :D
 
Oikea tuplaus ja harmonizerin tai ADT:n käyttö levityksessä on kuitenkin kolme ihan eri asiaa. Eihän tuollainen eventide-tyyppinen levitys oikein sovi mitenkään luomumpaan musaan. ADT taas saattaa sopia. Samoin oikea tuplaus. Jos kyse on taas nykypäivän britney-madonna-mistävaan-saundista niin eventide tms levitykset toimivat ihan loistavasti, koska tekevät saundiin oikeanlaista muovisuutta ja sitä jotain, mitä et normaalilla tuplauksella saa tehtyä.
 
No joo... Oliko tässä mitään pointtia? Ei kai. Tulipahan nyt kuitenkin kommentoitua jotain.
 
GIGO
samantien
02.10.2009 00:46:32 (muokattu 02.10.2009 00:49:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Oikea tuplaus ja harmonizerin tai ADT:n käyttö levityksessä on kuitenkin kolme ihan eri asiaa. Eihän tuollainen eventide-tyyppinen levitys oikein sovi mitenkään luomumpaan musaan. ADT taas saattaa sopia. Samoin oikea tuplaus. Jos kyse on taas nykypäivän britney-madonna-mistävaan-saundista niin eventide tms levitykset toimivat ihan loistavasti, koska tekevät saundiin oikeanlaista muovisuutta ja sitä jotain, mitä et normaalilla tuplauksella saa tehtyä.
 
No joo... Oliko tässä mitään pointtia? Ei kai. Tulipahan nyt kuitenkin kommentoitua jotain.

 
Kyllä. Kyseessä on todellakin kolme ihan eri asiaa. Vikahan on juurikin minussa, kun itse tykkään luonnollisemmasta saundista. Jotenkin mun korvaan tuplaaminen on just se ainoa hyvänkuuloinen tapa saada lauluraitoihin läskiä ja munaa, jos moiseen spedeilyyn on tarvetta. :)
 
Eikös ADT alunperin kehitetty, koska Lennon halusi päästä helpommalla, eikä halunnut laulaa kaikkea kahdesti? Eli korvaamaan tuplauksia.
 
Nykypäivän Britney Madonnat voi mun puolesta polkea suohon.
 
Mutta joo. Makunsa kullakin. Itse varmaan vielä miksaisin kaiken monona, jos se olis yleisesti hyväksyttävää. Nyt laboratoriotakki naulaan ja nukkumaan.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Mikael
02.10.2009 22:06:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien:
Nykypäivän Britney Madonnat voi mun puolesta polkea suohon.

 
Mun mielestä Madonnan Ray Of Life -albumilla on suurimmaksi osaksi aivan tajuttoman hieno laulusoundi ja leyv on muutenkin aivan mahtava!
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
loosah
02.10.2009 23:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun mielestä Madonnan Ray Of Life -albumilla on suurimmaksi osaksi aivan tajuttoman hieno laulusoundi ja leyv on muutenkin aivan mahtava!
 
Ohhoh.... Odottamaton kommentti sieltä suunnasta!
 
Ray of light on kyllä hieno levy tuotantonsa ja biisiensä puolesta. Jopa Madonnan ainoa hyvä levy.
 
GIGO
Mikael
03.10.2009 08:34:19 (muokattu 03.10.2009 08:40:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Ohhoh.... Odottamaton kommentti sieltä suunnasta!
 
Ray of light on kyllä hieno levy tuotantonsa ja biisiensä puolesta. Jopa Madonnan ainoa hyvä levy.

 
Hehe... älkääs nyt kaverit, meitsihän on vanha konemusadiggari/-puuhastelija ja on mulla ollu MPC:kin ja oikeestaan harmittaa että menin luopumaan siitä. Ray Of Light taitaa kyllä melkeen enempi Orbitin soololevy jossa Madonna laulaa. Mut joka tapauksessa se on hieno levy ja se laulusoundi on aivan kunkkua (siis kunigatarta).
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
03.10.2009 11:46:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen aiheeseen: Rolandin DimensionD on aika kiva myös lauluasioissa tietty maltillisesti annosteltuna. Myös UAD:n plugariversio aiheesta on erittäin toimiva.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
htm
03.10.2009 23:33:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

offtopic:
 
Mikael: Mun mielestä Madonnan Ray Of Life -albumilla on suurimmaksi osaksi aivan tajuttoman hieno laulusoundi ja leyv on muutenkin aivan mahtava!
 
blussa tuli että baukahti!
 
/offtopic
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «