baron: Mä oon ottanut privaattitunteja ja otan edelleen. Vaihdoin opettajaa kun en edellisen aikana oppinut hyväksi soittajaksi:-) OK, tästäpä tulikin mieleeni, minkähänlainen suhteellinen osuus musiikin/soiton opettajalla on oppilaan oppimiseen ja saavutettuun lopputulokseen vs. oppilaan lähtötilanne ... veikkaisin yleisesti jotain vaikka suhdelukua 20/80. Jos ajatellaan vaikkapa esim. konserttitason muusikkoa, joka kuitenkin jatkuvasti käy joillain mestareilla tunneilla, suhdeluku saattaa olla 10/90, 5/95, tai vaikka 1/99, mutta toisessakin ääripäässä varmaan samoja suuruusluokkia, peruskoulun musiikkitunneilla lahjaton/korvaton/haluton -tapauksessa saavutettaneen ehkä jopa huima 0/100 ... OK, välimaastossa ja vaikkapa musiikkiopistoissa saatetaan saavuttaa taso 30/70, ehkä jopa 40/60, mutta näihin tarvitaankin sitten kyllä otolliset olosuhteet, opettajan karisma sekä opettajan/oppilaan välinen hyvä kemia ja oppilaan voimakas motivaatio. Tähän, please, ammattilaisten/opettajien kommentteja, itse olen "täysitorviamatööri" reilun 40 v. ajalta, ja pääosin vain ollut oppilaana, sekä tavallisemmilla opettajilla että useillakin "mestareilla", ja, "tällainen" soittaja minusta sitten on tullut ... |