Aihe: Pidätkö blackmetallista?
1 2 3 4 571 72 73 74 75122 123 124 125 126
Germaniac
02.10.2009 21:42:01

Peltsi88: No joo, itse pidän tuollaisia kirjoituksia lähinnä propagandana (äläkä väitä, että sitä ei olisi ollut), kun nähtiin Norja-skenen vaikutus.

Eli väität että Euronymous kannatti LaVeyn ideologiaa? Propagandaa toki oli, sitä en kiellä. Musta tuntuu nyt siltä että sinä nimenomaan "haluat" että LaVey olisi hänelle joku suuri innoittaja vaikka todellisuudessa oli sitä vastaan, kuten monet haastattelut kertovat. Itse pitäisin luotettavampina lähteinä maestrojen itsensä antamia lausuntoja kuin median levittämiä huhuja.
Peltsi88
02.10.2009 21:43:11
GoatHorns: Miten muuten black metallin "ideologia" näkyy teillä käytännössä? Siis muutenkin kuin vain idealismina kahvipöydässä ja "satanismiksi" verhottuna välinpitämättömyytenä ja ateismina?

Sulla on selvästikin melko heikko tietämys satanismista. Pakko heittää vielä ikäkortti, mutta tässä tapauksessa se toimii kun tullaan yleistietopohjaisella lukio-oppimäärällä viisastelemaan. No, black metal ei ole sun juttu, se ainakin on selvää.
GoatHorns
02.10.2009 21:44:09
^ Onko nyt kunnon vastaus liikaa pyydetty?
Räkkipeli
02.10.2009 21:50:46
GoatHorns: ^ Onko nyt kunnon vastaus liikaa pyydetty?

Taitaa olla vähän arkaluontoisia ja epävarmoja asioita mistä ei viitsi puhua,
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Miikss
02.10.2009 22:15:58
GoatHorns: Miten muuten black metallin "ideologia" näkyy teillä käytännössä? Siis muutenkin kuin vain idealismina kahvipöydässä ja "satanismiksi" verhottuna välinpitämättömyytenä ja ateismina?

Satanismi ja saatananpalvonta on eri asia. Voin itsekin sanoa, että tietyssä määrin olen omaksunut "satanistisia" ajattelumalleja. Satanismi korostaa yksilöä ja tämän omia haluja ja vapautta, eikä välttämättä sisällä yliluonnollista puolta.

Satanismissa ei uskota kuoleman jälkeiseen elämään ja muutenkin se tekee selvän pesäeron kristinuskoon.

Itselläni tämä satanismi ei näy oikeastaan muualla kuin omissa ajattelumalleissani, enkä edes niinkään koe "saaneeni" näitä ajatuksia black metallin kautta, vaan yleisesti tietoisuuden laajenemisen mukana, jos taas hienoja sanoja käytetään.

Saatananpalvonta taas nimenomaan palvoo kristinuskon saatanaa.

En toki itsekään mikään asiantuntija ole tässä asiassa, mutta jonkin verran asiaan tutustuneena kuitenkin jotain osaan sanoa. Korjatkaa jos olen väärässä jossain :p
hullu_ukko
02.10.2009 22:17:03
GoatHorns: ^ Onko nyt kunnon vastaus liikaa pyydetty?

Pitää käydä yliopistoa, että voi saada kunnon vastauksia. Yliopistossa tullaan viisaaksi ja aletaan tietää ja ymmärtää juttuja. Alempia koulutuksia käyneet eivät ymmärtäisi yliopistoa käyvän selityksiä, joten kunnollisia vastauksia on turha antaa.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
GoatHorns
02.10.2009 22:46:29 (muokattu 02.10.2009 22:47:36)
Miikss: Satanismi ja saatananpalvonta on eri asia. Voin itsekin sanoa, että tietyssä määrin olen omaksunut "satanistisia" ajattelumalleja. Satanismi korostaa yksilöä ja tämän omia haluja ja vapautta, eikä välttämättä sisällä yliluonnollista puolta.

Olen kyllä tietoinen tästä erottelusta. Kuitenkin, laveylainen satanismi ei nyt poikkea paljoa nykyaikaisesta mentaliteetista länsimaissa. Voisihan minutkin käytännössä lukea filosofiseksi satanistiksi helposti ja eikä se minua sinällään haittaisi. Mutta, ei termejä mielestäni voi venyttää ihan järjettömyyksiin että miltei jokaisesta ei-kristitystä tai maallistuneesta henkilöstä tulee "ainakin jotenkin satanisti". Kuitenkin se henkinen puoli, koetaan sitten Saatana jonain kosmisena voimana tai ihan perinteisessä kristillisessä mielessä, on käsittääkseni olennainen osa satanismia. Ateismi ja nietzscheläinen mentaliteetti eivät kuitenkaan välttämättä korreloi satanismin kanssa, vaan voivat ja mielestäni tulisikin voida toimia ihan yksinäänkin.

Eikä black metal nyt itsessään ole mikään oma filosofian alansa, vaikka se usein liittyykin voimakkaasti idealistisiin tavotteisiin. Sitä on käytetty niin moniin tarkoituksiin että omien, tiukkojen dogmien määrittäminen black metallille on täysin turhaa. Se määriytyy juuri jotenkin musiikkilajina, johon liittyy usein satanismi, pakanuus, nietzscheläisyys tai vaikkapa suoranainen natsismi.

P.S.: Jos termejä pitäisi repiä, niin pitäisin itseäni lähinnä ateistina. Simple as that. Vitut jostain irc-galleriaeklektiikasta.
Miikss
02.10.2009 22:58:11
GoatHorns: Olen kyllä tietoinen tästä erottelusta. Kuitenkin, laveylainen satanismi ei nyt poikkea paljoa nykyaikaisesta mentaliteetista länsimaissa. Voisihan minutkin käytännössä lukea filosofiseksi satanistiksi helposti ja eikä se minua sinällään haittaisi. Mutta, ei termejä mielestäni voi venyttää ihan järjettömyyksiin että miltei jokaisesta ei-kristitystä tai maallistuneesta henkilöstä tulee "ainakin jotenkin satanisti". Kuitenkin se henkinen puoli, koetaan sitten Saatana jonain kosmisena voimana tai ihan perinteisessä kristillisessä mielessä, on käsittääkseni olennainen osa satanismia. Ateismi ja nietzscheläinen mentaliteetti eivät kuitenkaan välttämättä korreloi satanismin kanssa, vaan voivat ja mielestäni tulisikin voida toimia ihan yksinäänkin.

Eikä black metal nyt itsessään ole mikään oma filosofian alansa, vaikka se usein liittyykin voimakkaasti idealistisiin tavotteisiin. Sitä on käytetty niin moniin tarkoituksiin että omien, tiukkojen dogmien määrittäminen black metallille on täysin turhaa. Se määriytyy juuri jotenkin musiikkilajina, johon liittyy usein satanismi, pakanuus, nietzscheläisyys tai vaikkapa suoranainen natsismi.

No siis itselläni on myös tämä henkinen puoli tietyllä tavalla mukana. Itse olin aiemmin ns. uskovainen, mutta nykyään se on enemmän muuttunut sellaiseksi "on olemassa jokin voima, joka ohjaa tiettyjä asioita jossain määrin". Se voima ei omasta mielestäni ole edes välttämättä mitään yliluonnollista, vaan ihmisestä itsestään lähtöisin oleva voima. Tästä syystä sanoin, että jossain määrin olen satanistisia ajatusmalleja omaksunut.

En todellakaan lue jokaista ateistia satanistiksi.
Antti1997
02.10.2009 22:58:58
Räkkipeli: Taitaa olla vähän arkaluontoisia ja epävarmoja asioita mistä ei viitsi puhua,

Joo nää on vähän ikäviä juttuja.
HÄPÄTI BIILBOEBE HÄPÄTI BIILBOEBIILBOEBE
Strumbali
02.10.2009 23:28:40
Miikss: Satanismi ja saatananpalvonta on eri asia. Voin itsekin sanoa, että tietyssä määrin olen omaksunut "satanistisia" ajattelumalleja. Satanismi korostaa yksilöä ja tämän omia haluja ja vapautta, eikä välttämättä sisällä yliluonnollista puolta.

Tässä alueessa itseäni ihmetyttää kahden "satanistin" kohtaaminen. Eikö ole olemassa tunteita, eikö ole olemassa mitään? Vai onko niin, että ei ole olemassa pariskuntia ja toisistaan välittämistä? Tarkoitan vain sitä, että eikö se ylitä tuon yksilöajattelun, ja omana mielipiteenäni: oman elämän täydellisen kontrollin omaamisen?

Ihan mielenkiintoinen keskutelu, vaikka yksi vääntää, jotain vastaan, ja muut takaisin?

Musiikkina, jos olen ollut yhtään tämän alan musiikin "konsertoissa", niin lähinnä tulee mieleen virsimelodiat, jotka ovat soitettu nopeasti. Doomin puolella sama-asia, mutta hitaasti. Doomi sopii itselleni paremmin. Yhteensopivuus ällini kanssa on varmaankin syy.
HOJO
Miikss
02.10.2009 23:47:05
Strumbali: Tässä alueessa itseäni ihmetyttää kahden "satanistin" kohtaaminen. Eikö ole olemassa tunteita, eikö ole olemassa mitään? Vai onko niin, että ei ole olemassa pariskuntia ja toisistaan välittämistä? Tarkoitan vain sitä, että eikö se ylitä tuon yksilöajattelun, ja omana mielipiteenäni: oman elämän täydellisen kontrollin omaamisen?

Se nyt taas on ihan ihmisestä kiinni miten nuo asiat käsittää. Itse en ole kyllä mikään puhdas satanisti ja vältän mielelläni sen sanan käyttämistä, mutta kyllä minusta sellaisia piirteitä aika paljon löytyy. Kyllä minulta tyttöystäväkin löytyy, joka on taas aikalailla päinvastainen persoona kun minä ja häntä kyllä rakastan yli kaiken ja välitän hänestä. Mutta muut ihmiset... Ei voisi vähempää kiinnostaa. Elän itselleni, enkä välitä paskaakaan mitä kukaan minusta ajattelee tai miten muut elävät.
Strumbali
03.10.2009 00:01:05
Miikss: Se nyt taas on ihan ihmisestä kiinni miten nuo asiat käsittää. Itse en ole kyllä mikään puhdas satanisti ja vältän mielelläni sen sanan käyttämistä, mutta kyllä minusta sellaisia piirteitä aika paljon löytyy. Kyllä minulta tyttöystäväkin löytyy, joka on taas aikalailla päinvastainen persoona kun minä ja häntä kyllä rakastan yli kaiken ja välitän hänestä. Mutta muut ihmiset... Ei voisi vähempää kiinnostaa. Elän itselleni, enkä välitä paskaakaan mitä kukaan minusta ajattelee tai miten muut elävät.

Ok, eli koko homma rajoittuu siihen, mikä henkilöstä (satanistista) on omassa minässään ok ja thats it. Eli periaatteessa kukaan ei määrittele ehtoja siihen, miten saat itsesi voimaan hyvin. Suurinpiirtein. Tuo kysymäni vain askarrutti pientä ideologia-keskustani aikanaan. ;) En sen suuremmin aiheeseen tai, noh, lähteisiin ole tutustunut. Kiitän vastauksesta, vastaajan osalta.
HOJO
jannu
03.10.2009 00:33:54
Germaniac: Tuo ei silti tarkoita sitä että hän olisi seurannut näiden oppeja tai pitänyt niitä missään arvossa. Useassa haastattelussa hän on nimenomaan sanonut halveksuvansa LaVeyn ideologiaa.

Euronymouksen haastattelusta:
"Church of Satan call themselves satanists because they think it's funny and provoking. They are really atheists and are against the church because it has caused so much evil upon the time. They predicate that the christians are evil and theirself are good ones. We are against The Churchof Satan because we're against goodness."

Wikipediasta:
"He opposed the teachings of Aleister Crowley and Anton LaVey, for unlike Euronymous they promoted what he saw as 'peace', and commercial frivolity, as well as individualism in contrast to precedence of dogma"

Lucifer Rising kirjan arvostelusta:
"The author also seemed very amazed that Euronymous (also Varg) was against the Church of Satan and LaVey, which is more proof that this book is LaVey-ass-kissing."

Vargin kirjoittamaa:
"I have never read "The Satanic Bible" or any other books by La Vey. I have read a booklet by Crowley once, unfortunately, but that's all. It was a load of crap, and I find it immensely suspicious that the authors "forget" to tell or fail to find out that Aarseth, I and everybody else in the Norwegian Black Metal scene in 1991 and 1992 despised both Crowley and La Vey and everything they stood for!
DSP - Mayhem's own record label - even used pictures of La Vey with a line over his face (a prohibition sign over his face) on at least one of the records they released to express their contempt for him (I think it was my own "Aske" EP by the way). Why? Because Aarseth too thought LaVey was nothing but an American capitalist pig!"

No sitähän minäkin. Pikkasen nimittäin alkoi nikotuttaa, että muka nää kirkonpolttajapahikset ja homontappajat oikeasti olis jostain La Vey-osaston sirkuksesta millään muotoa kiinnostuneita. Kas kun eivät oo Ior Bockin oppilaita.
Oan
03.10.2009 01:15:39
Peltsi88: Kuten sanottu black metal ei taida olla sinun(kaan!) juttusi.

Sinähän sen tiedät :) No se, mikä tuossa mua suuresti huvitti, oli se että tuonkaltaisia todellisuuteen mitenkään liittymättömiä markkinointiprovoja vedetään mukaan kun yritetään keskustella vakavasti mustaan metalliin liittyvästä ideologiasta.

Ja muuten, jos sallit että lainaan vielä itseäsi:

Peltsi88: Siis mistä helvetistä sä tiedät jotain minun tietämyksestä? Jos sulla ei ole muuta tekemistä kuin solvata, niin tee se toki pikaviestillä, äläkä tätä ketjua viitsi spämmätä.

Jatkossa kannattaa sinunkin muistaa, että kanssakeskustelijoista muutaman viestin perusteella vedetyt hätäiset johtopäätökset eivät välttämättä kanna mitään kovin herkullisia hedelmiä.

Vielä bonuksena laveylaisesta satanismista (siten kuin se tuntuu isolle osalle porukasta nykypäivänä menevän...valitettavasti): http://www.youtube.com/watch?v=bqMqduyzIkA
"I asked for a peppermint, I asked for her to get one."
TheMurno
03.10.2009 01:25:41
Immortal on varmaa ainut black metal bändi jota oon kunnellu, mut kyl se on on ihan ok.
McNulty
03.10.2009 01:43:36
jannu: No sitähän minäkin. Pikkasen nimittäin alkoi nikotuttaa, että muka nää kirkonpolttajapahikset ja homontappajat oikeasti olis jostain La Vey-osaston sirkuksesta millään muotoa kiinnostuneita. Kas kun eivät oo Ior Bockin oppilaita.

Raamattu, Koraani ja muut uskonnolliset teokset ovat lopulta se suurin innoittaja black metallissa. Ellei moisia teoksia olisi, ei olisi mitään mitä vastaan julistaa tai taistella.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
Juicy
03.10.2009 01:47:41

Vittu se on musiikkia, perkele! Palvokaa sitä Saatanaanne vaikka missä helvetin luolassa, mutta mulle se on pelkästään musiikin yks miljoonista genreistä...
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Lego
03.10.2009 01:53:49
Juicy: Vittu se on musiikkia, perkele! Palvokaa sitä Saatanaanne vaikka missä helvetin luolassa, mutta mulle se on pelkästään musiikin yks miljoonista genreistä...

No sehän tässä onkin dilemmana. Monille se on pelkkä musiikkityylin määritelmä ja monelle se on tapa jolla elää. Pitää varmaan laittaa genrejaot uusiksi kun ei tässä vitun jauhannassa kyllä yhteisymmärrykseen päädytä. TBM tai UTBM. Tai BMWTBMI. BlackMetalWithoutTrueBlackMetalInfluences. Tjsp.
Peltsi88
03.10.2009 02:18:37 (muokattu 03.10.2009 02:21:57)
Juicy: Vittu se on musiikkia, perkele! Palvokaa sitä Saatanaanne vaikka missä helvetin luolassa, mutta mulle se on pelkästään musiikin yks miljoonista genreistä...

Niin, mutta kun alunperinkään sitä ei oltu tarkoitettu vain musiikiksi.

No sehän tässä onkin dilemmana. Monille se on pelkkä musiikkityylin määritelmä ja monelle se on tapa jolla elää. Pitää varmaan laittaa genrejaot uusiksi kun ei tässä vitun jauhannassa kyllä yhteisymmärrykseen päädytä. TBM tai UTBM. Tai BMWTBMI. BlackMetalWithoutTrueBlackMetalInfluences. Tjsp.

Tässä on periaatteessa kyllä ideaa. Itse pitäisin ns. valebläkkis määritelmälle parempana nimenä vaikka white metal. Unblack metal on jo ainakin jossain asteella jo käytössä, joten se ei ole vapaana. White metal olisi hyvä juuri sen takia, kun se olisi vähän kuin black metallin vastakohta. Black metal sais pysyä ihan black metallina, kun se on alusta asti sitä ollutkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)