Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ruokangas Unicorn valmis
1 2
HeNe.334
30.09.2009 20:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt vähän juttua uusimmasta projektistani.
Mallia on otettu Ruokangas Unicornista ja kaula
Dukesta
 
Speksit
Body:Pyökki
Kaula:Leppä Set neck liitoksella
Pintakäsittely:Ruiskulla 9kerrosta nitroselluloosa
lakkaa.
 
Mikki:Dr parts humbucker
Virittimet ja talla:Dr parts
 
Kuvia omissakuvissa
 
Ei se ole viellä pilalla
JPHe
30.09.2009 22:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoiset on materiaalit ja vauhti kova... ja kitara kansi näyttää viereisen parketin kanssa samalta.
 
Murgo
01.10.2009 05:38:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko runko liimapuuta? Miten soi? Olen nimittäin aina ihmetellyt että onko oikeasti merkitystä miten monesta palasta kitaran runko on tehty.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Puavali
01.10.2009 12:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Erikoiset on materiaalit ja vauhti kova... ja kitara kansi näyttää viereisen parketin kanssa samalta.
 
Ei kai kansi oo tuota lattialaminaattia? Muuten kyllä pätevän näköinen.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
HeNe.334
01.10.2009 15:15:22 (muokattu 01.10.2009 15:18:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekman: Ei kai kansi oo tuota lattialaminaattia? Muuten kyllä pätevän näköinen.
 
Ei ole se on 2,0cm paksua liimapuu levyä jota pitää laminoida kolme kerrosta
että tulee runko
 
Sointi on omasta mielestä melko hyvä liima puussa on kuitenki puuta mika voi
soida toisin kuin vanerissa. Pyökin sointi on mielestäni lähellä mahonkia
 
Sointinäyte Explorerista on http://www.youtube.com/watch?v=pOvwzL23BR4
 
Lespan sointi on vähän pirteämpi
kamera vääristää ääntä sustain vähenee paljon
 
liimapuun käytössä on semmoinen etu että ylimmästä kerroksesta voi
tehdä pistosahalla tarkan jigin alemmille kerroksille ja hinta on 29 euroa
2 metriltä
 
Ei se ole viellä pilalla
Jymi
01.10.2009 21:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut. Nuoresta iästäsi huolimatta olet tehnyt kaksi varsin asiallisen näköistä soitinta. Kyllä noilla kehtaa soitella. Ole vaan reilusti ylpeä.
 
Ja mitä siitä, jos pari puritaania valittaa puuvalinnasta. Varmasti toimii noinkin. Niin kauan kun puuta on enemmän kuin liimaa on asiat vielä hyvin ;)
 
Itseasissa kokeilin kerran yhdessä pikkukaupungin liikkeessä Stratoa, jonka runko oli tehty liimaamalla uskomaton määrä kuusirimoja yhteen. Taisi oksapaikkojakin olla enemmän kuin tarpeeksi. Silti kitara soi todella hyvin. Muusta laadusta sen virityksen suhteen en sitten kehuja annakkaan..
 
samantien
01.10.2009 23:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on oikea meininki pojalla! Jos kaikki tekee aina samanlaisia stratoja ja telejä ns. oikeaoppisesti, niin olis turha odotella mitään uutta ja mullistavaa. Aina tarvitaan niitä sopivasti hulluja, jotka uskaltaa kokeilla jotain uutta ja erilaista.
 
Jos tuossa iässä oot jo noin pitkällä soitinrakentelussa, niin odotan mielenkiinnolla nähdä mitä rakentelet 5 vuoden päästä!
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
JPHe
02.10.2009 02:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kyllähän kitaran voi tehdä varmasti mistä tahansa. Monesti ei viitsi uhrata aikaa tekemällä mistään erikoisesta materiaalista, joka ei ole jo joskus hyväksi todettu. Mutta pääasiahan onkin, että olet itse siihen tyytyväinen.
 
Murgo
02.10.2009 06:48:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikälihän juuri tällaiset ovat erittäin mielenkiintoisia kokeiluja että joku uskaltaa uhmata "yleisesti tunnettuja totuuksia" kuten juuri se että vain tietyt puulajit soveltuvat tiettyyn käyttöön ja mitä harvemmista paloista on tehty sen parempi. Jotenkin kun tuntuu välillä siltä että nämä ovat enemmän uskonasioita kuin tiedettä vaikka toki käsitysten tueksi sitten kehitellään tieteellisiä teorioita että miksi näin VOISI olla. Yleensä kun kummasti parhaaksi "tiedetään" ne vaikeimmin toteutettavat rakenteet ja kalleimmat materiaalit, usko sanoo että työlle ja rahalle on PAKKO tulla vastinetta paremman soundin muodossa.
 
Eli lisää näitä, liimapuun tai kertopuun käyttöä runkona olen itsekin pohtinut, miksi se muka olisi huonompaa kuin umpilankku? Liiman osuus on kuitenkin korkealla paineella liimatuissa tuotteissa minimaalinen ja kuka sanoo että niissä käytettävä liima jotenkin vaimentaisi värähtelyjä, sehän lienee kuitenkin itse puuta kovempaa? Eli onko kyseessä vain jostain akustisten soittimien maailmasta periytynyt uskomus, jos vaneri ei soi vaikkapa viulun tai akustisen kitaran kantena yhtä hyvin kuin umpikuusi, niin ei se voi toimia sähkökitaran runkonakaan?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Aakoo
02.10.2009 09:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Eli lisää näitä, liimapuun tai kertopuun käyttöä runkona olen itsekin pohtinut, miksi se muka olisi huonompaa kuin umpilankku? Liiman osuus on kuitenkin korkealla paineella liimatuissa tuotteissa minimaalinen ja kuka sanoo että niissä käytettävä liima jotenkin vaimentaisi värähtelyjä, sehän lienee kuitenkin itse puuta kovempaa?
 
Kaikki mitä nyt kirjoitan on täysin mutua. Ilman mitään tieteellistä pohjaa tai edes sen laajempaa kokemusta:-D Pisti vain tämä heitto miettimään asiaa..
 
Värähdyksen vaimenemisen tms. syyksi uskon sen että sauma kohdassa aineksen kovuus vaihtuu yhtäkkiä, kuin seinään. Sauma tavallaan rikkoo värähtelyaallon..
 
On sitten jo toinen juttu kuinka ja kuinka paljon se vaikuttaa sähköisessä soittimessa. Oma järkeni väittäisi että on tärkeintä, että jos tallan ( tai kohta mistä kielet lävistävät bodyn) ja satulan (tai ehkä jopa viritinokoneiston) välinen alue on yhtä puuta, niin värähtely siirtyy kielistä puuhun ja takaisin puusta kieliin parhaiten..
 
Mun järki e ei tahdo ymmärtää miten tämän alueen ulkopuolien alue vaikuttaa värähtelyyn sen enempää, ehkä heijastukset yms vaikuttavat asiaan? en tiedä...
 
MPU
02.10.2009 10:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikamoista liimalevyä nuo Alembicit ja muut hippivoileipäbassot ovat. Kansina on jos vaikka minkälaista lahoa tai pahkankylkeä tilkittynä milloin pikaliimalla, milloin epoksilla. Läpikaulaisissa ainakin noiden siipien puulla ja sen koostumuksella on aika vähän vaikutusta. Ulkonäkö kuitenkin on se, mitä sähkösoittimien puissa ekana ajatellaan, kunhan puu vaan on riittävän lujaa tarkoitukseen. Kun kitaran perässä on vaikka minkälaista purkkia ja muljuutinta on aika mahdoton sanoa, mikä osa soinnista on puiden sointia.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
HeNe.334
02.10.2009 13:33:32 (muokattu 02.10.2009 13:42:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri sitähän se aina on että mitä hienompi soitin on sitä
paremmaksi sitä sanotaan
 
Haluaisin toki itsekkin jotain hienoja puita kitaraan
mutta pitää tehdä siitä mihin on rahaa
 
käykääpä kahtomassa gibsonin sivulta sinne tuli myyntiin
Sg joka oli tehty koivuvanerista ja silti siitä pyydettiin hullu hinta
 
Ei se ole viellä pilalla
Murgo
02.10.2009 14:14:57 (muokattu 02.10.2009 14:15:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Aikamoista liimalevyä nuo Alembicit ja muut hippivoileipäbassot ovat. Kansina on jos vaikka minkälaista lahoa tai pahkankylkeä tilkittynä milloin pikaliimalla, milloin epoksilla. Läpikaulaisissa ainakin noiden siipien puulla ja sen koostumuksella on aika vähän vaikutusta. Ulkonäkö kuitenkin on se, mitä sähkösoittimien puissa ekana ajatellaan, kunhan puu vaan on riittävän lujaa tarkoitukseen. Kun kitaran perässä on vaikka minkälaista purkkia ja muljuutinta on aika mahdoton sanoa, mikä osa soinnista on puiden sointia.
Marko

 
Joo, basistit muuten tuntuvat muutenkin olevan ennakkoluulottomampia ja vähemmän konservatiivisia kuin kitaristit, sillä puolella käytetään muutenkin enemmän uusia juttuja kuten aktiivielektroniikka, transistorivahvistimet jne. Ja tosiaan, "vaneri" eli oikeammin kai kertopuu näyttää olevan bassoissa ihan yleinen materiaali ns. paremmillakin valmistajilla kun taas kitaristit ovat yleensä liikuttavan yksimielisiä siitä että vanerirunko ei voi soida kunnolla, joten sitä pidetään varmana halppispaskan merkkinä, mistä loogisesti seuraa että sitä käytetään ainoastaan halppispaskoissa koska kukaan ei ostaisi laatukitaraa vanerirungolla :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
HeNe.334
02.10.2009 14:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen muuten ajatellut tehä seuraavaksi projektiksi
samasta kamasta gibson 335 puoliakkarin thinline tekniikalla
että saa nähä mitä tulee
 
Ei se ole viellä pilalla
MPU
02.10.2009 15:38:47 (muokattu 02.10.2009 15:40:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tekisin ennemmin leppälaudelaudasta liimaamalla kitaran bodin. Kivempaa jyrsiä ja työstää kuin pyökki. Lisäksi sointiominaisuudet ovat ainakin soittimissa käytetyt.
Marko
edit: siis jos halvalla pitää päästä. Tosin tuskin tuppeen sahattu leppälankku maksaa edes tuota 29 euroa metriltä. Sit täytyy tietysti olla vehkeet sen työstämiseen.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
HeNe.334
02.10.2009 19:43:33 (muokattu 02.10.2009 19:52:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä kuullut että joitain kitaroita tehtäis pyökistä
se on kyllä totta että leppää on mukavampi työstää
mutta pyökin olen itse todennut hyväksi
 
Ei se ole viellä pilalla
HeNe.334
03.10.2009 10:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vielä vähän juttua kitran materiaalesita tämmösen
tekstin kopsasin netistä
 
Valmistusmenetelmää voisi verrata vaikkapa Nokian kännykkäkuoriin. Samalla tavoin Flaxwoodin materiaalina käytettävä puupohjainen komposiitti ruiskupuristetaan muottiin, Lerche taustoittaa ainutlaatuista valmistusta.
 
Kun puun kuidut on purettu ja ruiskupuristettu polymeerien kera muottiin, saadaan perinteisen puurakenteen aikaansaaman äänen tilalle uusi ääni, jossa on tasaisempi taajuusvaste ja voimakkaampi resonanssi. Puulle ominainen äänen lämpö säilyy
 
Eikä Flaxwoodkaan mikään halpa kitara ole
 
Ei se ole viellä pilalla
MPU
03.10.2009 12:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kaukana on Flaxwoodin komposiittimateriaali liimalevystä. Oli liimalevyn puu sitten mitä tahansa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
HeNe.334
03.10.2009 13:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Aika kaukana on Flaxwoodin komposiittimateriaali liimalevystä. Oli liimalevyn puu sitten mitä tahansa.
Marko

 
on toki mutta pistin ton tänne koska on ollut nyt paljon juttuä
eri materiaaleista
 
Ei se ole viellä pilalla
Jymi
04.10.2009 00:05:12 (muokattu 04.10.2009 00:05:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus olen miettinyt, että mikähän siinä on, että kitaran kaulaa voi kyllä laminoida vaikka kuinka monesta soirosta. Kun on soiroja kaulassa tarpeeksi ja mielellään monen väristä puuta vielä siinä, niin johan on erinomainen kitara ja loistosoitin. Mutta teepäs sama bodiin, niin se on paska ja puutkin on vaarmaan vaan jotain jätepaloja. Bodissa kun ei saa olla kuin se kaksi palaa ja sauma keskellä.
 
Toki itsekin pidän vanerikitaroita huonoina. Onkohan syytä myös siinä, että kaukoidän vanerisähkikset on kaikki tehty siitä halvimmasta höttövanerista. Varmaan ihan painonkin takia, koska laadukas koivuvaneri painaa. En silti näe mitään syytä, ettei esimerkiksi Lespassa voisi kansi olla hyvää painavaa koivuvaneria ilman että soudi olisi huono.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «