Aihe: Palkka-asiaa
1 2
kivi
30.09.2009 12:52:12
kiriminni: Ei tuollainen palkka ole kenestäkään hauskaa.Esimerkki vaan kun kaikki
luulee että putkimiehet saa väh. 15e/h.
Luova työ ja luova palkka kaikki totta mitä kivi tuossa mainitsee.

Liian totta että naurattaisi.

Mutta ajattele positiivisesti: just nyt on koko sodan jälkeen luotu kaukolämpöverkko siinä iässä että se pitää uudistaa. Putkimiehillä on myyjän markkinat, eikä varmasti pakkolomia tai vapaita edessä.

Tuntipalkasta viis, se saa olla vaikka kuinka korkea, jos työtä ei riitä kahdeksan tunnin päiviksi. Säännöllinen useamman vuoden keskiarvo tuloille on se mikä ratkaisee. Tätä ei iltapäivä- ja juorulehdet koskaan ymmärrä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
sickboy
16.10.2009 09:44:46

Lainaus Ilmarisen sivuilta:

"Kaikki yksityisalojen, myös kotitalouden palkkaamat työntekijät vakuutetaan nykyisin TyEL:n mukaan työsuhteen pituudesta, palkasta tai toimialasta riippumatta. TyEL on korvannut vuoden 2007 alusta aikaisemmat TEL-, LEL- ja TaEL-eläkelait."

http://www.ilmarinen.fi/Production/ … aisut/tyel_vakuutus_kaytannossa.pdf

Eli mitään edullisempaa taiteilijaeläkettä ei ole enää olemassa.
kivi
16.10.2009 15:39:52 (muokattu 16.10.2009 15:45:49)
sickboy: Lainaus Ilmarisen sivuilta:

"Kaikki yksityisalojen, myös kotitalouden palkkaamat työntekijät vakuutetaan nykyisin TyEL:n mukaan työsuhteen pituudesta, palkasta tai toimialasta riippumatta. TyEL on korvannut vuoden 2007 alusta aikaisemmat TEL-, LEL- ja TaEL-eläkelait."

http://www.ilmarinen.fi/Production/ … aisut/tyel_vakuutus_kaytannossa.pdf

Eli mitään edullisempaa taiteilijaeläkettä ei ole enää olemassa.

Tuolta linkittämästäsi pdf:stä:

Työsuhde vai yrittäjätoiminta?
Työntekijäasemassa toimiva työnsuorittaja vakuutetaan
työntekijän eläkelain, TyEL:n mukaan ja yrittäjänä
toimiva yrittäjän eläkelain, YEL:n mukaan.
Työsuhteen ja yrittäjyyden rajanvedossa työnteettäjän
ja työnsuorittajan sopimuksella on tärkeä
merkitys. Työnteettäjä ja työnsuorittaja eivät voi
kuitenkaan keskenään sopia, onko kysymyksessä
työsuhde. Osapuolet eivät myöskään voi sopia laista
poiketen sovellettavasta eläkelaista. Jos tosiasialliset
olosuhteet ovat ristiriidassa sopimuksen kanssa, oikea
vakuuttaminen joudutaan ratkaisemaan erilaisten
tunnusmerkkien perusteella.

Eli tässä taitelijan tapauksessa, olipa muusikko tai maalari, mennään YELin mukaan, ei TyELin. Soittajahan, kuten ei taiteilijakaan, ole kenenkään palkkaama työntekijä vaan itsenäinen ohjelmapalvelu joka tarjoaa työnsä oman valintansa mukaan, ja vastaa itse työnsä sisällöstä.

(Edit: Kyllä, vastaa itse sisällöstä. Mä kävin lukemassa teidän sivuilta tuon teidän bändinne biisilistan, ja vaikka sen soittaminen saattaakin tuntua palkkatyöltä, se ei sitä muotonsa puolesta ole, vaan teoriassa olis ihan mahdollista soittaa vaikka miten kunnianhimoisia biisejä. Jos yleisö sallis.)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
sickboy
16.10.2009 18:48:19 (muokattu 16.10.2009 18:50:49)

Kivelle:

Eli meidän bändi hoitaa homman siten, että minä toiminimen haltijana laskutan asiakasta ja maksan palkat muille soittajille. Kyllä ne muut soittajat tässä tapauksessa on työntekijöitä ja minä palkanmaksaja. YEL koskee minua ja TyEL koskee niitä muusikoita, joiden palkat ja eläkkeet maksan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)