Rod Stewart on tehnyt 2000-luvulla neljä CD-kokoelmaa Great American Songbook -lauluista. Niissä voi tutustua joukkoon tutuimpia jazz-standardeja melko alkuperäisessä esitysasussa, siis laulettuna ja swengaavaksi viidemusiikiksi sovitettuna. Helppo tapa tutustua suureen joukkoon jazz-standardeja ja laulumuodossa ne on helpompi muistaakin kuin instrumentaaleina. Elämä on ihmisen parasta aikaa. - M. Nykänen |
Epämuusikko 01.10.2009 02:18:59 | |
---|
baron: Seven Little Daffodils Mambo No Ocho Nine over reggae Ten Ten Deo. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
Nuages 01.10.2009 21:48:19 (muokattu 01.10.2009 21:49:17) | |
---|
Olisiko mitään hyvää kirjaa, jossa stankkuja olisi kitaralle valmiina sointumelodiasovituksina? Mieluiten saisi olla tabulatuurit nuottien ohella, mutta kyllä pelkät nuotitkin kävisi. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
baron 01.10.2009 22:17:12 | |
---|
Nuages: Olisiko mitään hyvää kirjaa, jossa stankkuja olisi kitaralle valmiina sointumelodiasovituksina? Mieluiten saisi olla tabulatuurit nuottien ohella, mutta kyllä pelkät nuotitkin kävisi. Kaikissa real bookeissa on melodia ja soinnut. Mä pärjään kiippareilla niillä. Jos riittää sulle, voin antaa vinkkejä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
panadol 02.10.2009 00:03:35 | |
---|
Nuages: Olisiko mitään hyvää kirjaa, jossa stankkuja olisi kitaralle valmiina sointumelodiasovituksina? Mieluiten saisi olla tabulatuurit nuottien ohella, mutta kyllä pelkät nuotitkin kävisi. No tossa olis ensi hätään ihan ilmaiseksi 42 stankkua Barry Galbraithin arraamana: http://www.free-guitar-chords.com/Galbraith.pdf Howard Morgenilta luulisi löytyvän hyviä aiheeseen liityviä kirjoja http://www.howardmorgen.com/ |
varo 02.10.2009 18:39:34 | |
---|
Olen tässä kuunnellut Keith Jarretin Standards-albumia, ja tullut ihmetelleeksi, että mitä ihmeen mölinää siellä taustalla kuuluu. Ensin ajattelin, että joku soittajista laulaisi soololinjaansa ääneen, mutta kun ei oikein tämä ääntely liity soittoon mitenkään. Saman olen huomannut Benny Goodmanin wanhoilla levyillä? |
sax machine 02.10.2009 18:52:44 | |
---|
varo: Olen tässä kuunnellut Keith Jarretin Standards-albumia, ja tullut ihmetelleeksi, että mitä ihmeen mölinää siellä taustalla kuuluu. Ensin ajattelin, että joku soittajista laulaisi soololinjaansa ääneen, mutta kun ei oikein tämä ääntely liity soittoon mitenkään. Saman olen huomannut Benny Goodmanin wanhoilla levyillä? Jarretti on ihan kuuluisa tuosta ulisemisesta. Minä juon nyt kahvia. |
Zeeboo 02.10.2009 19:17:25 | |
---|
Nuages: Olisiko mitään hyvää kirjaa, jossa stankkuja olisi kitaralle valmiina sointumelodiasovituksina? Mieluiten saisi olla tabulatuurit nuottien ohella, mutta kyllä pelkät nuotitkin kävisi. Hyviä arreja tuossa Panadolin linkissä! Olen itse rakentanut sovituksia just tuolla Baronin reseptillä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Tuossa on yksi linkki josta löytyy soolosovituksia jazz-standardeista ja vähän muistakin. Noiden tarvitsee TEFView-ohjelman, jonka linkki löytyy samalta sivulta. Jos et tunne entuudestaan, niin kannattaa tutustua. Tässäkin formaatissa löytyy materiaalia tonneittain. Se mukava puoli tuossa TEFissä on, että siinä voi valita näyttääkö/ tulostaako ohjelma nuotit perinteisinä, tabeina vai molempina. http://www.acousticfingerstyle.com/midifils.htm "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Epämuusikko 02.10.2009 19:58:49 | |
---|
varo: Olen tässä kuunnellut Keith Jarretin Standards-albumia, ja tullut ihmetelleeksi, että mitä ihmeen mölinää siellä taustalla kuuluu. Ensin ajattelin, että joku soittajista laulaisi soololinjaansa ääneen, mutta kun ei oikein tämä ääntely liity soittoon mitenkään. Saman olen huomannut Benny Goodmanin wanhoilla levyillä? DVD:llä voi ihastella myös jalkatyöskentelyä. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
varo 03.10.2009 08:28:52 | |
---|
Epämuusikko: DVD:llä voi ihastella myös jalkatyöskentelyä. Mikä tämän ölisemis-tömistelemisen tarkoitus sitten on? |
Zeeboo 03.10.2009 08:42:28 | |
---|
varo: Mikä tämän ölisemis-tömistelemisen tarkoitus sitten on? Se on sitä eläytymistä. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Epämuusikko 03.10.2009 12:35:19 | |
---|
varo: Mikä tämän ölisemis-tömistelemisen tarkoitus sitten on? Siinä on intensiteetti huipussaan. Jarrett itse sanoi jossain haastiksessa, että jos ei ymmärrä sitä miksi hän ölisee, niin voi vetää vitun päähänsä. Hän siis sanoi, en minä. On siinä välillä sulattelemista, mutta miehen taiteellisesta järkälemäisyydestä se ei oo pois. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
varo 03.10.2009 13:18:16 | |
---|
Epämuusikko: Siinä on intensiteetti huipussaan. Jarrett itse sanoi jossain haastiksessa, että jos ei ymmärrä sitä miksi hän ölisee, niin voi vetää vitun päähänsä. Tarkoittaa Ron Jeremyn öliseminen elokuvassansa intensiteetin huippua, varsinkin kun hemmo naista jyystäessään syö suklaakakkua? |
Nuages 04.10.2009 11:59:05 | |
---|
baron: Kaikissa real bookeissa on melodia ja soinnut. Mä pärjään kiippareilla niillä. Jos riittää sulle, voin antaa vinkkejä. Toki ostosuositukset on aina tervetulleita. Oon tota jonkun verran vaihtelevalla menestyksellä harrastanutkin, mutta haluaisin soittaa ihan kunnollisilla, järkevillä sovituksilla ja sormituksilla. :) "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Nuages 04.10.2009 12:30:11 (muokattu 04.10.2009 12:33:38) | |
---|
panadol: No tossa olis ensi hätään ihan ilmaiseksi 42 stankkua Barry Galbraithin arraamana: http://www.free-guitar-chords.com/Galbraith.pdf Howard Morgenilta luulisi löytyvän hyviä aiheeseen liityviä kirjoja http://www.howardmorgen.com/ Pitää tutustua tarkemmin jahka takas Ouluun pääsee. Harmi vaan kun ei ole tabulatuureja tuossa tueksi! On tuo nuotinluku mulla senverran hidasta ja kankeaa, että menee aikaa pirusti sitten noitten tavaamiseen. :( Zeeboo: Hyviä arreja tuossa Panadolin linkissä! Olen itse rakentanut sovituksia just tuolla Baronin reseptillä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Tuossa on yksi linkki josta löytyy soolosovituksia jazz-standardeista ja vähän muistakin. Noiden tarvitsee TEFView-ohjelman, jonka linkki löytyy samalta sivulta. Jos et tunne entuudestaan, niin kannattaa tutustua. Tässäkin formaatissa löytyy materiaalia tonneittain. Se mukava puoli tuossa TEFissä on, että siinä voi valita näyttääkö/ tulostaako ohjelma nuotit perinteisinä, tabeina vai molempina. http://www.acousticfingerstyle.com/midifils.htm Jeah. Tämä vaikuttaa kyllä lupaavalta! "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Epämuusikko 05.10.2009 15:08:31 (muokattu 05.10.2009 15:08:44) | |
---|
varo: Tarkoittaa Ron Jeremyn öliseminen elokuvassansa intensiteetin huippua, varsinkin kun hemmo naista jyystäessään syö suklaakakkua? Mihin tämä nyt liittyy? Voit toki kuunnella jotain yninätöntä jazzia. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
Azzed 03.01.2010 01:20:31 (muokattu 04.01.2010 01:19:38) | |
---|
Jazz-standardeja by hikipedia: Käsitteitä Skaalat - KAIKKI muut paitsi pentatoniset asteikot ovat jatsia, myös duuri ja molli lasketaan jatsiksi, jos niistä puhutaan moodeina. Laajennetut soinnut - KAIKKI kolmisoinnun perusmerkinnästä poikkeavat soinnut ovat tunnettusti jatsia, mutta useimmiten jatsisoinnussa on lisätty tai vähennetty säveliä. Esim. normaalin ihmisen sointu C voi muuttua täysin uskomattomaksi Cmaj7add9-soinnuksi, jota kuolevainen ei ilman katakombeissa vietettyjä tuhansia vuosia voi laajuudessaan ymmärtää. Vaikeat asiat - KAIKKI vaikeamman puoleiset asiat musiikissa ovat sen teorian kannalta jatsia. Kuten tutkimukset osoittavat on ne siis myös turhaa opetella. EDIT. En edusta näitä mielipiteitä, eikä minulla ole henkilökohtaisesti mitään jazzia vastaan, vaikka en siitä pidäkkään. Halusin vain antaa sen huumorintajuisen puolen tästä musiikkityylistä :) |
Epämuusikko 03.01.2010 16:27:28 | |
---|
Azzed: Jazz-standardeja by hikipedia: Ketäs tämä nyt palvelee? Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
varo 03.01.2010 16:39:33 | |
---|
Epämuusikko: Ketäs tämä nyt palvelee? huvin vuoksi, osoittaa laiskojen punk-muusikoiden asenteen jatsia kohtaan. |
ganesha 04.01.2010 20:48:05 | |
---|
mikä sointu muka Cmaj7add9 on? eihän sellaista ole olemassakaan. viina. hanuri. ja naiset. |