Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkiä rummulle.
1 2 3
ÄM
28.09.2009 00:33:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nyt lueskelin tunnin ajan, hakua apuna käyttäen, eri ketjuja. Mutta saanko nyt lisäksi kysyä:
 
Eli tuloo uudet rummut ja nykyisissä on B-bandit, jotka toimii niin kuin toimii. Näitä uusia varten meinasin ehkä hommaa mikkejä.
 
Basari vois olla D6:n, överinä onkin jo NT5.
 
Mutta tomit ja snare:
Jopa soundista vähän tinkien, haluaisin saada ton mikkipuolen mahdollisimman helpoksi käyttää ja asentaa. Siksi nää klipsimikit nyt kiinnostaa, snarea myöten.
 
No snare, moni sanoo, että e604 toimii OK. Niin mitä etuja, snare soundin kannalta siinä on, esim Opus87/88:iin nähden? Ja olisko joku todennu jonkun muun klipsattavan jopa ylitse muiden? Snareni on aika pieniä, 12x7, 13x4 ja uusi tuleva on 13x5. Mikiltä toivois, että se tarvittaessa pystyis poimimaan sen vähänkin pohjan ja täytelaisyyden, mitä noilla hiukan stadion-snarea kimakoimmilla snareilla on tarjota. Joku joskus ehdotti näitä klipsisydeemejä, millä saa vaikka 57:n vanteeseen. Nyt kuitenkin tosiaan olisin valmis vaikka soundistakin tinkimään, jotta sais mahdollisimman pientä kilua ripustettavaksi.
 
Tomit taas tulee 10x7 ja 14x12. Eli aika pientä taas. Tässäkin sama homma, että toivoisi mikkien pystymään poimimaan nuokin mahdollisimman täyteläisinä. Onko Opus 87/88 tähän hyvä valinta, vai olisko D2 kymppiin ja D4 14:sta selkeästi fiksumpi? Joskin ne sitten aiheuttaa tätä kookkaampaa klipsiviritystä, jota vastaan yritän pyristellä. Entä tässä e604 versus Opus 87/88?
 
Oon mä vastaavia varmaan kyselly ennenkin, mutta en oo saanut tarpeeksi analyyttistä dataa, jaksaako joku?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
jannu
28.09.2009 00:55:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on siis B-Bandin Ukot? Mikä niissä sitten mättää?
 
LLLoyd
28.09.2009 01:22:04 (muokattu 28.09.2009 01:24:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Mä nyt lueskelin tunnin ajan, hakua apuna käyttäen, eri ketjuja. Mutta saanko nyt lisäksi kysyä:
 
Eli tuloo uudet rummut ja nykyisissä on B-bandit, jotka toimii niin kuin toimii. Näitä uusia varten meinasin ehkä hommaa mikkejä.
 
Basari vois olla D6:n, överinä onkin jo NT5.
 
Mutta tomit ja snare:
Jopa soundista vähän tinkien, haluaisin saada ton mikkipuolen mahdollisimman helpoksi käyttää ja asentaa. Siksi nää klipsimikit nyt kiinnostaa, snarea myöten.
 
No snare, moni sanoo, että e604 toimii OK. Niin mitä etuja, snare soundin kannalta siinä on, esim Opus87/88:iin nähden? Ja olisko joku todennu jonkun muun klipsattavan jopa ylitse muiden? Snareni on aika pieniä, 12x7, 13x4 ja uusi tuleva on 13x5. Mikiltä toivois, että se tarvittaessa pystyis poimimaan sen vähänkin pohjan ja täytelaisyyden, mitä noilla hiukan stadion-snarea kimakoimmilla snareilla on tarjota. Joku joskus ehdotti näitä klipsisydeemejä, millä saa vaikka 57:n vanteeseen. Nyt kuitenkin tosiaan olisin valmis vaikka soundistakin tinkimään, jotta sais mahdollisimman pientä kilua ripustettavaksi.
 
Tomit taas tulee 10x7 ja 14x12. Eli aika pientä taas. Tässäkin sama homma, että toivoisi mikkien pystymään poimimaan nuokin mahdollisimman täyteläisinä. Onko Opus 87/88 tähän hyvä valinta, vai olisko D2 kymppiin ja D4 14:sta selkeästi fiksumpi? Joskin ne sitten aiheuttaa tätä kookkaampaa klipsiviritystä, jota vastaan yritän pyristellä. Entä tässä e604 versus Opus 87/88?
 
Oon mä vastaavia varmaan kyselly ennenkin, mutta en oo saanut tarpeeksi analyyttistä dataa, jaksaako joku?

 
nuo kaikki mikit menee ihan tarpeeksi alas taajuusvasteeltaan.
 
ite kuitenkin ottaisin e604 tomeihin yli opuksien. syitä : ei tarvi phantomia, kestää vähän enemmän osumaa, 87:sta kun lentää muutaman tömäkän iskun jälkeen se suuntaavuuden tekevä palanen pois siitä päästä niin se muuttuu tietty palloksi ja sitten ei ole kivaa miksaajalla. tosin omia mikkejähän kohtelee aina paremmin kait...?
 
sm57 vannekiinnityksellä tomeissa on aika kookas ja painava pyydys jos splässit sun muut on oltava kovinkin alhaalla.
 
AKG C418 jättäisin ehkä rauhaan vaikka pienikokoinen onkin ja vaikka sen voi laittaa vaikka johonkin puhaltimeen kiinni.
 
shure Beta 98D/S on kannattaa tsekkaa, maksaa rahaa kylläkin
 
virvelille vaikka se 57 ständillä, "kun se kuuluu olla siellä"
 
basarille lykkäisin ite audixin tai shure B91, ehkä ton shuren kun jatketaan tällä ständit pois jaloista-linjalla. vaatii phantomia ja fyllinkiä basariin.
 
hösösö !
Sami_T
28.09.2009 04:57:58 (muokattu 28.09.2009 05:03:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Mä nyt lueskelin tunnin ajan, hakua apuna käyttäen, eri ketjuja. Mutta saanko nyt lisäksi kysyä:
 
Eli tuloo uudet rummut ja nykyisissä on B-bandit, jotka toimii niin kuin toimii. Näitä uusia varten meinasin ehkä hommaa mikkejä.
 
Basari vois olla D6:n, överinä onkin jo NT5

 
D6 on todella mainio sellaseen perusrokkitouhuun. Klassisempaan menoon Beta 52A ja räyhäkkäämmissä hommissa oon nyt pari kertaa kokeillu e901:ta josta etenkin vähän väkivaltaisella eq:n käytöllä saa aivan erilaista soundia kuin mistään muusta mikistä.
 
Mutta tomit ja snare:
Jopa soundista vähän tinkien, haluaisin saada ton mikkipuolen mahdollisimman helpoksi käyttää ja asentaa. Siksi nää klipsimikit nyt kiinnostaa, snarea myöten.
 
No snare, moni sanoo, että e604 toimii OK. Niin mitä etuja, snare soundin kannalta siinä on, esim Opus87/88:iin nähden?

 
Mä en pidä e604-mikistä missään rummussa. Mulla on sekä e604:aa että Opus 88:aa ja käytän vuorotellen molempia ja Opus voittaa 100-0. e904:aa olis kiva kokeilla.
 
Virpan alamikkinä Opus 88 toimii ok, yläpuolelle laitan 57:n.
 
Ja olisko joku todennu jonkun muun klipsattavan jopa ylitse muiden? Snareni on aika pieniä, 12x7, 13x4 ja uusi tuleva on 13x5. Mikiltä toivois, että se tarvittaessa pystyis poimimaan sen vähänkin pohjan ja täytelaisyyden, mitä noilla hiukan stadion-snarea kimakoimmilla snareilla on tarjota. Joku joskus ehdotti näitä klipsisydeemejä, millä saa vaikka 57:n vanteeseen. Nyt kuitenkin tosiaan olisin valmis vaikka soundistakin tinkimään, jotta sais mahdollisimman pientä kilua ripustettavaksi.
 
Oon kokeillu Opus 88:aa virpassa yläpuolella pariin kertaan ja ei ollu hyvä. e604 ei etenkään ollu hyvä. 57:lla vedelly sen jälkeen. Ostin vähän aika sitten muutaman Audix D-Vice-kiinnikkeen. Toimii 57:n kanssa helvetin hyvin ja kun siinä on joutsenkaula niin aina sen saa johonkin rakoon soviteltua. Nopee laittaa paikalleen ja ottaa pois.
 
Tomit taas tulee 10x7 ja 14x12. Eli aika pientä taas. Tässäkin sama homma, että toivoisi mikkien pystymään poimimaan nuokin mahdollisimman täyteläisinä. Onko Opus 87/88 tähän hyvä valinta, vai olisko D2 kymppiin ja D4 14:sta selkeästi fiksumpi? Joskin ne sitten aiheuttaa tätä kookkaampaa klipsiviritystä, jota vastaan yritän pyristellä. Entä tässä e604 versus Opus 87/88?
 
Mulla mieluiten Opus 88, sitten SM57 ja muut tulee kaukana perässä. B98:lla oon vetäny tosi vähän ja e904:lla en ollenkaan, niistä en sano mitään.
 
Opus 88 vie voiton siksi että siinä tulee ylä-äänet ja se tomien "lätinä" (en keksiny parempaakaan sanaa) todella luonnollisen kuulosesti, e604:lla tulee mun makuun jotenkin sellasta tosi "tehdyn" kuulosta soundia mistä ihan selkeästi puuttuu informaatiota paljon verrattuna Opukseen. Samoten jos on mikserissä kovin laajalta/huonosti leikkaava eq niin tietynlaisilla rummuilla mä oon ollu e604:n ala-middleosaston kanssa vähän ihmeissäni.
 
Jos hakee sellasta tosi "isoa" tomisoundia missä on paljon alapäätä niin 57 toimii hyvin. Se on vaan kokonsa puolesta veemäinen vehje laittaa paikalleen, oli sitten ständi tai joku klipsiviritys.
 
Sellanen helppo+hyvä setti on juuri nyt (viikon päästä oon taas aivan eri mieltä...) mun mielestä: joku levymikrofoni basariin, 57+Opus 88 virveliin, Opus 88:t tomeihin ja overit/hh/ride peltien alapuolelta sellasilla K&M:n pyydyksillä oliskohan malli ollu 214/6. Helvetin nopee laittaa paikalleen ja ständejä 0.
 
Itse olette lihava.
Sami_T
28.09.2009 05:04:51 (muokattu 28.09.2009 08:16:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

overit/hh/ride peltien alapuolelta sellasilla K&M:n pyydyksillä oliskohan malli ollu 214/6
 
Korjaan itseäni, 214/6 joihinkin rumpusetteihin ehkä vähän rohee =) 240/5:lla pärjää.
 
Itse olette lihava.
ÄM
28.09.2009 08:58:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Sulla on siis B-Bandin Ukot? Mikä niissä sitten mättää?
 
No lähinnä nyt siis se, että ne jää tohon toiseen settiin.
 
Mutta on niissä myös haasteensa. Snaresta en saanut soundia; on herkkä, ghostit ja suti-hommat ihan mahtavia, mutta aksentoitu mäjäys ei tulekkaan sitten sieltä. Vaikea saada atakkia esille.
 
Tomeissa sama homma, kuulostaa vähän "pää koripallon sisällä", kun yrittää sitä atakkia kaivaa. Tomeissa kuitenkin pärjäilee. Basariin taas oon ollu oikein tyytyväinen.
 
Ihan jopa harkitsen uuteen settiin basariin tota B-bandia, mutta ehkä sit kuitenkin laitan mikillä nyt tällä kertaa.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
jurpontor
28.09.2009 10:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: D6 on todella mainio sellaseen perusrokkitouhuun. Klassisempaan menoon Beta 52A ja räyhäkkäämmissä hommissa oon nyt pari kertaa kokeillu e901:ta josta etenkin vähän väkivaltaisella eq:n käytöllä saa aivan erilaista soundia kuin mistään muusta mikistä.
 
Selventäisitkö hieman? Mun korvaan toi B52 edustaa nimenomaan sellasta yhden soundin mikkiä jossa on ikäänkuin "valmiiks equtettu" napsubasari. Oikein mitään muuta soundia siitä ei saa ilman kohtuutonta ruuvaamista. Tietty jos kokee ysikytlukuisen hevin klassiseksi niin mikäpä siinä.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
dewil
28.09.2009 11:47:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mihin tarkoitukseen ja miksi sä haet rumpumikkejä?
Treenikselle kuolometallitreeneihin? Stadionrockbändin kiertuesettiin? Humppabändille laivan nurkkaan?
 
Noi kaikki mainitut on hyviä. Toiset tykkää vain eri asioista. Itse esimerkiksi käytän niitä e604 todella mielelläni, joita toinen vihaa jne...
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Sami_T
28.09.2009 12:20:06 (muokattu 28.09.2009 12:23:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jurpontor: Selventäisitkö hieman? Mun korvaan toi B52 edustaa nimenomaan sellasta yhden soundin mikkiä jossa on ikäänkuin "valmiiks equtettu" napsubasari
 
No yritetään selventää.
 
Nyt ei saa sitten nauraa =)
 
Jos otetaan toi Beta 52A ja D6 vierekkäin niin B52:ssa se napsu sanoo "nap" tai "klak".
 
D6 sanoo "*JYTK*".
 
D6 on selkeästi "modernimman" kuuloinen jos näin voi sanoa. Jos änkee B52:n ja D6:n samaan joten kuten säädylliseen basariin ja availee kanavia vuorotellen niin (ehkä) vähän paremmin avautuu toi mitä tässä yritän selittää.
 
Kummatkin on hyviä mikkejä omaan käyttötarkoitukseen. Mulla tosiaan niin että yleisvalinta kaikkiin nykyrokkihommiin on D6 ja B52 menee lauteille sitten jos on vanhempaa rokkia tai rokkenrollia tai jotain muuta musatyyliä.
 
Metallitouhuissa lähtisin lähestymään tilannetta tolla mainitsemallani e901:lla. Täällä muuten yks paikallinen seppä tekee aika hurjan kuulosta (siis positiivisessa mielessä) basarisoundia ajamalla B52:aa SPL Transient Designerin läpi.
 
Kerran oli tekeen jotain blueshommaa ja salkussa ei ollu mitään muuta kuin toi D6 ja siihen se ei kyllä toiminu sitten ollenkaan, sen soundi hyppäs silmille todella epämiellyttävällä tavalla.
 
B52:ssa on se hyvää että sillä pärjää aina vähän huonommankin rummun kanssa. D6:n kanssa jos on paska basari niin siitä ei saa leivottua edes välttävää kirveelläkään.
 
Itse olette lihava.
Noisy
28.09.2009 14:25:40 (muokattu 28.09.2009 14:30:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaa kalustoa tulee tämänhetkisen työnantajan kanssa käytettyä:
 
Basari: Audio-Technica ATM250DE (K&M 24035)
Snare ylä & ala: Shure SM57 (K&M 24030)
Tomit: Sennheiser e604
 
Kannut on Yamahan Oak Customit ja kalvoina tomeissa Remon kirkkaat Ambassadorit tai Emperorit, basarissa Powerstroke ja snaressa muistaakseni CS.
 
Haitsussa ja overeina käytetään ainakin toistaiseksi sitä mitä keikkapaikan kalustossa sattuu olemaan. Haitsumikki ripustuu yleensä K&M 238:lla. Snaremikeissä on jotkut tarvikeadapterit, koska Shuren omilla mikit jää mun makuun vähän turhan alas ja keskelle rumpua. Standeja tuossa ei siis tarvita muuta kuin overeille. Toisaalta vois kyllä kokeilla mikitää pellit alapuolelta, niin pääsis niistäkin eroon.
 
Ennen tuota nykyistä basarimikkiä käytettiin e901/B52-yhdistelmää, joka toimi mainiosti. Kyllä B52:lla duunaa vaikka jazzia tarvittaessa, ei se napsu siinä nyt niin paha oo. Opuksista en oo koskaan tomeissa lämmennyt. Johonkin hevihommaan ehkä toimii. Senkut on mun mielestä monipuolisemmat.
 
DSM
28.09.2009 15:26:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran oli tekeen jotain blueshommaa ja salkussa ei ollu mitään muuta kuin toi D6 ja siihen se ei kyllä toiminu sitten ollenkaan, sen soundi hyppäs silmille todella epämiellyttävällä tavalla.
 
B52:ssa on se hyvää että sillä pärjää aina vähän huonommankin rummun kanssa. D6:n kanssa jos on paska basari niin siitä ei saa leivottua edes välttävää kirveelläkään.

 
Sitä varten pitää olla d4 salkussa myös... voi pistää basariin ja taas mennään. Tosin ei vielä ole tullu vastaan basaria missä ei d6 ois toiminut. Mikin sijoittelu myös tärkeää siitä riippuen mitä haetaan...
 
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
ÄM
28.09.2009 18:22:16 (muokattu 28.09.2009 18:24:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis humpasta heviin mennään periaatteessa. No ei nyt ihan, mutta
pikku keikkoja tanssimusasta cover-discoon, -poppiin ja -rockkiin,
pienellä PA:lla (01v96VCM/2x705as/2x312a).
Rokkibändin klubit menee sit aina muilla sydeemeillä, niin laittakoon
ukot silloin mitä laittaa.
 
Ja siis noilla hää- ym keikoilla on nytkin onnistuttu saamaan noilla
kamoilla varsin tanakkaa soundia, pienillä volilla toki. Mutta nyt haen
siis, toisessa setissä olevan B-bandin rinnalle, uuteen settiin kunnon
mikkejä, joilla samalla pääsis noista B-bandin puutteista.
 
Mutta joo onhan se tietty niin, että vaikka kuinka pystyis analysoimaan
näitä, niin makuasiaa on niin paljon matkassa, että kai mun vaihtoehdot
on siinä, että testaa itse eri vaihtoehdot tai luottaa, että laatu
mikeillä homma hoituu.
 
Mutta tuota, yhä aion snareen kyllä pistää jonkun pienen klipsi...
No nyt keksin, otetaan sit 2x Opus88 ja 1xe604, snareen. Pääsee sit samalla vertaamaan tomeissa molempia.
 
Toi audio techica rupes kiinnostamaan, ilmeisen uusi on, onko muilla vielä siitä kokemuksia?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Groovi
28.09.2009 20:33:25 (muokattu 28.09.2009 20:51:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomeihin voisi tyrkätä myös Shuren BG56 mikin, joka on suht lähellä viis-seiskaa. Siinä on myös aloittajan toivoma kiinnitysklämppi rummulle mukana, eikä se ole kovin kallis.
 
Basarissa Audix D6 on hyvä, mutta kannattaa testailla sen sijoittamista omaan basariin ihan ajan kanssa. Kannattaa huomata että D6 on siitä veikeä mikki, että sen taajuusvaste on jo alkujaan raskaasti viilattu basarikäyttöä varten, eli alamidle on tosi heikko, mutta alakerta ja 4-5khz sektori on boostattu reilusti. Siksi sen soundi on aika "valmis", ja sen toimintalogiikka kannattaa tiedostaa.
 
Kannattaa siis testata mikin sijoittamista sen vuoksi, että siinä D6 mikin sivuissa oleville aukoille on syynsä. Kyseinen mikki boostaa alapäätä noiden aukkojen ohi virtaavan ilman vaikutuksesta, eli kun mikki sijoitetaan etukalvon suulle sopivasti, niin mikin kapseli reagoi etukalvon reiän ilmavirtaan ja matalat taajuudet korostuu. Basarin paineaalto ohjataan sivuilla olevien aukkojen avulla paremmin kapselille.
 
Senkun E606 toimii hyvin virvelin alamikkinä, koska sen vaste on esim. viis-seiskaan nähden tasaisempi (siinä ei ole ylämidlessä samanlaista piikkiä).
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
bize
28.09.2009 21:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse lähtisin näillä:
 
-Basari: e901, jos pohjalla on joku rätti jonka päälle se laittaa
-Snare top: 57 ständiin tai e904 (lineaarisempi kuin 604 ja yläpää parempi, opukseen taasen haikka vuotaa niin myrkyllisen kuuloisesti että sinänsä ok soundi torpedoituu, opus myöskin limitoi kovallä kädellä lyötäessä)
- snaren alakalvo: opus 88 tai AKG C451 K&M:n kehäkiinnikkeellä
- tomit: opus 88 (vuoto voi olla ongelma, mutta itse tomisoundi varsin terve - 604:n tai 904:n verrattuna huomattavasti laajempi ylä- ja alapää, jos läiskettä ja jytinää kaivataan)
 
ÄM
28.09.2009 21:55:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bize: Itse lähtisin näillä:
 
-Basari: e901, jos pohjalla on joku rätti jonka päälle se laittaa
-Snare top: 57 ständiin tai e904 (lineaarisempi kuin 604 ja yläpää parempi, opukseen taasen haikka vuotaa niin myrkyllisen kuuloisesti että sinänsä ok soundi torpedoituu, opus myöskin limitoi kovallä kädellä lyötäessä)
- snaren alakalvo: opus 88 tai AKG C451 K&M:n kehäkiinnikkeellä
- tomit: opus 88 (vuoto voi olla ongelma, mutta itse tomisoundi varsin terve - 604:n tai 904:n verrattuna huomattavasti laajempi ylä- ja alapää, jos läiskettä ja jytinää kaivataan)

 
Tossa lueskelinkin jotain ulkomaisia foorumeita, ni siellä puhuttiin kans, että toi e904:olis ihan kelpo snaressa, toisin kuin e604.
 
Se D6:n nyt on jotenkin kiinnostava, mulla on semmonen pikkuinen limppu-staagikin, joka ei kirveesti tilaa vie, ei lavalla eikä casessa. Kovin syvälle ei sillä saa tuupattua, mutta ihan OK.
 
Mutta jos nyt noista levymikeistä, niin kuinkas soundillisesti ja sijoittelun kriittisyyden kannalta vertautuu esim tohon D6:een?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
markotetri
28.09.2009 22:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti rumpumikeistä on mun mielestä kamalan vaikeata antaa mitään yksiselitteisiä suosituksia, kaikki riippuu niin monesta eri muuttujasta. Rumpujen vire, musiikkityyli, soittotapa ja -tatsi, sekä tietysti kaikkien soittajien ja miksaajien omat henkilökohtaiset mieltymykset. Ja lisätään soppaan vielä kaikki mahdolliset äänantoistojärjestelmään ja akustiikkaan liittyvät jutut niin ollaan jo aika syvällä suossa.
 
Kuitenkin rohkenen julkaista pari omaa mikkisettiä, joita tulee käytettyä jatkuvasti keikoilla. Ensin metalliin taipuvan rokkibändin iso mikkikattaus; nää on kaikki Sennheiserin malleja, niistä on saatu aika hyvä diili maahantuojan kanssa...
 
BD1: e901. Tällä tehdään napsua ja lätinää. Bassarin pohjalla, keskellä.
BD2: e902. Tämä sieppää basarin reiältä botnea. Digitiskillä mä teen bassarimikeille ihan reilusti leikkureilla melkein oikean jakosuotimen. Analogitiskillä sitten vaan veivataan EQ:lla reilummin. Tällä systeemillä mä saan molemmat alueet tarpeeksi tehokkaasti toistettua, molemmille saa oman kompressoinnin, ja näiden suhdetta on helppo muuttaa biisin ja meiningin mukaan.
SD top+bott.: e905. Aika lailla 57-henkinen keksintö, ehkä vähän neutraalimpi ylämiddle ja laajempi yläkerta.
TOMs: e904. Näistä on aika helppoa taikoa sellaista hyvää rokkilätinää, soundi on kivasti läsnä. Nämä voi laittaa melko lähelle kalvoa, ja muutenkaan peltivuoto ei ole ihan kamalan paha.
HH,Ride,OH: e914. Neutraali, ei käytännössä eroa mitenkään muista keskihintaisista puikkokonkista, kuten esim. Rode NT5 tai Shure SM81.
 
Toinen setti, grooveen nojaava poprock-artisti.
BD: Shure B52. Etukalvon reiällä, tällä saa miellyttävästi toistettua ison, botneikkaan bassariyksilön. Napsua ei tarvitse erikseen korostaa.. :)
SD: SM57. Kun virveli on vireessä, tämä on kuitenkin, ainakin mulle, aina helpoin vaihtoehto.
TOMs: Audix D2. Rehellisesti sanottuna mulle helpompi tomimikki kuin e904. Tai sitten rummut on aina paremmassa vireessä...
OH: AKG C451. Puikko sieltä paremmasta päästä. Hyvin miellyttävä, rehellinen, iso soundi.
 
Jostakin syystä mä en ole itse koskaan oppinut tykkämään Beyerin Opus-sarjan tomimikeistä. Mulle tulee aina sellainen fiilis, että kaikki tomit kuulostaa samalta. Joku kehui, että näistä saa hyvin botnea ja lätinää, samalla jäänee keskialueelta rummun rungon sointi pois...(?) Lisäksi peltivuoto on jotain aivan kamalaa.
 
Artificiality is normal to the medium.
pitk
29.09.2009 10:19:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AT:n Pro35 on myös varteenotettava sieppo tomien ja virvelin kohdalla. Laitetiin kerran hätäpäissää kitaraankin ja toimi sieläkin.
 
Ylipäätään mikit on aikas paljon mieltymyskysymys; kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut siepot on lähtökohtaisesti hyviä. Vaikee kuvailla etenkään toiselle, mikä olisi juuri se oikea, alla tähtien... Kauuhee kasa mikkejä kehiin, aina pari kolme rumpuun kiinni ja availemaan mikserin kanavia vuorotellen. Siinä sitä rennosti menee päivä, jopa kaksi.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
AnttiR
29.09.2009 20:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me tehtiin kollegan kans melko kattava mikrofonitesti tomeille pari talvea sitten..jos kiinnostaa
 
http://homepage.mac.com/antti.rintamaki/racktomsurvey/Personal67.html
 
AnttiR
 
ÄM
29.09.2009 22:36:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnttiR: Me tehtiin kollegan kans melko kattava mikrofonitesti tomeille pari talvea sitten..jos kiinnostaa
 
http://homepage.mac.com/antti.rintamaki/racktomsurvey/Personal67.html
 
AnttiR

 
Tämähän on mitä mahtavinta, kiitos tästä. Ja kiitos kaikille kommentoineille, avuksi olette olleet.
 
Noita kun kuuntelee, niin kyllä mun korvaan toi MD441 kuulostaa kauneimmalta, niin isossa, kuin pikkutomissakin.
 
Rupesin siihen sitten vertaamaan muita. D2/D4, Opus88, e904, miellyttää kyllä kaikki. D4 tuntuu D2:een verrattuna poimivan botnea selvästi paremmin. E904 ja Opus88 on kyllä aika samalla kartalla myös, botnen suhteen. Jostain syystä pikkutomissa opus88 kuulosti vähän rumalta, kun taas e904 oli OK:mpi ja varsinkin audixit D2 ja D4. Ehkä tuo opus88 tuntuis tosiaan ottavan paremmin yläpäätäkin ja jos rummussa on jotain yläpään särinää tai muuta sivuääntä vireessä, korostuu ne opuksella enemmän; semmonen fiilis jäi tosta.
 
Noiden klippien nojalla, pelkästään soundillisesti, kiinnostuisin ehkä eniten D2/D4-meiningistä. No ok, tietty MD441 oli mieluisin, mutta realismia peliin; aika kallis näkyy olevan. Isossa tomissa mielestäni D4:ssä on mukavampi ja isompi soundi, kuin D2:ssa, kun taas pikkutomin kohdalla ero on pienempi. Siinä mielessä "PT-D2/FT-D4"-meininki vois toimia.
 
Mutta sitten, kun vaikuttaa myös tämä sijoiteltavuus ja hintakin, niin saattaa kääntyä tuonne opuksen puolelle.
 
Snareen saattaisin koittaa kuitenkin tuon e904:n
 
Harmi ettei sitä e604:sta ollut mukana.
 
Tossa muuten tuli aika hyvin myös esille tämä "koripallomaisuus", noiden B-bandien kohdalla, josta puhuin.
 
Yks mikä tuli viellä mieleen, kun metsästän tuota täyteläisyyttä ja botnea myös tomeilta. Jos valitsee mikin, joka siinä mielessä hyvin poimii, onkohan riskiä, että rupeaa humisemaan/kumisemaan, subbarin kanssa? Joskus pikku nurkissa vedetään ja subbari saattaa olla ihan rumpujen vieressäkin, lähellä joka tapauksessa. Saattaisko joku tietty malli olla tunnetusti herkkä tällaiselle ja joku toinen taas parempi?
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Antti1
29.09.2009 23:03:44 (muokattu 29.09.2009 23:04:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon ite kyllä diggaillut ihan noista e904:stä. Mitään kauhean kattavaa kokemusta aiheesta ei ole sinänsä, mutta useita noita peruspötköjä on kuitenkin tullut roplattua sekä studio että livepuuhissa. Noi on kohtuullisen helpot saada toimimaan, eikä kierrot ja vuodot oo ongelmana oikeastaan. Mekaaninen kestävyyskin on, jossei nyt loistava, niin melko idioottivarma kuitenkin. En kyllä tiedä mikä tota kestävämpi olisi tosin. Vähän mulla olisi moitittavaa siinä, ettei ota sitä yläpään lätinää konkan tapaan ja alapään jyhkein jyly jää kanssa hiukan uupumaan. Sitten taas siitä saa helposti sellasen toimivan perussoinnin ja sijoittelukaan ei ole ihan niin nuukaa välttämättä sen suhteen.
 
e604 ei pyöri ollenkaan samassa luokassa mun mielestä. Se on jotenkin kovasti tukkoisemman oloinen, en tiedä mistä johtuu. Sinänsä ihan kiva käpy kuitenkin, jos pitää tosi halvalla selvitä, mutta soundia en menis kamalasti kehumaan omien rajallisten kokemuksieni perusteella.
 
Opus on mun mielestä vähän ongelmallisempi vehje, vaikka sinänsä ihan hyvältä soundaakin. Niitä ongelmakohtia nyt on lueteltukin: rakenne, ehkä joskus vähän sijoittelu (varsinkin tosi pienillä tomeilla!), vuodot jne.
 
Mä varmaan hommaisin Audixin D-sarjaa itselleni, jollei mulla olis jo noita e904. Köyhällä ei oo varaa kaikkeen. Niissä on kuitenkin ollut sellanen "raskas" ja jollain tapaa valmis soundi, joka omaa korvaa miellyttää. Yleisestiottaen melko hifin kuuloista lähtösoundia, liekö sit syynä kovasti vääristynyt vaste? Tarkoituksellista tai ei, niin toimii mulle.
 
AT:n mikit on yleisestiottaen myös olleet kovin kivan kuuloisia, joskin sellaisia vähän pehmoisia monesti. Hyvällä tapaa lämmintä soundia siis, ainakin konkkamikkien puolella. Rumpukalikoista en osaa sanoa, kun en oo päässyt kokeilemaan. Näitä tekis mieli päästä joskus testaamaan kunnolla.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «