Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia Korg M3
1
timnie
25.09.2009 06:57:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemuksia Korgin M3:mesta olen hieman lämmennyt siihen suuntaan, mutta en ole vielä käynyt kokeilemassa itse, kuinka pärjää soundeissa Rolandin ja Yamahan kanssa
 
tarmo
25.09.2009 08:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timnie: Onko kellään kokemuksia Korgin M3:mesta olen hieman lämmennyt siihen suuntaan, mutta en ole vielä käynyt kokeilemassa itse, kuinka pärjää soundeissa Rolandin ja Yamahan kanssa
 
Pärjää. Joidenkin mielestä huonommin, joidenkin mielestä paremmin. Saman sarjan synia Rolandin Fantom G:n ja Yamahan Motif XS:n kanssa. Vain kokeilemalla pääset jyvälle, koska nää on vain ja ainoastaan makuasioita.
 
M3:n käyttöliittymä on kuitenkin suhteellisen helppo, kuten korgeissa yleisemminkin. Motif on hieman monimutkainen ja hidas, mutta käytän sitä siitä huolimatta. Rolandiin en päässyt sisään, mutta monen mielestä sekin on selkeäkäyttöinen, kunhan ensin oppii.
 
Korgin etu muiden valmistajien kilpailijoihin on kosketusnäyttö. Nopeuttaa huomattavasti säätämistä.
 
Testaa siis Motif XS ja Fantom G, niin pystyt itse vertailemaan. Eikä siinäkään mitään pahaa ole, jos vertaat Rolandin Fantom X:n ja Motif ES:n kanssa. Soundillinen ero ei ole mitenkään älyttömän merkittävä uudistuneisiin malleihin verrattuna.
 
Ihan sama.
timnie
25.09.2009 11:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin on olen lähdössä testausrundille, samalla viivalla periaatteessa on Fantom, Motif ja M3. Olen eninmikseen soitellut Rolandeja ja niissä käyttis ei aina tunnu loogiselta. Koskettimisto on myös yksi kriteeri mutta näissä em. värmeissä ei varmaankaan suuria eroja ole (koskettimet 73-76)
 
JPQ
25.09.2009 16:03:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin yamahat ei hirveästi sytytä no se mitä olen kuullut oikeastaan ihmettelen suosiota melkein siksi en koska markkinointi vaikuttaa ja kuitenkin asiat makuasioita mutta luulen että maussani ei ole vikaa kun sanon (en sano kuka) idoleistani ei tykkää Yamahoista. ja jos piano osundit on tärkeää niin Korgia en ottaisi muuten kyllä kelpaisi. ps. jos ennestään jotain johon rinnalle niin eri juttu. ja sitten tuo hidas käyttöliittymä veis omat halut.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
timnie
25.09.2009 18:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko, etytä korgissa on hidas käyttöliittymä?? jos näin niin se on huono asia
 
tarmo
25.09.2009 19:55:48 (muokattu 26.09.2009 08:57:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan Yamahaa tarkoitti. Käy kokeilemassa se käyttiskin (toim. huom. termi editoitu jälkikäteen). Motif xs:n soundien selaus on hitaampaa, kuin edeltäjänsä es:n. Eipä se kuitenkaan niin hidasta ole, että olisi mun käyttöä häirinnyt / vaivannut. Ei se sentään mitään softasynan lataamista ole, ja puhutaan maksimissaan sekunnin osista.
 
Saahan niistä makuasioista vääntää vaikka maailman tappiin, mut kun se on aina sellasta hyvä-huono, hidas-nopea -osastoa, niin ei siitä oikeen kokeilematta pääse jyvälle. Ihan tosissaan.
 
Ja jos jonkun idoli ei käytä jotain merkkiä, niin vitun sama. Tähän maailmaan mahtuu tuhansia idoleita ja tuhansia soittimia, joita ne idolit käyttää. Sillä ei oo juurikaan merkitystä. Väittäisin, että monelle merkki on tottumuskysymys. Mulla on kolmas yamahan syna putkeen, mutta pianona pysyy roland. Miksi, no siksi, että oon tottunut, eikä enää osaa vaihtaa. Joillain on just toisin päin, eikä kuulosta huonolta sekään. Nekään ei halua vaihtaa...
 
EDIT: "softasynan lataamista hitaalla pc:llä", niin ei tartte mennä softakeskustelun ytimeen :)
 
Ihan sama.
albert18
25.09.2009 19:58:10 (muokattu 25.09.2009 20:07:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Offtopic, elkee vastatko, minä vaan tuuletan tuntoja.
 
Olen eninmikseen soitellut Rolandeja ja niissä käyttis ei aina tunnu loogiselta.
 
Saanks mä viilata tai nusasta pilkkua vähän:
 
Kun tuo "käyttis" sana on voimakkaasti ollut käytössä käyttöjärjestelmän yhteydessä (operating system, opsys), niin eikö käyttöliittymälle (user interface, UI) voisi keksiä/käyttää ihan omaa ammattislangisanaa suomeksi. Nää kun kuuluu tulevaisuudessa useimpien ihmisten keskeiseen sanavarastoon ja niillä on niin läheinen suhde toisiinsa. Tällöin saman sanan käyttö on vaan sekottavaa.
 
Käyttöjärjestelmä on siis se osa, joka jakaa koneen resursseja sovellusohjelmille (myös noissa synissa on käyttöjärjestelmä, siis käyttis, vaikka tavallinen käyttäjä ei pääsekään käyttäjäliityntään, eikä käyttiksen liittymään/interfaceen suoraan kiinni).
 
Käyttöliittymä tai käyttäjäliityntä on se osa laitetta, jolla ihminen sitä laitetta operoi (soittaa, asettaa parametreja, näkee parametrien arvot yms. juttuja).
 
Huhuh,
helpotti jo
 
PS. Tein haun, ja näyttää siltä että sanaa "käyttis" käytetään iloisesti sekaisin milloin missäkin merkityksessä.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
JPQ
26.09.2009 00:49:35 (muokattu 26.09.2009 00:51:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timnie: Tarkoitatko, etytä korgissa on hidas käyttöliittymä?? jos näin niin se on huono asia
 
Anteeksi sekavuus Yamahaa tarkoitan ja Korg,Roland ne jotka itseä tässä mainituista houkuttaa Kurzweilin lisäksi. ps. idolien merkki maulla väliä jonkun verran varsinkin jos itseni kaltainen tilanne suuntatunut tiettyyn suuntaan ja ainakin yksi siirtymässä synapuolella softaan. ps. käyttis tarkoittaa käyttöjärjestelmää alunperin mutta jopa mikrobitti sotkenut käyttöjärjestelmän ja käyttöliittymän esimerkkinä windows 3.11 ei ole käyttöjärjestelmä vaatii alleen ms-messin eikun ms-dosin.:)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
tarmo
26.09.2009 09:02:28 (muokattu 26.09.2009 09:08:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Anteeksi sekavuus Yamahaa tarkoitan ja Korg,Roland ne jotka itseä tässä mainituista houkuttaa Kurzweilin lisäksi. ps. idolien merkki maulla väliä jonkun verran varsinkin jos itseni kaltainen tilanne suuntatunut tiettyyn suuntaan ja ainakin yksi siirtymässä synapuolella softaan. ps. käyttis tarkoittaa käyttöjärjestelmää alunperin mutta jopa mikrobitti sotkenut käyttöjärjestelmän ja käyttöliittymän esimerkkinä windows 3.11 ei ole käyttöjärjestelmä vaatii alleen ms-messin eikun ms-dosin.:)
 
Nää makuasiat on siitä hienoja, että sun idolisi ei käytä yamahaa ja sä luulisit pitäväsi makuasi siltä pohjalta hyvänä. Mun idolit ehkä käyttää yamahaa ja pidänkö mä sitten omaa makua sen parempana, tai sun makuasi huonona? No enpä taida.
 
Ei siinä mitään pahaa oo, jos lähtee asettamaan toista merkkiä paremmaksi, mutta jos toinen kysyy neuvoa / kokemuksia, ei musta oo mielekästä perustella asiaa vaan mutulla ja OMIEN idolien soittimilla. Vois vaikka kertoa omia kokemuksia ja jättää pois sellaisten soitinten analysoinnin, joista ei itsellä ole kokemusta. Se ei vähennä kirjoituksen informaatioarvoa millään tavalla, vaikka ei sattuisi kaikesta kaikkea tietämäänkään. Päin vastoin. Näissä keskusteluissa olisi aloittajaa kohtaan reilua ainakin perustella väittensä. Perustelu se on huonokin perustelu tosin...
 
Okei, tääkin on pilkunviilausta, mut ymmärtänet pointin. Aina löytyy niitä, jotka tekee näiden keskustelun perusteella päätöksen ja tilaa synansa thomannilta kokeilematta. Onko se sitten keskustelun vai tilaajan vika, siihen en ota kantaa.
 
Ihan sama.
Casse
26.09.2009 13:02:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timnie: Onko kellään kokemuksia Korgin M3:mesta olen hieman lämmennyt siihen suuntaan, mutta en ole vielä käynyt kokeilemassa itse, kuinka pärjää soundeissa Rolandin ja Yamahan kanssa
 
No varsinaisesti ei kyllä M3:sta ole kokemusta mutta omistan M50:n joka on taas M3:n ns. pikkuveli ja olen kyllä pitäny paljon niin soundeista kuin käyttöliittymästäkin (huomatkaa oikea sanamuoto! ;D ). Helppo käyttää jne. Sitte tuossa M3:ssahan on vielä väriäkin siellä näytössä selkeyttämässä tiettyjä toimintoja.
 
Tuossa M3:ssahan ei tosiaan sellasta perinteistä arpeggiattoria ole, mikäli sellaista edes kaipaat, vaan se on korvattu KARMAlla. Tuo Karma hiukan jakaa mielipiteitä että onko se nyt jumalainen työkalu vai vaikea käyttää jne.
 
Pianosoundista sen verran että kyllä tähän uuteen M-sarjaan sen kans ollaan petrattu aika paljon ja tietty ellei se edelleenkään miellytä niin ainahan M3:sta löytyy sampleri jonka avulla voi sitte ladata mieluisamman soundin.
 
Spillway Arts
30.09.2009 09:16:16 (muokattu 30.09.2009 09:17:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M3:lla pärjää hienosti. Sanon tämän parinkymmenen keikan eli noin viiden kuukauden kokemuksella. Itselläni (M3-88) soitin on ainoastaan keikka käytössä. Studiossa on sitten omat vehkeensä.
 
Nykyään Korgin piano saundit ovat ihan vertailun kestävää tasoa. Eikä noissa M3:n saundeissa ole muutenkaan mitään selkeää heikkoutta. Jos M3:n saundeista nyt ihan pakko on jotain negatiivista keksiä, niin ehkä sähköpiano presetit ei oikein sytytä. Ne kuulostaa aika tylsiltä ja vaativat jonkin verrankin ruuvausta ollakseen edes sinnepäin kuuloisia. Rhodesista saa aika hyvän; Wurlitzerista ei.
(Tai sitten apina ei vain osaa ruuvata. Tämä kuulostaa uskottavammalta syyltä).
 
Koskettimisto (M3-88) on todella hyvä ja luonnollisen tuntuinen. Koskettimien palautus on ehkä ihan karvan verran hitaahko. Kevyemmistä koskettimistoista en osaa sanoa mitään arviota.
 
Käyttöliittymä on erittäin helppo ja selkeä käyttää. Suuri kosketusnäyttö on todella mainio esimerkiksi efektien reitityksiä tehdessä. Live tilanteessa pidän kokoajan saundilistaa avoinna, joten kun laulaja yht'äkkiä vetää jonkun ässän hihastaan, niin minun ei tarvitse kuin valita oikea saundi näkyvillä olevasta listasta.
Näyttöä voi myöskin käyttää X-Y kontrollerina, eli syna saundien oskillointi ja efektointi on helppoa kesken soolon tilutuksen.
 
KARMA2:n toiminta on vähän ristiriitainen jutskaaabeli. Sillä saadaan tehtyä ihan pirun hienoja tiluja demoamaan laitteen mahdollisuuksia, mutta niiden tausta tilujen omatoiminen tekeminen vaatii opiskelua, enkä itse ainakaan ole löytänyt KARMA2:lle mitään järkevää käyttöä. Itse olisin ottanut mieluummin TRITON:sta tutun kaksois-arpeggiaattorin kuin tuon KARMA2:n. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
 
Kontrolleri osio ansaitsee mielestäni oman mainintansa. Liukujen ohjelmointi on äärimmäisen helppoa selkeän käyttöliittymän (huom! oikeaoppinen termi) ansiosta. Tämä tarkoittaa ainakin omalla kohdallani että niitä tulee myös käytettyä. Ainoa miinus tässä asiassa on että liukujen asento EI tallennu saundin mukana, eli jos esimerkiksi olet säätänyt jonkun sanokaamme vaikka viulu presetin atakkia lyhyemmäksi, niin joudut säätämään sen atakin joka kerta uudelleen kun valitset ko. presetin uudelleen. Tämä koskee siis liu'uilla säätämistä. Voit toki säätää sitä atakkia sieltä alivalikoiden kautta, jolloin se atakki säätö tallentuu sinne presettiin, mutta itse pidän tätä hitaana tapana. Käytän siis mieluummin niitä liukuja.
 
Valitettavasti en ole käyttänyt (lyhyttä myymälä kokeilua lukuun ottamatta) kumpaakaan kirjoittajan mainitsemaa kilpaililevaa soitinta, joten en osaa tehdä vertailua noiden kolmen merkin kesken. Motiffin käyttöliittymä ei oikein auennut minulle kahden tunnin testauksen aikana. Fantom tuntui vähän selkeämmältä. Mutta minäpä olenkin pitkän linjan Korg soittaja, joten se lienee syynä Korgin helppouteen itseni kohdalla.
 
Kaiken kaikkiaan sanoisin että kyseessä on erittäin pystyvä soitin jonka hintakin on kohtuullinen. Hinta-Laatu suhde on ihan kunnossa tässä laitteessa.
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
lukethesis
30.09.2009 10:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tykännyt M3-88:n koskettimistosta. En responssista, en oikeastaan mistään. Jos tehdaspreseteistä puhutaan, "Bread & Butter"-soundit ei pärjää Motif XS:n (tai hitto, edes ES:n) vastaaville. Erilaista hyödyllistä synahärpäkettä houseen, electroon yms. toki löytyy. Ja kyllä se Karma hyödylliseltä vaikuttaa, epäilemättä se vaatiisi opiskelua. Väri-touchscreen on hieno. Touchscreen-näyttö oli hyvä jo aikanaan Trinityssä.
 
Yamahan/Motifin vaikeasta käytettävyydestä puhutaan kliseeksi asti, mun mielestä se on pienen alkututustumisen jälkeen oikein selvä ja järkevä. Esimerkiksi sekvensseriä käytettäessä (koska näissä on Fantom-G:tä lukuunottamatta vain se 16 raitaa) jokaiselle raidalle oleva oma erillinen nappi auttaa huomattavasti. Onhan siellä valikoissa seikkailua, ja joskus laite ei ole ihan sieltä loogisimmasta päästä, mutta kyllä mä olen selvinnyt jopa ES:n pikkuruutua tihrustamalla, ei se workflow'ta ole haitannut. Päinvastoin, Motif XS:n snadisti lagaava ja hidasteleva iso värinäyttö on jopa tuntunut huonommalta.
 
Fantom-G vaikuttaa siltä, että laitteessa on hirveästi potentiaalia, mutta sitä ei (kaikesta päätellen) edelleenkään ole edes viimeisimpien päivitysten jälkeen hanskattu. Laitteestahan puuttui tehtaalta tulon jälkeen mm. multisampling kokonaan...tuo korjattiin kuitenkin.
 
JPQ
01.10.2009 01:22:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Mä en tykännyt M3-88:n koskettimistosta. En responssista, en oikeastaan mistään. Jos tehdaspreseteistä puhutaan, "Bread & Butter"-soundit ei pärjää Motif XS:n (tai hitto, edes ES:n) vastaaville. Erilaista hyödyllistä synahärpäkettä houseen, electroon yms. toki löytyy. Ja kyllä se Karma hyödylliseltä vaikuttaa, epäilemättä se vaatiisi opiskelua. Väri-touchscreen on hieno. Touchscreen-näyttö oli hyvä jo aikanaan Trinityssä.
 
Yamahan/Motifin vaikeasta käytettävyydestä puhutaan kliseeksi asti, mun mielestä se on pienen alkututustumisen jälkeen oikein selvä ja järkevä. Esimerkiksi sekvensseriä käytettäessä (koska näissä on Fantom-G:tä lukuunottamatta vain se 16 raitaa) jokaiselle raidalle oleva oma erillinen nappi auttaa huomattavasti. Onhan siellä valikoissa seikkailua, ja joskus laite ei ole ihan sieltä loogisimmasta päästä, mutta kyllä mä olen selvinnyt jopa ES:n pikkuruutua tihrustamalla, ei se workflow'ta ole haitannut. Päinvastoin, Motif XS:n snadisti lagaava ja hidasteleva iso värinäyttö on jopa tuntunut huonommalta.
 
Fantom-G vaikuttaa siltä, että laitteessa on hirveästi potentiaalia, mutta sitä ei (kaikesta päätellen) edelleenkään ole edes viimeisimpien päivitysten jälkeen hanskattu. Laitteestahan puuttui tehtaalta tulon jälkeen mm. multisampling kokonaan...tuo korjattiin kuitenkin.

 
Oletko verranu rolandin tarjontaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Bronks
01.10.2009 14:59:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Oletko verranu rolandin tarjontaan.
 
Mitäs sää nyt tarkotat?
 
Don't take me serious, I'm just playing.
timnie
02.10.2009 06:57:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin kävin pienen testin tekemässä. Rolandin Fangom G ja Yamahan Motif XS:ää (molemmat 6:tosia) ruuvailin jonkin aikaa ja vaikka olenkin aikaisemmin Rolleja soitellut niin miellytti Yamaha enenmän pääsääntöisesti kokeilin piano,s.piano , viulu ja organ osastoa, koskettimisto tuntui myös Motifissa jotenkin mukavammalta, mutta vielä täytyy testata tuo Korgin M3.
 
JPQ
02.10.2009 09:48:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bronks: Mitäs sää nyt tarkotat?
 
Tässä joku sanoi että jopa motif es kuulostaa paremmalta kuin Korg m50 vai oliko se m3.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Prophet
15.10.2012 22:16:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen yhdistelmäkö se olla pitäis?
 
http://www.karma-lab.com/m3/m3images/m3-73-rad.jpg
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «