Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: baritonin soittoon ohjeita
1 2
Markuspoika
15.09.2009 08:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei..vaihdoin juuri alttotorvesta baritoniin ja tarvitsisin jostain sormituksiin ohjeita,minulla on vain käyrätorven ja trumpetin soittovihkot eikä niistä ole apua.
 
Baryton-B
15.09.2009 23:44:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Markuspoika: hei..vaihdoin juuri alttotorvesta baritoniin ja tarvitsisin jostain sormituksiin ohjeita,minulla on vain käyrätorven ja trumpetin soittovihkot eikä niistä ole apua.
 
Periaatteessa noissa kaikissa on sormitus samanlainen. Se miksi ne tuntuu erilaiselta johtuu siitä, että ne ovat erivireisiä. Niissä soittokunnissa missä minä olen soittanut, kaikki nuotit ovat olleet Bb-vireisiä. Tällöin alttototorven, trumpetin ja barytonin sormitukset ovat samat. Jos taas tarkoitat alttotorvella käyrätorven näköistä soitinta, niin se taitaa olla Es-vireinen?
 
Jos soitat C-vireisiä nuotteja (esim. Piano) niitä soitetaan barytonilla sävelaskeleen korkeammalta. Mutta barytoneja (euphonium) on myös C-vireisiä. Ei sekään periaatteessa muuta sormitusta, mutta transponointia se muuttaa jne.
 
Siis jos aiot soitella ainoastaan tanssiorkesterissa niin opettele heti soittamaan C-vireisiä nuotteja. Jos taas soittokunnissa, niin äkkiä selviää, minkä vireisiä nuotit siellä barytonille ovat. Minun aikana (25-vuotta sitten) ne olivat Bb-vireisiä ja baryton oli Bb-vireinen. Kotona minulla on nyt kaksikin barytonia ja molemmat Bb-vireisiä. Toisen tosin ostin nimellä euphonium. Itse asiassa en tiedä mitä eroa noilla on, vain onko se vain joku kielikysymys?
 
Nämä asiat voisi selvittää selkeämminkin ja on erilaisia mielipiteitä, eli odottele jospa joku tarkentaa juttujani.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
javirta
16.09.2009 09:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B:
...minkä vireisiä nuotit siellä barytonille ovat. Minun aikana (25-vuotta sitten) ne olivat Bb-vireisiä ja baryton oli Bb-vireinen.
 
Toisen tosin ostin nimellä euphonium. Itse asiassa en tiedä mitä eroa noilla on, vain onko se vain joku kielikysymys?
 
Nämä asiat voisi selvittää selkeämminkin ja on erilaisia mielipiteitä, eli odottele jospa joku tarkentaa juttujani.

 
Nuo muutamat baritonin nuotit mitä olen nähnyt on vireydessä in Bb. Samoin kuin trumpetti ja tenori.
 
Tuuba tekee poikkeuksen sillä että se kirjoitetaan in C. Vaikka niitä on mm. Es ja Bb vireellä. Soitossa lähdetään liikkeelle opettamalla "väärät" sormitukset. Samalla lailla pasuuna on Bb-vireinen, mutta nuotit kirjoitetaan in C.
 
Minulla olisi sellainen kuva, että euphonium on pikkuisen suurempi boreltaan ja kartiomainen toisin kuin bariton. Ero on tuolloin äänenvärissä/soinnissa. Muutoin on kyseessä sama soitin.
 
Baryton-B
16.09.2009 14:54:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

javirta: Tuuba tekee poikkeuksen sillä että se kirjoitetaan in C. Vaikka niitä on mm. Es ja Bb vireellä.
 
Meillä soittokunissa Tuuban nuotitkin oli Bb ja jos ne eiväti sitä olleet, ne kirjoitettiin Bb:ksi ja diskanttiklaaviin. Tämä siksi, että tarvittaessa barytonisti voi siirtyä Tuuban, jos tuubisti ei ole paikalla...mutta myös tuubisti voi siirtyä barytoniin...harvemmin.
 
Soitossa lähdetään liikkeelle opettamalla "väärät" sormitukset. Samalla lailla pasuuna on Bb-vireinen, mutta nuotit kirjoitetaan in C.
 
Tällaista vältettiin _harrastelija_soittokunnissa. Oli tärkeämpää saada ääni jonkinlaiseen kondikseen kuin opetella transponointia. Kotonahan voi soitella vaikka toivelaulukirjat läpi kuvitellen, että ne ovat Bb-vireisiä. Ei sillä ole merkitystä jos yksin soittelee ja tarkoitus on opiskella vaikka nuotinlukua.
Tiedän, että ammattisoittajat suosittelevat opettelemaan transponoinnin, mutta se on helpommin sanottu kuin saada hemmot sen opettelemaan.
 
Minulla olisi sellainen kuva, että euphonium on pikkuisen suurempi boreltaan ja kartiomainen toisin kuin bariton. Ero on tuolloin äänenvärissä/soinnissa. Muutoin on kyseessä sama soitin.
 
Minulla on juuri noin. Mutta kun selaiee esim. Thomanin sivuja, niin se ei ole sääntö. Minun Euphoniumissa on kello 28 cm. (Baryton 25 cm.) ja Thomannilta löytyy monta Barytonia saman suuruista. Suukappaleen putket molemmissa on suunnilleen samat. Euphoniumin suukappaleessa minulla on suurempi poraus ja kartiokkaampi suukappaleen kuppi ja tietysti tuosta johtuen muhkeampi ääni. Se taas johtuu minun tapauksessa siitä, että Barytonia soitan pasuunan suukappaleella (pieni poraus, pyöreähkö kuppi) ja olen sorvauttanut siihen väliin adapterin, koska suukappaleen kartio on liian pieni.
 
Suukappale vaikuttaa paljon sointiin ja niitähän voi ostella mieluisiaan.
 
http://www.norlanbewley.com/euphonium/fingering-positions.htm
 
Tuolta löytyy neliventtiilisen Barytonin sormitus. Unohtui sanoa se, että _harrastelija_ soittokunnissa nuotit on muutettu myös diskanttiklaaviin. Neljäs venttiili on eräänlainen apuventtiili. Jotkut äänet saadaan sen avulla paremmin vireeseen ja alarekisteri aukottomammaksi ja puhtaammaksi.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
MrBee
27.09.2009 11:05:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asiasta kolmanteen, paljonko arvioitte puolalaisen Amati(?) merkkisen baritonin markkina-arvoksi?
soi hienosti, pinta jo aika himmeä, neljä venttiiliä (ei pumppu -mallista kuten trumpetissa vaan toisen tyyppinen)
 
Pete V.
27.09.2009 13:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, ihan vaan isotorvi-asioista melkein mitään tietämättä heitän, oliko se Barytonissa vai Euphoniumissa, missä oli ne kompensointi-lisäputket, vaiko vaikka molemmissa, jos haluaa niistä ikäänkuin ostaessa maksaa ...
 
Pete V.
27.09.2009 13:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrBee: asiasta kolmanteen, paljonko arvioitte puolalaisen Amati(?) merkkisen baritonin markkina-arvoksi?
soi hienosti, pinta jo aika himmeä, neljä venttiiliä (ei pumppu -mallista kuten trumpetissa vaan toisen tyyppinen)

 
Siis, silinteriventtiilinen ...
 
Baryton-B
27.09.2009 20:17:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pete V.: OK, ihan vaan isotorvi-asioista melkein mitään tietämättä heitän, oliko se Barytonissa vai Euphoniumissa, missä oli ne kompensointi-lisäputket, vaiko vaikka molemmissa, jos haluaa niistä ikäänkuin ostaessa maksaa ...
 
Enemmän puhutaan kompensoinnista euphoniumien yhteydessä, mutta ei se sääntö ole. Esim. tuo baritonitorvi on kompensoitu.
http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … ep-842s_baritonitorvi_/_yamaha.html
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Baryton-B
27.09.2009 20:33:08 (muokattu 27.09.2009 20:34:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: Enemmän puhutaan kompensoinnista euphoniumien yhteydessä, mutta ei se sääntö ole. Esim. tuo baritonitorvi on kompensoitu.
http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … ep-842s_baritonitorvi_/_yamaha.html

 
Unohtakaa yllä oleva, sillä nimimerkki "isojussin" mielestä en ymmärrä euphoniumista juuri mitään. Hän varmaan mielellään kertoo tarkemmin mistä on kyse.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=179148&o=120
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
isojussi
27.09.2009 21:08:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: Unohtakaa yllä oleva, sillä en ymmärrä euphoniumista juuri mitään.
 
Vaikka mä en todellisuudessa oo noin sanonu, niin ylläoleva voi olla silti asun paras neuvos tällä foorumilla tähän mennessä.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Baryton-B
27.09.2009 21:35:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Vaikka mä en todellisuudessa oo noin sanonu, niin ylläoleva voi olla silti asun paras neuvos tällä foorumilla tähän mennessä.
 
Et taida sittenkään tietää euphoniumista mitään kun viisastelemaan piti alkaa?
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Euphonium
29.09.2009 08:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo Barytoni - Euphonium, juttu taitaa olla lähinnä kielikysymys. Olen myös kuullut vitsinä sanottavan, että euphonium on barytonitorvi, jota soitetaan kauniisti.
 
Kyllä nykyään soittokunnissa tuuban nuotit on kirjoitettu yleensä bassoklaaviin in C eivätkä tuntemani amatöörituubistit osaa kunnolla muunlaisia nuotteja lukeakaan.
 
Barytonin nuotit on yleensä kirjoitettu kvinttiklaaviin in Bb, mutta olen nähnyt myös bassoklaaviin in C kirjoitettuja nuotteja.
 
Alttotorvet ovat yleensä Es-vireisiä ja useinmiten soittokuntanuotitkin on kirjoitettu in es, joten samat sormitukset käyät barytoniin ja alttoon. Tosin barytonissa on yleensä yksi venttiili enemmän. Alttotorvi ei nykyään ole yleensä käyrätorven näköinen soitin, vaan paremminkin, kuin pienennetty versio barytonitorvesta (tai tuubasta).
 
Baryton-B
29.09.2009 20:53:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Kyllä tuo Barytoni - Euphonium, juttu taitaa olla lähinnä kielikysymys. Olen myös kuullut vitsinä sanottavan, että euphonium on barytonitorvi, jota soitetaan kauniisti.
 
En ole alkanut tuosta väittelemään, koska Wikipedia kirjoittaa: "Baritonitorvi tai pelkkä baritoni (Saks. Baritonhorn, engl. baritone horn tai Euphonium, joka on tarkasti ottaen hieman eri soitin)"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baritonitorvi
 
Eli on aihe, josta voi pilkkuja nussia loputtomiin ja se nussiminen on egojussin mielipuuhaa. Torvilla on saattanut joskus olla joku ero nimen lisäksi. Todennäköistä on myös, ettei Wikipedian kirjoittaja ole asiaa jaksanut tarkemmin tutkia. Nykyisin niillä ei ole eroa, koska nimiä käytetään joka paikassa päällekkäin samasta torvesta.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
javirta
29.09.2009 21:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Barytonin nuotit on yleensä kirjoitettu kvinttiklaaviin in Bb, mutta olen nähnyt myös bassoklaaviin in C kirjoitettuja nuotteja.
 
Tällöin nuotit ovat myös bassokitaristille / kontrabasistille sopivat, jolloin on mahdollista käyttää näitä tuuban kanssa ristiin ja rastiin.
 
Alttotorvet ovat yleensä Es-vireisiä ja useinmiten soittokuntanuotitkin on kirjoitettu in es, joten samat sormitukset käyät barytoniin ja alttoon. Tosin barytonissa on yleensä yksi venttiili enemmän. Alttotorvi ei nykyään ole yleensä käyrätorven näköinen soitin, vaan paremminkin, kuin pienennetty versio barytonitorvesta (tai tuubasta).
 
Minulla sattuu olemaan soittokunnalta lainassa käytätorvea muistuttava es-altto, venttiilit tulevat oikealle kädelle. Torvesta käytetään nimeä "mellophone". Ilmeisesti tehty marssisoittoon.
 
Kun altto kirjoitetaan diskanttiklaaviin in es, saadaan soiva 1-viivainen C kirjoittamalla 1-viivainen a. Baritonille käy tällöin sama nuotti vaihtamalla bassoavain eteen.
 
Pasuunalle diskanttiin in es kirjoitetut nuotit käyvät kuin nenä päähän.
Tuo bassoklaaviin in C tapa on pitkälti käytössä amerikkalaisissa nuoteissa. Suomalaiset baritonitorven soittajat lienevät tottuneet tapaan diskantti in Bb.
 
Baryton-B
29.09.2009 21:58:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

javirta: Minulla sattuu olemaan soittokunnalta lainassa käytätorvea muistuttava es-altto, venttiilit tulevat oikealle kädelle. Torvesta käytetään nimeä "mellophone". Ilmeisesti tehty marssisoittoon.
 
Mellä oli myös sellainen, muistaakseni sitä kutsuttiin "cornoksi"? Tuosta marssisoitosta en tiedä, mutta nykyäänhän saa kaikki vasket trumpetinnäköisenä. Esim. 'Postin' Sinettiseitsikko (H:ki) hankki sellaiset kaikille.
 
Tuo bassoklaaviin in C tapa on pitkälti käytössä amerikkalaisissa nuoteissa. Suomalaiset baritonitorven soittajat lienevät tottuneet tapaan diskantti in Bb.
 
Just noin ne oli Tampereen ja Rautatieläisten soittokunnissa ainakin ennen 80-lukua. Lopettelin soittelun tuon jälkeen.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Euphonium
29.09.2009 22:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

javirta: Tällöin nuotit ovat myös bassokitaristille / kontrabasistille sopivat, jolloin on mahdollista käyttää näitä tuuban kanssa ristiin ja rastiin.
 
Minulla sattuu olemaan soittokunnalta lainassa käytätorvea muistuttava es-altto, venttiilit tulevat oikealle kädelle. Torvesta käytetään nimeä "mellophone". Ilmeisesti tehty marssisoittoon.
 

 
Kyllä minäkin olen noita mellofoneja nähnyt, mutta kaikki minun näkemäni ovat melko vanhoja torvia. Valmistetaankohan noita enään.
 

Pasuunalle diskanttiin in es kirjoitetut nuotit käyvät kuin nenä päähän.
Tuo bassoklaaviin in C tapa on pitkälti käytössä amerikkalaisissa nuoteissa. Suomalaiset baritonitorven soittajat lienevät tottuneet tapaan diskantti in Bb.

 
Nimimerkistäni huolimatta pääsoittimeni on pasuuna. Es-alton nuotteja voi pasuunalla soittaa vaihtamalla etumerkintä ja soittamalla, kuin ne olisi kirjoitettu bassoklaaviin in es.
 
Pasuunan lisäksi soitan barytonia. Pasuunaa osaan soittaa sekä C:ltä, että Bb:ltä, mutta barytonia vain Bb:ltä.
 
isojussi
30.09.2009 01:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: ...kvinttiklaaviin...
 
No mikäs perkeles se semmonen on?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pete V.
30.09.2009 03:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: No mikäs perkeles se semmonen on?
 
OK, juu, meinasin kysyä samaa ... mutta, jotenkin kuulostaa korvaan tutulta jostain yhteydestä, ehkäpä harhakuuloa ...
 
Euphonium
30.09.2009 07:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: No mikäs perkeles se semmonen on?
 
No en tiedä, mutta kyllä sana on jostain syystä käytössä ainakin toisessa soittokunnista, joissa soitan. Liekö vanhojen itse oppineiden soittajien, (jollainen itsekin olen) kehittämiä sanoja. Tarkoittaa siis G-klaavia eli diskanttiklaavia.
 
Sax-pappa
30.09.2009 09:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: No en tiedä, mutta kyllä sana on jostain syystä käytössä ainakin toisessa soittokunnista, joissa soitan. Liekö vanhojen itse oppineiden soittajien, (jollainen itsekin olen) kehittämiä sanoja. Tarkoittaa siis G-klaavia eli diskanttiklaavia.
 
Kyllä tuo kvinttiklaavi on itsellenikin soittokuntaympyröistä tuttu. Sanan historiallista perustaa en tunne, mutta se kuulunee normaalisti bassoklaavista soittavien (tuuba, pasuuna) sanastoon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «