Aihe: Virveli vuolukivestä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kailis
01.10.2009 12:28:26

tml: Voihan niitä tehdä mistä materiaalista tahansa. Pitää vain muistaa, että rumpu soi paremmin jos rungon paksuus on pienempi kuin sen säde.

Voi toki. Mutta vuolukivi materiaalina vaatisi ison kappaleen joka jyrsittäisiin muotoonsa. Äärimmäisen kallis, epäkäytännöllinen ja joka työvaiheessa ja valmistumisen jälkeenkin murtumiselle arka materiaali. Eikä lopputuloksella mielestäni saavutettaisi vaivaan ja hintaan nähden mitään. Toki mistä vain voi tehdä, mutta onko mitään järkeä, se onkin sitten eri asia.
Hienoja kaiutinkoteloita vuolukivestä on tehty, mutta just siitä syystä miksi se ei ehkä toimi rummun runkona; se on aika kuollut ja värinöitä absorboiva materiaali. Ja neliskanttisen kotelon saa valmistettua max. 6:sta levystä.

http://www.vuoluset.fi/fi/cfmldocs/index.cfm?ID=1151

Ja siis, en väitä etteikö se olisi mahdollista. Mutta miksi? Vain siksikö että se on mahdollista?
OPJ1974
01.10.2009 12:38:45

Kailis: Voi toki. Mutta vuolukivi materiaalina vaatisi ison kappaleen joka jyrsittäisiin muotoonsa

Ai, eikö niitä puukolla vuollakaan..? ja minä kun luulin, VUOLUkivestä kun kuitenkin puhuttiin ;)

Ei hemmetti, tästä pitäisi tehdä sarjakuva ja pian: Alussa oli Graniittijärkäle, Mora ja Jussi...

tuli myös vanha "Nyhjää tyhjästä" sketsipätkä mieleen, jossa PPP esitti Lapinmiestä... Noh, ei siitä sen enempää.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Väsykäsi
01.10.2009 12:39:29
"Kuollut kuin kivi."
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Kailis
01.10.2009 12:45:08

Väsykäsi95: "Kuollut kuin kivi."

Bongasit olennaisen siitä miksi joku materiaali toimii kaiuttimessa mutta ei rummussa.
markkuliini
01.10.2009 14:04:33

tml: Voihan niitä tehdä mistä materiaalista tahansa. Pitää vain muistaa, että rumpu soi paremmin jos rungon paksuus on pienempi kuin sen säde.

Ei tietenkään voi. Esim. lauantaimakkarasta. :)

Tuosta kivestä vielä. Jotenkin vaikea kuvitella kivistä reunaviistettä joka ei alkaisi murenemään.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Kailis
01.10.2009 14:26:39

markkuliini: Ei tietenkään voi. Esim. lauantaimakkarasta. :)

Tuosta kivestä vielä. Jotenkin vaikea kuvitella kivistä reunaviistettä joka ei alkaisi murenemään.

Tää on myös pointti joka putkahti mieleen.
Ja kyllähän lauantaimakkarasta rummun tekee, ja siinä olis syötävän hyvä soundi.
Rumpukapuloitakin voi skruudata;
http://fi-fi.facebook.com/note.php?note_id=59962702723
markkuliini
01.10.2009 14:30:05

Kailis:
Rumpukapuloitakin voi skruudata;
http://fi-fi.facebook.com/note.php?note_id=59962702723

Juu, kunhan ei kokonaan syö. Noista lähtevät tikut käy vähän kurkun päälle. :)
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
hollmi-5
01.10.2009 14:30:43
markkuliini: Ei tietenkään voi. Esim. lauantaimakkarasta. :)

Katselkaa joskus kivisiä keittiötasoja. Niissä on 90-asteen terävät särmät ja terävämmänkin voisi tehdä. Kyllä kivestä voi työstää reunaviisteenkin. Ne välineet, joilla niitä virvelin runkoja saa aikaiseksi ovat aika isoja sorveiksi. Omalla työpaikalla ei onnistuisi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
lare21
01.10.2009 14:34:45
Kailis: Juttelin Juhan af Grannin kanssa, ja hän oli saanut varman tiedon siitä että tuo mystinen, galaktista alkurytmiä välittävä rumpumaailmankaikkeuden Nooan arkki ja Graalin malja on olemassa. Pyydän anteeksi.

Ei mitään. Oma virheenihän se oli ja kyllä se sitten olemassa on.:)
lare21
01.10.2009 14:45:28 (muokattu 01.10.2009 14:55:53)
Kolmoset.
lare21
01.10.2009 14:45:32 (muokattu 01.10.2009 14:53:03)
Kailis: Voi toki. Mutta vuolukivi materiaalina vaatisi ison kappaleen joka jyrsittäisiin muotoonsa. Äärimmäisen kallis, epäkäytännöllinen ja joka työvaiheessa ja valmistumisen jälkeenkin murtumiselle arka materiaali. Eikä lopputuloksella mielestäni saavutettaisi vaivaan ja hintaan nähden mitään. Toki mistä vain voi tehdä, mutta onko mitään järkeä, se onkin sitten eri asia.
Hienoja kaiutinkoteloita vuolukivestä on tehty, mutta just siitä syystä miksi se ei ehkä toimi rummun runkona; se on aika kuollut ja värinöitä absorboiva materiaali. Ja neliskanttisen kotelon saa valmistettua max. 6:sta levystä.

http://www.vuoluset.fi/fi/cfmldocs/index.cfm?ID=1151

Ja siis, en väitä etteikö se olisi mahdollista. Mutta miksi? Vain siksikö että se on mahdollista?

No eiköhän ensin odoteta, että saadan virppa kokeiltavaksi ja vasta sitten, kun ollaan saatu ääninäyte niin ruvetaan arvioimaan.
Mutta hyvä huomio. Se saattaa värinöidä, en tiedä.
lare21
01.10.2009 14:45:48 (muokattu 01.10.2009 14:52:53)
Mutta hyvä huomio. Se saattaa värinöidä, en tiedä.
Väsykäsi
01.10.2009 14:47:09
Oho lare sai kolmoset 80
lare21
01.10.2009 14:47:27
No mitäs tämä rakkine nyt monistaa??:):/
lare21
01.10.2009 14:48:25
Niinpä taisin saada!:)
Väsykäsi
01.10.2009 14:49:26
Käytä muokkaa nappulaa. Se on se kumin muotonen siinä juuri.
lare21
01.10.2009 14:51:11
Väsykäsi95: Käytä muokkaa nappulaa. Se on se kumin muotonen siinä juuri.

Mutta siinä se sanoo että liian lyhyt kirjoitus.
Kärsänpuolikas
01.10.2009 16:59:26
Hieman topiccia sivuava aatos:

Lasinen virvelin runko. Vois olla sustainia ja käsittääkseni asiaan vihkiytyneeltä ei edes temppu tuollaista kartiota puhaltaa.. No joo, on siinä ehkä jotain huonojakin puolia...
korkuinen
markkuliini
01.10.2009 17:09:52

Kärsänpuolikas: Hieman topiccia sivuava aatos:

Lasinen virvelin runko. Vois olla sustainia ja käsittääkseni asiaan vihkiytyneeltä ei edes temppu tuollaista kartiota puhaltaa.. No joo, on siinä ehkä jotain huonojakin puolia...

Sellaisen oon joskus jossain lehdessä tms. nähnyt. Taisi olla kokonainen setti. Arvostelussa soundista ei hirveästi perustettu. Mä luulen että niin joustamattomat materiaalit kuin lasi ja kivi ei vaan soundaa rummussa kovin hyvälle. Lasihan ei olis varmaan mitenkään kallis materiaali, kun sarjatuotantoon päästäis.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)