Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol II
1 2 3 4 5111 112 113 114 115122 123 124 125 126
padaa@dadaa!
26.09.2009 12:49:17 (muokattu 26.09.2009 12:51:01)

Kun täällä nyt speduista puhutaan, niin mitäs mieltä porukka on oktaavifuzzin käytöstä. Tuli ostettua sulovileeninä dunlopin vanhempi Octave Fuzz, niin kannatta kokeilla rootseissa, vai tuleeko nenille?
Raskaan musiikin skaboihin laitoin yhden soolon joka oli vajaalla patterilla ja toisella otolla tehty.
fisherman67
26.09.2009 12:52:09
BigPapa: Mun käsittääkseni näitä kaiku ja särö systeemeitä on käytetty bluesissa jo vuosikymmeniä.

Juu, tottakai ne kuuluukin roots musaan, mut mun kommentissa olikin "liika" käyttö...mut toinen tykkää äiteestä ja sillain.. :)
Joskus tekis..toisinaan sitte taas ei..
liljam
26.09.2009 13:13:48 (muokattu 26.09.2009 13:14:17)
LeoFender: Kun täällä nyt speduista puhutaan, niin mitäs mieltä porukka on oktaavifuzzin käytöstä. Tuli ostettua sulovileeninä dunlopin vanhempi Octave Fuzz, niin kannatta kokeilla rootseissa, vai tuleeko nenille?
Raskaan musiikin skaboihin laitoin yhden soolon joka oli vajaalla patterilla ja toisella otolla tehty.

Onhan tuo octafuzz ääriasennoilla aika repivän kuuloista ja nimenomaan fuzz-murolla maustettuna. Lievillä asetuksilla varsin maukasta saundia tuottaa. Mun mielestä octafuzz vaatii soittajalta kohtalaisen hyvää teknistä soitonhallintaa ja on kyllä haastava pedaali siten. Hyvänä esimerkkinä kai kekseliäisyydestä on Jimi Hendrix.

Mikä ettei kävisi Roots-soittoon!!!
ei muuta ku eteenpäin
BigPapa
26.09.2009 13:15:45 (muokattu 26.09.2009 13:29:20)

Se on siinä:

http://maihinnousu.net/s/?song_id=5311

Täytyy vielä eri säädöilla testailla kunhan kerkee...tossa oli aika tuhdisti Drivee.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!
padaa@dadaa!
26.09.2009 13:57:11

liljam: Onhan tuo octafuzz ääriasennoilla aika repivän kuuloista ja nimenomaan fuzz-murolla maustettuna. Lievillä asetuksilla varsin maukasta saundia tuottaa. Mun mielestä octafuzz vaatii soittajalta kohtalaisen hyvää teknistä soitonhallintaa ja on kyllä haastava pedaali siten. Hyvänä esimerkkinä kai kekseliäisyydestä on Jimi Hendrix.

Mikä ettei kävisi Roots-soittoon!!!

Nimenomaan nuo lievät asetukset kiinnostavat. Varsinaista möykkäkitarointia en aio roots -skaboihin tunkea. Lievillä asetuksilla kun saa hieman torvimaista soundia, pysyen kuitenkin turvallisen välimatkan päässä mistään kitarasyntsista.
Korggari
26.09.2009 16:52:30 (muokattu 26.09.2009 17:10:19)

Jaaha, kuuntelin juuri rootsskaban kaikki kipaleet läpi, osallistujia skabassa 23 ja yhden kuuntelun perusteella tulin siihen loppupäätökseen, että vähintäänkin 12 osallistujaa soittaa niin saakutin hyvin, että vähintäänkin yksi piste olisi paikallaan ja kohtuullista ! Mutta jaossa on vaan 8 pointsia ,,, eli olen kyllä sitä mieltä, että jollakin tapaa pitäis tätä pisteytys ja arvostelu juttua muuttaa näissä rootsskaboissa. Kaikille pisteen arvoisille vedoille ei taaskaan riitä pisteitä, joku ihan hyväkin veto on ihan pakko jättää rannalle ruikuttamaan, eli ihan väkisin joutuu tekemään vääryyttä jollekulle.

Mikä olisi parempi systeemi tässä pisteytyksessä ?

Mitä olette mieltä esim. sellaisesta sydeemistä, että jos skabassa on esim. 23 osallistujaa, niin silloin jokaisella äänestäjällä on jaettavana esim. 23 pistettä, eli piste per skabaan osallistuja, ja ne sais jakaa siten, että max 3 pointsia per nokka ? Tällöin tuota jaettavaa riittäisi enemmän ?

Tai tietysti jos skabassa on esim 6 osallistujaa, niin sitten jaettavaa olisi max 6 p / äänestäjä ?

Luulisin vaan, että tällä tavalla kun tuo jaettava pistemäärä olisi isompi, niin siitä riittäis jakaa useammalle, jolloin ei tarttis jättää hyviä vetoja kokonaan vaille pisteitä, niinkuin tällä nykysysteemillä, eli se olisi jollain tapaa myös oikeudenmukaisempi systeemi ,,,

Eli jos tuota pistepohjaa laajennettaisiin, niin sitten vois suosikilleen jakaa vaikka sen 3p, seuraavalle 2p ja sitten niin paljon kuin riittää,,,
viny
26.09.2009 17:11:33
Mullakin tuli vähän ongelmia tossa pisteytyksessä ,kun niitä hyviä on niin paljon.:)
Ei siitäkään kyllä tule mitään jos niitä pisteitä on jaossa liikaa.
Korggari
26.09.2009 17:20:11 (muokattu 26.09.2009 18:01:13)

viny: Mullakin tuli vähän ongelmia tossa pisteytyksessä ,kun niitä hyviä on niin paljon.:)
Ei siitäkään kyllä tule mitään jos niitä pisteitä on jaossa liikaa.

Mun mielestä piste/osallistuja on ihan sopivasti, ei liikaa, kun ottaa huomioon, että pisteiden yhteenlaskija voi käyttää apunaan tätä nykypäivän tietokoneteknologiaa, eli exelillä se pisteiden summaus hoituu ihan yhta näppärästi, oli jaettavana sitten 8 tai 23 p

Vai meinaatko ettei jokainen osallistuja ole vähintäänkin pisteen arvoinen?

Mun mielestä tää nykysysteemi ei vaan toimi, jos kerta mun korvat sanoo että kaksi sooloa on ihan yhtä hyviä, niin kolikollako pitää heittää, että kummalle sen pointsin antaa, kun jaettavaa on liian vähän ?

Mutta tällä mun ehdottamalla systeemillä ei edelleenkään olisi pakko antaa pisteitä semmoselle soololle josta ei tykkää,, mutta vois antaa tunnustusta jonnekkin suuntaan, josta vaan tykkää ja mikä kolahtaa ,,

Eli sen verran vielä tästä nykyskabasta, että mun korvilla kuunneltuna ainaskin 12 vetoa on pisteen arvoisia, mutta sitten jos annan suosikille vaikka sen 3 p ja seuraavalle 2p niin sitten pitäis olla jakaa jo ainakin 15 pointsia, mutta nyt on vaan 8,,, eli mä en tällä nykysysteemillä ja nykypisteytyksellä pysty mitenkään ilmaisemaan omaa mielipidettäni tästä skabasta,,,

Mutta jos olisi jakaa enempi noita pointseja niin sitten ne ei menis kaikki näille pallinaamoille, kuten nykysysteemissä, vaan myöskin heikommat soittajat saisivat pisteiden myötä palautetta omasta soitostaan, ja ehkä voisivat sitä kautta myös seurata omaa kehitystään soittajana, ettei aina vaan olla siellä nollakerhossa,,
liljam
26.09.2009 18:03:07
Korggarin ajatuksena piste/osallistuja saa minulta kannatusta, hyvä idea!!!
ei muuta ku eteenpäin
velsa
26.09.2009 19:36:45

juki68: Soitto ei tule helpommaksi, mutta virheet on helpompi peittää niiden alle.

Mä oon tässä asiassa kyllä vähän erimieltä......kliinillä soundilla on mun mielestä paljon helpompi soittaa puhtaasti ku säröllä....särö tarttuu kaikkiin ei haluttuihin hälyääniin erittäin tehokkaasti ja sitä joutuukin opettelemaan aivan oman tekniikan demppauksineen jos soittaa isoimmilla säröillä......mä en itse asiassa tajua mistä tommonen teoria on alun perin esille putkahtanut....sehän on silkkaa tuubaa!!!!
Kauas on pitkä matka........
MaQ
26.09.2009 20:14:35
velsa: Mä oon tässä asiassa kyllä vähän erimieltä......kliinillä soundilla on mun mielestä paljon helpompi soittaa puhtaasti ku säröllä....särö tarttuu kaikkiin ei haluttuihin hälyääniin erittäin tehokkaasti ja sitä joutuukin opettelemaan aivan oman tekniikan demppauksineen jos soittaa isoimmilla säröillä......mä en itse asiassa tajua mistä tommonen teoria on alun perin esille putkahtanut....sehän on silkkaa tuubaa!!!!

Kyllä se vaan niin on että hieman huonomman tatsin / taidon omava soittaja kuulostaa
karmealta koht. puhtailla saundeilla. Ei soi nuotit eikä time kaan tunnu oikein osuvan.

Sen sijaan noilla "vitunpesukoneilla" saadaan aikaan tilanne että kuulostaakin muka kivalta. Siihen ku lisää vielä "töpinpoistajaa" ( delay ) ja mahti kaikua niin aletaan hipomaan täydellisyyttä :)
Väsykäsi
26.09.2009 20:26:19
MaQ: Kyllä se vaan niin on että hieman huonomman tatsin / taidon omava soittaja kuulostaa
karmealta koht. puhtailla saundeilla. Ei soi nuotit eikä time kaan tunnu oikein osuvan.

Sen sijaan noilla "vitunpesukoneilla" saadaan aikaan tilanne että kuulostaakin muka kivalta. Siihen ku lisää vielä "töpinpoistajaa" ( delay ) ja mahti kaikua niin aletaan hipomaan täydellisyyttä :)

Kyllä huono soittaja esim. minä. Kuulostaa kauhealta vaikka millatteella yybermuljutusfuzzoktaavicolorsaundtubescreamerrunkku saundilla. Jos on oikein tr00 soittaja esim. kuka tahansa muu tässä skabassa niin alkaa jo tulosta syntymään.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Korggari
26.09.2009 20:30:58 (muokattu 26.09.2009 20:31:48)

Mä oon kyllä sitä mieltä, että huono soittaja soittaa huonosti niin kliinillä kuin särösoundilla, ja hyvä soittaja soittaa hyvin niin kliinillä kuinsärö soundillakin, eli ei se soundi tai ne efektit tee kenestäkään yhtään parempaa tai huonompaa soittajaa-se on vaan semmosta urbaanilegendaa ,,
blues guitar
26.09.2009 21:08:23

Kyllä säröä saa olla. Ongelmana mun mielestä on että yleensä noi säröt syö dynamiikkaa. Kuitenkin mun mielestä ihan puhtaalla soundilla soitettu kuulostaa aika kuivalta.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MaQ
26.09.2009 21:21:10
Korggari: Mä oon kyllä sitä mieltä, että huono soittaja soittaa huonosti niin kliinillä kuin särösoundilla, ja hyvä soittaja soittaa hyvin niin kliinillä kuinsärö soundillakin, eli ei se soundi tai ne efektit tee kenestäkään yhtään parempaa tai huonompaa soittajaa-se on vaan semmosta urbaanilegendaa ,,

Juu, siis ei boxeilla kenestäkään soittaja tee sen tekee soittaja ite.

hieman huonomman tatsin

luetaanpa tarkaan mitä tarkoitin. Vertasin velsaan jolla on mahti tatsi eikä soittokaan hullummalta kuulosta. Hieman epävarmemmalla otteella on helpompi vedellä ja kuulua proffattulla saundilla. ( IMO )

Toki soittaja tai musan asiantuntija eron huomaa mutta kun ne ei osta levyjä.
Väsykäsi
26.09.2009 22:26:07
Tommosen pikku bluesin soittelin. Tausta kerralla sisään, sooloa kerran kaksi tapailin ja sitten purkkiin. Ideana olisi kysyä notta mitä pidätte meikäläisen soitosta kliineillä? Soolon soitin sormilla. Alussa taimi on ihan hirveä mutta älkää välittäkö.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=5318
latuska90
26.09.2009 22:54:29

Väsykäsi95: Tommosen pikku bluesin soittelin. Tausta kerralla sisään, sooloa kerran kaksi tapailin ja sitten purkkiin. Ideana olisi kysyä notta mitä pidätte meikäläisen soitosta kliineillä? Soolon soitin sormilla. Alussa taimi on ihan hirveä mutta älkää välittäkö.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=5318

Intro ja outro onnistuneita komppiraidassa, mutta tuo itse sooloilu - niin hieman kannattaisi antaa sävelten soida enemmän ja mielellään taimissa. Eli turha kiireys ja hätäily pois. Ei tarkotuksena oo lannistaa, mutta tarkkuutta, varmuutta itse soittoon ja parempaa skaalojen hallintaa voisi kehittää (pentatoninen on edelleen se skaala vanhin voitehista). Eikä sun kannata vielä yrittää soittaa mitään liian vaikeita juttuja, jota tossa voi kuulla yritettävän. Pyri siis myös soittamaan sellaisia juttuja mitkä menee kuin vettä vaan. Vaikka se saattais kuulostaa tylsältä, niin soita ne helpot jutut silleen niin mageesti ku vaan pystyt. :D

Mä oon huono neuvomaan, mut tämmösiä piäniä vinkkejä vaan...
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Väsykäsi
26.09.2009 23:03:19
latuska90: Intro ja outro onnistuneita komppiraidassa, mutta tuo itse sooloilu - niin hieman kannattaisi antaa sävelten soida enemmän ja mielellään taimissa. Eli turha kiireys ja hätäily pois. Ei tarkotuksena oo lannistaa, mutta tarkkuutta, varmuutta itse soittoon ja parempaa skaalojen hallintaa voisi kehittää (pentatoninen on edelleen se skaala vanhin voitehista). Eikä sun kannata vielä yrittää soittaa mitään liian vaikeita juttuja, jota tossa voi kuulla yritettävän. Pyri siis myös soittamaan sellaisia juttuja mitkä menee kuin vettä vaan. Vaikka se saattais kuulostaa tylsältä, niin soita ne helpot jutut silleen niin mageesti ku vaan pystyt. :D

Mä oon huono neuvomaan, mut tämmösiä piäniä vinkkejä vaan...

Jep skaaloja vois harjotella vaikka huomenna. Otin vinkistä vaarin ja ens skabaan vois tullakin vähän helpompia mutta sujuvampia juttuja.
velsa
26.09.2009 23:38:50 (muokattu 27.09.2009 00:52:41)

Kyllä se vaan niin on että hieman huonomman tatsin / taidon omava soittaja kuulostaa

Ja särölläkö tilanne sitten ikäänkuin korjaantuu....?

Sen sijaan noilla "vitunpesukoneilla" saadaan aikaan tilanne että kuulostaakin muka kivalta.

niin.....siis paska soitto kuulostaa isoilla säröillä entistä paskemmalta jos ei hallitse sitä
säröä.....tätä tarkoitin!!!
Särö ei missään tapauksessa tee paskasta konvehtia vaan mielumminkin toisinpäin!!!
Toki tässä kohtaa saavutaankin seuraavan ongelman ääreen,eli mikä sitten on kenenkin mielestä hyvän kuuloista ja mikä ei......tykkäähän jotkut esim. Kirk Hammetista mitä mä en voi ymmärtää,mutta so what....korvia on vaan niin erilaisia enkä tarkoita tällä sitä omani olisivat jotenkin paremmat kun muiden.....ne on vaan parhaat mitä mä oon saanu kokeilla....8D
Kauas on pitkä matka........
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)