Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvatulpat laulajalle?
1
defic
28.09.2009 13:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuullu jotain juttua semmosista korvatulpista, jotka ei vaimenna lauluääntä niin paljon, mutta muita soittimia kylläkin. Mistähän tommosia kannattaisi hakea? Mistä tietää vaimentaako ne lauluääntä paljon vai vähän?
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
Simo78
28.09.2009 14:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Kuullu jotain juttua semmosista korvatulpista, jotka ei vaimenna lauluääntä niin paljon, mutta muita soittimia kylläkin. Mistähän tommosia kannattaisi hakea? Mistä tietää vaimentaako ne lauluääntä paljon vai vähän?
 
http://www.ml-suojainpalvelut.fi/mallisto.htm
Tuossa nyt on sellaiset tulpat. Tai siis jos nyt yhtään käsitin oikein. Mä en ole koskaan kuullut mistään tommosista mitkä leikkais enempi muuta kuin laulua. ER-sarjaa suosittelen ja sellaiset löytyy itseltäni. Maksaa sen pari sataa eukkia, mutta täysin sen arvoiset, mun tulpat vaimentaa tuon 15db
 
Numb
28.09.2009 14:31:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Mä en ole koskaan kuullut mistään tommosista mitkä leikkais enempi muuta kuin laulua.
 
Erikoiselta se tuntuisikin, koska tulppien pitäisi jotenkin tietää mikä on vokaalia ja mikä ei... Tai ehkä niitä viritetään suodattamaan jotakin tiettyä taajuusaluetta vähemmän.
 
Tietysti siinä on sekin, että jos on tulpat korvissa, kuulee kenties omaa ääntään enemmän kallon luiden resonoinnin kautta. Mutta silloinkin on sama mitä sinne korviinsa on työntänyt.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Simo78
28.09.2009 15:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Tai ehkä niitä viritetään suodattamaan jotakin tiettyä taajuusaluetta vähemmän.
 
Tota mä kans mietin että tollein ois voitu tehdä, jos nyt jotenkin. Mut pitäiskö silloin laulajan käydä karjumassa ne omat taajuudet ja sen mukaan säädättää leikkaus?:-D Epäilen suuresti että valetuista on ollut kyse...
 
defic
29.09.2009 09:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjooh kiitokset. Pitääkin alkaa etsiskelemään jos täältä tampereen musaliikkeistä jostain löytyisi sopivat.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
Simo78
29.09.2009 21:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Tjooh kiitokset. Pitääkin alkaa etsiskelemään jos täältä tampereen musaliikkeistä jostain löytyisi sopivat.
 
Eipä noita kyllä musaliikkeistä saa, vaan tuolta http://www.tamrex.fi/ Noi siis teetetään yksilöllisesti.
 
ubiquity
30.09.2009 10:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Kuullu jotain juttua semmosista korvatulpista, jotka ei vaimenna lauluääntä niin paljon, mutta muita soittimia kylläkin. Mistähän tommosia kannattaisi hakea? Mistä tietää vaimentaako ne lauluääntä paljon vai vähän?
 
Elacinit joita muusikot käyttää toimii käsittääkseni niin, että ne demppaa koko taajuuskaistaa tasaisesti. Noh, korjatkaa jos oon väärässä. Sellasiakin suojaimia kuitenkin on, jotka demppaa esim. muun muttei niin paljoa ihmispuheelle ominaisia taajuuksia, sillon laulu kuuluu ikäänkuin paremmin. Tällasia kuppikuulosuojaimia käytetään esim. raksoilla.
 
Mut onks siitä mitään hyötyä että kuulee laulun paremmin, koska kun on tulpat päässä sä jokatapauksessa kuulet oman laulusi eritoten kallon luiden resonanssin kautta vähän turhankin hyvin, ja lisäksi vähän alemman kuuloisessa vireessä kuin korvan kautta.
Laulajalle -15Db tai -9 Db elacinit käy oikein mainiosti. Kannattaa vaan muistaa, että aluks saattaa saada palautetta että laulu on alavireistä. Koska kun sä kuulet oman äänesi resonanssin kautta, siitä puuttuu soinnista yläpäätä, koska korvakäytävä on tukittu. Muutenkin se soundi on kumeampi. Vaatii siis vähän harjoittelua että opit hienovirettä nostamalla laulamaan vireessä tulpat päässä. Näin mä olen ainakin huomannut, ja epäilen että tää on syy, jonka takia monet laulajat käyttää hetken tulppia mut palaa takas siihen turvalliseen mekkalaan, kun laulu alkaakin roikkua kun tulpat menee päähän.
 
Noi tulpat on kaikenkaikkiaan hyvä keksintö, sillä ne toimii myös erittäin halpoina ja pätevinä laulumonitoreina keikoilla jossa lavamelu on kova eikä kulmamonitoria ole tms.
 
Muuten, muistaakseni elacinilla on myös sellanen malli kuorsaajien puolisoille, jotka demppaa pelkästään kuorsaamisen taajuuden mut ei mitään muuta ;)
 
defic
30.09.2009 16:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ubiquity: Elacinit joita muusikot käyttää toimii käsittääkseni niin, että ne demppaa koko taajuuskaistaa tasaisesti. Noh, korjatkaa jos oon väärässä. Sellasiakin suojaimia kuitenkin on, jotka demppaa esim. muun muttei niin paljoa ihmispuheelle ominaisia taajuuksia, sillon laulu kuuluu ikäänkuin paremmin. Tällasia kuppikuulosuojaimia käytetään esim. raksoilla.
 
Mut onks siitä mitään hyötyä että kuulee laulun paremmin, koska kun on tulpat päässä sä jokatapauksessa kuulet oman laulusi eritoten kallon luiden resonanssin kautta vähän turhankin hyvin, ja lisäksi vähän alemman kuuloisessa vireessä kuin korvan kautta.
Laulajalle -15Db tai -9 Db elacinit käy oikein mainiosti. Kannattaa vaan muistaa, että aluks saattaa saada palautetta että laulu on alavireistä. Koska kun sä kuulet oman äänesi resonanssin kautta, siitä puuttuu soinnista yläpäätä, koska korvakäytävä on tukittu. Muutenkin se soundi on kumeampi. Vaatii siis vähän harjoittelua että opit hienovirettä nostamalla laulamaan vireessä tulpat päässä. Näin mä olen ainakin huomannut, ja epäilen että tää on syy, jonka takia monet laulajat käyttää hetken tulppia mut palaa takas siihen turvalliseen mekkalaan, kun laulu alkaakin roikkua kun tulpat menee päähän.
 
Noi tulpat on kaikenkaikkiaan hyvä keksintö, sillä ne toimii myös erittäin halpoina ja pätevinä laulumonitoreina keikoilla jossa lavamelu on kova eikä kulmamonitoria ole tms.
 
Muuten, muistaakseni elacinilla on myös sellanen malli kuorsaajien puolisoille, jotka demppaa pelkästään kuorsaamisen taajuuden mut ei mitään muuta ;)

 
Tjaah. Sain tässä vissiin samalla vastauksen siihen, miksi bändin kanssa treenatessa laulan parit biisit liian matalalta : D
 
Njooh, pitää noita elacineita kokeilla.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
ubiquity
01.10.2009 02:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Tjaah. Sain tässä vissiin samalla vastauksen siihen, miksi bändin kanssa treenatessa laulan parit biisit liian matalalta : D
 
Njooh, pitää noita elacineita kokeilla.

 
En puutu tohon kommentiis muuten kuin selventämällä vielä snadisti omaani. ELi,
se että sen vireen saa tulpat päässä nousemaan oikeeks pitää tietty eritoten seurata, missä vireessä se kuuluu PAsta tai monitorista. Koska sehän se totuus verrattuna bändin vireeseen on.
Tarpeeks toistoa tulpat päässä ja fokus monitorissa niin sun kehosi oppii korjaamaan tän vire-eron joka on monitorikuuntelun ja sun oman kalloresonanssin välillä.
Voi toki olla ettei tää tuota sun pulmiisi ollenkaan helpotusta, mutta itse ooon tällaisia havaintoja tehnyt.
 
pitk
05.10.2009 00:57:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Kuullu jotain juttua semmosista korvatulpista, jotka ei vaimenna lauluääntä niin paljon, mutta muita soittimia kylläkin
 
Niitä kutsutaan korvamonitoreiksi ;-)
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
s151669
16.10.2009 20:01:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas kas - onko tässä ratkaisu ongelmaani ?
 
Näetsen, pitäisi "laulaa" taustoja. No, äänellään se variskin laulaa... Ongelmana on se, etten kuule omaa lauluani treenikselläkään - ennenkuin siinä vaiheessa kun kuuluu kauhea mölinä :-)
 
Eli ensi treeneissä tulppa toiseen korvaan ?
 
Antikitarasankari
107Noona
15.11.2010 15:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju, mutta lukisikohan tätäkin vielä joku...
 
Eli; onko kellään laulajilla kokemusta näistä tulpista?
http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=1933
 
DirectTone
20.11.2010 17:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen kyllä korvamonitoreja!
 
"Why should the devil have all the good music?" - Martin Luther
Kaakatus
21.11.2010 16:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

107Noona: Vanha ketju, mutta lukisikohan tätäkin vielä joku...
 
Eli; onko kellään laulajilla kokemusta näistä tulpista?
http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=1933

 
Itselläni ja varmasti monella muullakin tuommoiset. Treeneissä toimii ihan hienosti. Eihän noissa mitään mullistavaa ole, mutta paljon selvä-äänisemmät, kuin perus vaahtomuovitötteröt.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
FrisCo
04.02.2011 18:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaahas, itepä oon tähän asti käyttäny keikoilla kovempia vaahtotulppia jotka leikannut ohkaisemmiksi kiekoiksi ja tehnyt vielä saksilla reijän keskelle ettei mene liian tunkkaiseksi ääni..
pelaa ihan mahtavasti
Tärkeintä on ettei törötä korvasta ulkona/näytä ihan korvavaikulta sivustakatsoen ja kuitenkin kuulo säilyy keikan loppuun asti niin että tajuaa mistä sävelestä laulaa.
 
ja maksoiko mitään? -no ei maksanu
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «