Aihe: baritonin soittoon ohjeita
1 2
Pete V.
30.09.2009 09:52:03
Sax-pappa: Kyllä tuo kvinttiklaavi on itsellenikin soittokuntaympyröistä tuttu. Sanan historiallista perustaa en tunne, mutta se kuulunee normaalisti bassoklaavista soittavien (tuuba, pasuuna) sanastoon.

OK, tällaista hämärästi muistelinkin, mutta kun en ollut kuullut termiä jostain syystä enää sitten vuosikymmeniin ...
Baryton-B
30.09.2009 15:31:00

Euphonium: No en tiedä, mutta kyllä sana on jostain syystä käytössä ainakin toisessa soittokunnista, joissa soitan. Liekö vanhojen itse oppineiden soittajien, (jollainen itsekin olen) kehittämiä sanoja. Tarkoittaa siis G-klaavia eli diskanttiklaavia.

Tuttu myös täällä, mutta olemmekin saattaneet soittaa yhdessäkin joskus... jos siellä Hyvinkäällä kauan olet ollut...Lukkarisen ja Källmanin aikoihin. Jospa sanonta on tullut siitä kun G on perusäänen (C) kvintti. Tietysti perusääni voi olla mikä vaan, esim. viritysääni A.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
javirta
30.09.2009 21:23:31
Euphonium: Kyllä minäkin olen noita mellofoneja nähnyt, mutta kaikki minun näkemäni ovat melko vanhoja torvia. Valmistetaankohan noita enään.

Eipä tuo torvi miltään kovin uudelta näytä, joskin on erinomaisen hyvin säilynyt ja sylinteriventtiilit toimivat hienosti. Kaikki altot joita olen tuolla mellophone nimellä netistä löytänyt, ovat trumpettimaisia ulkonäöltään, siis marssitorvia. Voi hyvinkin olla ettei uusia "käännettyjä käyrätorvia" saa mistään. (Käännetyllä tarkoitan oikealle kädelle vietyä sormitusta).

Nimimerkistäni huolimatta pääsoittimeni on pasuuna. Es-alton nuotteja voi pasuunalla soittaa vaihtamalla etumerkintä ja soittamalla, kuin ne olisi kirjoitettu bassoklaaviin in es.

Siis vaihdetaan diskanttiavain bassoavaimeen ja soitetaan kuin olisi kirjoitettu bassoavaimelle in C. Pasuunahan kirjoitetaan bassoavaimelle in C, samoin kuin baritoni jossain nuoteissa (amerikkalaiset).

Mahtaneeko olla tarkoituksena ollut helpottaa koulubändien parissa siirtymistä torvesta toiseen; pasuuna (venttiili ja slide) ja baritoni?

Pasuunan lisäksi soitan barytonia. Pasuunaa osaan soittaa sekä C:ltä, että Bb:ltä, mutta barytonia vain Bb:ltä.

Transponointi ja sen ihanuus ja kurjuus...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)