Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virittimien asennus meni v****ksi!
1
ahvenonkala
26.09.2009 16:34:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tarvittas kokeneempien apua. Asensin vintage tyylin virittimiä Warmothilta tilaamaani kaulaan ja onnistuin katkaisemaan yhden niistä kiinnitys ruuveista lapaan. Se katkesi vielä niin ihanasti sillä tavalla ettei siitä saa tongilla tai muillakaan kiinni että sen tyngän saisi pyöritettyä pois. Miten ihmeessä minä nyt saan sen metallin palan sieltä pois? Eihän siihen voi edes laittaa uuttakaan ruuvia kun sen edellisen pätkä on siellä edessä. Voi saatana sanon minä!
 
Juniper
26.09.2009 16:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahimmassa tapauksessa joudut vaan väkisin kaivamaan ruuvin pois ja sen jälkeen porataan siisti reikä ja tapitetaan kolo.
Ruuvia voi yrittää poistaa vastakierretapilla, piikillä ja muilla mitä mielikuvituksellisilla instrumenteilla...
Seuraavilla ruuveilla muistat sitten porata oikean kokoisen ja syvyisen reiän ja voitelemaan ruuvit esim. kynttilällä niin ruuvit ei enään katkeile.
 
Kumiankka
26.09.2009 17:18:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dremelillä tai vastaavan tyyppisellä vehkeellä voi yrittää ohuella laikalla ajaa hahlon ruuvin päähän, jos se nyt on pinnassa. Suojalasit päähän
 
okabass
26.09.2009 17:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar Player repair guide-kirjassa on ohje. Löytyy varmaan kirjastoistakin, tai sitten Netistä tilaat.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
buju
26.09.2009 19:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen, että kaivat puuta ruuvin ympäriltä kunnes saat ruuvin kärkipihdeillä.
Ruma jälki jää virittimen alle piiloon ja kierrettä jää kuitenkin enemmän kuin riittävästi.
Tommoset pikkuruuvit kannatta ruuvata vähän kerrallaan, ettei ruuvi lämpene liikaa ja katkea. Kaulapuut tuppaavat olemaan niin kovaa puuta, että vaikka porattu reikä olisi juuri sopiva, on ruuvi todella helppo vahingossa katkaista.
Itse laitan vielä saippuaa ruuviin.
Ensimmäistä Warmothin kaulaa ruuvatessa minulle kävi samalla lailla. Vaikka ruuvasin mielestäni hitaasti.
 
Damn right, I´ve got the blues
PasiB
26.09.2009 20:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Porataan pojat aina alkureikä kun ruuvataan, säästää meinaan monelta murheelta.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
ahvenonkala
27.09.2009 11:34:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkureikä jäi vähän kytyseksi kun hoksasin ettei mulla ole tarpeeksi pientä poran terää. No, naputtelin sitten naulalla mielestäni riittävän syvän reiän ruuville. Kaikki menikin hyvin siihen asti että se naulan jättämä reikä loppui.
 
fox
27.09.2009 13:04:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahvenonkala: Alkureikä jäi vähän kytyseksi kun hoksasin ettei mulla ole tarpeeksi pientä poran terää. No, naputtelin sitten naulalla mielestäni riittävän syvän reiän ruuville. Kaikki menikin hyvin siihen asti että se naulan jättämä reikä loppui.
 
Elä naulalla naputtele - voi haljeta koko lapa. Poralla, ja saippuaa on tosiaan ihan hyvä sipaista siihen ruuviin. Noitten katkenneitten ruuvien poistoon on kyl olemassa sellasia pieniä lieriöteriä, vähän kuin minimaalisia reikäsahoja, vaan sellasta ei tähän hätään kannata Stew-macilta tilata, luulen. Tuolla ylempänä on ihan varteenotettavia konsteja tuo dremelin laikalla kolon teko muun muassa. Mutta kyllä siitä "vähän fiksattavaa" tulee kuitenkin, teki sen millä keinolla eli konstilla hyvänsä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
teukka
27.09.2009 13:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Porataan pojat aina alkureikä kun ruuvataan, säästää meinaan monelta murheelta.
 
Juuri näin ja naulalla naputtelua ei parane harrastaa myöskään.
Halkeaa koko lapa vielä ja sitten kyrpii...
 
There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
pardy
27.09.2009 14:38:48 (muokattu 27.09.2009 14:40:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poraat uuden reiän viereen siihen kohtaan joka jää virittimen alle ja kaivat sen ruuvin sen reiän avulla ulos. Been there, done that. Ei jää näkyviin, eikä tuo mikään maailmanloppu ole.
 
Lopuksi tapitus cocktailtikulla ja elämä jatkuu.
 
ahvenonkala
27.09.2009 19:01:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi tätä onnen päivää: ruuvit lähti irti! Löysin yhdeltä tele-foorumilta viestin jossa joku kertoi kolvanneensa sen ruuvin kannan takaisin ruuviin. Kannathan minä olin jo heittänyt menemään, mutta ajattelin kokeilla jollain naulan tai ruuvin pätkällä. No, mikään ei tietenkään tarttunut. Sulatin sitten vain sitä tinaa siihen ruuvin päähän ja annoin sen jäähtyä jonka jälkeen sain kärkipihdeillä siitä näppärästi kiinni ja ruuvit pyöritettyä irti. http://muusikoiden.net/dyn/users/64011.jpg
 
Ei meinaa tulla tälle hymylle loppua. Onneksi kerkesin kuitenkin "häpäistä" nuo ruuvin ympärykset sillä mattoveitsellä niin jääpähän tästäkin tunaroinnista jotain muistoa. :) Virittimien allehan nuo rujoimmat jäljet jää että ei haittaa ollenkaan. Olenpahan nyt viisaampi, tai ainakin ymmärän jättää nämä hommat muille jotka ne osaa. Nyt ei voi kuin nauraa kuinka tyhmä sitä oli kun ekan ruuvin katkaisin niin ajattelin vain. että no siinä oli jotain vikaa ja ruuvasin toisen perään... naps. Ei näin! No, loppu hyvin kaikki hyvin. Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille!
- Juho
 
narmo
19.11.2009 09:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä olisi osannut arvata tinaa käyttää tuollaiseen pulmaan, kiitos pioneerityöstä.. :)
 
darrell
19.11.2009 10:13:37 (muokattu 19.11.2009 10:16:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahvenonkala: Voi tätä onnen päivää: ruuvit lähti irti! Löysin yhdeltä tele-foorumilta viestin jossa joku kertoi kolvanneensa sen ruuvin kannan takaisin ruuviin. Kannathan minä olin jo heittänyt menemään, mutta ajattelin kokeilla jollain naulan tai ruuvin pätkällä. No, mikään ei tietenkään tarttunut. Sulatin sitten vain sitä tinaa siihen ruuvin päähän ja annoin sen jäähtyä jonka jälkeen sain kärkipihdeillä siitä näppärästi kiinni ja ruuvit pyöritettyä irti. http://muusikoiden.net/dyn/users/64011.jpg
 
- Juho

 
Meinasin jo aikoinaan kommentoida, mutta jä sikseen. Nyt kun ketju on nostettu, niin totean, että kolvia voi käyttää myös kuumentamaan ruuvi irti.
 
Itsellä kerran katkesi sen verran tiukkaan paksu ruuvi, että tinat eivät olisi pysyneet siinä ruuvissa kiinni. Kuumensin kolvilla ruuvia jonkin aikaa, jolloin kierteet hiiltyy ja ruuvin kitka pienenee sen verran että kärkipihdeillä lähti irti. Haitta on tietty, että reikä vähän väljähtyy, mutta hammastikku tahi kaksi reikään ja uutta ruuvia tilalle.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «