Aihe: Totuuden hetki
1 2 3 4 5
bedlam
26.09.2009 18:38:48

Twinkle: kun kerran 20 000 euroa on tiedossa niin kyllä se ihminen valehtelee vaikka mitä elämästään jos kerran hinta on noin iso.

Tai siis on valehtelematta? Itse en kyllä tuosta rahasta mitään kauhean pahoja paljastuksia tekisi.
Borlag
26.09.2009 18:42:03

bedlam: Tai siis on valehtelematta? Itse en kyllä tuosta rahasta mitään kauhean pahoja paljastuksia tekisi.

Niinpä, kyllähän tuollaiselle rahalle aina käyttöä keksisi, mutta loppujen lopuksi se ei kuitenkaan muuta mitään pidemmän päälle. Perus duunarillekaan tuo ei ole kuin maksimissaan 10 kuukauden palkka, jos sitäkään. Niin ahne ei voi olla että tuollaisen rahan takia olisi valmis uhraamaan koko elämänsä. Kymmenkertaisenakaan tuo summa ei kovin autuaaksi tekisi.
Twinkle
27.09.2009 09:51:36
Borlag: Niin ahne ei voi olla että tuollaisen rahan takia olisi valmis uhraamaan koko elämänsä.

Tätäkään minä en ymmärrä, on hyvin epätodennäköistä että sillä on koko elämän mittaiset vaikutukset. Mitä tommoisella ohjelmallakin voi olla katsojia? parhaimmillaan jos se kilpailee kiinnostavuudestaan kymppiuutisten tai tanssii tähtien kanssa -ohjelman kanssa, niin miljoonaan se nousee. Joka viidennes suomesta ja moniko niistäkään oikeasti välittää?

Moniko oikeasti muistaa vielä kuukauden päästä esimerkiksi tuota pappia joka olisi halunnut kajauttaa isäänsä? Entä tuota pomoa joka on varastanut duunistaan? Loppupeleissä nämä on niin mitättömiä asioita että ei niitä kukaan muista. Ei tämmöiset typerät TV-show:t välttämättä mene kirjoihin ja kansiin eikä se nyt esimerkiksi ole mikään uutinen että joku sielu on joskus esim. varastanut töistä tai peräti kokenut jotta "nekrut vituttaa". Väärää eukkoa sutinut jätkä ei todellakaan ole tässä maassa mikään erikoisuus puhumattakaan semmoisesta joku olisi esimerkiksi vääristänyt totuutta ollessaan vakuutusyhtiön kanssa tekemisissä.

Realistisesti ajatellen, nämä paljastukset ei todennäköisesti muuta elämää mitenkään. Muutaman seuraavan viikon ajan ihmiset saattaa kadulla katsoa oudosti mutta sekin kyllä menee ohi, ne ei mene ihmisen CV:hen, ei rikosrekisteriin eikä presidentti myönnä ihmiselle titteliä joka kertoisi ihmisille automaattisesti ihmisen olevan "tuttu TV:stä" vielä vuosienkin päästä.

Jos huomenna menen kadulle kyselemään jokaikiseltä vastaantulijalta että tiedätkö kuka on Mikael Sjövall tai Ville Kaarima, niin epäilen että tulos on lähempänä nollaa kuin edes viittä prosenttia jotka tietää asiasta mitään. Jos siirrän testin vaikka ensi viikonlopulle niin uskon että se prosentti on ihan silkka nolla.
Rhapa
27.09.2009 10:31:43
Twinkle: Tätäkään minä en ymmärrä, on hyvin epätodennäköistä että sillä on koko elämän mittaiset vaikutukset. Mitä tommoisella ohjelmallakin voi olla katsojia? parhaimmillaan jos se kilpailee kiinnostavuudestaan kymppiuutisten tai tanssii tähtien kanssa -ohjelman kanssa, niin miljoonaan se nousee. Joka viidennes suomesta ja moniko niistäkään oikeasti välittää?

Sillä ei olekaan paskaakaan merkitystä mitä "muut" ajattelevat. Jos siltä pohjalta lähdetään. Eikä kukaan tosiaan muista kauaa. Muuta kuin ne läheiset ihmiset. Se tulee säilymään iän päivää kaikkien niiden ihmisten mielissä. Mikäli jotain merkityksellistä paljastuu. Mutta jos tuollakaan ei ole paskan merkitystä, niin go for it.
cautta carvaisten civesten!
Twinkle
27.09.2009 11:23:09
Rhapa: Sillä ei olekaan paskaakaan merkitystä mitä "muut" ajattelevat. Jos siltä pohjalta lähdetään. Eikä kukaan tosiaan muista kauaa. Muuta kuin ne läheiset ihmiset. Se tulee säilymään iän päivää kaikkien niiden ihmisten mielissä. Mikäli jotain merkityksellistä paljastuu. Mutta jos tuollakaan ei ole paskan merkitystä, niin go for it.

Ne läheiset ihmiset on sellaisia joille voi kertoa koko totuuden. Tuossakaan yhteydessä ei kerrottu, MIKSI kyseinen jätkä olisi halunnut isänsä tappaa? Läheiset todennäköisesti tietää tapauksen motiiveja, ehkä tietää jopa mihin tuossa viitataan. IBM:ltä erotetun jätkän mielipiteet ulkomaalaista tuskin tulivat läheisille yllärinä ja eikä tuossa edes ole kerrottu mitä se tyyppi varasti duunistaan? Tyhjensikö se myymälän kassan vai veikö se peräti paketillisen post-it -lappuja duunipaikan paperivarastosta?

Esimerkiksi "harrasti seksiä naimisissa olevan naisen kanssa" on asiana 100% väärin jos koko hommaa käsitellään mustavalkoisesti, mutta siinä vaiheessa kun yksityiskohtia ja olosuhteita aletaan listaamaan niin se todennäköisesti menee harmaalle alueelle yhä enemmän ja enemmän. Ne oikeasti läheiset ihmiset taas on ihan eri viivalla asioiden sisältöön liittyen kuin mitä me tuossa tunnin visailussa saadaan tietää. Niillä on kumminkin sen ymmärtämisen suhteen paljon enemmän pelissä kuin ihmisillä siellä ruudun toisella puolella niin ne ymmärtää.

Toki voi käydä niin, että tommoisessa ohjelmassa joku paljastaa asioita joissa tietyillä ihmisillä ei riitä ymmärrys, mutta niin käy joskus. Olen toki kuullut että amerikkalaisen vastaavan formaatin takia on mennyt vaikka mikä päin helvettiä mutta kuitenkin... se nyt on vaan sellainen riski joka on otettava ja jos kokee että se esitetty asia on päivänvalolle liian altis niin voihan sitä tuossa tyhmässä ohjelmassa jopa valehdella.

Tästä johtuen olisin kovasti kiinnostunut tietämään mihin tuon formaatin toiminta perustuu, koska valheenpaljastustesti ei ole luotettava ja niillä on kumminkin se 20 000 euroa pelissä siellä ja ei ne sitä ihan perusteetta jaa. Nimittäin, jos se menetelmä ei ole luotettava niin mikäs siinä estää vastaamasta ihan niin kuin se itselle on suotuisaa.
DJKaaos
27.09.2009 13:31:46
Twinkle, ohjelmahan on sitten kuin tehty sinua tai sukuasia varten.
Minä olen minä.
ten
27.09.2009 14:00:25
Twinkle:

Tästä johtuen olisin kovasti kiinnostunut tietämään mihin tuon formaatin toiminta perustuu, koska valheenpaljastustesti ei ole luotettava ja niillä on kumminkin se 20 000 euroa pelissä siellä ja ei ne sitä ihan perusteetta jaa. Nimittäin, jos se menetelmä ei ole luotettava niin mikäs siinä estää vastaamasta ihan niin kuin se itselle on suotuisaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valheenpaljastin

Epäluotettava on juu, mutta tuskinpa ihan kuka tahansa Pentti Perusinsinööri osaa säädellä elintoimintojaan siihen malliin, etteikö tuo kone valheita havaitsisi. Nämä superagentit ovat ymmärrettävästi sitten asia erikseen. Kai tuo kuitenkin kohtalaisen tarkka vehje on ihan perusjuntin kohdalla. Ja peliähän se vain on. :)

Ja eikös tossa Suomen versiossa toi pää"voitto" ole 50 000 euroa?
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
Twinkle
27.09.2009 18:16:10
djKaaos: Twinkle, ohjelmahan on sitten kuin tehty sinua tai sukuasia varten.

Nimenomaan, osaan olla kertomatta niistä asioista mitä en halua ihmisten tietävän, toisaalta minulla ei ole sellaista salattavaakaan mitä maailman tai minun läheisteni ei pitäisi tietää.

Käytännössä minulla ei olisi siis hirveästi asiaa tuohon sensaationhakuiseen telkkuohjelmaan jossa vain mahdollisimman raflaavat reaktiot myy.

ten: Epäluotettava on juu, mutta tuskinpa ihan kuka tahansa Pentti Perusinsinööri osaa säädellä elintoimintojaan siihen malliin, etteikö tuo kone valheita havaitsisi. Nämä superagentit ovat ymmärrettävästi sitten asia erikseen. Kai tuo kuitenkin kohtalaisen tarkka vehje on ihan perusjuntin kohdalla. Ja peliähän se vain on. :)

Tuo on nimenomaan äärimmäisen helppo kiepauttaa solmuun ettei siitä saa mitään selkoa. Yksi hyvä tapa sen sotkemiseen on esim. nastan laittaminen kenkään, jolloin kaikki elintoiminnot muuttuu melko radikaalisti ja niitä kohtia missä arvot vaihtuu ei näe. Esimerkiksi vetämällä rauhoittavan ennen testiä tulokset menee epäluotettaviksi.

Jos se olisi edes perusjuntin kohdalla edes pätevä, niin sitä kyllä käytettäisiin, se esim. ratkaisisi monta ongelmaa oikeudessa.
Y3J
27.09.2009 18:55:59
Sitä valheenpaljastuskoetta voi huijata ihan vain jännittämällä sulkijalihasta, muistaakseni. Kannattaa katsoa Penn & Teller: Bullshitin jakso kyseisestä aiheesta.
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. http://www.myspace.com/rumbleonthesea
Bluesmies
01.10.2009 10:54:50
No nyt näköjään sai pappikin potkut.
DJKaaos
01.10.2009 11:11:05
Bluesmies: No nyt näköjään sai pappikin potkut.

Jepa... Taisi olla taas niin perkeleen kannattava osallistuminen, vaikka 20 000e voittikin.
Minä olen minä.
Hetfield
01.10.2009 11:27:19

Hoho. Hieno ohjelma kyllä... Ameriiiikan meininki.
I quit the band... Now I just play with myself.
Twinkle
01.10.2009 11:34:56
djKaaos: Jepa... Taisi olla taas niin perkeleen kannattava osallistuminen, vaikka 20 000e voittikin.

aivan kun se ei koskaan enää muka pääsisi töihin mihinkään, jälleen... parin kuukauden sisään on äärimmäisen epätodennäköistä että kukaan muistaa koko juttua.
DJKaaos
01.10.2009 15:54:03
Twinkle: aivan kun se ei koskaan enää muka pääsisi töihin mihinkään, jälleen... parin kuukauden sisään on äärimmäisen epätodennäköistä että kukaan muistaa koko juttua.

Enhän mä niin sanonut tai tarkoittanut. Fudut ovat tässä tapauksessa ja tällä hetkellä kuitenkin tosiasia ja en millään usko, että jannu asian tiimoilta on kovin mielissään. Se mitä tapahtuu parin kuukauden päästä, sitä ei kukaan tiedä. Tässä ja nyt tilanne on kuitenki se, että potkut tuli ja maine meni - ainakin joksikin aikaa. En kuitenkaan usko, että kyseinen henkilö lähtisi shouvviin uudelleen mukaan nyt jälkiviisastuneena.
Minä olen minä.
laakeri
01.10.2009 16:00:38 (muokattu 01.10.2009 16:09:02)
Myytinmurtajissa testasivat erilaisia tapoja huijata valheenpaljastuskonetta. Ei onnistunut, ja muistaakseni asiantuntijat sanoivat että se ei ole mahdollista. Oikea valheenpaljastustestihän käsittääkseni on 1-2 tuntia pitkä, ja suunniteltu sellaiseksi että huijaus ei onnistu.

Esimerkiksi tuon nastatekniikan ideana oli kai se, että nastalla itseään piikittämällä valheenpaljastimen käyrä hyppii ylös ja alas jatkuvasti. Kyllähän ammattilainen silloin tajuaa, että jotain on tekeillä.

edit: tietysti se että pari mythbusteria ei onnistunut, ei tarkoita sitä etteikö kukaan siinä onnistuisi. Asiantuntijatkaan eivät varmaan halua suureen ääneen mainostaa, että se on mahdollista.
Rhapa
01.10.2009 17:04:13
Penn Telleriä ja myytinmurtajia... Linkkiä prkl!
cautta carvaisten civesten!
bedlam
01.10.2009 17:49:46

laakeri: Asiantuntijatkaan eivät varmaan halua suureen ääneen mainostaa, että se on mahdollista.

Ei varmaan. Luulisi, että esim. huippuvakoojat ovat jotain Jack Bauerin valheenpaljastuskursseja käyneet.
k1mm0
11.10.2009 23:50:17
Voipi olla, että jos onnistuisi huijaamaan tuossa valheenpaljastustestissä tulokset sillai että niissä ei noloja paljastuksia tulisi, ei myöskään pääsisi rahoista kilpailemaan.

Viime jakso oli aika rautaa, BB-Einarit ja kaikki. Kisa päättyi ehkä vähä-nolosti, meni sekä maine että rahat.
Aha, penis, esine paha!
Kannas-yhtye on netissä!
Nazareth
12.10.2009 00:26:31
Valheenpaljastuskonetta voi ehkä huijata, mutta muistaako ollenkaan mitä on sille syöttänyt?
Sitkeä rotta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)